• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-17 09:18:18 följande:
    Ja jag gick bananas på Tradera efter RUL så jag tvättade upp alla "vinster" när jag samlat ihop en del, haha!

Ah de mössor jag gjort är vanliga mössor fast i bebisstorlek. Har aldrig använt hjälmmössa ändå på sonen. Men jag har inte sytt så många och har dålig koll på måtten... Sydde ett gäng prematurmössor när min kompis höll i en insamling till neo för några år sen så det är typ bara därifrån jag har erfarenhet. :-P Måste kolla upp vilka mått man ska ha för fullgångna bebisar!
    Haha, okej. Jag hoppas få en leverans från Tradera i lådan idag! Jäkla Tradera, det blir som en drog nästan.

Aha, okej, kanske ska sy en vanlig liten mössa till bebis med. Kul att ha lite eget
  • WiMe06

Imorgon blir det Ullared för mig och svärmor, woho!! Som jag velat om detta, haha, men nu åker vi. Hoppas kunna bocka av dem sista grejerna på listan faktiskt till bebis och sen såklart hitta lite julklappar till dem stora barnen.

• Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-17 08:23:38 följande:
    Tack!

Ja det där med att stanna är ju olika uppfattningar om. En bekant rådde mig att inte ha bråttom hem förrän de vill bli av med mig. Hon sa att tredje dygnet efter förlossningar är det värsta, och därför stannade hon med andra barnet tills det var över. Men det var iof i Varberg och där kastar de ju inte ut folk i första taget.

Syrran stannade 48 timmar med första med andra lite kortare tror jag men de hade ett himla åkande med första för hon tappade för mycket, stor bebis, och fick vägas varannan dag första veckorna tror jag det var.

Jag känner lite krasst att det beror på om det är jämn eller ojämn vecka, alltså om sambons barn är hos oss eller ej. Är de det stannar jag nog så länge jag får. Är de inte det vill jag nog hem så fort jag får förutsatt att allt ser bra ut.
    Är det första barnet så stanna så länge du behöver. 48 h efter förlossningen ska man ta ett speciellt test. Kommer inte ihåg vad det hette. Plu tror jag... Många stannar tills det är taget. Mjölken rinner till som bäst 2-3 dagar efter förlossningen så har msn bekymmer innan så är det bäst att stanna.

Med andra känns det lugnare när msn redan gått igenom det en gång innan. Sen vill jag hem till min son så fort jag kan. Vi har 20 min till sjukhuset så det är ju lugnt om det skulle behövas. Så min förhoppning är Max 6 h efter förlossningen ska jag hem. Går allt som förra gången så ska det inte vara något problem för mig iaf.
  • qatteriin
    Nettiis skrev 2015-11-17 09:10:42 följande:

Hoppar in här efter att följt inlägget en längre tid.

Igår fick jag hem beskedet angående graviditetspenning, så nu jobbar jag två veckor till på 50% innan jag ska vara hemma och ordna med allt!

Kommer då börja tvätta upp allt som ska tvättas, julpynta, köpa julklappar och köpa de sista sakerna till bebis och börja göra det barnvänligt.

Kommer även då börja packa BB väska och så.

Ska även passa på att umgås och mysa med hunden så jag inte känner mig alltför hemsk när jag första tiden med bebis inte ger hunden samma uppmärksamhet som tidigare.

Detta är mitt första barn som blev till efter 2,5 år och fem missfall.. Vi har bf 28/1-16

Har ni något "hemma-apotek" till bebis och vad i så fall? Är det något speciellt jag behöver ha hemma efter förlossning?

Hur har era husdjur reagerat på liten?

Spelar det någon roll hur min mamma fött sina barn? Jag är två dagar sen, mellersta två veckor tidig och sista typ precis på bf dagen.. Men visst är det olika från olika personer?

Tack för en toppen tråd!

Välkommen hit! Missfall är ett jävla helvete rent ut sagt, och då har jag bara fått fyra. Grattis till graviditeten!!

Hemmaapotek har vi nog inte så mycket, jag har köpt en Physiomer Baby som ska vara bra om bebis blir snorig, sen får det lösa sig allteftersom. Ja såna där baby-bomullspinnar har vi också som är bra att göra rent naveln med.

Vi har en katt bara så det går väl inte riktigt att jämföra, hon är dessutom rätt folkilsk och oberäknelig från början. :-P Hon tog det OK när sonen kom men senaste årenhar det blivit värre så det är inte säkert att vi kan behålla henne. Känns jättetrist men hon trivs helt uppenbart inte hos oss, det svåra är att hitta ett nytt hem till henne...

