• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    Anny123 skrev 2015-12-20 11:22:05 följande:

Har planerat snitt imorgon och är såå nervös, förväntansfull och rädd. Allt på samma gång! Någon som har erfarenheter av det och kan komma med nåt positivt?

Åh så roligt!!! Lycka till :))
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-20 18:38:34 följande:

Jag börjar tro att mina förvärkar har blivit riktiga värkar..., känner mig väldigt osäker men samtidigt känns det inte som vanligt. Det hugger i nedre delen av magen lite då och då (oregelbundet). Har gått hela helgen med en fruktansvärd "mensvärk" som inte velat släppa och jag har varit sjukt trött. Har sovit till och från hela helgen. Nu börjar jag bli nervös! Skulle inte förvåna mig om vi lyckas pricka in julafton. Tur att alla paket är inslagna och granen står på plats. Handlade även den mesta maten igår. Vi ska fira hos oss i år tillsammans med svärföräldrarna. Tanken är att de kommer tidigt på julaftonsmorgon och hjälper oss ned maten.
    Om nu denna plan håller... Får avvakta och se helt enkelt.

Oj, det verkar som det är några bebisar som vill vara med och fira jul och nyår redan iår.
    Lycka till och hoppas att allting går bra om det visar sig att bebis vill ut redan nu

Om magkänslan din säger att det är annorlunda brukar den ju inte ha helt fel.
  • amalie79

Jag börjar tro att mina förvärkar har blivit riktiga värkar..., känner mig väldigt osäker men samtidigt känns det inte som vanligt. Det hugger i nedre delen av magen lite då och då (oregelbundet). Har gått hela helgen med en fruktansvärd "mensvärk" som inte velat släppa och jag har varit sjukt trött. Har sovit till och från hela helgen. Nu börjar jag bli nervös! Skulle inte förvåna mig om vi lyckas pricka in julafton. Tur att alla paket är inslagna och granen står på plats. Handlade även den mesta maten igår. Vi ska fira hos oss i år tillsammans med svärföräldrarna. Tanken är att de kommer tidigt på julaftonsmorgon och hjälper oss ned maten.

Vad vill du vi ska hålla tummarna för, att det dröjer eller att den kommer i natt så du kanske är hemma till julafton igen? Kommer inte ihåg när du har bf!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 18:25:26 följande:

Ja vi blev chockade över hur dyrt det är med begagnade bilar här. Vi har en tio år gammal bil i Sverige som gått ca 17000 mil och den skulle bara kunna säljas för runt 15000 kr så vi valde att ställa av den istället och så kan vi förhoppningsvis använda den när vi kommer tillbaka. Döm om vår förvåning när motsvarande bil kostar 3500-5000 dollar här?! Lite beroende på milantal men de som kostade 3500 hade ju gått mer än vår bil och var generellt sämre.

Bebisanpassa lägenheten vet jag inte ens hur man gör, så där är ni ju ändå steget före! Ta det nu lugnt över jul och nyår så blir det säkert alldeles utmärkt.

Tänk att jag hade förväntat mig att bilarna skulle vara billigare i USA än här, när alla måste ha bil! Märkligt!

Haha ja det ger sig nog. Men jag blev lite svettig när jag kom på hur ansträngande det var att passa ungen hela tiden, minns ju knappt hur det var att inte kunna diskutera med barnet! Sonen är vansinnigt verbal och sen han var två har man kunnat ha långa samtal med honom, hehe, så jag kommer nog tycka det är märkligt att inte kunna fråga bebis vad som är fel.
  • qatteriin

Ojoj, spännande men hoppas ni slipper julafton iaf!
  • Lisasmor
    Anny123 skrev 2015-12-20 11:22:05 följande:

Har planerat snitt imorgon och är såå nervös, förväntansfull och rädd. Allt på samma gång! Någon som har erfarenheter av det och kan komma med nåt positivt?

Det kommer gå jättebra! Har gjort snitt med mitt första barn och det var en lugn och fin upplevelse. Klart att jag var nervös, men tyckte inte det var obehagligt alls. Fick upp dottern på bröstet direkt från magen och vi åkte till uppvaket tillsammans med mannen. Hade mycket mindre ont efteråt än jag hade trott, kändes mer som träningsvärk i magmusklerna än smärta. Har bara gott att säga om snittet, även om jag gärna provar en vaginal förlossning nu med nr 2. Lycka till!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 19:47:51 följande:

Tänk att jag hade förväntat mig att bilarna skulle vara billigare i USA än här, när alla måste ha bil! Märkligt!

