• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    himw skrev 2015-11-14 21:29:02 följande:

Alltså om jag ska vara ärlig så tog jag med dem till korgen för att skoja med min man för jag har alltid retat mina närmsta att de blir så bekväma när de har varit gravida/fått barn men sen tänkte jag att det kanske kan vara bra och ha ifall att, jag har också bara hipsters i vanliga fall men nu går det inte alls- tycker det är obehagligt när något sitter åt vid magen.

Men dessa trosor- när magen kom ångrade jag så att jag inte köpte mängder av dem, de är bäst :)

Men man är ju inte supersexig i dem; naveltrosor tillsammans med strumpbyxor som sitter precis under brösten och stödstrumpor- mina mornar innan jag klätt på mig och går omkring i denna utstyrsel skrattar jag åt mig själv och har bekänt för kompisarna att jag också gått över till bekvämlighetssidan :)

Mm det där med sitter åt är inte kul- har det problemet med mina arbetsbyxor, de kan knäppas under magen men trycker uppåt när jag sitter och kör traktor eller ska göra något. De är större än mina vanliga men kan inte gå upp en storlek till för dessa hänger redan i baken och på benen- så går i goretex byxor hela tiden, vilket iof funkar under Göteborgshöst men blir varmt och fuktigt och jag får ilskna röda prickar på låren.

Men hipsters går bra just för stt magen är bar då:)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-15 03:44:51 följande:

Qatteriin: var ni nöjda med ergobabyn? Vi ska köpa vagn men vi vill ha en bärsele också och har hört gott om ergobaby. Mellan vilka åldrar funkar den bra? Finns det olika varianter, i så fall vilken ska man ha till spädbarn? Var det något som var mindre bra med den? Något man ska tänka på när man använder den?

Det undrar jag med, min syster har tydligen något slags baby björn som knappt är använd. Hennes första var ju en bautababy som var uppe i över tio kilo redan innan sommaren ( också januaribebis) så hon orkade inte bära henne särskilt länge med dem.

Man har ju hört att de inte är bra men samtidigt hade sambon haft en bb som han gillade.

Men nu ska man komma ihåg att sambon är 20 cm längre och väger 45 kg mer än mig i normala fall, går det ens att ha en sele som passar pass båda ?
  • FrökenBlå

Jag har inte beställt en enda babybox denna gången, blev så besviken på babyproffsens förra gången så jag trodde att alla var likadana..men nu är det kanske lite försent att beställa ändå.

Ang bärselar har jag nog skrivit det förr i denna gruppen, men det finns många bra ergonomiska bärselar som dessutom inte kostar mkt mer än babybjörn. De ergonomiska kan man ofta ha mellan 3-20 kg, vissa har inbyggt spädbarnsinlägg och vissa får man köpa till det. Själv är jag kär i Tula, de har grymt snygga mönster och ser jättesköna ut, men jag köper en sån sele om jag märker att bebisen gärna vill bli buren. Jag har en bärsjal till första tiden, kan tänka mig att det är smidigt att ha när man har en tvååring som inte minskar på tempot för att ett syskon har kommit till världen ;) Finns många selar och mkt tips på www.knyt-an.se

Har åkt på världens förkylning (igen), känns som man inte varit annat än sjuk denna graviditeten. Förra var helt tvärtom så gissar att man får va glad för det :P

