• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06

Nu har maken och jag just kommit hem från bion. Vi såg en underbar jävla jul, men herregud vad det kändes i hjärtat med lilla bebisen i slutet. Tänk att man själv ska få ha en sån liten i famnen. Samtidigt som jag fick en chock och undrade vad åren med dem stora barnen tagit vägen. Herregud nästa år är äldsta sonen närmre myndig än bebis och snart står man väl där med studentplakat i handen. Helt sjukt.

Gick rätt bra att sitta på bion men visst känns det i kroppen efteråt. Ni får ursäkta mig nu men herregud vad fisig jag var när man kom hem och suttit still så länge. Det var tur inga barn var hemma, haha!!

• Defeateris
    WiMe06 skrev 2015-12-19 23:37:18 följande:

Vad skönt att det gått så bra med sonen hemma.

Vad jobbigt med en förlossningsdepression, är du inte orolig nu inför nästa förlossning och bebistid? Det känns så bra tycker jag att man verkligen har börjar prata om detta med depression i samband med födsel, läste senast idag i vi föräldrar om en tjej som fått det.

Ja, det har varit en rätt jobbig tid sen han kom. Men jag har fått bra stöd nu under graviditeten så även om det finns en viss oro är den mycket lättare nu än i början. I början gick det inte en dag utan att jag funderade på abort och sterilisering.. Men tack vare en jäkligt bra psykolog så har det lättat massor. Idag ser jag fram emot det. Förlossningen har dock inte alls skrämt mig utan "bara" den första tiden. Tillsammans med psykologen har vi också tagit fram lite strategier, bland annat ska jag inte vara föräldraledig i början utan ta ut semester i två månader medan sambon är pappaledig så vi är hemma tillsammans. Sonen ska gissningsvis få utökad tid på dagis sedan när pappan början jobba igen så jag hinner få lite återhämtning och vila. Vi har konstaterat att just sömnen är otroligt viktig för att jag inte ska krascha igen så det har vi också pratat om.

Dessutom vet ju BVC om att jag drabbades sist så de har mer koll. Jag kommer också ha kvar kontakten med psykologen efter förlossningen för uppföljning och stöd. Så det känns bra..
  • CarolinaH

Jaha så har man precis gått in i V.38. Allt kändes helt plötsligt mer verkligt och nära. Har ju haft en hel del känningar och sammandragningar på senaste tiden. Tror även att jag sätt en skymt av slemproppen i går.
    Maken konstaterade vid middagen i dag att
    " vi kanske ska ta och städa ur bilen i morgon i fall vi måste åka in nu under jul. Och ha väska och bilstol med i bilen när vi åker bort. Bara i fall att"
    Har senaste månaden sagt att ska den komma innan jul får den se till att komma innan 20/12. Annars får den gärna vänta tills efter 2/1. Vill ju fira jul med familjen. Inte på BB.
    Laddar upp med mycket vila om dagarna för att orka med att fira jul med makens systrar med familjer. Totalt blir vi 21 pers varav 10 barn i en stuga på 70kvm i 3 dagar. Åker hem på kvällarna dock. Så känner jag att jag inte orkar åka med då gör jag inte det. Dessutom bor 3/4 systrar insamla område. Så lånar väl någon säng någonstans om jag blir för trött.
    Hade det varit snö ute hade barnen nog gärna varit ute och lekt. Men lockar inte riktigt lika mycket med lerig gräsmatta

• WiMe06
    Defeateris skrev 2015-12-20 00:04:46 följande:
    Ja, det har varit en rätt jobbig tid sen han kom. Men jag har fått bra stöd nu under graviditeten så även om det finns en viss oro är den mycket lättare nu än i början. I början gick det inte en dag utan att jag funderade på abort och sterilisering.. Men tack vare en jäkligt bra psykolog så har det lättat massor. Idag ser jag fram emot det. Förlossningen har dock inte alls skrämt mig utan "bara" den första tiden. Tillsammans med psykologen har vi också tagit fram lite strategier, bland annat ska jag inte vara föräldraledig i början utan ta ut semester i två månader medan sambon är pappaledig så vi är hemma tillsammans. Sonen ska gissningsvis få utökad tid på dagis sedan när pappan början jobba igen så jag hinner få lite återhämtning och vila. Vi har konstaterat att just sömnen är otroligt viktig för att jag inte ska krascha igen så det har vi också pratat om.

