• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-12 17:26:19 följande:
    Oj, så tidigt?? När nu 9-åringen gick i fsk-klass så slutade han 13:10!

Åt lunch giorde de också, det är ju liksom en viktig del av den sociala biten.
    Ja visst är det tidigt. Men bara att gilla läget. Som sagt de är stenhårda med regelverket. Vet bara en som fått dispens och de hade 2 mil enkel väg. Vi bor nära skolan så det är inget problem. Sen börjar han ju ettan till hösten och då blir dagarna längre.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 21:47:45 följande:

tycker som att du och din sambo har en alldeles utmärkt plan och ni har redan diskuterat hur ni ska lösa praktiska bitar för att du ska må så bra som möjligt även under mammaledigheten. Tycker att du ska ha fokus på er plan när människor i din närhet kommer med sina fördomar om hur er familj och ert upplägg kommer se ut. Du kommer bli en fantastisk mamma även om du inte ger upp ALLT bara för att ni skaffat en bebis. 

mirakelspektakel skrev 2015-11-12 23:24:48 följande:

Mitt inlägg var inte alls menat mot något som du skrivit, utan en fortsättning på det Amalie79 tidigare skrivit.

Jag tycker dina tankar ang plats på förskola var bra, det är en otrolig skillnad att ha rätt och att få rätt. 

Kan inte citera alla inlägg som kom sedan jag gick och la mig igår kväll :)

Har inte tagit något någon sagt som kritik här, här finns så många kloka kvinnor attmam varje dag ser fram emot att gå in och läsa ikapp!

Idag är jag ledig, ska äta frukost i soffan och sedan åka ut en sväng på den där rean, visade sig att min syjuntekompis har praktik i just den garnaffären o det var värt att besöka sa hon!

Tack för era kloka svar:)
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 07:08:55 följande:

Ja visst är det tidigt. Men bara att gilla läget. Som sagt de är stenhårda med regelverket. Vet bara en som fått dispens och de hade 2 mil enkel väg. Vi bor nära skolan så det är inget problem. Sen börjar han ju ettan till hösten och då blir dagarna längre.

Aha... Olyckligt det där som hände med nioåringen på hemvägen men när det går mot vår och ljus så kanske ni ändå kam testa lite beroende på hur han själv känner! Sambons sa en dag: nu åker jag själv till skolan, sen började han med det. Gick jättebra.
  • Hame

Många som skrivit sedan jag läste sedan igår, roligt att läsa!

För att förtydliga så hjälps jag och min man åt 50/50, så vår jobbiga första tid berodde absolut inte på att han inte drog sin del av lasset. Faktiskt så blev jag sjukskriven under två månader när storebror var ca 6 veckor så att maken kunde vara föräldraledig, då var vi hemma på heltid båda två. Detta efter att BVC insett och fått oss att inse att vårt barn var så pass krävande både psykiskt och fysiskt att vi skulle gå under om vi inte fick hjälp (sjukskrivning i detta fallet) på något sett. Ifrån ca 5 veckors ålder tills han var drygt ett år accepterade han ingen annan än mamma och pappa så barnvakt var inte att tänka på heller. Enligt psykologen på bvc går det inte att "vänja" så små barn vid något, så får man ett barn som helt enkelt inte accepterar barnvakt, barnvagn eller bilstol finns det inget annat att göra än att vänta tills de blir äldre. 

Nu säger jag inte att det är vanligt med sådana barn eller att jag önskar någon det. Förhoppningsvis får vi alla "lätta" barn som låter oss gå på stan och läsa böcker Glad Jag säger bara att det finns sådana barn och då är det frustrerande med folk som säger "det blir vad man gör det till" eller "vi har vant våra barn vid att sova i vagnen, det går så bra så". För så är det tyvärr inte för alla!

• amalie79
    Hame skrev 2015-11-13 10:47:27 följande:

Många som skrivit sedan jag läste sedan igår, roligt att läsa!

För att förtydliga så hjälps jag och min man åt 50/50, så vår jobbiga första tid berodde absolut inte på att han inte drog sin del av lasset. Faktiskt så blev jag sjukskriven under två månader när storebror var ca 6 veckor så att maken kunde vara föräldraledig, då var vi hemma på heltid båda två. Detta efter att BVC insett och fått oss att inse att vårt barn var så pass krävande både psykiskt och fysiskt att vi skulle gå under om vi inte fick hjälp (sjukskrivning i detta fallet) på något sett. Ifrån ca 5 veckors ålder tills han var drygt ett år accepterade han ingen annan än mamma och pappa så barnvakt var inte att tänka på heller. Enligt psykologen på bvc går det inte att "vänja" så små barn vid något, så får man ett barn som helt enkelt inte accepterar barnvakt, barnvagn eller bilstol finns det inget annat att göra än att vänta tills de blir äldre. 

