• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

[quote=76044422][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-25 12:04:27 följande:[/quote-nick]men du kommer inte tappa bebisen, jag förstår dock känslan. Jag fick ju min kompis nyfödda bebis i famnen ca 1 min efter hon var född och fick trava med barnläkaren ner till neotalen med henne. Jag var såååå rädd att jag skulle tappa eller snubbla. Har ni något BB som har platsgaranti för partnern hos er? Kanske ska du välja det? Föreläsaren på förlossningsutbildningen sa iaf att föda i jan/feb var de bästa månaderna man kan föda för då är det färre som föder, kanske en liten tröst iaf.[/

Som jag förstår det finns det två ställen. Man vet egentligen inte vilket förrän man ringer in. Pappan får stanna i mån av plats och de prioriterar förstföderskor. Har hört mycket om hur lite hjälp man får när man är ensam kvar, men som du säger så är det förhoppningsvis lågsäsong i födandet!

Nej jag vet. Jag är ju inte bebisnovis, alla mina vänner och min syster har ju redan fått och min bror är mycket yngre ön mig. Jag kan byta blöjor och blanda ersättning, har flaskmatat och sövt mina syskonbarn och allt det där. Men ändå, någon annans unge kan man ju lämna tillbaks.

• amalie79

[quote=76044685][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-25 13:18:25 följande:[/quote-nick]Fasen, vi har tänkt tanken att alla bilstolar kanske inte får plats där bak, men vi har inte vart ute och mätt... år 9 åring är en rätt liten kille så i vill att han ska ha bälteskudde ett tag till. Måste ut och mäta... I värsta fall så får nån av killarna sitta på extra sätena som man fäller upp ur bagageutrymmet, men då blir det väldigt trångt med vagnen.[/

Har ni en sjusitsig bil?

Vi hade nog övervägt större bil om vi haft killarna mer, men det är ju bara vv och de åker ju inte ens bil till och från skolan. Känns onödigt dyrt för vår del.

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 13:14:28 följande:

[quote=76044402][quote-nick]kindofnothing skrev 2015-11-25 11:59:00 följande:[/quote-nick]Åååh vilket tips var ligger lagershopen?[/

Ååh? Undrar jag med

Tror det är denna adress:

Tagenevägen 58 Hisings Kärra

Hittade iaf den som hämta själv adress när man beställer på nätet.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 13:25:27 följande:

[quote=76044685][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-25 13:18:25 följande:[/quote-nick]Fasen, vi har tänkt tanken att alla bilstolar kanske inte får plats där bak, men vi har inte vart ute och mätt... år 9 åring är en rätt liten kille så i vill att han ska ha bälteskudde ett tag till. Måste ut och mäta... I värsta fall så får nån av killarna sitta på extra sätena som man fäller upp ur bagageutrymmet, men då blir det väldigt trångt med vagnen.[/

Har ni en sjusitsig bil?

Vi hade nog övervägt större bil om vi haft killarna mer, men det är ju bara vv och de åker ju inte ens bil till och från skolan. Känns onödigt dyrt för vår del.

Ja, vi har precis köpt en ny (dock begagnad). Jag ville gärna ha en 7 sitsig, då jag gärna vill att barnen ska kunna ta med kompisar. Annars är ju bilen alltid full... Den bilen vi köpte är verkligen supersmidig, de extra säterna tar ingen extra plats nerfällda och vagnen med liggdel går in om bara ett extra säte är uppfällt. Förstår att ni inte springer och köper en 7 sitsig bil om killarna knappt åker i bilen och som det låter på dig, knappt du heller.

Om vår gamla bil inte hade vart en skrothög så hade vi nog bara köpt en takbox och lärt oss att packa smart när man ska iväg på längre turer.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 13:22:12 följande:

[quote=76044422][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-25 12:04:27 följande:[/quote-nick]men du kommer inte tappa bebisen, jag förstår dock känslan. Jag fick ju min kompis nyfödda bebis i famnen ca 1 min efter hon var född och fick trava med barnläkaren ner till neotalen med henne. Jag var såååå rädd att jag skulle tappa eller snubbla. Har ni något BB som har platsgaranti för partnern hos er? Kanske ska du välja det? Föreläsaren på förlossningsutbildningen sa iaf att föda i jan/feb var de bästa månaderna man kan föda för då är det färre som föder, kanske en liten tröst iaf.[/

Som jag förstår det finns det två ställen. Man vet egentligen inte vilket förrän man ringer in. Pappan får stanna i mån av plats och de prioriterar förstföderskor. Har hört mycket om hur lite hjälp man får när man är ensam kvar, men som du säger så är det förhoppningsvis lågsäsong i födandet!

Nej jag vet. Jag är ju inte bebisnovis, alla mina vänner och min syster har ju redan fått och min bror är mycket yngre ön mig. Jag kan byta blöjor och blanda ersättning, har flaskmatat och sövt mina syskonbarn och allt det där. Men ändå, någon annans unge kan man ju lämna tillbaks.

Vad menar du? är det inte 365 dagars öppet köp på ungen?!!! hahaah. Jag förstår dig. Jag tror som sagt att man tänker lite annorlunda när man har erfarenhet av bonusar boende med en så mkt som du och jag har. Då har man liksom upplevt det värsta med att ha barn utan att få det allra bästa. Och vissa helger är det verkligen fruktansvärt skönt när de åker till sin mamma. Bebis kommer ju inte åka någonstans (så klart man kan fixa barnvakt, men det är inte så att man lämnar bort barnet varannan vecka till någon annan). Man kan inte heller skylla dålig uppfostran på någon annan...

