• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin

Puh, nu har jag registrerat mig för alla babyboxar som fanns i de där länkarna, haha! Det är väl bara den som heter "babybag" som vi får se om man får på bb/mvc här för det stod ju inte mer konkret än så på deras sida. Vill minnas att det var en hel del bra i den 2012 iaf. På Liberoklubben hade jag tydligen redan registrerat graviditet så vi får väl se när jag får sms från dem.

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-15 11:44:48 följande:

Jag hade en babybjörn original till dem två äldsta barnen och det lilla jag bar så fungerade den för mig, kan tänka mig att bb original är obekvämare om barnen är större, då kan nog dem andra bb-selarna med ett annat ryggstöd vara bättre. Vilken babybjörn är det dem har?

Vet inte, ska kolla med dem
  • mirakelspektakel

Var på lek mers outlet idag. fanns massor av saker nedsatt till 70%. Hittade både regnskydd och myggnät till min britax go next :) Det som jag verkligen inte har koll på nu är det här med täcken, kuddar, madrasskydd, ska man ha nåt som skyddar mot läckage? använder man lakan i vagnen om man har en åkpåse?

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-15 17:11:06 följande:

Var på lek mers outlet idag. fanns massor av saker nedsatt till 70%. Hittade både regnskydd och myggnät till min britax go next :) Det som jag verkligen inte har koll på nu är det här med täcken, kuddar, madrasskydd, ska man ha nåt som skyddar mot läckage? använder man lakan i vagnen om man har en åkpåse?

Härligt! Önskar att vi hade lite närmre dit!

Madrasskydd köpte vi massor på Ikea, de har en sorts "plastad frotté"-variant som är väldigt behaglig. Vi köpte massor för vi hade dem under barnstolen sen när ongen började äta mat, mycket praktiskt, haha. (Vi körde baby led weaning så han åt själv från böran.) Vi köpte nåt täcke och nån kudde för spjälsäng, där kan det vara olika mått beroende på fabrikat tyvärr så det kan bli bökigt med kuddfodral och påslakan om man inte håller koll... Vi kommer inte ha underlakan i vagnen. Kommer ha fårskinn och eventuellt åkpåse beroende på hur kall vintern verkar bli.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-15 17:11:06 följande:

Nice å ha så nära till såna där outlets

Jag kommer att ha fårskinn i vagnen och kommer att bädda ett lakan över madrassen. Det är ju alltid fräschast så känner jag.

I sängen kommer jag att bädda ett madrasskydd. Det man ska tänka på med madrasskydd är att aldrig bädda så det kommer under huvudet på bebis så det inte andas om det är plastat. Kommer köpa på ikea om jag inte hittar billigare i ullared när vi åker dit.
  • Seven Costanza

Tack för alla inlägg om bärsele! Nu känner jag mig lite klokare. Så det bästa är att avvakta med att köpa tills man fått bebisen? Kan man vara säker på att få prova bära med bebisen i affären?

Sedan undrar jag en sak till: jag har mitt nästa BM-besök på onsdag, då är jag i v 33. Ni som är runt samma vecka, vad gjorde ni/ ska ni göra på det besöket? Jag tycker min BM är dålig på att berätta vad som ska hända på nästa besök så det ska jag be henne om nu för jag vet ju inte vad som är standard här. T ex undrar jag om tillväxtultraljud, kommer ni få det, är det något som görs på alla? Jag vet inte om jag kommer få det men klart att jag är nyfiken på om bebisen växer som han ska med tanke på att här tar man inte SF-mått. Mitt senaste UL var i v 26 och då var han normalstor.

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-15 18:54:10 följande:

Tack för alla inlägg om bärsele! Nu känner jag mig lite klokare. Så det bästa är att avvakta med att köpa tills man fått bebisen? Kan man vara säker på att få prova bära med bebisen i affären?

