• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 07:55:40 följande:

Nej det är väl inget konstigt egentligen kanske, men jag har BF två dagar efter dig och vill inte alls tänka tanken att det vore naturligt att föda nu när som helst. Min bästis kommer imorgon onsdag och stannar till nyårsdagen och jag har definitivt inte tänkt föda barn förrän efter hon har åkt hem för nu ska vi umgås i lugn och ro, men jag får väl se om bebisen lyssnar på det .

Va jobbigt det låter att det kan vara så i flera veckor, det hade inte jag förstått. Enda positiva är väl att lön för mödan i så fall är att det ändå kan bli en 2016-bebis! Skriv gärna och berätta vad BM sa.

Åh hoppas verkligen ni får det lugnt och trevligt när din bästis kommer och att bebis håller sig inne! Gud vad mysigt, jag saknar min bästa vän så vansinnigt mycket och hon bor bara 30 mil bort... Men heltidsjobb och barn och nu foglossning för mig har satt käppar i hjulet för oss hela hösten, suck.

Jag har börjat inse att jag nog får komma ihåg att bebis är färdig v 37+0 och att jag inte ska bli förvånad om hon kommer tidigare än jag "tänkt", men jag vill verkligen inte... :-P Just nu känner jag mest att jag får vara tacksam om hon väntar till efter jul. Vet inte varför, det är ju inte som att jag har en massa onda förvärkar eller att slemproppen gått eller nåt, men det är väl nojan för att få henne som julklapp som talar...
  • fruthomas

Läste på lite snabbt om listeria nu (anledningen till att man inte ska äta opastöriserad ost). Men som jag ville minnas så är det väldigt få som drabbas varje år, ca 40-90 personer, så jag är inte orolig. Även om man tillhör riskgruppen (av dessa 40-90 är 1-2 gravida eller nyfödda) Så jag kommer äta mina ostar på jul (liksom jag har gjort under resten av det här året). Jag älskar alla sorter av mögelost och skulle bli väldigt deprimerad om jag inte fick äta detta på julbordet, så jag gör det ändå. Förresten finns det annat som kan vara smittat av listeia (tex köttpålägg) så det bästa är nog bara att hålla koll på ursprung tror jag. Även om det inte alltid stämmer.

Sepsis och meningit (stelkramp och hjärnhinneinflammation) kan man få av massa annat ändå och man kan inte undvika allt som kan vara farligt. Då hade jag nog fått ligga på soffan jämt (om inte det också är farligt).

Idag är det bara 2 dagar kvar till julafton och jag börjar känna mig som ett litet barn igen. Och bara 11 dagar kvar till bf, jag undrar så vem och när h*n ska titta ut.

Vi diskuterade namnförslag igår. Jag har efter förra barnet svårt att bestämma i förväg. Med nr 1 hade vi några namnförslag och det har de som gällde, vi hade diskuterat dem länge så de var nästan definitiva. Men med nr 2 hade vi några lösa namn (något mer bestämt om det blev en flicka) men ut kom en pojke som inte passade till namnen vi hade.. Så nu känner jag att det är svårt att hitta nu innan vi vet vem det är.

Min man gillar bland annat Freja, Lea, Ida, Nicole, Caylin och Stephanie, själv har jag länge gillat Mary Ann (som dubbelnamn) min mans mor hette Marianne och gick bort när han var liten, 22 år sedan i januari tror jag. Milou, Charlie och Vilda kan jag tänka mig också.

Pojknamn min man gillar är Gunwald, Loke, Merlin och Frode. Själv gillar jag (som några fler här har jag sett) Hjalmar och Tage samt Vilton och Thor. Men jag har inga känningar alls för om det är en flicka eller pojke eller något bestämt namn (inte ens mellannamn). Men det löser sig snart

Ledsen att det blev ett långt inlägg

• fruthomas

Måste även berätta att min man spelade innebandy i söndags. Han han med 15 min innan han snubblade och stukade foten rejält, så nu hoppar han på kryckor i minst en vecka. Jag börjar bli lite orolig att det ska sätta igång nu av den anledningen. Speciellt om det startar med vattrnavgång då bebisen inte är fixerad och bilen inte är packad. Vem ska då packa bilen? Jag som inte får röra mig mer än absolut nödvändigt eller han som inte kan gå?

Nä, idag åker fl- och bbväskan, babyskyddet och barnens övernattningsväska ut i bilen (som ska rensas på annat onödigt).

Tur vi har automat och det är vänster fot han har stukat, annars hade jag väl fått köra själv till fl också (jag kör nästan aldrig annars, men nu får jag göra det då det är jobbigt för honom).

• minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 07:55:40 följande:
    Nej det är väl inget konstigt egentligen kanske, men jag har BF två dagar efter dig och vill inte alls tänka tanken att det vore naturligt att föda nu när som helst. Min bästis kommer imorgon onsdag och stannar till nyårsdagen och jag har definitivt inte tänkt föda barn förrän efter hon har åkt hem för nu ska vi umgås i lugn och ro, men jag får väl se om bebisen lyssnar på det .

