• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-13 23:53:13 följande:

Vi hade väääldigt stor nytta utav vår termometer, vi köpte en vanlig rektal termometer med böjbar topp. Då båda våra killar var små vid födseln var vi tvungna att hålla regelbunden koll på tempen första veckorna för att se när dem började klara hålla temperaturen själva så det kommer jag införskaffa en ny nu inför denna bebis, den andra har ju några år på nacken men den fungerar fortfarande helt felfritt men det kan vara fräscht med en ny.

Ja, vi får nog köpa em. Men den vi såg kostade 349 :-, helt vansinnigt
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-13 22:22:52 följande:

Jag har hämtat ut på apoteksgruppen, babyproffsen, lloyds apotek, Apoteket kronan och apotek hjärtat, men bara kronan och hjärtats boxar har varit lite vettiga tycker jag, dem andra har varit dåliga tycker jag. Har beställt från libero, man skulle få ett meddelande när man kunde hämta ut den på maxi, det stod 3 månader innan men än har jag inte hört nåt och det var ett tag sedan jag beställde den, så vi får väl se om den dyker upp.

Detta har vi hittills fått i boxarna vi hämtat ut, väldigt mkt "småprover".

Haha, måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med öronpropparna, man vill väl höra om ens bebis skriker om nätterna, men klart turas man om om nätterna kanske den andra partern som inte har natten vill ha proppar :-P

Mm har beställt hjärtats men den är tydligen lång leveranstid på. Håller med om de andra, men babylands hade en gullig elefantsnutte i åtminstone :)

Väntar på Liberos med
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-13 23:45:13 följande:

Jag har aldrig behövt så mkt grejer till bebis från Apoteket när våra två killar var små. Kanske nån salva för röd rumpa, men det har man ju fått ett par provtuber i babyboxarna.

Olja till badet, men det går även lika bra med vanlig olivolja för bebis hud. Själv är jag inte den som köper en massa lotions och dylikt till bebis utan använder som sagt bara nån olja i badet och skulle det behövas nått annat med tiden köper jag det då.

Men värktabletter till dig själv, bindor modell större, amningsinlägg (men det finns ju oftast i större livsmedelsaffärer också), möjligtvis ngn salva för ömma bröstvårtor.

Ett tips är ett par "bröstvärmare". Då vi alla får bebisar under den kallare årstiden är ju risken för mjölkstockning större och att ha ett par varma inlägg att stoppa i bh-n är guld värt, tyckte jag iallafall med första barnet som föddes på hösten.

Ja det var ett bra tips!

Värktabletter har vi ju alltid hemma och det andra är ju enkelt att skaffa.

Sen är det detta med amning. Jag har bestämt mig för att pröva, men inte vara hysterisk om det inte funkar. Vet att man måste ge det tid. Det vore käckt om det funkade för det är ju det bästa och billigaste.

Ersättning är dyrt vet jag, har flera vänner som gett det och så måste man upp osv. Min väninna flyttade in micron i sovrummet och hade vatten på flaska och pulver i burk bredvid. Hon hade iof köket på en annan våning.

När bör man köpa amnings bh och har ni några tips på bra och prisvärd?

Vissa säger köp en och ha med till bb och köp sedan när mjölken runnit till. Men hur stor ska man ta till liksom, med den man köper med sig innan?
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-13 23:55:18 följande:
    Jag blev jätteglad för öronpropparna:) hade tänkt ta med hem från jobbet. Propparna isolerar ju inte totalt, men tar udden av de värsta ljuden. Som det står på: du hör det du behöver höra. Tänker kanske inte sova med dem men tänker stt de kommer till nytta om det blir skrikperioder och man redan är vaken.

Hade ofta proppar både under nätter och kvällar när jag delade ett lyhört gammalt trähus som var ombyggt till lägenheter med fem andra.

Man hör- bara lite skonsammare.
    Det är klart, det har du säkert rätt i Men iofs har jag aldrig testat öronproppar mer än på konsert eller i jobbet. Men man vet ju aldrig, dem kan ju komma väl till pass ngn gång
  • himw

Jag fick sms om att jag kunde hämta Libros babybox igår och har BF den 3 januari.

Det här med storlek på amningsbhar har jag också funderat på- hur pass stor skillnad blev det för er som har barn innan?