• qatteriin

Seven Costanza & amalie79; vi ÄLSKADE vår Ergobaby! Hade aldrig fixat en babybjörn, de ska ju ha nån modell nu som de kallar ergonomisk men den är fortfarande inte ergonomisk för bebisen enligt uppgift... Nu tog det några månader innan vi köpte ergon så han var kke tre månader innan vi provade, man behöver ett spädbarnsinlägg till den och det kanske var det bökiga, det blev så varmt på sommaren. Men det problemet uppstår ju inte med våra små för de kommer nog vara tillräckligt stora för att skippa spädbarnsinlägget när det blir så varmt ute. Vi sålde den när sonen var två och då barn jag honom på ryggen utan att bli trött - och jag är ingen stark människa kan jag säga. Funkar upp till 18 kg vill jag minnas. Vi sålde den för att syrran skulle sälja sin Manduca och jag ville prova en sån istället, och som med vagnarna så har vi satt en gräns för hur många bärdon vi ska ha hemma, haha! Manduca har inbyggt spädbarnsinlägg men jag har hört av andra att det inte ger samma stabilitet som ergons rejälare så vi får se. Jag har köpt en trikåsjal också (i babu eftersom jag avskyr att bli för varm) som jag ser fram emot att prova, sen har vi en ringsjal också. Nu bär jag ju inte sonen längre pga foglossningen men hade fortfarande kunnat bära honom i sele för viktens skull, däremot hade det nog inte blivit ergonomiskt för honom nu eftersom han är så lång så då behöver man en toddler-sele eller en vävd sjal, men han går ju själv vart vi ska annars.

Vad gäller modeller så hade vi en Ergobaby Original, köpte billigt från jollyroom och den var ju som sagt fantastisk. Vet att de har en som heter 360 också där man kan bära framåt på magen, men det är svårt att få den positionen helt ergonomisk ändå, man blir ju så framtung även om det är en bra sele. Med alla ergo kan man bära på magen, höften och ryggen och de få gånger sonen protesterat mot att sitta bakåt har höft eller rygg funkat utomordentligt så jag känner inget behov av att ha en som går att vända framåt.

Jag är 160 cm och bred, maken 190 och... inte riktigt lika bred, haha! För oss var det inga problem att passa i ergon bägge två, den är väldigt anpassningsbar. Jag tror att Manducan hade längre höftband än Ergon och att det var därför syrran köpte den, de behövde väldigt mycket bredd, men de ergonomiska selarna brukar vara väldigt genomtänkta och jag tror det finns förlängningsremmar till en del om det behövs. Det finns nån bärdonsgrupp på fb där man kan få svar på allt tydligen men där är jag inte med, har bara gått med i nån Köp&Sälj för att hitta bambusjalen. De flesta brukar rekommendera att man provar och känner efter och det är nog smartast - men det gjorde inte vi och det gick bra ändå, hehe.

Selen var förresten gudomlig när ungen hade magknip/inte ville sova! Selade honom, satte på ett youtubeklipp med white noise (som heter baby got colic, vår bästa vän ett tag!) och så lite buff på rumpan - två minuter sen sov ungen! Sen behövde han sitta i selen ett tag innan man kunde lägga ner honom men då kunde man faktiskt lägga ner honom för det mesta, det var fantastiskt!

• WiMe06

Quatterin - haha, så är det ju

Är också intresserad utav sele, men kommer inte köpa ngn innan bebis är född. Kommer vänta och se om det blir ett bärbarn först.

• amalie79

Jag tänker mig som sagt att sele kan vara bra då jag är en sådan där som gärna tar mig fram snabbt och inte alltid på den väg som är tänkt. Längtar redan tills bebis är stor nog att åka cykelsits!

Sambon bar framför allt sin äldste mycket så han är inne på det med.

Ska kolla sele men frågade ang baby Björn för att den redan finns liksom och är gratis :) man kan ju testa, syrrans man gillade den vet jag. Han orkade ju bära klumpen lite längre än hon giorde :)

• MeEmmA

Jag köpte en Tricot slen bärsjal som jag har tänkt använda första tiden, känns praktiskt att ha händerna fria om jag ska kunna springa efter och hjälpa min lilla ett-åring. Hittade den begagnad för en billig peng, så blir den inte mycket använd så gör det inget :)
    Jag har en babybjörn (den ergonomiska), fungerade bra när han var liten och inte vägde så mycket men vid ca sex månader fick jag ont i axlarna av den. Nackdelen jämfört med en bärsjal är också att det känns som att man måste hålla emot med händerna om man ska luta sig och sånt. Bärsjal är nog stadigare när de är nyfödda.