Jag har hört teorier om att hur länge man själv stannat i magen kan vara nån sorts "modell" för kroppen på hur lång en graviditet ska vara, men jag vet inte vetenskapligheten i det. Jag var en vecka sen men sonen kom på bf, syrran var två veckor tidig och båda hennes har kommit runt tre veckor tidigt så viss bäring kanske det har. Jag var helt övertygad om att hur förlossningen startar kan vara genetiskt påverkat men min bm med första barnet trodde inte på det, haha. De flesta förlossningar startar ju med värkar men jag var säker på att min skulle starta med vattenavgång eftersom mammas båda, och syrrans, startat så. Min bm trodde ändå inte det, men gissa vem som fick rätt? Haha det var lite kul på efterkontrollen att berätta för henne att jag faktiskt fick rätt. Får se hur det blir den här gången, jag lär ju inte fatta att det är på g om det börjar med värkar!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-17 10:20:38 följande:

Haha, okej. Jag hoppas få en leverans från Tradera i lådan idag! Jäkla Tradera, det blir som en drog nästan.

Aha, okej, kanske ska sy en vanlig liten mössa till bebis med. Kul att ha lite eget

Nästan?! Jag var tvungen att avinstallera appen ett tag för det var så enkelt och billigt att shoppa, haha! Blir ju inte så billigt i längden!

Ha det så skoj i Ullared!!
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-17 11:52:11 följande:
    Välkommen hit! Missfall är ett jävla helvete rent ut sagt, och då har jag bara fått fyra. Grattis till graviditeten!!

Hemmaapotek har vi nog inte så mycket, jag har köpt en Physiomer Baby som ska vara bra om bebis blir snorig, sen får det lösa sig allteftersom. Ja såna där baby-bomullspinnar har vi också som är bra att göra rent naveln med.

Vi har en katt bara så det går väl inte riktigt att jämföra, hon är dessutom rätt folkilsk och oberäknelig från början. :-P Hon tog det OK när sonen kom men senaste årenhar det blivit värre så det är inte säkert att vi kan behålla henne. Känns jättetrist men hon trivs helt uppenbart inte hos oss, det svåra är att hitta ett nytt hem till henne...

Jag har hört teorier om att hur länge man själv stannat i magen kan vara nån sorts "modell" för kroppen på hur lång en graviditet ska vara, men jag vet inte vetenskapligheten i det. Jag var en vecka sen men sonen kom på bf, syrran var två veckor tidig och båda hennes har kommit runt tre veckor tidigt så viss bäring kanske det har. Jag var helt övertygad om att hur förlossningen startar kan vara genetiskt påverkat men min bm med första barnet trodde inte på det, haha. De flesta förlossningar startar ju med värkar men jag var säker på att min skulle starta med vattenavgång eftersom mammas båda, och syrrans, startat så. Min bm trodde ändå inte det, men gissa vem som fick rätt? Haha det var lite kul på efterkontrollen att berätta för henne att jag faktiskt fick rätt. Får se hur det blir den här gången, jag lär ju inte fatta att det är på g om det börjar med värkar!
    Enda anledningen till att barnen födde helt hjälplösa jämfört m andra däggdjur har att höra med förlossningskanalen. Huvudet måste kunna passera å därför födder vi när vi gör :)
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-17 11:56:27 följande:

Enda anledningen till att barnen födde helt hjälplösa jämfört m andra däggdjur har att höra med förlossningskanalen. Huvudet måste kunna passera å därför födder vi när vi gör :)

Ja det är jag väl medvetna om, hehe. Nu var ju den teorin jag hört utifrån att vi är homo sapiens sapiens och går upprätta osv alltså den moderna människan. Men apropå det du säger så är det rätt intressant att se, bebisar upp till tre månader "borde" ju egentligen fortfarande ligga i magen, och man kan se stor skillnad i rörelsemönster efter de där tre månaderna, innan dess är de mer som foster i sina rörelser.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-17 11:04:59 följande:
    Är det första barnet så stanna så länge du behöver. 48 h efter förlossningen ska man ta ett speciellt test. Kommer inte ihåg vad det hette. Plu tror jag... Många stannar tills det är taget. Mjölken rinner till som bäst 2-3 dagar efter förlossningen så har msn bekymmer innan så är det bäst att stanna.

Med andra känns det lugnare när msn redan gått igenom det en gång innan. Sen vill jag hem till min son så fort jag kan. Vi har 20 min till sjukhuset så det är ju lugnt om det skulle behövas. Så min förhoppning är Max 6 h efter förlossningen ska jag hem. Går allt som förra gången så ska det inte vara något problem för mig iaf.
    Ja vi har inte ens det, tror det tar 10 minuter max till vårt sjukhus där de flesta hamnar, och kanske 20 till det som ligger lite längre bort.
    Ja jag har hört att de flesta stannar, har några vänner som åkt hem och sedan tillbaks för testet, sen är det ju tråkigt om det blir som för min vän att de åkte tilbaks för det där testet och sen kom de inte hem på en vecka igen för ungen hade blivit gul och fick stanna och sola.

Jag är mest orolig för att bli kvar där ensam med bebisen. Vad jag förstått får de flesta stanna första natten men det står " i mån av plats".
    Jag är så förlossningsrädd, en del av det handlar nog om att jag är så mesig med smärta- jag har liksom aldrig haft riktigt ont. Alltid varit frisk, aldrig brutit något eller varit skadad eller blivit opererad. Aldrig haft ett dropp i armen exempelvis eller spenderat ens en natt på sjukhus, eller ens sökt akut sedan jag blev vuxen.
    2 besök på VC är allt liksom... vilket jag såklart är tacksam för, men det gör inte saken bättre nu.
    Min mardröm är att bli lämnad mitt i natten nyförlöst med ont osv och inte ha sambon där. Han är ju liksom min trygghet just där. Han vet hur man tar hand om en nyfödd med.