Nu säger jag inte att det är vanligt med sådana barn eller att jag önskar någon det. Förhoppningsvis får vi alla "lätta" barn som låter oss gå på stan och läsa böcker  Jag säger bara att det finns sådana barn och då är det frustrerande med folk som säger "det blir vad man gör det till" eller "vi har vant våra barn vid att sova i vagnen, det går så bra så". För så är det tyvärr inte för alla!

Nej såklart inte. Men som du säger,ert fall är ju extremt, det måste varit skitjobbigt! Går man runt och tänker att man ska få ett sådant barn så skulle jag bli knäpp innan det ens har kommit till världen. Man måste ju ändå försöka tänka att det kommer gå bra och inte måla fan på väggen. Iaf måste jag det annars kommer jag antagligen dumpa ungen på sambon o dra. ( OBS, jag drar det lite väl långt nu så ni förstår det)

Fick mail från en gammal vän som hört att vi ska ha barn. Hennes flicka är ett år nu och set visade sig vara en lite sorglig historia. Hon fick syrebrist vid födseln o efter ett tag konstaterades en CP-skada som de ännu inte vet hur svår förutom att hon är sen motoriskt, sitter, kryper eller går inte.

Pappan har mer eller mindre dumpat allt på mamman, han mår tydligen för dåligt, har tagit det så hårt.

Min poäng är- tillsammans klarar man det nog. Man vet aldrig vad man får. Men man måste tänka positivt.
  • WiMe06

Har läst alla era inlägg om tiden efter barnet kommit. ni har så kloka tankar allihopa.

Amalie - det är klart du ska tänka positivt. Man kan inte gå runt och som du säger måla faan på vägen innan, då tror jag det skulle föddas få barn till världen. Man kan bara tänka positivt och göra allt man kan av dem situationer som kommer upp senare i livet.

Hame - vad starka ni måste vara tillsammans som klarade av spädbarnstiden så bra. Och vilken bra BVC- sköterska som såg er situation och hjälpte er. Det är väl klart alla hoppas på lätt bebis så man kan njuta ordentligt av spädbarnstiden. Hoppas er lille bebis får lättare att följa med er vardag den här ggn.

• minahjärtan0609

Idag har jag varit en tur på förlossningen. Det började igårkväll med att det rann vatten ber för mina ben, inte mycket men ändå. Sedan hände samma sak i morse och då ringde jag förlossningen. Jag fick i vilket fall komma för kontroll. Så nu har jag suttit med såna där elektroner på magen och mätt hjärtljud, allt bra. Gjort vaginalt och vanligt ultraljud för att kolla om det är tillräckligt med forstervatten. Allt var bra förtutom att jag har urinvägsinfektion. Det var troligtvis inte forstervatten som läckte utan ngt annat ?
    Hon trodde dock inte att vi pratat 7 veckor till. Bebisen är fixerad och det brukar inte se ut som det gör nu när det är så långt kvar. Men som hon sa man vet aldrig. Men hon sa flera gånger att det räcker med tre veckor till, det är inte farligt att föda efter 35 veckor.

• mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 13:01:11 följande:

Idag har jag varit en tur på förlossningen. Det började igårkväll med att det rann vatten ber för mina ben, inte mycket men ändå. Sedan hände samma sak i morse och då ringde jag förlossningen. Jag fick i vilket fall komma för kontroll. Så nu har jag suttit med såna där elektroner på magen och mätt hjärtljud, allt bra. Gjort vaginalt och vanligt ultraljud för att kolla om det är tillräckligt med forstervatten. Allt var bra förtutom att jag har urinvägsinfektion. Det var troligtvis inte forstervatten som läckte utan ngt annat ?
    Hon trodde dock inte att vi pratat 7 veckor till. Bebisen är fixerad och det brukar inte se ut som det gör nu när det är så långt kvar. Men som hon sa man vet aldrig. Men hon sa flera gånger att det räcker med tre veckor till, det är inte farligt att föda efter 35 veckor.

Åh din stackare! Skönt att allt ändå såg bra ut och att ni åkte in. Jag hoppas verkligen att du blir sjukskriven nu på 100%? Förhoppningsvis så gör vilan så att bebis inte föds innan v 35. Tänk BARA på dig själv och bebis, om du inte redan blev sjukskriven, sjukskriv dig själv i en vecka och ta det sedan därifrån. kramar
  • Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 13:01:11 följande:

Ojdå! Tur att allt såg bra ut ändå. Ta det lugnt och försök vila så bebisen stannar iaf tre veckor till då Tungan ute
  • Eleonor01

Näst sista arbetspasset idag! Jösses så fort tiden har gått. Känner mig knappast höggravid annat än andfådd å mycket sprall i magen. Skönt att kunna enbart koncentrera mig på studierna fram tills att det är dax. Pluggar 100% å jobbar varannan helg. Skönt att kunna vara hemma m familjen from nu :)

Kom precis på att det är enbart grejet från Apoteket kvar att köpa. Å blöjor. Helt perfekt!!

Ni som väntar första barnet måste Jah rekommendera purelan till. Ett måste till de stackars bröstvårtorna!!!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)