• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-03 07:33:23 följande:
    Ja så dumt, det hänger ju alls inte ihop. Ser ju bara på vattengympan, det verkar vara de minsta tjejerna som har värst krämpor. Flera har foglossning eller får skippa vissa övningar pga sammandragningar, mm. Utom en tjej,hon blir bara större på alla håll för varje vecka, men hon går jättelångsamt, med små små steg, får sitta ner länge när hon kommer innan hon byter om. Hon ser så obekväm ut i sig själv att man tänker att hon nog ökar en massa i vikt både pga graviditeten och att hon inte kan röra sig.

Vi är ett gäng över v 30+ på gympan där jag tror jag är den största av oss ( fast man tänker ju alltid så själv) och även en av de piggaste fortfarande. Så det är ju bara dumt att folk tror så. Precis som de underskattar mig så tror folk att du ska orka mer än du gör, bättre vara lite lyhörd och fråga då.

Så det har ju alls inte med varandra att göra.
    Nej, verkligen inte. Det som är mest komiskt är ju när andra småbarnsmammor kan kläcka ur grodor ibland precis som att det skulle vara med okej då för dem har själva nyss varit gravida, eller som att dem totalt glömt bort när dem var det. Man kan verkligen inte påverka hur man blir i kroppen som gravid.
    Mer respekt för den gravida kvinnans integritet tack!! Haha.

Är det skönt med vattengympan som gravid? Jag har gått på det när jag inte varit gravid och tyckte om det då. Är ni i varmvattenbassäng?
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-03 07:34:46 följande:
    Det gjorde någon med mig med, lagom kul.
    Usch, taskiga kollegor. Skicka dem på charmkurs...
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 07:53:50 följande:

P

amalie79 skrev 2015-12-03 07:40:19 följande:

Lustgas... Min syster fick sitt andra barn för 2 1/2 år sedan, hon hade använt lustgas enbart vid första ( det var ju den som gick från noll känningar till bebis på 5 timmar) och gjorde samma med andra. På slutet så tappade hon greppet om verkligheten, fick känslor av overklighet, att hon inte var med, ena stunden stod hennes man bredvid, sen var han bara borta, trodde hon. Började må skumt. Antagligen för att värkarna kom så tätt så hon hann aldrig " komma ner" från lustgasen emellan liksom:) så hon la ifrån sig den för man vill ju gärna vara med mentalt när ens barn kommer liksom.

Okej ja jag vet inte om vissa verkligen spyr av lustgas. Har hört att vissa spytt någon gång under förlossningen, men det behöver ju inte bero på någon specifik bedövning. Hon på förlossningskursen sa nog "nauseous" förresten, och det behöver ju inte betyda att man faktiskt spyr utan det kan också vara att man bara känner sig illamående.

Gud, är det bara jag som känner att jag hela tiden tror att nu har jag koll på detta och sedan blir jag tydligen varse att jag förstått fel? Jag är inte direkt orolig men det är väl ändå själve fan att jag som är normalbegåvad och allmänbildad ska ha så svårt att greppa hur detta med förlossningsskedet faktiskt kommer gå till... Inte för att jag lagt evigheter på att sätta mig in i det men jag har ju ändå läst en del och gått två kurser på totalt tio timmar. Jag fattar ju att det ändå kan gå precis hur som helst men i alla fall, känner mig så trög på något sätt. Är det detta som kallas gravidhjärna eller?
    Eftersom jag har sån blodfobi som jsg har så läste jsg nästintill ingenting förra gången. Jsg frågade min bm om det hindrade de på förlossningen om jag inte kände till något. Hon blev paff å sa nej. Va bra sa Jag då följer jag min kropp å lyssnar på bm där. Sagt å gjort så blev det är det funkade kalas. Man kan aldrig veta hur det ska kännas eller vara. Bäst att lyssna på sin kropp. Jag visste att när jag tror jag ska dö då är det nästan klart ha ha ha det räckte för mig iaf :))

Fast jag e ju lite tokig också ;)
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-12-03 08:00:50 följande:

Eftersom jag har sån blodfobi som jsg har så läste jsg nästintill ingenting förra gången. Jsg frågade min bm om det hindrade de på förlossningen om jag inte kände till något. Hon blev paff å sa nej. Va bra sa Jag då följer jag min kropp å lyssnar på bm där. Sagt å gjort så blev det är det funkade kalas. Man kan aldrig veta hur det ska kännas eller vara. Bäst att lyssna på sin kropp. Jag visste att när jag tror jag ska dö då är det nästan klart ha ha ha det räckte för mig iaf :))

Fast jag e ju lite tokig också ;)

Haha, så roligt skrivet! Jag är inte rädd för något specifikt i sjukhusmiljön, har varit på sjukhus massa gånger (bilolycka, ridolyckor) utan det är mer ett allmänt personlighetsdrag med kontrollbehov. Det har blivit bättre de senaste fem åren sedan jag mognat och blivit vuxen på riktigt och insett att jag inte kan kontrollera allt men att det nästan hela tiden går jättebra ändå. Vi kommer skriva i förlossningsbrevet att vi önskar att alla förklarar långsamt och tydligt vad de ska göra och varför innan de gör någonting såvida det inte är urakut - alltså för att jag ska känna att jag är med i vad som händer, men man kan ju alltid skylla på att man inte är modersmålstalande
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-03 07:55:17 följande:

Nej, verkligen inte. Det som är mest komiskt är ju när andra småbarnsmammor kan kläcka ur grodor ibland precis som att det skulle vara med okej då för dem har själva nyss varit gravida, eller som att dem totalt glömt bort när dem var det. Man kan verkligen inte påverka hur man blir i kroppen som gravid.

