• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame
    kindofnothing skrev 2015-11-25 14:16:25 följande:
    Tack för lugnande svar. Är det vanligt ultraljud? Sambon hade hört att tul görs vaginalt.

Skönt att du är så lugn med att din är lite liten. Känns bra att veta att allt kan se bra ut även om de är små :)
    När jag gjorde TUL med förra barnet var det som ett vanligt ultraljud Glad
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-25 13:55:47 följande:
    Vad menar du? är det inte 365 dagars öppet köp på ungen?!!! hahaah. Jag förstår dig. Jag tror som sagt att man tänker lite annorlunda när man har erfarenhet av bonusar boende med en så mkt som du och jag har. Då har man liksom upplevt det värsta med att ha barn utan att få det allra bästa. Och vissa helger är det verkligen fruktansvärt skönt när de åker till sin mamma. Bebis kommer ju inte åka någonstans (så klart man kan fixa barnvakt, men det är inte så att man lämnar bort barnet varannan vecka till någon annan). Man kan inte heller skylla dålig uppfostran på någon annan...

Kom upp till Stockholm och föd barn, här får som sagt partnern alltid stanna kvar, vet inte något BB här som skickar hem pappan.
    Konstigt att det är så olika i storstäder, vi bor ju i Göteborg.
    Du har helt rätt i det du säger. Det ÄR skönt när de åker till sin mamma och jag har ju sagt ifrån från början att jag är INTE någon allmän barnvän- jag sa till sambon från början att jag ska försöka, men jag är inte sådan att jag generellt gillar alla barn, precis som jag inte gillar alla vuxna. Vissa av mina vänners barn älskar jag, som min bästa väninnas dotter som har Downs syndrom, eller min systerdotter som är en karbonkopia av mig själv som barn- tänker att där vill jag vara med, för fortsätter hon vara som mig så kommer hon behöva mig- min syster är underbar på alla sätt men inte så bra på att tänka utanför boxen om man säger så :D

Jag och min sambo är väl ganska överens om hur vi ska uppfostra barnet för jag har väl varit ganska ärlig med att jag inte håller med om allt vad gäller killarnas uppfostran. De är fina, men har uppfostrats som små prinsar som alltid fått gå först. De har fått prata rätt ut, utan att ta hänsyn till om någon annan håller på att säga något, alla har släppt allt för att tillgodose deras även mer orimliga krav- typ "farmor, ha en macka klar till mig när jag kommer för jag är hungrig!!", de har blivit serverade först på kalas, fått äta hur mycket de vill, osv. Sambon likadant.

Där jag kommer från låter man andra prata till punkt, man ber snällt om en smörgås, och man låter gästerna/födelsedagsbarnet ta först.
    Det är små saker, bara menat som exempel, men irritationsmoment om man inte tycker lika om dem!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-25 11:33:11 följande:

Åh Örebro ;) bodde å pluggade där 2007-2008. Rosalies deli är något jag saknar fortfarande ha ha ha å massa hos människor

Haha åh och jag som ännu inte ätit på Rosalis, måste prova då! Ja det är en helt ok stad, fast lite liten för mig. Hehe.
    kindofnothing skrev 2015-11-25 11:59:00 följande:

Åååh vilket tips var ligger lagershopen?

2012 låg den i Mölndal, nära Astra Zeneca, vet inte om de flyttat.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-25 15:06:42 följande:

Vad roligt med så mkt aktivitet här i tråden. 3 sidor att läsa ikapp nu när jag kom hem.

Angående babyskydd och bilbarnstolar så har vi köpt ett begagnat britax babyskydd med bas utav några vi litar på. Min tanke var att ha det i mitten bak mellan barnens besafe Isofix bältesstolar men inser att det inte kommer att gå. Äldsta sonen kommer få flytta över på en bilkudde när bebis kommer och yngsta sonen får behålla sin bältesstol ett tag till.

Vi använde babyskyddet 8 månader ungefär sen bytte vi till bakåtvänd bilstol.

