• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-12-20 15:20:46 följande:

Wiiii ska bli så underbart när de bara känns fritt fram hihi!!! Fyfasen aldrig längtat så mkt efter ett nytt år haha! Shiiit pomfritt vad trött jag är på det här nu

Ja precis! Jag mår ändå bra men börjar känna att det är sluttampen nu. Vi var inne i stan igår och 1,5 timme var max för mig att orka gå innan jag var tvungen att sätta mig och vila, trots bra skor. Jag brukar kunna gå runt hela dagarna annars. Känner av det i ryggslutet och i ischiasnerven i höger skinka, väldigt störigt men jag har det bra jämfört med många andra.

Nu har jag bara en inlämning kvar, sedan ska jag äntligen ta jullov och på onsdag kommer min bästis hit och stannar i åtta dagar <3
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 17:10:31 följande:

Haha WHAT?! Ok, DET bekräftade mina fördomar om USA litegrann kan jag säga! Snacka om bilcentrerat! Då förstår jag att det är lite stressigt, en bil är ju inget man går till ica och fixar på en kvart liksom...

Jag har egentligen inget jag måste förbereda, mer än mig själv. Så det är där det ligger känner jag. Att fatta så gott det nu går att vi ska få en unge till, ställa in mig på livet som tvåbarnsmorsa - hur gick det till?! Med sonen hade vi kämpat i 2,5 år och med de tre graviditeterna innan hans hann jag fundera mycket på föräldraskapet, om det verkligen var värt kampen och hur våra liv skulle förändras. Nu blev det bara 1,5 år och ett missfall och under all den tiden har jag ju haft sonen att fokusera på så jag har liksom inte kunnat fundera nåt på "livet efter" känner jag. Inte tillräckligt i alla fall. Jag var oerhört mycket mer förberedd på att få barn förra gången. Och då hade jag för all del mycket mer tid för mig själv under andra halvan av graviditeten också, att förbereda mig. Ok jag har ju lite pyssel jag gärna vill hinna med också, men framförallt är jag rädd för den berömda "tvåbarnschocken" och att bebis ska komma innan jag ens hunnit fatta att jag är gravid, typ. Haha!

Ja det känns väldigt märkligt men vi ska titta på en bil idag som vi hoppas verkar bra för då köper vi nog den. Vi vill ju ha en billig begagnad bil men andrahandsvärdet är generellt mycket högre här i USA så även tio år gamla bilar kostar typ 50000 kr. Vi hade liksom velat lägga max 30000 för vi ska ju bara ha bilen i 1,5 år. Vi hoppas ju dock att inget händer med bilen utan att vi kan sälja den vidare och få tillbaka lite pengar.

Åh ja just det, ni har ju fått kämpa mycket. Kan inte ens föreställa mig det men förstår att det känns som en stor omställning nu då. Men vissa tycker ju tvärtom att tvåbarnschocken är överdriven och att största omställningen var att gå från noll barn och kunna göra som man ville hur som helst, arbeta sent, vara uppe sent, sova länge etc till att behöva planera allting. Ni har ju redan en barnanpassad tillvaro så det är ju alltid något
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 17:05:16 följande:

Vi hade nog inte meddelat någon om vi varit i Sverige heller faktiskt, så jag tycker inte det är något konstigt att vänta till efteråt.

Min mamma lät lite besviken över att vi nog inte kommer sms a eller ringa när vi åker in. Men det är också för jag inte vill hon ska oroa ihjäl sig.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-20 17:45:32 följande:

Min mamma lät lite besviken över att vi nog inte kommer sms a eller ringa när vi åker in. Men det är också för jag inte vill hon ska oroa ihjäl sig.

Mm precis. Så tänker vi också, och särskilt här eftersom de ändå inte kan göra någonting och det kanske är mitt i natten i Sverige när vi åker in, eller så blir det långdraget och så kan mamma inte somna för att hon funderar på om bebisen har kommit ut. Ingen har frågat faktiskt om vi kommer berätta när vi åker in så vi låtsas nog som det regnar.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 17:42:28 följande:

Ja det känns väldigt märkligt men vi ska titta på en bil idag som vi hoppas verkar bra för då köper vi nog den. Vi vill ju ha en billig begagnad bil men andrahandsvärdet är generellt mycket högre här i USA så även tio år gamla bilar kostar typ 50000 kr. Vi hade liksom velat lägga max 30000 för vi ska ju bara ha bilen i 1,5 år. Vi hoppas ju dock att inget händer med bilen utan att vi kan sälja den vidare och få tillbaka lite pengar.

Åh ja just det, ni har ju fått kämpa mycket. Kan inte ens föreställa mig det men förstår att det känns som en stor omställning nu då. Men vissa tycker ju tvärtom att tvåbarnschocken är överdriven och att största omställningen var att gå från noll barn och kunna göra som man ville hur som helst, arbeta sent, vara uppe sent, sova länge etc till att behöva planera allting. Ni har ju redan en barnanpassad tillvaro så det är ju alltid något

Oj, ja det var dyrt!! Men förhoppningsvis får ni igen det sen då. Håller tummarna för att den verkar bra så ni kan checka av det!

