• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:19:24 följande:
    Physiomer är nånting som sprayar rent i näsan när bebisen är snorig, jag vet inte mer än så, haha! Men så många har sagt att den är bra så jag har gått på det. Magdropparna är bakteriekultur för bebisens mage, det tar ju ett tag att få en bra tarmflora och för en del hjälper det mot magknip och sånt.
    Kan tipsa om bröstmjölk för täppta små bebisnäsor, det funkade alltid på mina killar när dem var små, alltid värt ett försök.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-13 21:17:02 följande:

Oj, vilken tur att allting såg bra ut. Men borde du inte vara sjukskriven nu med tanke på läget? Så bebis förhoppningsvis stannar några veckor till i magen.

Jo det kan man ju tycka. Läkaren menade dock att det var helt ofarligt att vara igång och jobba. Men logiken säger mig att det är väl självklart att bebis vill stanna längre om man tar det lugnt. Har sjukskrivit mig nästa vecka iallafall, sen får jag se...
  • himw
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:19:24 följande:

Physiomer är nånting som sprayar rent i näsan när bebisen är snorig, jag vet inte mer än så, haha! Men så många har sagt att den är bra så jag har gått på det. Magdropparna är bakteriekultur för bebisens mage, det tar ju ett tag att få en bra tarmflora och för en del hjälper det mot magknip och sånt.

Aha- vi har köpt en näsfrida- en snorsug :)

Börjar man med magdroppar direkt?

I en av babyboxarna fick vi en pysventil till bebisen om den har luft i magen- är det något man verkligen använder? Kommer inte luften ut som en fis?

Kanske jättedum fråga men vi skrattade åt rumpventilen :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-13 21:22:49 följande:

Kan tipsa om bröstmjölk för täppta små bebisnäsor, det funkade alltid på mina killar när dem var små, alltid värt ett försök.

Ja om man får ut nåt! Jag hade jättesvårt att handmjölka och att pumpa. Det gick efter några månader men inte i början (tog drygt tre månader innan amningen gick smärtfritt, jag fick white nipple syndrome alltså som kärlkramp i bröstvårtorna, haha gud jag hoppas verkligen jag slipper det den här gången!).
  • Blgebo
    himw skrev 2015-11-13 21:50:05 följande:

I en av babyboxarna fick vi en pysventil till bebisen om den har luft i magen- är det något man verkligen använder? Kommer inte luften ut som en fis?

Vi har en otri-baby, också en variant på snorsug. 
    Magdroppar har i en metastudie visat sig inte fungera, så det behöver man inte börja med alls. Samma med minifom, det har inte heller visat sig ha ngn effekt. Men självklart väljer man ju att göra som man vill  

Tror faktiskt att Windi kan vara bra. Det fungerar ju på vuxna - ex snittade kvinnor med mycket gaser som inte kommer ut, kan ge stark smärta som är svår att smärtlindra. En pysventil, och det brukar bli mkt bättre.
  • qatteriin
    himw skrev 2015-11-13 21:50:05 följande:

Näsfrida har vi använt jättemycket och den är toppen! Det här var mer som ett komplement (och jag blev så nyfiken, haha). Man kan nog börja med magdroppar direkt om man vill men det kan lika gärna vänta.

Haha ja jag tycker de är så lustiga de där ventilerna! Vi använde aldrig nån sån, använde rumptermometern till samma sak om det behövdes.

Var ska man leta efter babyboxar dårå? Har inte skaffat en enda men det kanske vore värt det ändå. Vad finns det för några?
  • qatteriin

Vi hade otrobaby till sonen men bytte till näsfrida sen - billigare filter och sonen fick lätt näsblod av otribabyn, den var smalare än näsfridan i pipen, men det var ju några år sen.

Haha jag tar magdroppar själv om jag varit orolig i magen, jag tror inte det har effekt just mot magknip men skadar inte med lite goda magbaciller tänker jag.

• qatteriin

Nån som vet om man får såna där startpaket från Pampers/Libero numera? Vi fick sånt på bb med blöjor och sånt. Annars måste man ju köpa på sig blöjor innan man vet vilka man vill ha, haha! Jag tror vi hade Pampers sist men minns inte riktigt.

• Blgebo
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:56:10 följande:
    Näsfrida har vi använt jättemycket och den är toppen! Det här var mer som ett komplement (och jag blev så nyfiken, haha). Man kan nog börja med magdroppar direkt om man vill men det kan lika gärna vänta.

Haha ja jag tycker de är så lustiga de där ventilerna! Vi använde aldrig nån sån, använde rumptermometern till samma sak om det behövdes.

Var ska man leta efter babyboxar dårå? Har inte skaffat en enda men det kanske vore värt det ändå. Vad finns det för några?
    Jag har hämtat ut på apoteket kronan, och beställt från apoteket hjärtat. De har varit jättebra båda två. Sedan fick jag en på babyproffsen, men den var rätt kass. 
  • Blgebo
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:59:56 följande:

Nån som vet om man får såna där startpaket från Pampers/Libero numera? Vi fick sånt på bb med blöjor och sånt. Annars måste man ju köpa på sig blöjor innan man vet vilka man vill ha, haha! Jag tror vi hade Pampers sist men minns inte riktigt.

Libero har ett startpaket som skickas hem till medlemmar i Liberoklubben. Vet inte hur Pampers har det. Vi har slutat dela ut "babybag" på BB här, vet flera andra som också slutat med det. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)