Mer respekt för den gravida kvinnans integritet tack!! Haha.

Är det skönt med vattengympan som gravid? Jag har gått på det när jag inte varit gravid och tyckte om det då. Är ni i varmvattenbassäng?

Ja det är skönt, rätt bra fart på det och man får träningsvärk efteråt, jag gillar det. Nej det är i den vanliga bassängen, temperaturen är 27,5 grader för att kroppstemperaturen inte ska bli för hög när man tränar. Vissa fryser och måste gå upp ibland, men för mig som är en kamin är det underbart :)

Trodde inte jag skulle tycka det var så roligt men målet är att starta med vanlig vattengympa sedan när möjlighet finns för jag hittar inte många träningsformer jag gillar- detta och zumba, men det har jag inte gått på sista året, var inte helt nöjd med stället.

Har hittat en grej jag tänker hänga på till våren, som finns här lokalt- Starka mammor. Man tränar med barnen med, utomhus, från spädbarn till ett par år. Någon som testat något sådant?

Pappor är tydligen också välkomna så man ska inte lura sig på namnet stod det:)
  • minahjärtan0609

Vilka fina magar ni visar upp! Som vanligt en massa härliga diskusdioner och säkert 20 sidor att läsa ikapp detta måste vara den mest aktiva gravidtråden ever! Väldigt roligt.

Nu är det bara en månad kvar jag har bf 6 jan. Min ersättare har börjat och med det så gick all luft ur mig. Är så slut att jag gråter. Har kämpat på mycket längre än jag borde för barnens skull, nu är det dags att tänka på mig själv. Är ledig idag och ska till bm så jag hoppas på att allt ser bra ut. Magen har vuxit iallafall det ser jag och jag har gått upp ett kg i vikt sedan förra träffen.

• mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 07:24:57 följande:

Vilket var det man kan kräka av, epidural eller lustgas?

Jag spydde som en gris av epiduralen, det värsta med hela förlossningen typ. Spydde varannan minut i 12 timmar och fick inte ens i mig vatten. Tror dock att jag är känslig för morfin men de är nog ganska vanligt, denna gång har dom skrivit in i min journal att jag ska få ngn slags epidural utan morfin tack och lov!!!
  • amalie79

Fick just kommentaren av en kollega att "men du, nu har magen sjunkit ordentligt"
    Ja det är det jag tyckt själv, googlade senaste igår på om det var normalt att den gör det redan nu, man har ju läst att den ska stå som högst i v 36?
    Men det var det tydligen. Det behövde inte alls betyda att bebis skulle komma tidigare än planerat- den får gärna hålla sig inne över jul och nyår, men samtidigt, efter denna vecka försöker de väl ändå inte stoppa det efter vad de sagt till mig, och bebisarna klarar ju sig bra då, så är inte rädd för just det där med för tidig födsel. Kom när du vill, mamma är lika rädd vilket som liksom :)

Tror ju att bebis ev håller på att fixera sig för det ilar som sagt bak i svansen med jämna mellanrum och känner även någonting fram nere i magen som jag inte känt innan, när jag gör vissa saker. Och så hicka i baken då.
    Fördel: mindre halsbränna nu för trycket uppåt känns mindre, nackdel: lite jobbigare köra flakmoped längre stunder  när det dunsar, osv, men men ,det är bara ett par veckor kvar med det så kan välja att gå mer istället- som tur är så har jag inga problem med det alls.

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-03 07:34:46 följande:
    Det gjorde någon med mig med, lagom kul.
    Spännande det där med värdeladdade ord. En av mina bästa vänner kallade mig för tjockis och jag reagerade inte ens på det, kom på det nu... I sammanhanget hon sa det så var vi iof 1.ensamma 2. Hon vet att jag själv lurat folk att jag inte är gravid utan gått upp i vikt. 3 sättet hon sa det på var så fullt med kärlek och innebörden som hon förmedlade var här kommer du med din fina mage, vad härligt.

Hade en kollega som jag inte kände väl sagt så hade jag nog tagit det lite annorlunda. Åter igen det där om att säga plumpna saker som blir helt fel. Bra att du berättade för henne vad som gällde för dig Q. 
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-03 08:33:42 följande:

Vilka fina magar ni visar upp! Som vanligt en massa härliga diskusdioner och säkert 20 sidor att läsa ikapp detta måste vara den mest aktiva gravidtråden ever! Väldigt roligt.

Nu är det bara en månad kvar jag har bf 6 jan. Min ersättare har börjat och med det så gick all luft ur mig. Är så slut att jag gråter. Har kämpat på mycket längre än jag borde för barnens skull, nu är det dags att tänka på mig själv. Är ledig idag och ska till bm så jag hoppas på att allt ser bra ut. Magen har vuxit iallafall det ser jag och jag har gått upp ett kg i vikt sedan förra träffen.

Men gud vad skönt att din ersättare äntligen ha kommit och att du kan sluta kämpa! Jag förstår att du är helt slut och att du gråter. Det skulle inte förvåna mig om du kommer känna dig tröttare nu än när du jobbade 100% en period fram över då du faktiskt tillåter dig själv att känna efter.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)