• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-17 12:56:49 följande:
    Ja vi har inte ens det, tror det tar 10 minuter max till vårt sjukhus där de flesta hamnar, och kanske 20 till det som ligger lite längre bort.
    Ja jag har hört att de flesta stannar, har några vänner som åkt hem och sedan tillbaks för testet, sen är det ju tråkigt om det blir som för min vän att de åkte tilbaks för det där testet och sen kom de inte hem på en vecka igen för ungen hade blivit gul och fick stanna och sola.

Jag är mest orolig för att bli kvar där ensam med bebisen. Vad jag förstått får de flesta stanna första natten men det står " i mån av plats".
    Jag är så förlossningsrädd, en del av det handlar nog om att jag är så mesig med smärta- jag har liksom aldrig haft riktigt ont. Alltid varit frisk, aldrig brutit något eller varit skadad eller blivit opererad. Aldrig haft ett dropp i armen exempelvis eller spenderat ens en natt på sjukhus, eller ens sökt akut sedan jag blev vuxen.
    2 besök på VC är allt liksom... vilket jag såklart är tacksam för, men det gör inte saken bättre nu.
    Min mardröm är att bli lämnad mitt i natten nyförlöst med ont osv och inte ha sambon där. Han är ju liksom min trygghet just där. Han vet hur man tar hand om en nyfödd med.
    Är det inte olika i olika delar av landet hur länge man får stanna? I Stockholm är det 2 dygn efter förlossningen för första gångs föderskor och 1 dygn om man fött förut. Hur ska ni göra med bonusarna? Vem ska passa dem om ni har dem? Jag har kallt berättat för min sambo att han kommer få stanna med mig och lillan på BB även fast vi har bonusarna, min mamma har lovat att ta hand om dem och de ska ju självklar få komma och hälsa på. Hade de vart yngre hade jag även tyckt att det var helt okej att de var med oss på BB, men jag tänker inte utsätta mig för den tornadon som 2 vilda killar i skolåldern bidrar med dygnet runt. 

Jag håller på att läsa en boka som heter att föda utan rädsla. Den är super bra hittills. Har många kopplingar till Dyktekniken som jag också är lite inne på. Jag tycker att den hittills vart väldigt bra. Den talar mycket om hur rädslan för smärta gör att man motarbetar sin kropp. Jag har vart med på en förlossning innan, och i öppningsskedet så sov både den blivande mamman och jag nån timme, och jag läste nån skitdålig blaska som fanns där, då detta inte alls var planerat att jag skulle vara med som stödperson. Har du vart på sånt där auroasamtal? Kanske är ett alternativ att ta kontakt med en Dua så att du får ännu mer stöd?
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-17 08:57:46 följande:
    Du har helt rätt. Det brukar ta en tid för mig att varva ner och släppa jobbet. När jag väl gjortdet så älskar jag att gå hemma
    Finns super bra gravidyoga på youtube. 

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-17 12:57:06 följande:

Tack för tipset!

Jag håller just nu på att bråkar med Försäkringskassan ang nåt jäkla utlåtande de vill ha från arbetsgivaren. Där ska det fyllas i andra möjliga arbetsuppgifter samt rehabiliteringsåtgärder...  Det blir skrattretande i min situation. Självklart finns det andra tjänster jag skulle kunna jobba med som inte är klientnära, men dessa kommer ändå inte funka iom jag flera gånger per dag behöver lägga mig ner  och bosätta mig på toaletten långa stunder. JAg ser framför mig scenariot att jag sitter i vår säkerhetskontroll eller kör hissarna och jag behöver rusa till toaletten...hahah. Detta vore väl helt okej att skicka in om det kunde göras utan att jag behöver åka till jobbet och träffa min chef och fylla i pappret tillsammans... 

Hur har ni andra som är sjukskrivna gjort? Har ni fått dessa papper?

Har inte fått nåt sånt men jag har bara varit sjukskriven 1,5 månad nu och inte på heltid. Du har varit sjukskriven ett tag va? Efter en viss period tror jag det är rutin att de skickar ut sånt där. Bökigt att behöva in och fylla i med chefen, även om det nog är lätt gjort.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-17 13:25:48 följande:
    Har inte fått nåt sånt men jag har bara varit sjukskriven 1,5 månad nu och inte på heltid. Du har varit sjukskriven ett tag va? Efter en viss period tror jag det är rutin att de skickar ut sånt där. Bökigt att behöva in och fylla i med chefen, även om det nog är lätt gjort.
    det hade det vart om chefen hade haft tid... suck.
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-17 07:36:32 följande:

Tack för alla tips, skriv gärna igen om ni kommer på något mer att lägga i väskan!

