• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Har inte ens haft en tanke på att packa nån väska än, eller ens skaffa någon sorts myskläder att ha med mig (myskläder för mig hemma är linne och trosor eller naken )

Säger som Seven, har för mycket att göra för att kännas vid att det bara är 8 veckor till bf.

Frågade maken som varit där förut vad han haft med att äta, men han sa helt lugnt att han hade gått och köpt sig en räkmacka under tiden. Upplyste honom kallt om att den kan han bara glömma denna gången. Hans ex är som hon är ibland men när det gäller det där bra mycket tuffare än mig. För mig finns i dagsläget inte på kartan att han skulle få lämna mig ensam en minut för att sitta och moffa nån jävla räkmacka. Han får ha med sig något hemifrån.

Eller för den delen " ta med en bok eller tidning till partnern " som det stod på nån jävla packlista jag läste.

Seven, vänner till familjen har rest några vintrar till Miami och de köpte med sig helt fantastiska julsaker hem. Fattar inte hur de gör för att få med sig allting men de är sådana där riktiga shopoholics som vaccumförpackar och väger resväskor så att de har de allra lättaste med sig osv...

Era listor låter bra, ni som redan har barn, ska komma ihåg dessa. Framförallt så låter ni förnuftiga både vad gäller inköp osv... Skönt för en förstaoendagångsmamma att ha tillgång till kloka ugglor att fråga:)

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-17 06:09:55 följande:

Har inte packat än, gick in i v 32 igår, min tanke är att packa den när vi varit på ullared och förhoppningsvis kunna bocka av det sista på listan. Då minsta sonen föddes i v 35 känns det som att jag vill vara lite förberedd på det den här ggn med genom att iallafall ha en liten väska färdig.

Det tycker jag är helt förståeligt, man vill kunna kontrollera det man kan liksom! Du vet ju att dina barn kan komma lite tidigt liksom.
  • amalie79

Tänker mig också att förbereda och tvätta kläderna osv när jag gått hem osv. Men nu går jag ju iof hem i v 36+6 typ så kanske ska börja lite innan ändå :D man vet ju aldrig även om det är ovanligt!

• Seven Costanza

Tack för alla tips, skriv gärna igen om ni kommer på något mer att lägga i väskan!

Alltså vad är det som är speciellt med ett "amningslinne"? Vet inte vad det heter på engelska och vet inte vad jag ska leta efter. Den där sjukhusklänningen man får låna, knäpps den i ryggen även på förlossningen? Hade en sån vid en gynundersökning och det kändes ju helt korkat att den knäpps i ryggen om man ska amma, vore ju mer logiskt om man hade knapparna fram, eller? Hur långt efter förlossningen duschar man och byter till egna kläder, förutsatt att allt gått bra? Jag har ingenting som knäpps fram som passar, men en av makens skjortor (som qatteriin föreslog) kanske går lika bra som ett amningslinne?

• Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-11-17 07:36:32 följande:

Tack för alla tips, skriv gärna igen om ni kommer på något mer att lägga i väskan!

Alltså vad är det som är speciellt med ett "amningslinne"? Vet inte vad det heter på engelska och vet inte vad jag ska leta efter. Den där sjukhusklänningen man får låna, knäpps den i ryggen även på förlossningen? Hade en sån vid en gynundersökning och det kändes ju helt korkat att den knäpps i ryggen om man ska amma, vore ju mer logiskt om man hade knapparna fram, eller? Hur långt efter förlossningen duschar man och byter till egna kläder, förutsatt att allt gått bra? Jag har ingenting som knäpps fram som passar, men en av makens skjortor (som qatteriin föreslog) kanske går lika bra som ett amningslinne?

Ett amningslinne ser ut på samma sätt som amnings bh. Fast längre. Kolla på hm hemsida. En vanlig kofta funkar absolut att ha med sig eller en fleecetröja. Kan vara lite kyligt på kvällarna om msn e uppe å går m bebisen. Vad jag kommer ihåg så va det en vanlig bomullsskjorta som msn knäpper fram som Jah fick på förlossningen. Den fick jsg direkt när Jah kom in.

Min förhoppning är att endast stanna de obligatoriska 6 h å sen åka hem efter förlossningen. Så fort man känner sig i skick att resa sig så går det bra att duscha. Jag va uppe efter första amningen så cirka en timme efter förlossningen. Mannen klädde på sonen sina första kläder å Jag duschade. Allt är olika från person till person. Min förlossning gick fort å väldigt bra. Endast två stygn på yttre blygdläppen
  • amalie79

Undrar ang tofflor, inte måste man väl köpa ett par bara för att ha på bb?

Jag har ju världens svettigaste fötter som luktar apa om de blir varma.

