• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 19:54:51 följande:

En praktisk fundering: du verkar väldigt inställd på att ni ska ha 8+8 månaders föräldraledighet, men hur vet du att det kommer finnas förskoleplats för barnet i maj? De flesta förskolor är lättast att få plats i augusti och januari och vissa är nästan omöjliga att få plats på under andra tider på året. Om ni inte är helt säkra på att man kan få plats precis när man vill på de förskolor ni kan tänka er så bör ni nog ändå räkna med att det troligen blir 9+9 månader.

Det vet jag ju inte såklart, men det viktigaste just nu känner jag är att jag får ett datum att rätta mig efter- jag behöver ha lite planer för att orka se framåt liksom, se en tillvaro sen med. Jag ser ju inte helt och hållet fram emot föräldraledigheten, det är blandade känslor.

Det kanske känns helt annorlunda sen. Vi får börja kolla detta i tid, kan tänka mig vilken som av de sex förskolor som ligger i området. Tänkte just på detta häromdagen,det är ju en ekonomisk fråga med. 18 Månader blir nog svårt ekonomiskt för oss att vara hemma på heltid. Kanske kan någon av våra pensionerade föräldrar hjälpa till lite mot betalning.

Vi får se helt enkelt. Men just nu så är det klart med min vikarie att det gäller till sista augusti. Jag behöver ha en plan för att funka, och utgå från den, sedan kanske den behöver revideras. Vi får se
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 19:58:35 följande:

Precis. Jag räknar med att om jag och bebisen mår bra så ska jag gå på italienska 1,5 timme på torsdagar och fortsätta sjunga i en fransk kör 1,5 timme på fredagar. Min man går då ifrån jobbet under den tiden och börjar istället 1,5 timme tidigare de dagarna. Det har varit en självklarhet för oss att jag ska få ha någonting varje vecka där jag kan få göra annat medan han tar fullt ansvar för bebisen.

Ja precis. Min sambo är mer kompetent än jag med småbarn, han är ju faktiskt halvvägs med fostran av två rätt okej ungar :)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 20:04:51 följande:

Tillägg: teoretiskt sett ska man väl ha platsgaranti om man sökt minst tre månader i förväg men som jag förstått det kan det då blir vilken förskola som helst dvs på andra sidan stan. Vi räknar med att om vi ska skola in när vi kommer hem får vi vara tillbaka i Sverige i augusti 2017 för att vara hyfsat säkra på att få en plats.

Bara förskolan är bra så kan vi åka en bit, vi har bil. Det är ändå inte aktuellt med vårt område sedan, förskola första åren går bra men efter 3-4 års åldern är det uteslutet.
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-11-12 15:37:28 följande:
    Fast dagis har ju inte med fritiden att göra? Barn är på dagis när man arbetar, ska man på syjunta, fika eller gå på stan får man ta med barnet eller ha barnvakt. 
    absolut har dagis inte med fritiden att göra, min poäng var att det går att lämna bort barnet till någon annan. Mamma och bebis är inte samma person. Så även om man får ett "krävande" barn så kan man fortfarande som mamma göra vissa saker själv. Jag tror det är jätte viktigt att göra det om man har behov att göra det, för att vara en så bra mamma och sambo som man kan. 
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-12 21:28:40 följande:

Det vet jag ju inte såklart, men det viktigaste just nu känner jag är att jag får ett datum att rätta mig efter- jag behöver ha lite planer för att orka se framåt liksom, se en tillvaro sen med. Jag ser ju inte helt och hållet fram emot föräldraledigheten, det är blandade känslor.

Det kanske känns helt annorlunda sen. Vi får börja kolla detta i tid, kan tänka mig vilken som av de sex förskolor som ligger i området. Tänkte just på detta häromdagen,det är ju en ekonomisk fråga med. 18 Månader blir nog svårt ekonomiskt för oss att vara hemma på heltid. Kanske kan någon av våra pensionerade föräldrar hjälpa till lite mot betalning.

Vi får se helt enkelt. Men just nu så är det klart med min vikarie att det gäller till sista augusti. Jag behöver ha en plan för att funka, och utgå från den, sedan kanske den behöver revideras. Vi får se

Okej, jag förstår. Jag ville bara nämna det för i min svenska hemkommun är det väldigt svårt att få plats under andra tider är augusti och januari så om man inte är medveten om det i förväg kanske man planerar att dagarna ska räcka till en viss månad och sedan får man ingen förskoleplats till dess, förutom på andra sidan stan. Därav att jag ville uppmärksamma dig på att ni kan behöva kolla upp det och i sådana fall försöka justera ert uttag av dagar om ni inte får plats förrän i augusti.