Alltså vad är det som är speciellt med ett "amningslinne"? Vet inte vad det heter på engelska och vet inte vad jag ska leta efter. Den där sjukhusklänningen man får låna, knäpps den i ryggen även på förlossningen? Hade en sån vid en gynundersökning och det kändes ju helt korkat att den knäpps i ryggen om man ska amma, vore ju mer logiskt om man hade knapparna fram, eller? Hur långt efter förlossningen duschar man och byter till egna kläder, förutsatt att allt gått bra? Jag har ingenting som knäpps fram som passar, men en av makens skjortor (som qatteriin föreslog) kanske går lika bra som ett amningslinne?

Amningslinne? Kan det vara att det går att knäppa loss som på en amningsbh? sådana linnen har jag sett iaf på hm.
    Här hos oss i Falun är det knäppning fram, både på nattskjortan och "klänningen"  som man får låna på sjukhuset. Man duschar när man orkar, men ofta duschar kvinnan ngn timme efter förlossningen, oftast innan man går till BB. 
    Jag har varit naken när jag fött barn, badat, duschat osv på förlossningen och aldrig kommit mig för att klä på mig igen efter det... 
    Jag har haft strumpor på mig ngn gång när jag fött, men de blir blodkladdiga och blöta. Hamnade i sopkorgen på rummet. Finns fula, men sköna op-strumpor att låna om man vill ha strumpor under förlossningen  
  • FrökenBlå
    Nettiis skrev 2015-11-17 09:10:42 följande:

Hoppar in här efter att följt inlägget en längre tid.
    Igår fick jag hem beskedet angående graviditetspenning, så nu jobbar jag två veckor till på 50% innan jag ska vara hemma och ordna med allt!
    Kommer då börja tvätta upp allt som ska tvättas, julpynta, köpa julklappar och köpa de sista sakerna till bebis och börja göra det barnvänligt.
    Kommer även då börja packa BB väska och så.
    Ska även passa på att umgås och mysa med hunden så jag inte känner mig alltför hemsk när jag första tiden med bebis inte ger hunden samma uppmärksamhet som tidigare.

Detta är mitt första barn som blev till efter 2,5 år och fem missfall.. Vi har bf 28/1-16

Har ni något "hemma-apotek" till bebis och vad i så fall? Är det något speciellt jag behöver ha hemma efter förlossning?

Hur har era husdjur reagerat på liten?

Spelar det någon roll hur min mamma fött sina barn? Jag är två dagar sen, mellersta två veckor tidig och sista typ precis på bf dagen.. Men visst är det olika från olika personer?

Tack för en toppen tråd!

Välkommen!

Ang. husdjur så har vi två hundar, innan dottern föddes så fick vi tipset att lägga en handduk hos bäbisen som hundarna kunde på lukta på i lugn och ro när vi sen kom hem. Det funkade bra och de va naturligtvis nyfikna på den nya filuren, men lugna och inte alls så "på" som de skulle kunna ha varit (de är dessvärre inte världens mest väluppfostrade hundar). Inte märkt av nån avundsjuka som jag hört att vissa kan få, däremot hade jag själv väldigt dåligt samvete en period då dottern hade magknip och vi inte kunde ta oss ut lika mkt som förut..
  • CarolinaH
    mirakelspektakel skrev 2015-11-17 12:57:06 följande:

Tack för tipset!

Jag håller just nu på att bråkar med Försäkringskassan ang nåt jäkla utlåtande de vill ha från arbetsgivaren. Där ska det fyllas i andra möjliga arbetsuppgifter samt rehabiliteringsåtgärder...  Det blir skrattretande i min situation. Självklart finns det andra tjänster jag skulle kunna jobba med som inte är klientnära, men dessa kommer ändå inte funka iom jag flera gånger per dag behöver lägga mig ner  och bosätta mig på toaletten långa stunder. JAg ser framför mig scenariot att jag sitter i vår säkerhetskontroll eller kör hissarna och jag behöver rusa till toaletten...hahah. Detta vore väl helt okej att skicka in om det kunde göras utan att jag behöver åka till jobbet och träffa min chef och fylla i pappret tillsammans... 

