• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Defeateris

Där har ni min mage för en vecka sen.. Dags för ny bild på fredag.

Var hos barnmorskan igår och då hade SF-måttet stått helt still sen mätningen för två veckor sedan. Ska bli spännande att se hur det ser ut nästa gång!

Lilltjejen är i alla fall i full fart, ett jäkla liv mest hela tiden..

Känns sjukt att jag bara har tre jobbpass kvar... Inte riktigt redo att gå hem känner jag!

Imorgon är det dags för nytt samtal hos psykologen. Inte alls upplagd för det nu. Tror jag ska föreslå stt vi glesar ut träffarna till varannan vecka istället. Just nu har oron stillats massor så jag känner inte alls samma behov längre..
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-02 22:19:43 följande:

Quatterin - det där var rent oförskämt sagt, inte ens lite roligt. Skitbra att du sa till henne.

Jösses, vad tänker människor med. Hmm!

Tråkigt med din filt, hoppas ni får den kräkfri.

Idag fick jag tummen ur och köpte en dragkedja till amningskudden så jag kan sy klart fodralet. Köpte tryckknappar med till alla dregglisar jag tänkt sy. Haha. Virkningen har jag inte påbörjat, inget bra garn ännu.

Ja jag blev mer än måttligt provocerad, det är iaf ingen annan som vågat kalla mig tjockis tack och lov! Jag har känt den tjejen (ytligt) hela mitt liv så antagligen därför hon tyckte det var ok... jag tycker ju aldrig det är det.

Dregglisar har vi ungefär 3000 efter sonen, annars är det lockande att sy måste jag säga, fast jag har aldrig provat. Tygerna är nog rena nu och de lär väl bli nerkräkta igen sen av bebis, haha! Men def är ju en annan sorts kräk. Sonen var en riktig kräkbebis så jag räknar med detsamma för den här.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-03 02:50:36 följande:
    Ja jag blev mer än måttligt provocerad, det är iaf ingen annan som vågat kalla mig tjockis tack och lov! Jag har känt den tjejen (ytligt) hela mitt liv så antagligen därför hon tyckte det var ok... jag tycker ju aldrig det är det.

Dregglisar har vi ungefär 3000 efter sonen, annars är det lockande att sy måste jag säga, fast jag har aldrig provat. Tygerna är nog rena nu och de lär väl bli nerkräkta igen sen av bebis, haha! Men def är ju en annan sorts kräk. Sonen var en riktig kräkbebis så jag räknar med detsamma för den här.
    Det förstår jag verkligen, hur väl man känner ngn så kallar man ingen tjock, så är det bara. Och på jobbet så inför övriga arb.kamrater känns ju helt snetänkt.

Haha, sant! Man lär ju få tvätta den x antal ggr. Första sonen kräktes mer än andra men ingen har varit jätteextrem så det ska väl denna bebis bli säkert.
  • WiMe06
    FrökenBlå skrev 2015-12-02 23:44:25 följande:
    Ja tur att läkaren va försenad!! Den hade kanske ändå inte hjälpt om det gick snabbt på slutet? Jag va helt skakig efter och var livrädd för att hålla dottern i början eftersom benen kändes svajiga länge efter förlossningen. Min bm säger nu efteråt att edan måste ha haft god effekt på värkarna eftersom det tog så hårt i benen, men jag kände ingen större skillnad på dom, så hon har ingen förståelse för att jag vill undvika den denna gången..suck..
    Nej, det hade den kanske inte gjort med fy så otäckt såntdär. Förstår om du inte vill ta Eda denna ggn, vad respektlöst av din bm att inte lyssna på dina känslor gällande den. Även att hon tycker att det verkar som den gjorde nytta så är det ju dina upplevelser som är det absolut viktigaste, du ska föda barn igen inte hon. Det tycker jag du kan säga till henne om hon fortsätter att inte lyssna
  • Seven Costanza

Alltså jag måste fråga om epidural respektive spinal: vi fick intrycket att båda innebar att man blir kvar i sängen för resten av förlossningen och ett tag efter tills effekten släppt, dvs att det är helt normalt att inte kunna använda benen? På er låter det ju som att det är något läskigt och som gått fel när det blir så, medan vi som sagt fick intrycket att det är så det är och något man ska vara beredd på om man väljer de typerna av bedövning istället för t ex lustgas. Har vi missförstått? Här tar ca 80% av alla vaginalt födande epidural.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-03 05:45:18 följande:

Det förstår jag verkligen, hur väl man känner ngn så kallar man ingen tjock, så är det bara. Och på jobbet så inför övriga arb.kamrater känns ju helt snetänkt.