Haha ja det ger sig nog. Men jag blev lite svettig när jag kom på hur ansträngande det var att passa ungen hela tiden, minns ju knappt hur det var att inte kunna diskutera med barnet! Sonen är vansinnigt verbal och sen han var två har man kunnat ha långa samtal med honom, hehe, så jag kommer nog tycka det är märkligt att inte kunna fråga bebis vad som är fel.

Jag tror att nypriset på bilar är billigare i USA relativt köpkraft än vad det är i Sverige, men som sagt andrahandsvärdet verkar helt skevt. Vi vill ju ha en så billig skruttis som möjligt för vi vill inte ligga ute med så mycket som ca 50000 kr men vi får se.

Åh jag vill också ha ett verbalt barn. Både maken och jag är väldigt verbala men vi är beredda på att vårt/våra barn snarare kommer vara något senare med talet eftersom vårt mål är att de ska bli trespråkiga. Det är vanligt att två- och trespråkiga börjar tala senare men när de väl gör det blir det bra. Vi ska sätta det här barnet i kö till trespråkig förskola och skola för vi vill gärna att han ska ha engelskan med sig redan från början eftersom han kommer vara amerikansk medborgare. Det tredje språket är franska vilket passar mig eftersom jag är fransklärare.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 20:01:24 följande:

Jag tror att nypriset på bilar är billigare i USA relativt köpkraft än vad det är i Sverige, men som sagt andrahandsvärdet verkar helt skevt. Vi vill ju ha en så billig skruttis som möjligt för vi vill inte ligga ute med så mycket som ca 50000 kr men vi får se.

Åh jag vill också ha ett verbalt barn. Både maken och jag är väldigt verbala men vi är beredda på att vårt/våra barn snarare kommer vara något senare med talet eftersom vårt mål är att de ska bli trespråkiga. Det är vanligt att två- och trespråkiga börjar tala senare men när de väl gör det blir det bra. Vi ska sätta det här barnet i kö till trespråkig förskola och skola för vi vill gärna att han ska ha engelskan med sig redan från början eftersom han kommer vara amerikansk medborgare. Det tredje språket är franska vilket passar mig eftersom jag är fransklärare.

Häftigt med tre språk, och franska som är så ljuvligt! Jag vet att flerspråkiga barn ofta är senare i starten men jag tror gener spelar in lite också. En av mina "marsmammakompisar" som alltså har ett jämnårigt barn med mig bor i Italien, hon är svenska och maken italienare - deras snart-fyraåring var supertidig med talet (som sin mor) och pratade bättre på sitt förstaspråk än Axel när vi träffades irl första gången när ungarna var 1,5. Och förstod svenska precis lika bra som hon förstod italienska, valde bara att inte prata det. Så det behöver inte betyda nåt med flerspråkigheten, vi hade några tyska vänner när vi bodde i Gbg som hade sin son på en engelskspråkig förskola, han var väl inte supertidig men helt normal i språkutvecklingen och inte alls sen, trots att han balanserade tyska, svenska och engelska. Jag önskar vi hade flerspråkighet som möjlighet här för det är en sån tillgång, men Axel snappar iaf upp det han kan på förskolan där det finns så många nationaliteter så det nästan inte går att räkna. Numera är det mycket finska som gäller men det kan ju tyvärr inte vi föräldrar, haha, inte arabiska eller persiska heller. Men vi kan iaf följa upp när han kommer med nåt på engelska. Jag har satt honom på kö till engelska skolan men vi får se vad han säger om det när han ska börja fyran, haha!

Med bebis har jag funderat på att börja med babytecken tidigt för att underlätta kommunikationen. Vansinnigt coolt när en unge innan året kan meddela sig om när hen är hungrig eller behöver bajsa och kissa, hehe. Ok jag har många föreställningar om vad jag ska hinna med sen när bebis är ute inser jag... Men jag tror de använder stödtecken en del på sonens förskola så jag tror han också skulle gilla att teckna.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)