Din föräldraledighet kan ju ligga kvar som den är och om det visar sig att det inte kommer finnas platser i maj får din sambo eller släkting vara hemma med barnet. Det gäller ju kanske bara maj och någon vecka till om du har sommarsemester att ta ut. Även din sambo tjänar ju in semesterdagar under sin föräldraledighet så ni ska nog få ihop det på ett bra sätt. Jag ville bara nämna det eftersom i teorin har man rätt att få plats den månad man vill om man sökt i tid, men i praktiken kanske det blir svårt - i ert fall kanske det inte blir något problem alls dock om ni har hela sex förskolor ni kan tänka er .
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-12 21:28:40 följande:

tycker som att du och din sambo har en alldeles utmärkt plan och ni har redan diskuterat hur ni ska lösa praktiska bitar för att du ska må så bra som möjligt även under mammaledigheten. Tycker att du ska ha fokus på er plan när människor i din närhet kommer med sina fördomar om hur er familj och ert upplägg kommer se ut. Du kommer bli en fantastisk mamma även om du inte ger upp ALLT bara för att ni skaffat en bebis. 
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 21:47:45 följande:

tycker som att du och din sambo har en alldeles utmärkt plan och ni har redan diskuterat hur ni ska lösa praktiska bitar för att du ska må så bra som möjligt även under mammaledigheten. Tycker att du ska ha fokus på er plan när människor i din närhet kommer med sina fördomar om hur er familj och ert upplägg kommer se ut. Du kommer bli en fantastisk mamma även om du inte ger upp ALLT bara för att ni skaffat en bebis. 

Oj, jag hoppas att mitt inlägg inte tolkades som kritik, det var inte alls meningen! Jag ville bara upplysa om att oavsett att man själv planerat jättebra så kanske man får vara beredd att planera om ifall man inte kan vara garanterad förskoleplats den månad man vill. Det var inget tyckande alls om deras upplägg, hade själv gjort liknande om vi varit i Sverige och kunnat använda föräldraförsäkringen.
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 22:00:52 följande:
    Oj, jag hoppas att mitt inlägg inte tolkades som kritik, det var inte alls meningen! Jag ville bara upplysa om att oavsett att man själv planerat jättebra så kanske man får vara beredd att planera om ifall man inte kan vara garanterad förskoleplats den månad man vill. Det var inget tyckande alls om deras upplägg, hade själv gjort liknande om vi varit i Sverige och kunnat använda föräldraförsäkringen.
    Mitt inlägg var inte alls menat mot något som du skrivit, utan en fortsättning på det Amalie79 tidigare skrivit.
    Jag tycker dina tankar ang plats på förskola var bra, det är en otrolig skillnad att ha rätt och att få rätt. 
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 23:24:48 följande:

Mitt inlägg var inte alls menat mot något som du skrivit, utan en fortsättning på det Amalie79 tidigare skrivit.

Jag tycker dina tankar ang plats på förskola var bra, det är en otrolig skillnad att ha rätt och att få rätt. 

Åh va bra, jag blev lite nervös där, för jag menade bara väl. Förstår ju att det är lättare om man är öppen för flera olika förskolor men skrev utifrån mina erfarenheter från vänners barn. Min man och jag skulle gärna vilja få plats på en specifik flerspråkig förskola/skola eftersom vårt barn ju kommer ha amerikanskt medborgarskap också, så jag är själv lite orolig för detta med att det kan vara svårt att få plats, så därför jag ville upplysa om det. Jag har redan kollat upp hur man anmäler sig till förskolans kö men man kan inte anmäla sig förrän barnet är fött förstås. Om jag tänker på det när jag är nyförlöst kanske jag blir en av de där galningarna man hör talas om som sätter sina barn i kö till olika grejer redan innan de kommit hem från BB, haha .
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-13 00:49:52 följande:

Åh va bra, jag blev lite nervös där, för jag menade bara väl. Förstår ju att det är lättare om man är öppen för flera olika förskolor men skrev utifrån mina erfarenheter från vänners barn. Min man och jag skulle gärna vilja få plats på en specifik flerspråkig förskola/skola eftersom vårt barn ju kommer ha amerikanskt medborgarskap också, så jag är själv lite orolig för detta med att det kan vara svårt att få plats, så därför jag ville upplysa om det. Jag har redan kollat upp hur man anmäler sig till förskolans kö men man kan inte anmäla sig förrän barnet är fött förstås. Om jag tänker på det när jag är nyförlöst kanske jag blir en av de där galningarna man hör talas om som sätter sina barn i kö till olika grejer redan innan de kommit hem från BB, haha .

Haha det är väl lika bra att börja köa så fort man hinner! Jag har satt sonen i kö för internationella engelska skolan för över ett år sen, och det var ganska sent - då var han 2!! Och de har inte verksamhet förrän från fjärde klass! Haha herregud och jag vet inte ens om vi vill ha honom där då men vill ju ha möjligheten.

Vi flyttade när sonen var precis ett år och då hade vi köat för barnomsorg i Göteborg så vi skulle få det vi ville ha - flytten var inte planerad så när vi flyttade hit och jag plötsligt började jobba heltid pang bom så blev det stressigt vill jag lova, särskilt eftersom köreglerna var helt annorlunda i den här kommunen och man fick börja köa redan när bebis var fyra månader oavsett när man ville börja! Vi fick ändå plats efter tre månader, inte på vårt första val (förskolan närmast) men det finns så vansinnigt många förskolor i området så den vi fick ligger typ 500 meter härifrån, hehe. Vi stod kvar i kön till den närmsta men nu trivs vi alla så bra där vi hamnat att vi räknar med att sonen går kvar där tills han ska gå i förkoleklass om vi bor kvar här så länge, och det är tillochmed så att förskolan har blivit en sån grej som talar för att vi ska stanna i området. Det är bara nu vid foglossningen jag önskar vi hade fått närmsta förskolan. Så det kan bli toppen även om man inte får förstavalet. Men jag hade nog inte orkat ha förskolan för långt åt fel håll.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)