• mirakelspektakel
    CarolinaH skrev 2015-11-17 10:08:19 följande:

Såg att det diskuterats skötväskor och det var någon som blivit förtjust i Littlephant messenger men tyckte att den var lite stor. Måste då tipsa om denna.

www.jollyroom.se/produkter/petite-cherie-skotvaska-angulus-grey

År väldigt lik men lite mindre. Så även priset. Själv är jag en sån som alltid har massor med saker med mig så tror det blir en Littlephant för oss. Men har svårt att bestämma mig för vilken färg bara.

Har ju varit sjukskriven ett tag för foglossning. Så börjar lite smått tröttna på detta nu. Går typ och räknar ner dagarna. Det blir inte direkt lättare för att jag har så fruktansvärt ont när jag andas heller. Igår kväll när jag skulle sova trodde jag verkligen att jag skulle dö.

Har det mesta klart. Väntar bara på vagnarna som är beställda. Vi kör en vanlig för mig som har problem med lederna och kommer vara hemma mest. Och en cykel/joggingvagn till maken och skogspromenaderna och sommarens fjällvandring.

Våra tidigare barn är födda 6 dagar innan bf. Men med tanke på allt julstök, skolavslutningar och firande här och där och sen nyår så tänker jag packa väskan senast sista november. Mest för att lugna mig själv. Är ju bara 7 veckor kvar nu.

Ska på tillväxt ultraljud i eftermiddag. Så det ska bli spännande att se vad de har och säga. Tidigare graviditeter har jag bara fått göra ett ultraljud v18. Men detta blir nu vårt 3:e.

Tack för tipset!

Jag håller just nu på att bråkar med Försäkringskassan ang nåt jäkla utlåtande de vill ha från arbetsgivaren. Där ska det fyllas i andra möjliga arbetsuppgifter samt rehabiliteringsåtgärder...  Det blir skrattretande i min situation. Självklart finns det andra tjänster jag skulle kunna jobba med som inte är klientnära, men dessa kommer ändå inte funka iom jag flera gånger per dag behöver lägga mig ner  och bosätta mig på toaletten långa stunder. JAg ser framför mig scenariot att jag sitter i vår säkerhetskontroll eller kör hissarna och jag behöver rusa till toaletten...hahah. Detta vore väl helt okej att skicka in om det kunde göras utan att jag behöver åka till jobbet och träffa min chef och fylla i pappret tillsammans... 

Hur har ni andra som är sjukskrivna gjort? Har ni fått dessa papper?
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-17 12:56:49 följande:
    Ja vi har inte ens det, tror det tar 10 minuter max till vårt sjukhus där de flesta hamnar, och kanske 20 till det som ligger lite längre bort.
    Ja jag har hört att de flesta stannar, har några vänner som åkt hem och sedan tillbaks för testet, sen är det ju tråkigt om det blir som för min vän att de åkte tilbaks för det där testet och sen kom de inte hem på en vecka igen för ungen hade blivit gul och fick stanna och sola.

Jag är mest orolig för att bli kvar där ensam med bebisen. Vad jag förstått får de flesta stanna första natten men det står " i mån av plats".
    Jag är så förlossningsrädd, en del av det handlar nog om att jag är så mesig med smärta- jag har liksom aldrig haft riktigt ont. Alltid varit frisk, aldrig brutit något eller varit skadad eller blivit opererad. Aldrig haft ett dropp i armen exempelvis eller spenderat ens en natt på sjukhus, eller ens sökt akut sedan jag blev vuxen.
    2 besök på VC är allt liksom... vilket jag såklart är tacksam för, men det gör inte saken bättre nu.
    Min mardröm är att bli lämnad mitt i natten nyförlöst med ont osv och inte ha sambon där. Han är ju liksom min trygghet just där. Han vet hur man tar hand om en nyfödd med.

Den smärtan som du har under förlossningen går över! Den har du dessutom när han e med. Den andra smärtan är när livmodern drar ihopa sig å den är väldigt liten jämförelsevis vilket innebär att du kommer absolut att klara dig bra :) sköterskorna e super att prata med å har du tur så får du en trevlig rumskamrat att prata med.

Männen förstår ändå inte hur vi känner efteråt. Tro mig :) Allt msn inte tror man kan infinner sig helt naturligt efter födsel som om man aldrig gjort något annat :) så va lugn. Allt kommer att gå jätte bra!! De som jobbar där gör det du gör tio ggr om dagen så deras rutin är enorm å du är i trygga händer.

Var inte rädd för smärtan. Den är ju absolut inte farlig utan följ med den så kommer den leda dig i förlossningsarbetet. Det är en helt sjukt häftig känsla. Jah skulle kunna föda barn varje vecka så häftigt det är trots smärtan ;)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)