Vi har haft besafe och maxi cosi och vill nog gärna ha en besafe till detta barnet med. Den stolen var helt fantastiskt, kostar en del om man vill ha med Isofix men jollyroom brukar ha lite rea på dem ibland, vi har även haft en acta graco till första sonen men det var den sämsta stol vi någonsin haft. Maxi cosin var också väldigt bra och vi var väldigt nöjda med den med men nackdelen med den är att den går att ha först från 9 kg.

Oh nooo, vad var problemet med gracon?! Tur vi bara ska ha den en kort stund nu när vi inte kunde välja! Vi hade brio sist och det var helt ok.
  • CarolinaH

Tack! Jo det känns väldigt skönt att bebis själv ville vända på sig. Och att faktiskt kunna andas ut.

• Eleonor01
    kindofnothing skrev 2015-11-25 14:16:25 följande:
    Tack för lugnande svar. Är det vanligt ultraljud? Sambon hade hört att tul görs vaginalt.

Skönt att du är så lugn med att din är lite liten. Känns bra att veta att allt kan se bra ut även om de är små :)
    Det är ett vanligt ultraljud över magen. Vaginalt görs endast när fostret är så litet att det ej gått ovan Bäcknet. De kan inte hellre göra sina mätningar genom vaginalt som de behöver vid ett tul. Berätta gärna hur det hår imorgon. Vi sitter i samma båt du å jag än så länge. Men glöm inte att SF måttet säger inte lika mycket som ett ultraljud!!! Det behöver inte vata så att bebisen är för liten eller får för lite näring. Vilken vecka e du i??
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-11-25 15:10:27 följande:

Eleonor - vad skönt att du kan koppla av ngt ändå trots att liten växer lite dåligt. Tror dem att det beror på dina anledningar du hade till att bebis växer lite sämre?

Jepp det beror nästan till 100% på medicineringen å tidigare op i magen. Så navelsträngen e säkert helt ok. Får se om två veckor men då e Jah redan i v34 så det blir ju bättre å bättre :)
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-25 15:39:23 följande:
    Haha åh och jag som ännu inte ätit på Rosalis, måste prova då! Ja det är en helt ok stad, fast lite liten för mig. Hehe.
    kindofnothing skrev 2015-11-25 11:59:00 följande:

Åååh vilket tips var ligger lagershopen?

2012 låg den i Mölndal, nära Astra Zeneca, vet inte om de flyttat.
    Saknar deras chicken alfredo. Det är den bästa Ever!!!! Å deras muffins.... Åh vad jag vill åka upp en sväng till alla gamla kompisarna
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-25 15:45:28 följande:
    Oh nooo, vad var problemet med gracon?! Tur vi bara ska ha den en kort stund nu när vi inte kunde välja! Vi hade brio sist och det var helt ok.
    Gracon var den bakåtvända bilstolen, inte babyskydd. Men vi har haft graco babyskydd innan med men inte gillat det heller. Men det var för att våra barn varit så små så dem har helt enkelt suttit skitdåligt i deras stolar och så var det så tungt och klumpigt tyckte jag. Men som sagt babyskyddet ska ni ju bara använda en kort period.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-25 18:42:44 följande:

Gracon var den bakåtvända bilstolen, inte babyskydd. Men vi har haft graco babyskydd innan med men inte gillat det heller. Men det var för att våra barn varit så små så dem har helt enkelt suttit skitdåligt i deras stolar och så var det så tungt och klumpigt tyckte jag. Men som sagt babyskyddet ska ni ju bara använda en kort period.

Aha, ja dåså! Ja jag reagerade på att babyskyddet känns så väldigt klumpigt gentemot brioskyddet vi lånade av syrran, till på köpet hade inte detta nån nyföddinsats som jag sett på vissa modeller. :-/ Men ja, tungt eller ej så klarar jag nog inte att bära bebis i det sen ändå, men vi får hoppas vi får en fullgången unge iaf så hon sitter någorlunda. Bilstol två blir nog britax eftersom vi varit så nöjda med den vi har.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)