• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Cta skrev 2015-12-02 22:32:27 följande:

Du har också en fantastisk fin mage <3, det är den storleken jag trodde jag skulle ha på min mage, men kroppen tyckte annorlunda.

Vad skönt att höra att jag inte är ensam med dessa upplevelser. Folk tror antingen att man är gjord av glas eller så klappar de fritt på ens mage, haha. Det här med att ha normala konversationer med kunderna fungerar inte längre. Å andra sidan så utnyttjar jag situationen också när det kommer jobbiga kunder och jag klappar lite extra på magen och ser lite besvärad ut, som om de störde min bebis och då blir alla lite extra snälla. Ha, lite lurig får man vara ibland 

Åh tack:) nej sant. Alla ska fråga: när, varför jobbar du, vad är det, pojke, flicka? :) och så de där som tror att man ska sluta jobba helt sen. De är lite gammaldags många av mina hyresgäster, och från andra kulturer.
  • Seven Costanza

Tack för svar! Nja som sagt om typ 80% tar epidural så föder de väl mer eller mindre liggande sidan eller på rygg, men hon som höll i kursen rekommenderade INTE att ligga på rygg pga detta med blodflödet till fostret (eller vad det var, samma som varför man inte ska sova på rygg ni vet). Vi fick prova alla möjliga ställningar och fick papper med oss med dessa (dvs bilder på hur man kan röra sig under förlossningen för att ta fokus från smärtan och hjälpa värkarbetet).

Det verkade inte som att kursledaren tyckte det var så positivt att ta epidural det första man gör utan att man kan vänta och se om man behöver. Jag fick svaret att man kan få epidural när som helst under förlossningen om man har satt ingången så den är redo. På mitt sjukhus finns här narkosläkare dygnet runt så det är inget jag behöver ta hänsyn till. Men, å andra sidan är liksom lustgas något NYTT här i USA (jag höll på att skratta på mig för i Sverige har det väl funnits lääänge?) Men ja de sa nog något om att man i vissa fall kan vara uppe och röra sig efter epidural eller spinal (vet inte om det gällde båda eller bara den ena) men det handlar nog om att de hellre överdriver åt ena hållet än att folk klagar efteråt. Jag tror jag börjar med lustgas och sätter in ingång till epidural, så får jag se om jag vill ha det sedan.

• Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 07:24:57 följande:

Vilket var det man kan kräka av, epidural eller lustgas?

Lustgasens effekt försvinner efter typ 2-3 andetag utan gasen så den tvivlar jag på att man kräker av. Fast visst kan msn bli illamående av den
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-02 22:05:41 följande:

Tack snälla ni för alla fina kommentarer om magen det värmer. Jag måste in på nätet och kika på er andra, appen funkar som vanligt inte med bilder.

Haha, kom just hem från julkonsert med jobbet och alla sa "vad liten mage" gaaaah!!

Förstår er som fortsätter jobba när ni orkar och att det är jobbigt att folk ska undra varför man inte går hem. För mig är det helt tvärtom, alla tror man ska ha jättemkt ork för att magen är liten och det är så jädrans jobbigt att förklara för alla att man har andra krämpor som påverkar också. Detta med folk och graviditeter alltså! Liten mage inga krämpor, stor mage många krämpor verkar människor tro.

Men jösses att Sonja Aldén orkar stå där och sjunga i stilettklackar. Det hade inte jag gjort, haha. Men hon satte sig ner ganska ofta hon med

Ja så dumt, det hänger ju alls inte ihop. Ser ju bara på vattengympan, det verkar vara de minsta tjejerna som har värst krämpor. Flera har foglossning eller får skippa vissa övningar pga sammandragningar, mm. Utom en tjej,hon blir bara större på alla håll för varje vecka, men hon går jättelångsamt, med små små steg, får sitta ner länge när hon kommer innan hon byter om. Hon ser så obekväm ut i sig själv att man tänker att hon nog ökar en massa i vikt både pga graviditeten och att hon inte kan röra sig.

Vi är ett gäng över v 30+ på gympan där jag tror jag är den största av oss ( fast man tänker ju alltid så själv) och även en av de piggaste fortfarande. Så det är ju bara dumt att folk tror så. Precis som de underskattar mig så tror folk att du ska orka mer än du gör, bättre vara lite lyhörd och fråga då.