Duger inte raggsocka eller är golven för hala för det?

Ett par rena gympaskor som gått i maskinen innan, eller ett par foppatofflor?

Vad har man förresten på fötterna när man föder? Får man vara barfota?

Sambon sa att den där långa rocken måste man ha. Är man naken under den? Förutom nättrosorna?

Jag kan tänka mig att jag är en sådan där som när det kommer till kritan mycket väl kan slänga av mig allt för att det är i vägen.

Avskyr att svettas, och klär ofta av mig för att gå på toaletten tex, tydligen någon grej från barndomen, min bror är likadan, han klädde också av sig för att gå på toaletten :)

• Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-17 07:58:13 följande:

Undrar ang tofflor, inte måste man väl köpa ett par bara för att ha på bb?

Jag har ju världens svettigaste fötter som luktar apa om de blir varma.

Duger inte raggsocka eller är golven för hala för det?

Ett par rena gympaskor som gått i maskinen innan, eller ett par foppatofflor?

Vad har man förresten på fötterna när man föder? Får man vara barfota?

Sambon sa att den där långa rocken måste man ha. Är man naken under den? Förutom nättrosorna?

Jag kan tänka mig att jag är en sådan där som när det kommer till kritan mycket väl kan slänga av mig allt för att det är i vägen.

Avskyr att svettas, och klär ofta av mig för att gå på toaletten tex, tydligen någon grej från barndomen, min bror är likadan, han klädde också av sig för att gå på toaletten :)

Du kan ha vanliga strumpor å skor. Om du stannar länge kanske du vill ha ett par Foppa eller sandaler. Inget måste.

Man föder barfota

Du är naken under rocken. Om något händer så är du liksom förberedd.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-17 08:06:27 följande:

Du kan ha vanliga strumpor å skor. Om du stannar länge kanske du vill ha ett par Foppa eller sandaler. Inget måste.

Man föder barfota

Du är naken under rocken. Om något händer så är du liksom förberedd.

Tack!

Ja det där med att stanna är ju olika uppfattningar om. En bekant rådde mig att inte ha bråttom hem förrän de vill bli av med mig. Hon sa att tredje dygnet efter förlossningar är det värsta, och därför stannade hon med andra barnet tills det var över. Men det var iof i Varberg och där kastar de ju inte ut folk i första taget.

Syrran stannade 48 timmar med första med andra lite kortare tror jag men de hade ett himla åkande med första för hon tappade för mycket, stor bebis, och fick vägas varannan dag första veckorna tror jag det var.

Jag känner lite krasst att det beror på om det är jämn eller ojämn vecka, alltså om sambons barn är hos oss eller ej. Är de det stannar jag nog så länge jag får. Är de inte det vill jag nog hem så fort jag får förutsatt att allt ser bra ut.
  • minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 15:00:15 följande:

Skönt att höra att det i vart fall inte blivit värre. Ja det låter som om att du inte riktigt kan släppa jobbet, utan gärna skulle vilja ösa på. Bra gjort att du håller dig hemma och vilar iaf. Det tog tid för mig att acceptera att jag mådde så pass dåligt av att vara gravid så att jag inte skulle kunna komma tillbaks till jobbet. Det hjälpte förstås mig att inse det, då jag kräks eller tuppar av om jag inte tar det lugn. Kroppen sa åt mig att det var slutdiskuterat.

Kanske testa gravidyoga eller nån avslappningövning för att komma ner i varv och försöka vara i nuet?

Du har helt rätt. Det brukar ta en tid för mig att varva ner och släppa jobbet. När jag väl gjortdet så älskar jag att gå hemma
  • Nettiis

Hoppar in här efter att följt inlägget en längre tid.
    Igår fick jag hem beskedet angående graviditetspenning, så nu jobbar jag två veckor till på 50% innan jag ska vara hemma och ordna med allt!
    Kommer då börja tvätta upp allt som ska tvättas, julpynta, köpa julklappar och köpa de sista sakerna till bebis och börja göra det barnvänligt.
    Kommer även då börja packa BB väska och så.
    Ska även passa på att umgås och mysa med hunden så jag inte känner mig alltför hemsk när jag första tiden med bebis inte ger hunden samma uppmärksamhet som tidigare.

Detta är mitt första barn som blev till efter 2,5 år och fem missfall.. Vi har bf 28/1-16

Har ni något "hemma-apotek" till bebis och vad i så fall? Är det något speciellt jag behöver ha hemma efter förlossning?

Hur har era husdjur reagerat på liten?

Spelar det någon roll hur min mamma fött sina barn? Jag är två dagar sen, mellersta två veckor tidig och sista typ precis på bf dagen.. Men visst är det olika från olika personer?

Tack för en toppen tråd!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)