Hur har ni andra som är sjukskrivna gjort? Har ni fått dessa papper?

Jag jobbar som konferensvärdinna där vi har lokaler på 3 olika plan utan hiss. 80% av min tid går åt till snabba ommöbleringar för 300-450 pers med stolar och bord. Och dessutom tar jag mig fram med hjälp av kryckor. Så fanns inte något annat allternativ för mig tyvärr.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-17 13:05:13 följande:

Den smärtan som du har under förlossningen går över! Den har du dessutom när han e med. Den andra smärtan är när livmodern drar ihopa sig å den är väldigt liten jämförelsevis vilket innebär att du kommer absolut att klara dig bra :) sköterskorna e super att prata med å har du tur så får du en trevlig rumskamrat att prata med.

Männen förstår ändå inte hur vi känner efteråt. Tro mig :) Allt msn inte tror man kan infinner sig helt naturligt efter födsel som om man aldrig gjort något annat :) så va lugn. Allt kommer att gå jätte bra!! De som jobbar där gör det du gör tio ggr om dagen så deras rutin är enorm å du är i trygga händer.

Var inte rädd för smärtan. Den är ju absolut inte farlig utan följ med den så kommer den leda dig i förlossningsarbetet. Det är en helt sjukt häftig känsla. Jah skulle kunna föda barn varje vecka så häftigt det är trots smärtan ;)

Ja men nu pratar vi om en människa som kan få ångest och gråta av mensvärk :) det är typ den värsta smärta jag känt. Och så tror jag att jag hade ett gallstensanfall en gång men det gick över på två timmar typ.

Jag har ännu aldrig hamnat i en situation där jag har känt mig förstådd av andra kvinnor. Är nog en del av detta att jag har svårt för detta också, det är så.... Typiskt KVINNLIGT att föda barn och jag kan inte riktigt samsas med tanken att jag ska göra det.

Alla säger det ska vara så häftigt, jag vill bara det ska vara över.

Sen är det också det att alla säger att belöningen är värd mödan. Jag hoppas jag kan känna så. Alla känslor inför föräldraledigheten osv är så blandade.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-17 13:11:41 följande:

Är det inte olika i olika delar av landet hur länge man får stanna? I Stockholm är det 2 dygn efter förlossningen för första gångs föderskor och 1 dygn om man fött förut. Hur ska ni göra med bonusarna? Vem ska passa dem om ni har dem? Jag har kallt berättat för min sambo att han kommer få stanna med mig och lillan på BB även fast vi har bonusarna, min mamma har lovat att ta hand om dem och de ska ju självklar få komma och hälsa på. Hade de vart yngre hade jag även tyckt att det var helt okej att de var med oss på BB, men jag tänker inte utsätta mig för den tornadon som 2 vilda killar i skolåldern bidrar med dygnet runt. 

Jag håller på att läsa en boka som heter att föda utan rädsla. Den är super bra hittills. Har många kopplingar till Dyktekniken som jag också är lite inne på. Jag tycker att den hittills vart väldigt bra. Den talar mycket om hur rädslan för smärta gör att man motarbetar sin kropp. Jag har vart med på en förlossning innan, och i öppningsskedet så sov både den blivande mamman och jag nån timme, och jag läste nån skitdålig blaska som fanns där, då detta inte alls var planerat att jag skulle vara med som stödperson. Har du vart på sånt där auroasamtal? Kanske är ett alternativ att ta kontakt med en Dua så att du får ännu mer stöd?

Vi bor i Göteborg. självklart ska mannen stanna oavsett bonusarna. De ska antagligen vara hos farmor och farfar, eller om sambon löser det med deras mamma, det vet jag inte. Men vet att farfar erbjudit sig ta dem hela veckan det är beräknat men vi sa till honom att hellre att vi får lämna dem när jag känner att första fasen sätter igång.

Finns inte på kartan att ha dem här och visa mig sårbar inför dem, så bekväm är jag inte med dem.

Samma när vi kommer hem så får de stanna ett par nätter hos farmor och farfar och komma och så får sambon hämta hit dem ett se på bebisen när vi kommit hem.

Jag vet att de hör till familjen men detta är mitt första och enda barn och jag känner att jah måste någonstans få prioritera mitt mående i allt det här. De får lära känna barnet tids nog.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)