Kom upp till Stockholm och föd barn, här får som sagt partnern alltid stanna kvar, vet inte något BB här som skickar hem pappan.
  • kindofnothing
    Eleonor01 skrev 2015-11-25 12:46:46 följande:

De mäter bäckenet på barnet i genomskärning o huvudet. Även hur mycket fostervatten som finns. Mindre vatten ger också mindre SF mått. Tre mått sen får de en procent sats. Enda ner till -21% är ok. Om du avviker -15 eller mer så får du ett tul till efter två veckor. Absolut ingen fara!! Har gjort två å det blir ett till för mig för tösen är -16 % idag. Ett mindre barn behöver inte vara farligt. Alla får inte barn som väger 4000 g. Jag är själv kort å föddes liten så det går ju lite i arv. Min första vägde 3090g å allt tyder på att denna också blur något sådant fast hon ligger en bit under. Alla organ är där och fungerar väl så att hon är mindre är ingen fara:) mitt sf v 26 i v30 å nu 28 i vecka 32. Det ger mig medelvärde på SF men ändå är mitt barn mindre så SF måtten ska man absolut inte lita på :)) det är bara en finger visning som kan slå så fel. Lycka till

Tack för lugnande svar. Är det vanligt ultraljud? Sambon hade hört att tul görs vaginalt.

Skönt att du är så lugn med att din är lite liten. Känns bra att veta att allt kan se bra ut även om de är små :)
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-25 13:44:21 följande:
    Ja, vi har precis köpt en ny (dock begagnad). Jag ville gärna ha en 7 sitsig, då jag gärna vill att barnen ska kunna ta med kompisar. Annars är ju bilen alltid full... Den bilen vi köpte är verkligen supersmidig, de extra säterna tar ingen extra plats nerfällda och vagnen med liggdel går in om bara ett extra säte är uppfällt. Förstår att ni inte springer och köper en 7 sitsig bil om killarna knappt åker i bilen och som det låter på dig, knappt du heller.

Om vår gamla bil inte hade vart en skrothög så hade vi nog bara köpt en takbox och lärt oss att packa smart när man ska iväg på längre turer.
    Jo jag och sambon åker ju flera kvällar i veckan och även sambon och äldste pojken. Sen är ju killarna så stora med att de börjar bli sådär att de väljer att stanna hemma istället för att åka med oss och handla tex. Även på helgen så är vi ju ute på mycket grejer och även om ekonomin blir sämre ett tag så är ju inte tanken att vi ska bli sittande hemma och uggla bara för bebisen kommer. Det är ju egentligen då vi kommer åka alla fem.
    Jag är tacksam så länge inga kompisar får plats i bilen :D Vi har inte så mycket sådant då det är mamman som bor kvar där barnen växt upp så de träffar sina kompisar där och leker mest med varandra /sparkar boll med random kids på gården hos oss. Store fraktar ju sig själv till sin bästa kompis om det är så och dessutom så tränar han 4 ggr per vecka och med läxor så finns inte så mycket fritid på vardagar iaf!
    Däremot kommer ju inte jag och bebis åka så mycket själva i bilen.
    Vi har inte ens en kombi, vi har en 1 1/2 år gammal Kia Ceed så byta nu är inte aktuellt alls. Därav valet av Brio Smile, sambon förälskade sig i att chassit blir så litet och då kan ju liten följa med på hockeymatcher :)
  • WiMe06

Vad roligt med så mkt aktivitet här i tråden. 3 sidor att läsa ikapp nu när jag kom hem.

Angående babyskydd och bilbarnstolar så har vi köpt ett begagnat britax babyskydd med bas utav några vi litar på. Min tanke var att ha det i mitten bak mellan barnens besafe Isofix bältesstolar men inser att det inte kommer att gå. Äldsta sonen kommer få flytta över på en bilkudde när bebis kommer och yngsta sonen får behålla sin bältesstol ett tag till.
    Vi använde babyskyddet 8 månader ungefär sen bytte vi till bakåtvänd bilstol.

Vi har haft besafe och maxi cosi och vill nog gärna ha en besafe till detta barnet med. Den stolen var helt fantastiskt, kostar en del om man vill ha med Isofix men jollyroom brukar ha lite rea på dem ibland, vi har även haft en acta graco till första sonen men det var den sämsta stol vi någonsin haft. Maxi cosin var också väldigt bra och vi var väldigt nöjda med den med men nackdelen med den är att den går att ha först från 9 kg.

• WiMe06
    kindofnothing skrev 2015-11-25 12:04:50 följande:

Tredje ommätningen idag, sf är fortfarande 26 så får göra tul imon. Känns jättejobbigt just nu även om rörelserna o hjärtslagen inte tyder på något fel. Kan någon beskriva hur det går till? Min bm har ingen koll... ska INTE ha henne nästa barn!

Förstår hur du känner när det inte växer. Hoppas att allting går bra imorgon. Skönt att du äntligen får ett tul.
  • WiMe06

Eleonor - vad skönt att du kan koppla av ngt ändå trots att liten växer lite dåligt. Tror dem att det beror på dina anledningar du hade till att bebis växer lite sämre?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)