• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-12 16:57:22 följande:

I min kommun är det blankt nej till fritids när man är f-ledig ( vill inte skriva ut vilken, men i västra götaland). Min 6 åring slutar 11:10 och jag hade gärna sett att han fick lunch och lite lek. Men efterson ingen får så ärdet fler barn som går hem så det känns okej för honom och mig med. Fritidsplatsen ska sägas upp men man hargaranterad plats när man behöver det igen. Min 9 åring går hem själv så jag behöver bara lämna och hämta en gång på skolan. Vet att det ser helt annorlunda ut i andra kommunder, ex stockholm så det är ju värt att kolla upp.

Oj, så tidigt?? När nu 9-åringen gick i fsk-klass så slutade han 13:10!

Åt lunch giorde de också, det är ju liksom en viktig del av den sociala biten.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-12 16:04:13 följande:

På tal om dagis, nu har ju jag mina stora barn på fritids, hur fungerar det för er som också har större barn, måste man säga upp fritidsplatsen eller får ni behålla den under f-ledigheten fast ni inte använder den?

Detta kan säkert tolkas som jag inte vill ha 6-åringen hemma men det handlar inte om det, men om jag får ok från rektorn så funderar jag på om 6-åringen får vara på fritids tills 8-åringen slutar skolan. 6-åringen slutar 12.20 och 8-åringen slutar skolan 14.00. Vilket skulle innebära att man knappt hinner hem innan man ska tillbaka till skolan och hämta igen. Så min tanke var om 6-åringen får vara på fritids till 14.00. Han skulle själv älska att få vara kvar till 14.00, så för allas välmående känns det som en bra lösning om det går bra.

Det är olika med fritidsplatser i alla kommuner, i min är det tillåtet att ha kvar 8h per vecka, vilket de fördelar två timmar mån-torsdag. Du får nog fråga personalen eller rektorn vad som gäller där du bor :)
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-11-12 10:24:33 följande:

Usch idag är jag på dåligt humör. Är trött på alla som tror att man inte vet att det kommer innebära förändringar att få en bebis att ta hand om. Såg att en garnbutik i stan har rea i helgen, nämnde att jag är ledig imorgon och tänkte åka dit och shoppa lite för nästa år har jag gett mig själv köpstopp på garn med tanke på föräldraledigheten.

Då tyckte hon att det var meningslöst för när bebisen kommer skulle jag ju ändå inte ha någon tid att sticka mer.

Någon annan i en tråd här skrev om ekonomi att man kan säga upp alla prenumerationer, tv-kanaler och hobbies för första året hinner man INGENTING sådant.

Det låter så jävla deppigt.

Men vet ingen som haft det så extremt heller. Och jag har ju bara ETT barn. Värre för sambon som har tre snart. Sen fattar jag ju att man prioriterar att sova osv men de flesta av mina vänner har gått mycket på stan, fönstershoppat, fikat, varit ute med hunden.

Jag får väl lägga den tiden jag kan på handarbete då:) vill ju fortsätta med min syjunta och min bokcirkel( där alla redan har barn och vet hur det är om man inte hunnit läsa klart)

Vi har tänkt tvärtom när det gäller tv- kanaler, vu har skaffat fler för att kunna se elitseriehockey i vår när vi inte kommer kunna gå på så mycket matcher, iaf inte tillsammans. De flesta jag känner har klämt Box efter box med film och serier under maratonamningsperioderna också :)

Jag har iof också några vänner som resonerar som ovan. Men det är också de som idsg några år senare sitter hemma och undrar vart vännerna tog vägen. Jag har en väninna jag varit ute med 2 gånger sen hon fick sin son för 6 år sedan- en gång i en skoaffär och en gång på Gekås.

Klart man fattar att det blir annorlunda. Men tom sambon som har två barn säger- det blir vad man gör det till också. Vi är ju två, och man kan ta med barn på mycket saker också.

Jag tycker inte att mitt liv har tagit slut sen jag fick barn, men däremot får man självklart göra vissa uppoffringar för att få ihop vardagen och prioritera vad som är viktigt för en själv likaså för partnern samt egentiden tillsammans. Dessutom har jag varit sån att jag har vant mina barn vid att följa med överallt, har aldrig stannat hemma för att de ska sova eller nått sånt eftersom att de sovit minst lika bra i vagnen eller i bilen som har blivit en vana för dom dagtid.
    Det är klart att det är så att vissa barn kräver mer, men många ggr tror jag även att man gör det lite för komplicerat för sig själv (som min sambo...).
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-12 16:57:22 följande:
    I min kommun är det blankt nej till fritids när man är f-ledig ( vill inte skriva ut vilken, men i västra götaland). Min 6 åring slutar 11:10 och jag hade gärna sett att han fick lunch och lite lek. Men efterson ingen får så ärdet fler barn som går hem så det känns okej för honom och mig med. Fritidsplatsen ska sägas upp men man hargaranterad plats när man behöver det igen. Min 9 åring går hem själv så jag behöver bara lämna och hämta en gång på skolan. Vet att det ser helt annorlunda ut i andra kommunder, ex stockholm så det är ju värt att kolla upp.
    Oj, det var tidigt dem slutar. Vad konstigt att dem inte får lunch, det är ju som nån annan skrev att det är en del av det sociala att få äta tillsammans. Vad olika det kan vara.