Så det har ju alls inte med varandra att göra.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-03 05:45:18 följande:

Det förstår jag verkligen, hur väl man känner ngn så kallar man ingen tjock, så är det bara. Och på jobbet så inför övriga arb.kamrater känns ju helt snetänkt.

Haha, sant! Man lär ju få tvätta den x antal ggr. Första sonen kräktes mer än andra men ingen har varit jätteextrem så det ska väl denna bebis bli säkert.

Det gjorde någon med mig med, lagom kul.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-03 06:19:32 följande:
    Ja herregud vad mycket kräk det kan finnas i en liten bebis, jag var helt oförberedd! Byta kläder på både sig själv och bebis ett par ggr per dag plus alla otaliga kräkdukar och dregglisar vi hade... och då hade jag ändå rejält med tolerans för kräkfläckar efter ett tag! Jag har hört att kräkbebisar sällan har problem med magen och det stämde rätt bra för sonen, men jag vet inte hur vetenskapligt det är. Men han har ju fortfarande lätt att kräkas eftersom han gör det så fort han får feber...
    Haha, ja verkligen ja, man blir ju inte bortskämd med parfymdoft direkt när man har en kräkbebis, blev också rätt tolerant med fläckar efter ett tag. Och det var ju inte så att man brukade ha med ombyte till sig själv direkt heller.

Ja, det kanske kan ligga ngt i det, du menar problem med magknip och sådär eller menar du typ magsjuka?

Äldsta sonen har också haft väääldigt lätt för att kräkas, om han precis ätit tex och börjar härja för snabbt efter så kräktes han, om han åt en tugga för mkt kräktes han osv. Men nu äntligen har det blivit bättre.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 07:24:57 följande:

Vilket var det man kan kräka av, epidural eller lustgas?

Lustgas... Min syster fick sitt andra barn för 2 1/2 år sedan, hon hade använt lustgas enbart vid första ( det var ju den som gick från noll känningar till bebis på 5 timmar) och gjorde samma med andra. På slutet så tappade hon greppet om verkligheten, fick känslor av overklighet, att hon inte var med, ena stunden stod hennes man bredvid, sen var han bara borta, trodde hon. Började må skumt. Antagligen för att värkarna kom så tätt så hon hann aldrig " komma ner" från lustgasen emellan liksom:) så hon la ifrån sig den för man vill ju gärna vara med mentalt när ens barn kommer liksom.
  • amalie79
    amalie79 skrev 2015-12-03 07:40:19 följande:

Lustgas... Min syster fick sitt andra barn för 2 1/2 år sedan, hon hade använt lustgas enbart vid första ( det var ju den som gick från noll känningar till bebis på 5 timmar) och gjorde samma med andra. På slutet så tappade hon greppet om verkligheten, fick känslor av overklighet, att hon inte var med, ena stunden stod hennes man bredvid, sen var han bara borta, trodde hon. Började må skumt. Antagligen för att värkarna kom så tätt så hon hann aldrig " komma ner" från lustgasen emellan liksom:) så hon la ifrån sig den för man vill ju gärna vara med mentalt när ens barn kommer liksom.

Eller, iaf må illa av den
  • Seven Costanza

P

Eleonor01 skrev 2015-12-03 07:28:32 följande:

Lustgasens effekt försvinner efter typ 2-3 andetag utan gasen så den tvivlar jag på att man kräker av. Fast visst kan msn bli illamående av den

amalie79 skrev 2015-12-03 07:40:19 följande:

Okej ja jag vet inte om vissa verkligen spyr av lustgas. Har hört att vissa spytt någon gång under förlossningen, men det behöver ju inte bero på någon specifik bedövning. Hon på förlossningskursen sa nog "nauseous" förresten, och det behöver ju inte betyda att man faktiskt spyr utan det kan också vara att man bara känner sig illamående.

Gud, är det bara jag som känner att jag hela tiden tror att nu har jag koll på detta och sedan blir jag tydligen varse att jag förstått fel? Jag är inte direkt orolig men det är väl ändå själve fan att jag som är normalbegåvad och allmänbildad ska ha så svårt att greppa hur detta med förlossningsskedet faktiskt kommer gå till... Inte för att jag lagt evigheter på att sätta mig in i det men jag har ju ändå läst en del och gått två kurser på totalt tio timmar. Jag fattar ju att det ändå kan gå precis hur som helst men i alla fall, känner mig så trög på något sätt. Är det detta som kallas gravidhjärna eller?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)