• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 21:37:31 följande:
    Jo det kan man ju tycka. Läkaren menade dock att det var helt ofarligt att vara igång och jobba. Men logiken säger mig att det är väl självklart att bebis vill stanna längre om man tar det lugnt. Har sjukskrivit mig nästa vecka iallafall, sen får jag se...
    Jasså? Tycker också det låter rimligare att ta det lugnt för bebis skull. Du gör helt rätt som sjukskrivit dig. Ta vara på den veckan nu och passa på att vila ut ordentligt. Håller tummarna att lille bebis väljer att stanna i magen några veckor till iallafall.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:53:18 följande:
    Ja om man får ut nåt! Jag hade jättesvårt att handmjölka och att pumpa. Det gick efter några månader men inte i början (tog drygt tre månader innan amningen gick smärtfritt, jag fick white nipple syndrome alltså som kärlkramp i bröstvårtorna, haha gud jag hoppas verkligen jag slipper det den här gången!).
    Självklart så är det ju kommer du försöka amma denna ggn eller har det skrämt dig att det var jobbigt sist?
    jag hade jättesvårt med amningen med andra barnet, kunde bara amma honom en månad sen fick det bli ersättning. Så jag är själv kluven denna ggn men min bm rekommenderade mig ju såklart att försöka iallafall och det kommer jag att göra, men absolut inte tills jag eller bebis mår dåligt utav det. 6-åringen fick som sagt ersättning och han är en frisk och kry kille idag, väldigt sällan sjuk, snarare mindre sjuk än den äldsta.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:59:56 följande:

Nån som vet om man får såna där startpaket från Pampers/Libero numera? Vi fick sånt på bb med blöjor och sånt. Annars måste man ju köpa på sig blöjor innan man vet vilka man vill ha, haha! Jag tror vi hade Pampers sist men minns inte riktigt.

Jag har hämtat ut på apoteksgruppen, babyproffsen, lloyds apotek, Apoteket kronan och apotek hjärtat, men bara kronan och hjärtats boxar har varit lite vettiga tycker jag, dem andra har varit dåliga tycker jag. Har beställt från libero, man skulle få ett meddelande när man kunde hämta ut den på maxi, det stod 3 månader innan men än har jag inte hört nåt och det var ett tag sedan jag beställde den, så vi får väl se om den dyker upp.

Detta har vi hittills fått i boxarna vi hämtat ut, väldigt mkt "småprover".
    Haha, måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med öronpropparna, man vill väl höra om ens bebis skriker om nätterna, men klart turas man om om nätterna kanske den andra partern som inte har natten vill ha proppar :-P
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-11-13 21:20:38 följande:
    Oj, har du kommit så långt med allt redan? Haha, jag har precis legat blocket och skrivit en egen liten checklista, nästa vecka åker jag och svärmor till ullared och hoppas kunna beta av en del då. Sen var jag och hämtade ut en babybox från apoteksgruppen idag, så nu väntar jag bara på Liberos Box som jag hoppas kommer snart.
    Sen kollade jag igenom kläder och så igår vad vi behöver mer utav.
    Men alla stora saker är avklarat och det är skönt
    Jag har ett barn sedan tidigare då allt e sparat sedan han var liten så det var inte mycket vi behövde köpa. Sen tillhör jag en av dem som inte köper saker jag inte vet att Jah kommer använda :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-13 19:46:45 följande:
    Ok var ju ingen farlig lista :)

En bra termometer antar jag man kan införskaffa där med? Vi har ingenting sådant killarna är ju så stora.
    Använde det inte förra gången så köper inte det nu hellre skulle jag tro
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-13 17:38:45 följande:
    Vad skulle du säga att man behöver från Apoteket? där känner jag verkligen att jag har noll koll!
    Jag har aldrig behövt så mkt grejer till bebis från Apoteket när våra två killar var små. Kanske nån salva för röd rumpa, men det har man ju fått ett par provtuber i babyboxarna.
    Olja till badet, men det går även lika bra med vanlig olivolja för bebis hud. Själv är jag inte den som köper en massa lotions och dylikt till bebis utan använder som sagt bara nån olja i badet och skulle det behövas nått annat med tiden köper jag det då.

Men värktabletter till dig själv, bindor modell större, amningsinlägg (men det finns ju oftast i större livsmedelsaffärer också), möjligtvis ngn salva för ömma bröstvårtor.

Ett tips är ett par "bröstvärmare". Då vi alla får bebisar under den kallare årstiden är ju risken för mjölkstockning större och att ha ett par varma inlägg att stoppa i bh-n är guld värt, tyckte jag iallafall med första barnet som föddes på hösten.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-11-13 23:28:23 följande:
    Jag har ett barn sedan tidigare då allt e sparat sedan han var liten så det var inte mycket vi behövde köpa. Sen tillhör jag en av dem som inte köper saker jag inte vet att Jah kommer använda :)
    Okej, ja vi har ju verkligen ingenting kvar sen våra tidigare så vi har ju fått börja om helt på noll. Men fördelen är ju att man vet på ett ungefär vad man hade användning för och inte sen tidigare barn, så listan är ju ändå mkt mindre nu än med första barnet, haha. Mkt grejer som man kan vänta med till senare om det ens kommer behövas
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-11-13 23:48:32 följande:
    Okej, ja vi har ju verkligen ingenting kvar sen våra tidigare så vi har ju fått börja om helt på noll. Men fördelen är ju att man vet på ett ungefär vad man hade användning för och inte sen tidigare barn, så listan är ju ändå mkt mindre nu än med första barnet, haha. Mkt grejer som man kan vänta med till senare om det ens kommer behövas
    Precis!
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-13 19:46:45 följande:
    Ok var ju ingen farlig lista :)

En bra termometer antar jag man kan införskaffa där med? Vi har ingenting sådant killarna är ju så stora.
    Vi hade väääldigt stor nytta utav vår termometer, vi köpte en vanlig rektal termometer med böjbar topp. Då båda våra killar var små vid födseln var vi tvungna att hålla regelbunden koll på tempen första veckorna för att se när dem började klara hålla temperaturen själva så det kommer jag införskaffa en ny nu inför denna bebis, den andra har ju några år på nacken men den fungerar fortfarande helt felfritt men det kan vara fräscht med en ny.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-13 22:22:52 följande:

Jag har hämtat ut på apoteksgruppen, babyproffsen, lloyds apotek, Apoteket kronan och apotek hjärtat, men bara kronan och hjärtats boxar har varit lite vettiga tycker jag, dem andra har varit dåliga tycker jag. Har beställt från libero, man skulle få ett meddelande när man kunde hämta ut den på maxi, det stod 3 månader innan men än har jag inte hört nåt och det var ett tag sedan jag beställde den, så vi får väl se om den dyker upp.

Detta har vi hittills fått i boxarna vi hämtat ut, väldigt mkt "småprover".

Haha, måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med öronpropparna, man vill väl höra om ens bebis skriker om nätterna, men klart turas man om om nätterna kanske den andra partern som inte har natten vill ha proppar :-P

Jag blev jätteglad för öronpropparna:) hade tänkt ta med hem från jobbet. Propparna isolerar ju inte totalt, men tar udden av de värsta ljuden. Som det står på: du hör det du behöver höra. Tänker kanske inte sova med dem men tänker stt de kommer till nytta om det blir skrikperioder och man redan är vaken.

Hade ofta proppar både under nätter och kvällar när jag delade ett lyhört gammalt trähus som var ombyggt till lägenheter med fem andra.

Man hör- bara lite skonsammare.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)