• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • FrökenBlå

Har ni packat väskan till bb än? Går snart in i v.34 och det slog mig nyss att det inte är så många veckor kvar! :S Kom att tänka på att jag får packa en liten väska till dottern oxå så man slipper stressa med det när det är dags att åka in..!

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 21:49:19 följande:

Jag tycker du var jätte fin på bilderna iaf. BMI kan ju ibland vara lite missvisande, det tar ju inte alls hänsyn till hur man är musklad tex. Men det är super att du inte gått upp alls under graviditen. Bra gjort! 

Nä men är man omusklad som jag så är det inte så missvisande som man kunde hoppas, haha! Jag har en sköldkörtel som inte direkt är till hjälp dessutom (som även ställt till det vad gäller barnskaffandet) men jag ser fram emot att bli mer rörlig igen så jag kan börja träna igen.
    FrökenBlå skrev 2015-11-16 21:53:51 följande:

Har ni packat väskan till bb än? Går snart in i v.34 och det slog mig nyss att det inte är så många veckor kvar! :S Kom att tänka på att jag får packa en liten väska till dottern oxå så man slipper stressa med det när det är dags att åka in..!

Nja, har packat ner lite bebiskläder, filt, overall och amningsbh. Börjar bli dags att ta tag i det kanske... Jag har två månader kvar i morgon så jag hoppas jag har gott om tid. Mina föräldrar kommer hit och passar sonen så hans grejer behöver vi iaf inte tänka på.
  • Seven Costanza

Oj, gud nej! När har du BF? Jag är i v 33 (BF 8/1) och vi har äntligen beställt vagn och babyskydd IGÅR - någon BB-väska har vi inte haft en tanke på ännu. Skötväska har vi dock köpt. Vi ska gå förlossningsutbildning en heldag nu på söndag, då hoppas jag att vissa saker klarnar. Vi har köpt lite kläder, mössor och filtar till bebisen men inte tvättat något än. Har inte köpt några amningsbehåar heller. Stod att man bör ha tofflor och morgonrock med sig till förlossningen - det är inget jag har hemma så jag vet inte om jag ska köpa det bara för förlossningen?

Vore fint om ni som vet ville skriva en lista på vad man bör ha med sig .
  • FrökenBlå
    Seven Costanza skrev 2015-11-16 22:53:06 följande:
    Oj, gud nej! När har du BF? Jag är i v 33 (BF 8/1) och vi har äntligen beställt vagn och babyskydd IGÅR - någon BB-väska har vi inte haft en tanke på ännu. Skötväska har vi dock köpt. Vi ska gå förlossningsutbildning en heldag nu på söndag, då hoppas jag att vissa saker klarnar. Vi har köpt lite kläder, mössor och filtar till bebisen men inte tvättat något än. Har inte köpt några amningsbehåar heller. Stod att man bör ha tofflor och morgonrock med sig till förlossningen - det är inget jag har hemma så jag vet inte om jag ska köpa det bara för förlossningen?

Haha jag har BF den 6/1 så inte så långt innan dig ;) Anledningen att jag tycker att det är så nära är kanske att det snart är första advent och efter det går tiden så väldigt fort..! Är rädd att man står mitt i julstöket när vattnet går ;)
    Jag har för mig att jag packade lite efter nån lista som fanns här på FL förra gången, men det jag kommer på nu är; kläder till bäbis inkl. ytterkläder, tossor osv, filt, snutte, gosedjur, bärsjal, kläder till oss föräldrar (jag är ingen som gillar morgonrock så jag kommer packa ner mjukisbyxor, amningströjor, amningsbh och stora sköna tröjor bl.a), nessesär, kamera och laddare till den, mobilladdare, någon tidning, något att äta till sambon (han har diabetes) men det packar vi allra sist, purelan, amningsnapp..säkert något jag missat men det är nog det jag kommer på just nu!
  • Seven Costanza
    FrökenBlå skrev 2015-11-16 23:09:08 följande:

Haha jag har BF den 6/1 så inte så långt innan dig ;) Anledningen att jag tycker att det är så nära är kanske att det snart är första advent och efter det går tiden så väldigt fort..! Är rädd att man står mitt i julstöket när vattnet går ;)

Jag har för mig att jag packade lite efter nån lista som fanns här på FL förra gången, men det jag kommer på nu är; kläder till bäbis inkl. ytterkläder, tossor osv, filt, snutte, gosedjur, bärsjal, kläder till oss föräldrar (jag är ingen som gillar morgonrock så jag kommer packa ner mjukisbyxor, amningströjor, amningsbh och stora sköna tröjor bl.a), nessesär, kamera och laddare till den, mobilladdare, någon tidning, något att äta till sambon (han har diabetes) men det packar vi allra sist, purelan, amningsnapp..säkert något jag missat men det är nog det jag kommer på just nu!

