Seven Costanza skrev 2015-11-17 17:35:39 följande:
amalie: du har många tankar, funderingar och rädslor kring detta och det är inget konstigt alls för detta är kanske den största förändringen som kommer hända i ditt liv och du har funderat fram och tillbaka länge innan ni började försöka. Nu börjar det närma sig och då är det naturligt att känna sig orolig just för att det är en helt ny situation och den är ovanlig på så sätt att vi själva inte kan bestämma oss för hur det ska gå.
Jag själv är van vid smärta - en läkare på ortopeden läste min journal, frågade om jag red professionellt för annars tyckte hon jag skulle överväga att lägga ner det där... Jag själv tyckte att vadå tre brutna armar på en hel tioårsperiod är väl inget så jag blev ledsen och förbannad på henne, men inför förlossningen känner jag mig kluven. Jag kanske inte skulle säga att jag är jätterädd men jag tycker INTE om överraskningar och tycker det känns jobbigt just att vissa har "mardrömsförlossningar" medan andra har superlätta förlossningar, spricker inget och får ingen deppighet heller, så man har ju ingen aning om hur det blir för en själv. Jag försöker tänka att det troligen blir någonstans i mitten och att det är inget jag kan göra något åt nu ändå. Om du känner dig mycket rädd ska du kanske överväga att få prata med någon men annars tror jag absolut att din man kommer göra ett jättefint jobb.
Jag har inga bonusbarn men hade nog känt precis som du. Ni kan ju bestämma en tid där du är förberedd på att de kommer förbi en kort stund och tittar på bebisen, och sedan åker de hem till mamma/farmor och farfar igen. Så har de fått de bebisen och blir inte utestängda. Det gäller några dagar i deras liv men under nyfödda barnets liv är ju de dagarna det första hen känner till, klart man vill försöka ta det lugnt. Kram!
WiMe06 skrev 2015-11-17 19:43:04 följande:
Amalie - förstår alla dina tankar du bär på, det är inget konstigt. Jag brottades med liknande tankar inför mitt första barn. Är säker på att din man kommer att göra ett strålande jobb för dig. Och personalen på förlossningen vet vad dem gör också. Men om du känner att tankarna kring förlossning och smärta blir jobbigt för dig så prata med din bm om du inte kan få gå på aurora-samtal. Det är klart man vill prata med sin sambo/man men i en som här situation som ändå förändrar väldigt mkt i ditt liv kan det vara skönt att bara få bolla tankar och funderingar men ngn annan också.
mirakelspektakel skrev 2015-11-17 21:52:45 följande:
Jag håller med dig när det kommer till prioriteringen och känner rätt lika som du även om jag inte känner behov av riktigt lika mkt tid ifrån bonusarna. Vi har ju dem 75% av tiden, så jag är van vid att alltid ha dem runt omkring, dock går som sagt gränsen när det kommer att ha dem boendes med oss på BB. Jag tror att det viktigaste är att känna efter hur man själv vill ha det och för en gång skull göra fdet som blir bäst för en själv.
Jag tror att jag kommer få massor av hjälp av bonusarna sen, äldsta fullkomligt älskar små barn.
Seven- tack för dina fina ord. Det stämmer der du säger, det är just detta att man inte kan bestämma själv hur det ska gå.
Jag tänker ibland att jag kanske inte tänkte efter tillräckligt. Men hur som helst är det försent nu, det går inte att göra något åt och klart det kommer bli roligt med en bebis!
WiMe- tack också till dig för att du inte tycker jag är knäpp utan bekräftar att det jag känner är ok. Du har ju litegrann "facit" på att det faktiskt kan bli bra!
Mirakelspektakel- jaså ni har bonusarna 75%? Kul att någon mer i tråden har bonusar, tror nästan bara det är vi? Hur gamla är dina och vilket kön är det?
Mina bonusar, pojkar på 9 och 11 fick ju ett syskon för 1 1/2 år sedan och har väl tagit det bra men de visade väl inte direkt jublande glädje över ett syskon till. Vi har ju liksom varit det roliga stället, har större umgänge o hittar på mer. Det har vi ju inte tänkt sluta med, bebis får ju hänga med, men de inser ju att man får tänka efter mer vad gäller pengar och så tyckte de väl lite att vi kunde hoppat det där med egna barn.
De trodde ju lite att men ok, då sköter du bebisen och pappa oss, men fick förklara att då funkar de ju inte. Mammor och pappor tar hand om bebisar tillsammans. Vilket de borde insett för deras bonuspappa är en i allra högsta grad engagerad pappa, han jobbar deltid och är deltid hemmapappa.
Tror den store kan tänkas vilja vara med o hjälpa till, den lille struntar nog i vilket.
Det man är rädd för är att gode Gud, låt mig inte göra för stor skillnad på barnen sen. Bonusarna var 6 och 8 år när jag lärde känna dem och de är rätt ok men de ÄR inte mina. De är inte uppfostrade enligt de värderingar som fanns i mitt hem och som jag vill lära vårt gemensamma. De är såklart uppfostrade, men samtidigt väldigt bortskämda med