Va jobbigt det låter att det kan vara så i flera veckor, det hade inte jag förstått. Enda positiva är väl att lön för mödan i så fall är att det ändå kan bli en 2016-bebis! Skriv gärna och berätta vad BM sa.
    Min teori är att det blir värre för varje graviditet. Med första barnet hade jag ytterst lite sammandragningar och sedan satte det igång dagen innan bf. Det är ju dessutom vanligt att gå över tiden med första barnet så du behöver säkert inte oroa dig! Hoppas du får en mysig jul med din kompis.
  • minahjärtan0609

Har nu varit hos bm och allt såg bra ut. Hon bekräftade det jag själv läst mig till att förvärkarna säger inget om att förlossningen är nära utan det kan vara så i ett par veckor. Bara att stå ut helt enkelt.

• mitthemligajag
    qatteriin skrev 2015-12-22 08:08:16 följande:
    Men vad obehagligt med blodet ändå! Även om det är normalt, har förstått att det kan vara så när det mognar där inne, som det säger. Men jag hade freakat, för att jag får sån ångest av blod vid graviditet, hehe. Minns att jag småblödde när vattnet hade gått och även om jag visste att det hörde till så blev jag jättenojig... suck. :-P
    Förra graviditeten gjorde jag precis det, freakde ur! Ja de är ju inte så att man relaterar blod till något bra hehe ;)
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 08:11:34 följande:
    Jaså så det är normalt? Vad säger BM? Jag tycker det låter obehagligt. Hoppas det inte blir mer i alla fall.
    Ja förra gången var vi in på förlossningen men de är väldigt vanligt, tappen mognar och sköra slemhinnorna börjar blöda! Men så ska man vara noga att att de liksom inte droppar blod som mens liksom, för då kan de även vara så att moderkakan börjat lossna och de är jätte jätte allvarligt!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-22 11:46:35 följande:

Förra graviditeten gjorde jag precis det, freakde ur! Ja de är ju inte så att man relaterar blod till något bra hehe ;)

Haha nä knappast! Men skönt att du vet nu att det är normalt iaf och har erfarenheten av hur din kropp kan reagera, jag tänker mig att det underlättar vad gäller allt sånt här.
  • mitthemligajag
    fruthomas skrev 2015-12-22 08:15:41 följande:

Läste på lite snabbt om listeria nu (anledningen till att man inte ska äta opastöriserad ost). Men som jag ville minnas så är det väldigt få som drabbas varje år, ca 40-90 personer, så jag är inte orolig. Även om man tillhör riskgruppen (av dessa 40-90 är 1-2 gravida eller nyfödda) Så jag kommer äta mina ostar på jul (liksom jag har gjort under resten av det här året). Jag älskar alla sorter av mögelost och skulle bli väldigt deprimerad om jag inte fick äta detta på julbordet, så jag gör det ändå. Förresten finns det annat som kan vara smittat av listeia (tex köttpålägg) så det bästa är nog bara att hålla koll på ursprung tror jag. Även om det inte alltid stämmer.

Sepsis och meningit (stelkramp och hjärnhinneinflammation) kan man få av massa annat ändå och man kan inte undvika allt som kan vara farligt. Då hade jag nog fått ligga på soffan jämt (om inte det också är farligt).

Idag är det bara 2 dagar kvar till julafton och jag börjar känna mig som ett litet barn igen. Och bara 11 dagar kvar till bf, jag undrar så vem och när h*n ska titta ut.

Vi diskuterade namnförslag igår. Jag har efter förra barnet svårt att bestämma i förväg. Med nr 1 hade vi några namnförslag och det har de som gällde, vi hade diskuterat dem länge så de var nästan definitiva. Men med nr 2 hade vi några lösa namn (något mer bestämt om det blev en flicka) men ut kom en pojke som inte passade till namnen vi hade.. Så nu känner jag att det är svårt att hitta nu innan vi vet vem det är.

Min man gillar bland annat Freja, Lea, Ida, Nicole, Caylin och Stephanie, själv har jag länge gillat Mary Ann (som dubbelnamn) min mans mor hette Marianne och gick bort när han var liten, 22 år sedan i januari tror jag. Milou, Charlie och Vilda kan jag tänka mig också.

Pojknamn min man gillar är Gunwald, Loke, Merlin och Frode. Själv gillar jag (som några fler här har jag sett) Hjalmar och Tage samt Vilton och Thor. Men jag har inga känningar alls för om det är en flicka eller pojke eller något bestämt namn (inte ens mellannamn). Men det löser sig snart

Ledsen att det blev ett långt inlägg

Jag håller med dig och tänker också äta ost, och har gjort de vid speciella tillfällen hela graviditeten! Förra gången jag var gravid hade vi rökt skinka, (helt vanligt frukostskinka) från garant i kylen, tack och liv oöppnad för de visade sig vara listeria i just den skinkan från de datumet! Denna graviditet var vi hemma hos bekanta och åt tacos då vi får pop up på telefonerna från Aftonbladet mitt under middagen där de står att i ICAs tex mex ost fanns listeria! Tack och lov var det i osten tillverkad dagen innan just den påsen vi åt ifrån! Så vad ska man göra? Kan man inte äta riven ost eller frukost? Äsh de finns en chans genom all mat.... Va fina namn ni har! Har ni någon engelsk koppling? :) min dotter heter Charlie (Maxine i mellan namn) och lillebror kommer nog att få heta Petter om de passar honom, annars gillar jag Sid men de gör inte pappan hehe!
  • Blgebo

Mvc idag. Sf32 i 37+0. Bra blodtryck, huvudet fortfarande högt och rörligt. Känner ingenting i kroppen som kan tyda på att det är på g... Inga förvärkar, ingenting. Hoppas på att klara julafton.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)