• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Förstaförsökaren26
    Anny123 skrev 2015-12-20 11:22:05 följande:

Har planerat snitt imorgon och är såå nervös, förväntansfull och rädd. Allt på samma gång! Någon som har erfarenheter av det och kan komma med nåt positivt?

Jag fick göra snitt med mitt första barn, dock ej planerat! Men det gick bra. Var uppe på benen relativt snart efter snittet :) lycka till imorgon! Kommer att gå jätte bra ska du se!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-20 13:32:46 följande:

Hoppas det blir en bra julmarknad det är så mysigt med julmarknader.

Har inte många saker jag måste göra innan julen, det enda jag ska ha med mig på julafton är en mimosasallad jag ska göra. Sen tänkte jag baka wienernougat med barnen att ha med. Har släppt på mina prestationer iår faktiskt och kommer försöka njuta av att andra mer än gärna unnar en att ta det lugnt

Har tom valt att lämna återbud till mannens morbrors julbord dagen innan jul, det räcker att mannens kusin från Stockholm kommer med sin familj den dagen och man ska styra med det. Barnen ville spela Bingolotto sen på kvällen så vi har lovat dem att vi ska göra det

Det var mysigt, 45 minuter stod jag ut, haha! Så mycket rökta korvar och mögelost och annat sånt där som jag inte kan smaka, som suktade mig... Typiskt. Men sonen blev nöjd med en jätteklubba och att få träffa tomten!

Jag måste egentligen ingenting av det där jag skrev men jag har hittat på själv att jag vill, så typiskt mig. Vegetarisk sill för att jag inte gillar sill annars men har ätit vegetarisk som var väldigt god, och rödbetssallad för att det är coolt att ha lite egenodlat på julbordet. Men det är ju medt hacka som det handlar om och det ska jag väl orka! Wienernougat är så gott, hur gör du det?
  • mitthemligajag
    Nettiis skrev 2015-12-20 14:27:33 följande:

Min sambo åkte iväg vid 11 och lämnade mig med orden; "var klar klockan 15 för då kommer jag och hämtar dig. Det räcker med vanliga kläder och lite mascara. Passa på att vila om du kan, vi kommer vara borta ett tag"

Haha, är så nervös och förstår ingenting. Han brukar inte vara den som kommer med idéer och en överraskning som denna kunde jag inte ens tänka mig.. Ska bli kul och se vad han planerat!

Men va mysigt! Vilken man ;) hoppas ni hittar på något kul
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 07:36:41 följande:

Alltså nu är det mindre än två veckor tills jag kan tänka mig att få ut bebisen! Jag vill ju helst inte att han föds nu under 2015 och heller inte på nyårsdagen, men 2/1 och framåt går ju finfint och det är alltså inte ens två veckor dit nu hörni . Känns helt knäppt!

Wiiii ska bli så underbart när de bara känns fritt fram hihi!!! Fyfasen aldrig längtat så mkt efter ett nytt år haha! Shiiit pomfritt vad trött jag är på det här nu
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-20 15:04:46 följande:
    Det var mysigt, 45 minuter stod jag ut, haha! Så mycket rökta korvar och mögelost och annat sånt där som jag inte kan smaka, som suktade mig... Typiskt. Men sonen blev nöjd med en jätteklubba och att få träffa tomten!

Jag måste egentligen ingenting av det där jag skrev men jag har hittat på själv att jag vill, så typiskt mig. Vegetarisk sill för att jag inte gillar sill annars men har ätit vegetarisk som var väldigt god, och rödbetssallad för att det är coolt att ha lite egenodlat på julbordet. Men det är ju medt hacka som det handlar om och det ska jag väl orka! Wienernougat är så gott, hur gör du det?
    Tur sonen var nöjd iallafall, är dem nöjda brukar det kännas rätt bra ändå även om man inte själv är helt nöjd

Haha, låter precis som mig. Jag styr också alltid med en massa och varenda år säger jag till mannen "det ska vara mycket och stressigt kring jul" men iår fick jag bita mig i tungan, kände att jag var tvungen för min egen skull om jag inte vill fira jul på bb, haha.
    Annars är jag precis likadan
    Förra året började vi med glöggfest här hemma 1:a advent men iår fick jag stryka det med, för det kände jag att jag inte skulle orka med.

Hittade ett recept på nätet som jag aldrig provat innan så jag har ingen aning om dem är goda, haha. Men det är ju den där känslan att man gjort det själv

www.jennysmatblogg.nu/2015/12/17/lattbakat-julgodis/
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-20 15:44:18 följande:

Tur sonen var nöjd iallafall, är dem nöjda brukar det kännas rätt bra ändå även om man inte själv är helt nöjd

Haha, låter precis som mig. Jag styr också alltid med en massa och varenda år säger jag till mannen "det ska vara mycket och stressigt kring jul" men iår fick jag bita mig i tungan, kände att jag var tvungen för min egen skull om jag inte vill fira jul på bb, haha.

Annars är jag precis likadan

Förra året började vi med glöggfest här hemma 1:a advent men iår fick jag stryka det med, för det kände jag att jag inte skulle orka med.

Hittade ett recept på nätet som jag aldrig provat innan så jag har ingen aning om dem är goda, haha. Men det är ju den där känslan att man gjort det själv

www.jennysmatblogg.nu/2015/12/17/lattbakat-julgodis/

Åh det såg ju superenkelt ut, och så gott! Jag får lust att göra det också nu, haha, typiskt!