Ja det har blivit en rejäl kamp, fördelen är att jag verkligen är säker på att jag vill ha barn, och fler än ett, det var jag inte innan vi började försöka. Ja vi har en barnanpassad tillvaro det har du rätt i, men bebisanpassad vete tusan... Det slog mig härom veckan att vi måste barnsäkra den här lägenheten om några månader, sonen var såpass stor när vi flyttade hit så vi behövde inte göra mer än vända på handtaget till toadörren så han inte gick in där och slängde saker i toan... och det kan vi ju inte göra nu eftersom han måste kunna gå in där när han behöver, haha! Alla prylar som ungen kommer dra i så fort hon börjar ta sig fram för egen maskin... omg...
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 17:55:05 följande:

Mm precis. Så tänker vi också, och särskilt här eftersom de ändå inte kan göra någonting och det kanske är mitt i natten i Sverige när vi åker in, eller så blir det långdraget och så kan mamma inte somna för att hon funderar på om bebisen har kommit ut. Ingen har frågat faktiskt om vi kommer berätta när vi åker in så vi låtsas nog som det regnar.

Ja fy och hon kan ju inte dyka upp på ett ögonblick om det Gud förbjude skulle vara något, kan inte ens tänka mig hur nervös min mamma skulle vara om jag skulle föda barn i ett land så långt bort från henne. Hon är absolut inte någon påflugen jobbig mamma som kommer stå och stampa utanför BB-avdelningen och kräva att få se bebis, tvärtom, men hon är väldigt engagerad
  • amalie79

Vi ska förresten ha julafton hemma hos oss, vi har killarna i år så. Men jag fixar inte mat annars heller, det är sambons och mammas uppgift så jag brukar ha det ganska soft. Lite städning så det ser fräscht ut, så är det lugnt för mig sen.

Juldagen är total stillhet för jag hoppas hoppas orka en sväng på rea med mamma och syster för att följa traditionen och förhoppningsvis fynda lite till liten.

Har inte köpt nästan något i 50, så kanske något set- men inte för mycket om nu den där viktskattningen skulle stämma i slutändan... : D

På onsdag ska vi till min syster och hennes familj och då ska jag gå igenom hennes saker... Spännande, hon hade ju också en januaribebis så där ska finnas en del mysigt sa hon själv iaf!

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 17:22:34 följande:

Ja precis! Jag mår ändå bra men börjar känna att det är sluttampen nu. Vi var inne i stan igår och 1,5 timme var max för mig att orka gå innan jag var tvungen att sätta mig och vila, trots bra skor. Jag brukar kunna gå runt hela dagarna annars. Känner av det i ryggslutet och i ischiasnerven i höger skinka, väldigt störigt men jag har det bra jämfört med många andra.

Nu har jag bara en inlämning kvar, sedan ska jag äntligen ta jullov och på onsdag kommer min bästis hit och stannar i åtta dagar <3

Samma här, inte i skinkan längre, men fram i magen, min ligger ju ganska långt ner också så inte så konstigt.

Kul med bästis! Hoppas ni får en mysig jul!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 17:58:06 följande:

Oj, ja det var dyrt!! Men förhoppningsvis får ni igen det sen då. Håller tummarna för att den verkar bra så ni kan checka av det!

Ja det har blivit en rejäl kamp, fördelen är att jag verkligen är säker på att jag vill ha barn, och fler än ett, det var jag inte innan vi började försöka. Ja vi har en barnanpassad tillvaro det har du rätt i, men bebisanpassad vete tusan... Det slog mig härom veckan att vi måste barnsäkra den här lägenheten om några månader, sonen var såpass stor när vi flyttade hit så vi behövde inte göra mer än vända på handtaget till toadörren så han inte gick in där och slängde saker i toan... och det kan vi ju inte göra nu eftersom han måste kunna gå in där när han behöver, haha! Alla prylar som ungen kommer dra i så fort hon börjar ta sig fram för egen maskin... omg...

Ja vi blev chockade över hur dyrt det är med begagnade bilar här. Vi har en tio år gammal bil i Sverige som gått ca 17000 mil och den skulle bara kunna säljas för runt 15000 kr så vi valde att ställa av den istället och så kan vi förhoppningsvis använda den när vi kommer tillbaka. Döm om vår förvåning när motsvarande bil kostar 3500-5000 dollar här?! Lite beroende på milantal men de som kostade 3500 hade ju gått mer än vår bil och var generellt sämre.

Bebisanpassa lägenheten vet jag inte ens hur man gör, så där är ni ju ändå steget före! Ta det nu lugnt över jul och nyår så blir det säkert alldeles utmärkt.
  • minahjärtan0609

Jag börjar tro att mina förvärkar har blivit riktiga värkar..., känner mig väldigt osäker men samtidigt känns det inte som vanligt. Det hugger i nedre delen av magen lite då och då (oregelbundet). Har gått hela helgen med en fruktansvärd "mensvärk" som inte velat släppa och jag har varit sjukt trött. Har sovit till och från hela helgen. Nu börjar jag bli nervös! Skulle inte förvåna mig om vi lyckas pricka in julafton. Tur att alla paket är inslagna och granen står på plats. Handlade även den mesta maten igår. Vi ska fira hos oss i år tillsammans med svärföräldrarna. Tanken är att de kommer tidigt på julaftonsmorgon och hjälper oss ned maten.
    Om nu denna plan håller... Får avvakta och se helt enkelt.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)