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-14 00:15:03 följande:

Det är klart, det har du säkert rätt i Men iofs har jag aldrig testat öronproppar mer än på konsert eller i jobbet. Men man vet ju aldrig, dem kan ju komma väl till pass ngn gång

Ja, om inte annat så kan sambons elvaåring få dem. Han är väldigt lättstörd och har redan ett nytt syskon på mammans sida som ju dessutom delar rum med honom och han ser INTE fram emot att bli väckt här med.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-14 00:09:21 följande:
    Ja det var ett bra tips!

Värktabletter har vi ju alltid hemma och det andra är ju enkelt att skaffa.

Sen är det detta med amning. Jag har bestämt mig för att pröva, men inte vara hysterisk om det inte funkar. Vet att man måste ge det tid. Det vore käckt om det funkade för det är ju det bästa och billigaste.

Ersättning är dyrt vet jag, har flera vänner som gett det och så måste man upp osv. Min väninna flyttade in micron i sovrummet och hade vatten på flaska och pulver i burk bredvid. Hon hade iof köket på en annan våning.

När bör man köpa amnings bh och har ni några tips på bra och prisvärd?

Vissa säger köp en och ha med till bb och köp sedan när mjölken runnit till. Men hur stor ska man ta till liksom, med den man köper med sig innan?
    Kommer också försöka med amningen men som precis som du säger kommer jag inte försöka till jag mår dåligt över det eller så, har haft ett amningsbarn och ett ersättningsbarn.

Sen som du säger, det är ju alltid smidigt med amning när det funkar, nyttigt, man har alltid maten med sig och till rätt temperatur, smidigt nattetid med. Men går det inte så är ju ersättning lika bra

Jag hade hms amninhsbh till tidigare barn, jag köpte en storlek större och det räckte för mig, behövde aldrig köpa till ännu större men det är ju så olika för alla.

Oj, det var en dyr termometer, var det en såndär örontermometer eller napptermometer?
    Vi hade som sagt en helt vanlig, den gamla hederliga stjärttermometern, kanske inte det skönaste tänker man ofta men det har alltid fungerat för oss och den har alltid gått att lita på. Kostade ca 100:- för 8 år sedan och fungerar än idag. Har aldrig bytt batteri eller nåt sånt, vet förresten inte ens om det går att byta batteri i den, haha.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-13 23:59:25 följande:
    Mm har beställt hjärtats men den är tydligen lång leveranstid på. Håller med om de andra, men babylands hade en gullig elefantsnutte i åtminstone :)

Väntar på Liberos med
    Jag väntade nog 1 1/5 månad ungefär
    på min från hjärtat.
  • WiMe06
    himw skrev 2015-11-14 00:23:19 följande:

Jag fick sms om att jag kunde hämta Libros babybox igår och har BF den 3 januari.

Det här med storlek på amningsbhar har jag också funderat på- hur pass stor skillnad blev det för er som har barn innan?

Aha okej då kanske det dyker upp en pling hör om några veckor med, har ju bf den 17.

Jag köpte en storlek större i amningsbh och det fungerade för mig då, men man vet ju aldrig hur det blir den här ggn.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-13 22:13:26 följande:

Självklart så är det ju kommer du försöka amma denna ggn eller har det skrämt dig att det var jobbigt sist?

jag hade jättesvårt med amningen med andra barnet, kunde bara amma honom en månad sen fick det bli ersättning. Så jag är själv kluven denna ggn men min bm rekommenderade mig ju såklart att försöka iallafall och det kommer jag att göra, men absolut inte tills jag eller bebis mår dåligt utav det. 6-åringen fick som sagt ersättning och han är en frisk och kry kille idag, väldigt sällan sjuk, snarare mindre sjuk än den äldsta.

Ingenting skrämmer mig! Nä skämt åsido, det var tufft som fasen men det var värt det. Jag ammade tills han var 17 månader sen och jag vill gärna fortsätta minst så länge med lillasyster om hon är med på det. Men man vet ju aldrig hur det blir, som du säger är det verkligen inte värt det på bekostnad av hur mamma eller bebis mår! Det finns väl egentligen ingenting som säger att amning är bättre än ersättning när man bor i västvärlden. Men jag älskade att amma när det väl fungerande så jag vill gärna få till det den här gången med om det går, och om jag får till det tidigt ska jag försöka donera till neo. Om jag lyckas pumpa den här gången. Haha!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)