Vi firar jul hos mina föräldrar och min mamma fixar det mesta, ber aldrig om att vi ska bidra men jag vill gärna göra det, även om hon är pigg och igång och har mycket tid som pensionär (och pappa hjälper till så mycket han får, hehe). Vill inte att hon ska slita ut sig helt, särskilt som jag inte kommer orka hjälpa till så mycket under själva julafton om jag känner min kropp rätt. Men jag hittar alltid på så mycket tok jag ska prova, förra året var det små grönkålspajer med ädelost - men dem har mamma tagit över att göra i år, haha! Äh man får väl satsa på att ha en redig julgransplundring i januari sen, när det inte gör så mycket om man hamnar på bb!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 09:36:11 följande:

Jag känner detsamma, både att bebis gärna får hålla sig inne till nytt år och att det är vansinnigt kort tid kvar tills dess! Med bf 17/1 har jag ju ganska god marginal men med alla förvärkar jag har så blir jag lite sådär nojig över att hon ska komma tidigt. Och jag hinner inte med alltså, jag fattar inte att det är så kort tid kvar! Jag hoppas jag har en månad på mig att förbereda mig!!

Ja det är helt galet. Mm du har ju en vecka mer marginal så det klarar sig kanske ändå fast du har förvärkar. Är det någon regelbundenhet i dem? Jag har inga direkt, får ont ibland men bara kanske 1-2 gånger om dagen och bara när jag gått för mycket/för snabbt så det räknas väl inte.

Vad har du kvar att förbereda då? Vi är lite stressade för att vi skulle behöva köpa en bil, annars får vi hyra en bil i typ en månad för ca 750 dollar och det är ju rätt obödiga pengar eftersom vi ska köpa en bil någon gång ändå, det har bara inte blivit av.

Men nu måste vi, för vi har nämligen blivit informerade av min mans kollega som bor fem minuters gångavstånd från förlossningen att nej man blir inte utskriven från förlossningen utan att visa upp en bil med bilbarnstol. Man FÅR alltså inte gå eller ta taxi som de ville. De fick ringa en kompis som kom och hämtade dem. Det är det knäppaste jag hört i det här landet hittills.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-20 08:40:33 följande:

Jag vet, tänker likadant... Helt knäppt. Vill ju gärna den håller sig inne några veckor till så länge jag mår så pass här bra.

Nu bor ju just ni i USA så er situation är ju speciell, men hur gör ni andra med att meddela folk om bebisen? Kommer ni meddela någon annan än den som ska passa ev befintliga barn när ni åker in?

Jag vill helst av allt inte meddela någon innan bebis ligger i famnen på oss men hsr vi killarna här måste ju hans föräldrar meddelas iaf. Om vi inte gör som de förslog och låter dem ta dem hela tiden en period. Men jag tar hellre den hjälpen efter bebis kommit än före som sagt

Vi hade nog inte meddelat någon om vi varit i Sverige heller faktiskt, så jag tycker inte det är något konstigt att vänta till efteråt.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 16:43:43 följande:

Ja det är helt galet. Mm du har ju en vecka mer marginal så det klarar sig kanske ändå fast du har förvärkar. Är det någon regelbundenhet i dem? Jag har inga direkt, får ont ibland men bara kanske 1-2 gånger om dagen och bara när jag gått för mycket/för snabbt så det räknas väl inte.

Vad har du kvar att förbereda då? Vi är lite stressade för att vi skulle behöva köpa en bil, annars får vi hyra en bil i typ en månad för ca 750 dollar och det är ju rätt obödiga pengar eftersom vi ska köpa en bil någon gång ändå, det har bara inte blivit av.

Men nu måste vi, för vi har nämligen blivit informerade av min mans kollega som bor fem minuters gångavstånd från förlossningen att nej man blir inte utskriven från förlossningen utan att visa upp en bil med bilbarnstol. Man FÅR alltså inte gå eller ta taxi som de ville. De fick ringa en kompis som kom och hämtade dem. Det är det knäppaste jag hört i det här landet hittills.

Haha WHAT?! Ok, DET bekräftade mina fördomar om USA litegrann kan jag säga! Snacka om bilcentrerat! Då förstår jag att det är lite stressigt, en bil är ju inget man går till ica och fixar på en kvart liksom...

Jag har egentligen inget jag måste förbereda, mer än mig själv. Så det är där det ligger känner jag. Att fatta så gott det nu går att vi ska få en unge till, ställa in mig på livet som tvåbarnsmorsa - hur gick det till?! Med sonen hade vi kämpat i 2,5 år och med de tre graviditeterna innan hans hann jag fundera mycket på föräldraskapet, om det verkligen var värt kampen och hur våra liv skulle förändras. Nu blev det bara 1,5 år och ett missfall och under all den tiden har jag ju haft sonen att fokusera på så jag har liksom inte kunnat fundera nåt på "livet efter" känner jag. Inte tillräckligt i alla fall. Jag var oerhört mycket mer förberedd på att få barn förra gången. Och då hade jag för all del mycket mer tid för mig själv under andra halvan av graviditeten också, att förbereda mig. Ok jag har ju lite pyssel jag gärna vill hinna med också, men framförallt är jag rädd för den berömda "tvåbarnschocken" och att bebis ska komma innan jag ens hunnit fatta att jag är gravid, typ. Haha!
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-12-20 11:46:42 följande:

så roligt att du tyckte om det och fick mer smak!

Ja jag kan rekommendera det!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)