Tack så mycket för tipsen! Andra får också gärna skriva vad de tänkt packa ner!

Ja just det, julen ja... Jag kanske hade känt annorlunda om vi varit kvar i Sverige men det blir ingen stor grej av julen för oss i år. Nästa vecka ska vi prova på att fira Thanksgiving med amerikaner, sedan efter det är det traditionellt att man får börja julpynta (de kör ju inte med advent här såvitt jag vet). Vi har köpt en plastgran, julgranspynt, röda blockljus och röda servetter på Ikea och mer blir det inte vad gäller julpynt här för annars får vi bara slänga/ge bort allt när vi flyttar hem igen. Jag hoppas att min bästa kompis kommer till jul men hon vet fortfarande inte om hon får semester, så annars blir det kanske bara min man och jag som får försöka skapa julkänsla här i solen.

Här är också mörkt på kvällarna nu (blir mörkt vid halv sex) men på dagarna är det oftast soligt så jag har lite svårt att ta in att tiden går. Tycker att det är jättelång tid kvar och jag har mycket att hinna med i mina studier innan BF så jag kan inte alls tänka mig att det snart är jul och efter jul är det snart BF. Så du har väl rätt, men jag vill helst INTE tänka på något vatten som går under julen; jag hoppas snarare på att gå över tiden .
  • WiMe06

Har inte packat än, gick in i v 32 igår, min tanke är att packa den när vi varit på ullared och förhoppningsvis kunna bocka av det sista på listan. Då minsta sonen föddes i v 35 känns det som att jag vill vara lite förberedd på det den här ggn med genom att iallafall ha en liten väska färdig.
  • qatteriin

I min väska åker det ner cerat (livsviktigt under förlossningen, haha, allt det där andandet gör en ju alldeles uttorkad!), nåt set kläder och nån pyjamas till bebis, ytterkläder, filt. Hygienartiklar till mig. Jag tror inte vi kommer få stanna så länge efteråt om det inte blir komplikationer så kläder till mig blir väl underkläder, mysbyxor, amningsbh, nån tröja och så nån gammal skjorta från maken (så man kan ha nåt eget på sig även om man vill vara hud mot hud med bebis). Purelan stoppar jag nog också ner. Har funderat på sjalen men återigen så känns det onödigt om vi inte får stanna, kke får maken åka och hämta isf, vi har inte tio minuter till sjukhuset ens.

Sen får systemkameran åka ner i väskan också, och kke laddaren. Och mobilladdare, men det får vi packa när det är på gång. Vi hade packat nåt ätbart sist vet jag men det låg kvar där i väskan, kanske att maken åt nåt, minns inte. Jag jobbat ju på samma sjukhus så jag har koll på kioskerna och matställena där om det behövs, haha.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-16 22:53:06 följande:

Mina tidigare graviditeter har jag knappt hunnit packa ngn väska, haha. Men det vi haft med oss har varit.

Till bebis: Några ombyten kläder, Snutte/gosedjur, Filt, Ytterkläder, Tunn mössa för att ha inne (hjälmmössa), Tjockare mössa till hemfärd.

Till mamma: Mjuka och sköna kläder (koftor), Amningsbh, Amningströjor, Amningsnapp
    Hygienartiklar (eget schampo och tvål är viktigt för mig), Tofflor, Större bindor, mjuka underkläder.

Diverse: kamera+laddare, mobil+laddare, lite godis, kanske egen musik om det finns möjlighet att ha det, förlossningsbrev, blodgruppspapper/eventuella journaler.

Det är väl ungefär det jag kan komma på. Säkert glömt ngt. Jag har aldrig haft morgonrock med mig till förlossningen och har inte saknat det när jag varit där.
  • qatteriin

Ja visst ja, mössa till bebis!! Vi har inga, måste sy ett par! Nån sorts inneskor får jag nog leta fram också.

Och förlossningsbrev ja, det ska jag nog sätta mig med snart. Vi skrev ett till förra gången som jag nog har kvar, kan ju modifiera det lite bara.

Och som synes har jag inte packat än, haha! Bebiskläder ligger redan i väskan men inget mer.

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-17 06:42:14 följande:

Ja visst ja, mössa till bebis!! Vi har inga, måste sy ett par! Nån sorts inneskor får jag nog leta fram också.

Och förlossningsbrev ja, det ska jag nog sätta mig med snart. Vi skrev ett till förra gången som jag nog har kvar, kan ju modifiera det lite bara.

Och som synes har jag inte packat än, haha! Bebiskläder ligger redan i väskan men inget mer.

Jag jag inte ens tvättat upp dem plagg vi tänkt ha med får kanske tvätta lite bebiskläder en dag. Så skönt att kunna fånig småfixa med sådana saker nu framöver

Åh, kan du sy mössor. Det har jag aldrig lyckats lära mig. Har sytt nån vanlig mössa till grabbarna men ingen bebismössa.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)