Vet att när äldsta gick i f-klass så hade han några i sin klass som fick gå kvar på fritids tills deras syskon slutade och då hade dem dem 5 min gångpromenad hem. Men dem fick söka om det hos rektorn.
    Skönt att bara behöva hämta och lämna 1 gång, vi har försökt några ggr med den stora att han ska cykla hem själv men tyvärr är det många "större" vägar han måste korsa och det känns sådär. Vi får se helt enkelt hur det blir när vi väl är där. Förhoppningsvis har ju barnen lite jullov när bebis kommer iallafall.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-12 16:40:15 följande:
    Det finns ingen chans att åttaåringen kan börja gå hem själv? Beror ju på barnet förstås. Sambons store klarade det suveränt, lille går lite sämre, trots att han är 9 nu
    Det är en bit hem så han måste cykla och det är några "större" vägar han måste korsa. Så det är väl man själv som hindrar kanske. Vi har testat några ggr innan men sen har vi inte riktigt vågat sen en lärare sa fel till honom.

Han brukade gå till mitt jobb förut som ligger typ 100 m från hans skola men en gång sa en lärare till honom att han skulle gå hem istället. Så han började traska hemåt och där stod jag utanför jobbet och väntade. Gick mot skolan men möte ingen unge, efter en stund började det att skymma så fick ju panik när han aldrig dök upp. Ringde mannen som vi egentligen skulle hämta men han hade som tur var fått skjuts av en annan hem så han tog cykeln och cyklade den cykelvägen sonen skulle tagit hem och halvvägs ungefär möter han en liten pojke i mörkret utan vantar och lite smått rädd och frusen. Stackarn hade gått mer än halva vägen hem istället för pedagogen på fritids sa det. Så efter det har jag inte riktigt vågat släppa taget heller men det är kanske dags att göra det igen.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-12 17:46:54 följande:
    Det är olika med fritidsplatser i alla kommuner, i min är det tillåtet att ha kvar 8h per vecka, vilket de fördelar två timmar mån-torsdag. Du får nog fråga personalen eller rektorn vad som gäller där du bor :)
    Vet att en del fått dispans när dem har syskon, men man får prata med rektorn tror jag här så avgör han om det finns möjlighet.
    Var mest nyfiken hur andra med äldre barn gör och hur det fungerar där dem bor.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-12 18:53:47 följande:
    Vet att en del fått dispans när dem har syskon, men man får prata med rektorn tror jag här så avgör han om det finns möjlighet.
    Var mest nyfiken hur andra med äldre barn gör och hur det fungerar där dem bor.
    Jag har inte så långt till barnens skola, tar 3min med bil och ca 15-20min att gå. Min dotter slutar 12 och pojken 14.00. Nu går han hem själv för det mesta, men innan blev det många vändor fram o tillbaka kändes det som. Men det fungerade :) min minsta sover oftast i vagnen när hon ska hämtas 12.00.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-12 14:13:31 följande:

[quote=75993821]

Jag håller med- och villkoret för att vi skulle skaffa barn var för mig att sambon skulle ta lika mycket ansvar för bebis, blir väl på olika sätt såklart i början kanske. Och delad föräldraledighet, 8 månader var.

Annars hade jag sagt nej till bebis. Har aldrig haft någon längtan att ha barn om jag var ensam om det.

Av våra vänner är vi de sista som skaffar barn, så barn är ju alltid välkomna i de flesta sammanhang vi umgås också.

En praktisk fundering: du verkar väldigt inställd på att ni ska ha 8+8 månaders föräldraledighet, men hur vet du att det kommer finnas förskoleplats för barnet i maj? De flesta förskolor är lättast att få plats i augusti och januari och vissa är nästan omöjliga att få plats på under andra tider på året. Om ni inte är helt säkra på att man kan få plats precis när man vill på de förskolor ni kan tänka er så bör ni nog ändå räkna med att det troligen blir 9+9 månader.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-12 16:38:15 följande:

nej, då får pappan ta hand om barnet

Precis. Jag räknar med att om jag och bebisen mår bra så ska jag gå på italienska 1,5 timme på torsdagar och fortsätta sjunga i en fransk kör 1,5 timme på fredagar. Min man går då ifrån jobbet under den tiden och börjar istället 1,5 timme tidigare de dagarna. Det har varit en självklarhet för oss att jag ska få ha någonting varje vecka där jag kan få göra annat medan han tar fullt ansvar för bebisen.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 19:54:51 följande:

En praktisk fundering: du verkar väldigt inställd på att ni ska ha 8+8 månaders föräldraledighet, men hur vet du att det kommer finnas förskoleplats för barnet i maj? De flesta förskolor är lättast att få plats i augusti och januari och vissa är nästan omöjliga att få plats på under andra tider på året. Om ni inte är helt säkra på att man kan få plats precis när man vill på de förskolor ni kan tänka er så bör ni nog ändå räkna med att det troligen blir 9+9 månader.

Tillägg: teoretiskt sett ska man väl ha platsgaranti om man sökt minst tre månader i förväg men som jag förstått det kan det då blir vilken förskola som helst dvs på andra sidan stan. Vi räknar med att om vi ska skola in när vi kommer hem får vi vara tillbaka i Sverige i augusti 2017 för att vara hyfsat säkra på att få en plats.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)