Dessutom vet ju BVC om att jag drabbades sist så de har mer koll. Jag kommer också ha kvar kontakten med psykologen efter förlossningen för uppföljning och stöd. Så det känns bra..
    Vad skönt. Det låter som du fått väldigt bra hjälp och stöd på vägen. Vad skönt att höra att det känns bra för dig och att ni hittat en lösning som förhoppningsvis kommer funka bra för er
  • CarolinaH

Ni som har barn sen tidigare. Är det någon av er som har erfarenhet av att föda i vatten?
    Är inskriven på BB Sophia och där finns möjligheten till att föda i vatten. Funderar starkt på det men är osäker. De tre tidigare är födda i sittande. Typ gynställning eller något. Första hade jag inget val eftersom jag hade fått epidural och på den tiden (16år sen) kunde benen inte användas utan det vart stilla i sängen. Nr2 hade jag en väldigt kontrollerande barnmorska som talade om för mig att jag hade för lågt blodtryck att göra något annat än sitta still. Nr 3 hans inget annat än att komma in i rummet och få av sig kläderna med. Satt på sängen och hade precis fått av mig byxorna när hon föddes.
    Denna gång hoppas jag på lite lugnare och mer stillsam förlossning. Och där jag själv kan styra lite mer. Som det varit nu med alla sammandragningar har jag stått i en varm dusch ca 30 min varje kväll innan jag gått och lagt mig. Och känner att vattnet är "min vän"

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-19 23:41:39 följande:

Nu har maken och jag just kommit hem från bion. Vi såg en underbar jävla jul, men herregud vad det kändes i hjärtat med lilla bebisen i slutet. Tänk att man själv ska få ha en sån liten i famnen. Samtidigt som jag fick en chock och undrade vad åren med dem stora barnen tagit vägen. Herregud nästa år är äldsta sonen närmre myndig än bebis och snart står man väl där med studentplakat i handen. Helt sjukt.

Gick rätt bra att sitta på bion men visst känns det i kroppen efteråt. Ni får ursäkta mig nu men herregud vad fisig jag var när man kom hem och suttit still så länge. Det var tur inga barn var hemma, haha!!

Vi såg också den igår kväll! Tyckte den var jättebra :) sambon konstaterade att man får ha rätt sjuk humor för att tycka det, även om han också gillade den:)

Konstaterade också att bio gick bra att gå på, behövde varken kissa eller få ont nånstans så nu ska vi försöka se En man som heter Ove i julhelgen också. Bio är ju en av de saker jag kommer sakna mest och även om sambon har lovat mig att få gå så snart det funkar och jag känner för det så kommer det ju dröja ett tag innan vi går tillsammans igen, jag han, mamma och mammas gentleman caller ( nej min mamma är inte Blanche Deveraux i Pantertanter men vi brukar skoja om hennes vän lite)

Sambon gillar inte ens bio särskilt så han lämnar gärna det med varm hand till mig o stannar hemma själv så.

Jul- ia, ha ha, ett rejält och bra namn men alldeles för vanligt och så heter min systers bonus det. Lite synd!
  • amalie79

Däremot hade jag nog hjärnsläpp för satt och funderade länge på vilken film jag sett med pappa greken ( städscenen på hotellrummet var underbar)

innan poletten trillade ner - Millenniumtrilogin, som jag säkert sett 200 gånger.

• amalie79

Ligger just nu i sängen med vetekudden mot musen, helt kört när toabesöket kommer vid 4:30. Är det en vardagsnatt är det vanligtvis runt 2-2:30= inga problem somna om igen alls, men nu är jag för pigg.

Kudden är balsam för en trött rygg och bäcken men bebis gillar INTE när det blir för varmt om skallen utan protesterar vilt, så nu kör vi ljummen kudde. Ändå är det full aktivitet där nere så flyttar den ofta. Är väl varmblodig som sin mor som förutom kudden ligger naken med öppen balkongdörr och täcket vid midjan bara... :)

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-20 05:02:04 följande:

Ligger just nu i sängen med vetekudden mot musen, helt kört när toabesöket kommer vid 4:30. Är det en vardagsnatt är det vanligtvis runt 2-2:30= inga problem somna om igen alls, men nu är jag för pigg.

Kudden är balsam för en trött rygg och bäcken men bebis gillar INTE när det blir för varmt om skallen utan protesterar vilt, så nu kör vi ljummen kudde. Ändå är det full aktivitet där nere så flyttar den ofta. Är väl varmblodig som sin mor som förutom kudden ligger naken med öppen balkongdörr och täcket vid midjan bara... :)

Åh jag har alltid pyjamas för jag blir så kall om axlarna annars, men HERREGUD vad varm jag blir nu för tiden! Vill helst sova med min gravidkudde mellan benen pga foglossningen men jag blir så jädrans svettig så det går verkligen inte. Och nu har jag varit vaken från strax efter tre och har inte lyckats somna om... Gick upp till slut för att läsa i en bok en stund och kanske bli trött men det går sådär. Och nu slog adventsljusstakarna på med sina timers.... Snart vaknar väl sonen också. Jaja. Jag får vara glad att sömnsvårigheterna kom så sent den här gången eftersom jag hade flera timmars vakentid varje natt nästan halva graviditeten med sonen...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)