Mina nätter börjar bli hemska nu, känns som att jag inte får nån sömn. Vaknar flera ggr av drömmar, toabesök, kramper i fötter/ben, bebis som rör runt i magen mm. Längtar efter att få sova, hoppas att det blir en snäll bebis som min dotter ( sov från 19-05 utan att vakna från att hon var två dagar gammal). Men alla rörelser får mig mer att tro att den liknar min stora pojk som aldrig sov, tog powernaps på ca 10minuter åt gången.
    Lite kul nu när man börjar fundera på hur bebis kommer att vara och se ut :) är också väldigt nyfiken på hur min minsta kommer att reagera när det helt plötsligt kommer hem en bebis som stannar här.

Jag har märkt att jag har börjat få en kula i naveln, funderar på om det kan vara navelbråck?? Har inte varit med om det i mina tidigare graviditeter. Nån annan som har det? Ska fråga min bm nu i vecka på besöket.

• WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-15 10:24:15 följande:

Jag tänker mig som sagt att sele kan vara bra då jag är en sådan där som gärna tar mig fram snabbt och inte alltid på den väg som är tänkt. Längtar redan tills bebis är stor nog att åka cykelsits!

Sambon bar framför allt sin äldste mycket så han är inne på det med.

Ska kolla sele men frågade ang baby Björn för att den redan finns liksom och är gratis :) man kan ju testa, syrrans man gillade den vet jag. Han orkade ju bära klumpen lite längre än hon giorde :)

Jag hade en babybjörn original till dem två äldsta barnen och det lilla jag bar så fungerade den för mig, kan tänka mig att bb original är obekvämare om barnen är större, då kan nog dem andra bb-selarna med ett annat ryggstöd vara bättre. Vilken babybjörn är det dem har?
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-15 10:26:41 följande:

Jag köpte en Tricot slen bärsjal som jag har tänkt använda första tiden, känns praktiskt att ha händerna fria om jag ska kunna springa efter och hjälpa min lilla ett-åring. Hittade den begagnad för en billig peng, så blir den inte mycket använd så gör det inget :)
    Jag har en babybjörn (den ergonomiska), fungerade bra när han var liten och inte vägde så mycket men vid ca sex månader fick jag ont i axlarna av den. Nackdelen jämfört med en bärsjal är också att det känns som att man måste hålla emot med händerna om man ska luta sig och sånt. Bärsjal är nog stadigare när de är nyfödda.

Mina nätter börjar bli hemska nu, känns som att jag inte får nån sömn. Vaknar flera ggr av drömmar, toabesök, kramper i fötter/ben, bebis som rör runt i magen mm. Längtar efter att få sova, hoppas att det blir en snäll bebis som min dotter ( sov från 19-05 utan att vakna från att hon var två dagar gammal). Men alla rörelser får mig mer att tro att den liknar min stora pojk som aldrig sov, tog powernaps på ca 10minuter åt gången.
    Lite kul nu när man börjar fundera på hur bebis kommer att vara och se ut :) är också väldigt nyfiken på hur min minsta kommer att reagera när det helt plötsligt kommer hem en bebis som stannar här.

Jag har märkt att jag har börjat få en kula i naveln, funderar på om det kan vara navelbråck?? Har inte varit med om det i mina tidigare graviditeter. Nån annan som har det? Ska fråga min bm nu i vecka på besöket.

Min sömn har varit hemsk inatt, värsta natten på länge. Har alltid sovit på sidan, vänster sida är min favoritsida och den sidan jag fortfarande sover mest på men inatt har ingen sidan varit bra, på vänster sida fick jag ont i armen så det kändes som den domnade och på höger sida levde bebis runt så det kändes som den skulle bryta sig ut ur magen. Sista veckan har bebis börjat bli sjukt aktiv om nätterna eller så har jag inte känt av sparkarna lika tydligt innan.

Men idag har jag så sjukt ont i höfterna, låren och rumpan. Kan inte ens sitta utan att det gör ont. Det är hemskt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)