• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-12-20 21:14:21 följande:
    Häftigt med tre språk, och franska som är så ljuvligt! Jag vet att flerspråkiga barn ofta är senare i starten men jag tror gener spelar in lite också. En av mina "marsmammakompisar" som alltså har ett jämnårigt barn med mig bor i Italien, hon är svenska och maken italienare - deras snart-fyraåring var supertidig med talet (som sin mor) och pratade bättre på sitt förstaspråk än Axel när vi träffades irl första gången när ungarna var 1,5. Och förstod svenska precis lika bra som hon förstod italienska, valde bara att inte prata det. Så det behöver inte betyda nåt med flerspråkigheten, vi hade några tyska vänner när vi bodde i Gbg som hade sin son på en engelskspråkig förskola, han var väl inte supertidig men helt normal i språkutvecklingen och inte alls sen, trots att han balanserade tyska, svenska och engelska. Jag önskar vi hade flerspråkighet som möjlighet här för det är en sån tillgång, men Axel snappar iaf upp det han kan på förskolan där det finns så många nationaliteter så det nästan inte går att räkna. Numera är det mycket finska som gäller men det kan ju tyvärr inte vi föräldrar, haha, inte arabiska eller persiska heller. Men vi kan iaf följa upp när han kommer med nåt på engelska. Jag har satt honom på kö till engelska skolan men vi får se vad han säger om det när han ska börja fyran, haha!

Med bebis har jag funderat på att börja med babytecken tidigt för att underlätta kommunikationen. Vansinnigt coolt när en unge innan året kan meddela sig om när hen är hungrig eller behöver bajsa och kissa, hehe. Ok jag har många föreställningar om vad jag ska hinna med sen när bebis är ute inser jag... Men jag tror de använder stödtecken en del på sonens förskola så jag tror han också skulle gilla att teckna.
    TAKK kallas det :) de använder det mycket på förskolor här iaf. Jag jag arbetat endel m teckenspråk när jag arbetade inom vården så det är rätt häftigt. Inte många tecken de själva tecknar när de är små men förstår desto fler. Det är oftast huvudordet som tecknas i meningen för att förstärkas :)
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-12-20 19:22:31 följande:

Vad vill du vi ska hålla tummarna för, att det dröjer eller att den kommer i natt så du kanske är hemma till julafton igen? Kommer inte ihåg när du har bf!

Ha ha, jo bra fråga. Egentligen vill jag att det blir januari men frågan är om det är möjligt. Bara jag slipper vara på sjukhus på julafton så är jag nöjd.
  • mitthemligajag

Det måste ju ha blitt bebis för MeEmma nu!! ;) såå spännande hihi (för man kan väl inte vara så upptagen att man inte kikar in här? *fniss*)

• amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-12-20 21:40:50 följande:

TAKK kallas det :) de använder det mycket på förskolor här iaf. Jag jag arbetat endel m teckenspråk när jag arbetade inom vården så det är rätt häftigt. Inte många tecken de själva tecknar när de är små men förstår desto fler. Det är oftast huvudordet som tecknas i meningen för att förstärkas :)

TAKK är jättebra! Har kunnat en del men tappat mycket, min bästa väninnas dotter har ju downs syndrom, nu är hon åtta år och den bäst talande med ds som hennes logoped träffat så då tecknar hon inte mer. Även min syster som jobbat som förskollärare i mångkulturellt område i många år har gått kurs i det och anvönder det en del med sin 2 1/2 åring som inte pratat så mycket alls förrän sista tiden egentligen.

Hon gick kurs just för att de hade många flerspråkiga barn med annat modersmål
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 21:14:21 följande:

Häftigt med tre språk, och franska som är så ljuvligt! Jag vet att flerspråkiga barn ofta är senare i starten men jag tror gener spelar in lite också. En av mina "marsmammakompisar" som alltså har ett jämnårigt barn med mig bor i Italien, hon är svenska och maken italienare - deras snart-fyraåring var supertidig med talet (som sin mor) och pratade bättre på sitt förstaspråk än Axel när vi träffades irl första gången när ungarna var 1,5. Och förstod svenska precis lika bra som hon förstod italienska, valde bara att inte prata det. Så det behöver inte betyda nåt med flerspråkigheten, vi hade några tyska vänner när vi bodde i Gbg som hade sin son på en engelskspråkig förskola, han var väl inte supertidig men helt normal i språkutvecklingen och inte alls sen, trots att han balanserade tyska, svenska och engelska. Jag önskar vi hade flerspråkighet som möjlighet här för det är en sån tillgång, men Axel snappar iaf upp det han kan på förskolan där det finns så många nationaliteter så det nästan inte går att räkna. Numera är det mycket finska som gäller men det kan ju tyvärr inte vi föräldrar, haha, inte arabiska eller persiska heller. Men vi kan iaf följa upp när han kommer med nåt på engelska. Jag har satt honom på kö till engelska skolan men vi får se vad han säger om det när han ska börja fyran, haha!

Med bebis har jag funderat på att börja med babytecken tidigt för att underlätta kommunikationen. Vansinnigt coolt när en unge innan året kan meddela sig om när hen är hungrig eller behöver bajsa och kissa, hehe. Ok jag har många föreställningar om vad jag ska hinna med sen när bebis är ute inser jag... Men jag tror de använder stödtecken en del på sonens förskola så jag tror han också skulle gilla att teckna.

Ja man får väl se hur det går. Tecken kan jag ingenting om så jag vet inte om jag kommer sätta mig in i det men det verkar intressant! Vi tänkte iaf ställa vår son i kö så fort han fötts och hoppas att han får plats tills vi kommer hem. Det är en fristående förskola så jag tror att kötiden räknas direkt man ställer barnet i kö. Han kommer vara ca 1,5 när vi kommer hem så förhoppningsvis har han ju hunnit snappa upp en hel del engelska här. Vi själva har förstås tänkt prata svenska med honom men vi har ju vänner här som vi bara pratar engelska med och då kommer ju sonen också vara med och lyssna. Franskan får vänta till förskolan men sedan har jag tänkt läsa saga för honom på franska ibland för att öka inputen (sagor från fransktalande länder då alltså) men när jag pratar med honom i vanligt tal blir det ju svenska förstås för det rekommenderas alltid att man talar sitt modersmål med barnet.

Efter förskoletiden går barnen direkt över till skolan som har samma upplägg så barnen kan gå där från ett års ålder t.o.m. åk 9 . Min man har utländska kollegor vars barn går där och de föräldrarna är väldigt imponerade och nöjda, så vi hoppas att det blir bra.
  • Anny123
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-20 18:39:27 följande:

Anny123: lycka till i morgon!

Åh tack det behövs
  • Anny123
    Eleonor01 skrev 2015-12-20 18:44:01 följande:

Åh så roligt!!! Lycka till :))

Å tack så mycket!!
  • Anny123
    Lisasmor skrev 2015-12-20 19:51:07 följande:

Det kommer gå jättebra! Har gjort snitt med mitt första barn och det var en lugn och fin upplevelse. Klart att jag var nervös, men tyckte inte det var obehagligt alls. Fick upp dottern på bröstet direkt från magen och vi åkte till uppvaket tillsammans med mannen. Hade mycket mindre ont efteråt än jag hade trott, kändes mer som träningsvärk i magmusklerna än smärta. Har bara gott att säga om snittet, även om jag gärna provar en vaginal förlossning nu med nr 2. Lycka till!

Åh tack,det lugnade mig lite Får försöka låta längtan efter bebis ta över nervositeten. Jag har tidigare fött vaginalt, det är en häftig upplevelse :)
  • Seven Costanza
    Anny123 skrev 2015-12-20 22:18:05 följande:

Åh tack,det lugnade mig lite Får försöka låta längtan efter bebis ta över nervositeten. Jag har tidigare fött vaginalt, det är en häftig upplevelse :)

Lycka till, kommer säkert gå bra! Känns väl lite konstigt att man väntat så länge och sedan plötsligt är det dags bara .
  • mirakelspektakel

Anny: Lycka till imorgon! du ska se att det kommer gå jätte bra. Tänk vad häftigt imorgon vid den här tiden har du en liten bebis brevid dig!

Minahjärtan: hoppas på att allt lugnar sig. men om det inte gör det, lycka till!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)