Haha, sant! Man lär ju få tvätta den x antal ggr. Första sonen kräktes mer än andra men ingen har varit jätteextrem så det ska väl denna bebis bli säkert.

Ja herregud vad mycket kräk det kan finnas i en liten bebis, jag var helt oförberedd! Byta kläder på både sig själv och bebis ett par ggr per dag plus alla otaliga kräkdukar och dregglisar vi hade... och då hade jag ändå rejält med tolerans för kräkfläckar efter ett tag! Jag har hört att kräkbebisar sällan har problem med magen och det stämde rätt bra för sonen, men jag vet inte hur vetenskapligt det är. Men han har ju fortfarande lätt att kräkas eftersom han gör det så fort han får feber...
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 06:02:38 följande:

Alltså jag måste fråga om epidural respektive spinal: vi fick intrycket att båda innebar att man blir kvar i sängen för resten av förlossningen och ett tag efter tills effekten släppt, dvs att det är helt normalt att inte kunna använda benen? På er låter det ju som att det är något läskigt och som gått fel när det blir så, medan vi som sagt fick intrycket att det är så det är och något man ska vara beredd på om man väljer de typerna av bedövning istället för t ex lustgas. Har vi missförstått? Här tar ca 80% av alla vaginalt födande epidural.

Jag har ju aldrig provat ryggbedövning (den där risken är en ytterligare anledning till att jag vill undvika den) men efter vad jag läst mig till så ska det inte vara regel att man blir sängliggande om den tar rätt. Däremot kanske de är lite dåliga på att informera om biverkningar här, det kke återigen är det där med risken att bli stämda som medför ökad information om risker? Bättre att vara förberedd på det värsta och få en positiv överraskning liksom... Vet du hur vanligt det är i usa att folk vill föda i nån annan position än ryggliggande/gynposition? Här uppmuntras det ofta till andra positioner så som jag förstått, mig försökte de ju få runt på knä men jag hade inte ork så jag födde på sidan. Vill verkligen inte föda på rygg om jag kan undvika det.
  • haannah

Jag frågade specifikt om det när jag var på aurorasamtal förra veckan, hur epiduralen satt sig. Och enligt barnmorskan så sätter den sig över just mage/bäcken och benen ska inte bli bedövade/påverkade. Jag sa till BM att det var en av anledningarna till att jag tvekade att prova Eda, om benen blir "förlamade", tyckte det kändes så obehagligt i tanken, men enligt BM så ska alltså inte det hända utan den ska sätta sig runt bäcken/mage/rygg-området! :) men det kanske är olika? Jag vet inte alls. Jag tycker det känns obehagligt om benen skulle bli obrukbara, hehe.
  • amalie79

Nej det är inte det som ska hända, vad jag förstått. tar den rätt ska man kunna röra sig efter en stund igen. Det har iaf jag fått till mig av de som fått, och av Bm.

Den biverkningen de tog upp som jobbigast var att man kan få svår huvudvärk av den.
  • Eleonor01
    haannah skrev 2015-12-03 06:44:08 följande:
    Jag frågade specifikt om det när jag var på aurorasamtal förra veckan, hur epiduralen satt sig. Och enligt barnmorskan så sätter den sig över just mage/bäcken och benen ska inte bli bedövade/påverkade. Jag sa till BM att det var en av anledningarna till att jag tvekade att prova Eda, om benen blir "förlamade", tyckte det kändes så obehagligt i tanken, men enligt BM så ska alltså inte det hända utan den ska sätta sig runt bäcken/mage/rygg-området! :) men det kanske är olika? Jag vet inte alls. Jag tycker det känns obehagligt om benen skulle bli obrukbara, hehe.
    Beror inte det på hur de sätter den? Vid kejsarsnitt sätts den väl så den går ner i benen? Eller har jag fel?

Jag är super sprut rädd å har en mega blodfobi. Bad tom bm att torka sv mitt barn innan jag fick upp honom på bröstet för att inte svimma eller kräka på honom ha ha ha ha

Födde liggandes på sidan för jag hann inte runt. Stod först Mot ryggstödet på knä så det blev som det blev men jag tyckte det funkade bra för mig iaf.

På rygg hade jag aldrig klarat. Min man masserade mitt ryggslut hela tiden för att underlätta värkarna så det hade aldrig funkat. På sidan blir bra denna gången med iaf :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)