Sedan undrar jag en sak till: jag har mitt nästa BM-besök på onsdag, då är jag i v 33. Ni som är runt samma vecka, vad gjorde ni/ ska ni göra på det besöket? Jag tycker min BM är dålig på att berätta vad som ska hända på nästa besök så det ska jag be henne om nu för jag vet ju inte vad som är standard här. T ex undrar jag om tillväxtultraljud, kommer ni få det, är det något som görs på alla? Jag vet inte om jag kommer få det men klart att jag är nyfiken på om bebisen växer som han ska med tanke på att här tar man inte SF-mått. Mitt senaste UL var i v 26 och då var han normalstor.

Här görs inga tillväxtultraljud om det inte finns indikation på avvikelser/komplikationer. T.ex. om sf-kurvan inte ökar som den ska/ökar för mycket. Jag ska till bm på fredag och då är jag väl i v 32 tror jag, har så dålig koll... Då ska vi göra det vanliga, mäta magen och lyssna på hjärtat och ta blodtrycket, sen ska hon börja känna hur bebis ligger om jag minns rätt.

Svårt att säga om man får prova i affären, de borde ju vara tillmötesgående med det tycker jag! På jollyrooms lagershop fick man det iaf men har aldrig kollat i andra butiker utan annat som sjal och sånt har jag köpt på känn. Om man vill vänta med att köpa eller ej beror väl på hur man är; jag tror att jag kommer bära mkt eftersom det inte är säkert att jag får ut vagnen när jag ska lämna sonen på förskolan och då är det ju lika bra att ha det fixat, men jag köper till exempel inte några nappflaskor eller ersättning eller sånt "för säkerhets skull" som jag vet att många gör, eftersom jag tar för givet att det ska ordna sig med amningen och annars får vi köpa vid behov... och mat är ju rätt mycket viktigare än bärdon. Men bärdon är ju verkligen inget som är akut för de är ju rätt lätta i början, det är skönt att kunna ha armarna fria även om man får en unge som vägrar ligga för sig själv, men man klarar sig utan.
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-15 18:54:10 följande:

Jag har köpt två ergobaby, en travelvariant och en lite stadigare, och så ett spädbarnsinlägg. Tänkte ha den ena liggandes i bilen. Även köpt på mig två bärsjalar, en vävd i bomull och en i ull/bomull som känns varm och go nu när det är kallt. Så jag hoppas verkligen han vill bli buren...annars får jag väl sälja dem  helt enkelt. Haft babybjörn tidigare, och den går under namnet ryggdödaren här, har fått permanent känselbortfall i ryggen på det område där selen trycker (fast vet ju inte om det är pga. den, det var tydligen normalt att få känselbortfall enl. läkaren på VC). Har en bärjacka jag kan ha utanpå, apful, men praktisk. Finns snygga också, men de är dyra... 
  • MeEmmA

Usch, hoppas att vi får sova bättre inatt! Svårt att hitta sovställning, ska testa med att ta ner mitt supertjocka täcke, hade det som stöd runt mig förra graviditeten (låg och kramade det hela natten) och det fungerade lite iaf. Jobbigt när man måste upp och studsa pga de hemska kramperna också!

Inget roligt när man vaknar och har ont i hela kroppen på morgonen redan.

• qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-11-15 21:11:14 följande:

Usch, hoppas att vi får sova bättre inatt! Svårt att hitta sovställning, ska testa med att ta ner mitt supertjocka täcke, hade det som stöd runt mig förra graviditeten (låg och kramade det hela natten) och det fungerade lite iaf. Jobbigt när man måste upp och studsa pga de hemska kramperna också!

Inget roligt när man vaknar och har ont i hela kroppen på morgonen redan.

Usch, nej det tär verkligen på en när man inte får sova! Jag äter en massa magnesium nu som jag började med när jag började få vadkramper och det hjälper faktiskt, har läst att man ofta får kramper pga magnesiumbrist. Jag vaknar varje gång jag vänder mig nu för det knakar i hela bäckenet och det är så obehagligt (och gör så ont!) men jag ligger relativt bekvämt med min gravidkudde iaf, thank god...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)