• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-25 21:45:51 följande:
    Jag tror jag har en nattuggla jag med, kvällsmålet kommer nog hamna väldigt sent om damen därinne ska fortsätta med samma mönster sen kommer hon igång igen tiiiiiidigt på morgonen, typ runt 3-4.
    jag har garanterat en nattuggla, hon sätter igång ordentligt vid middagstid och sen håller det på att buffas till och från hela kvällen, sen runt tolv-tiden så är det kickboxningsmatch i magen... 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-25 22:05:36 följande:
    Nej och tycker också det är bra. Man ger inte julklappar till någon som inte finns med på riktigt, lite knäppt enligt mig. Och gåvor till mig ska ju vara med tanke på mig, vet någon som fick en saker till bebis i födelsedagspresent men det hade gjort mig lite besviken- min dag är ju min liksom.

Sen vet jag att min mamma köper och stickar saker till bebisen, har ju sett hur hon giort med min systers barn.

Men fick en sak i dag som jag uppskattar mycket och det var en kofta och mössa som min farmor stickade till min faster, hennes sista barn, att åka hem från BB i. Min faster har inga egna barn och jag har varit hennes substitut liksom. Precis som jag var farmors ögonsten, hennes sons förstfödda. Farmor sa att hennes högsta önskan var att få leva länge nog att se mina barn. Det fick hon nu inte- hon dog för två år sedan, 93 år gammal. Men nu kommer hon få vara med, jag ska ta hem vår bebis i kläderna hon stickade för 62 år sedan. Det är stort för mig.
    så fint att farmor får vara med på ett litet hörn! <3
  • mirakelspektakel

God jul på er alla! Det låter som att alla har haft det superbra.

Vår jul var bra, men jag tror att jag tog ut mig mer än vad jag bör, slutade med värsta psykbrytet i natt då jag bara grät hysteriskt. Det här med att två vilda bonusar som klättrar på väggarna och har som favoritsysselsättning att försöka döda varandra gör mig i perioder galen. Det är så sjukt frustrerande att de typ behöver en vuxen som ska underhålla dem på heltid för att inte gå banans. De är ju liksom inte 5 och 3 år längre.... 

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-25 22:24:52 följande:

God jul på er alla! Det låter som att alla har haft det superbra.

Vår jul var bra, men jag tror att jag tog ut mig mer än vad jag bör, slutade med värsta psykbrytet i natt då jag bara grät hysteriskt. Det här med att två vilda bonusar som klättrar på väggarna och har som favoritsysselsättning att försöka döda varandra gör mig i perioder galen. Det är så sjukt frustrerande att de typ behöver en vuxen som ska underhålla dem på heltid för att inte gå banans. De är ju liksom inte 5 och 3 år längre.... 

Huu, våra var också jobbiga igår men lugnade ner sig. På kvällen åkte de med farmor och farfar hem så blev lugnt för oss, var rätt skönt efter dagen!

Det där med att punktmarkera dem känns igen....
    mirakelspektakel skrev 2015-12-25 22:17:57 följande:

så fint att farmor får vara med på ett litet hörn! <3[/

Ja det känns bra <3

[quote=76154650][quote-nick]qatteriin skrev 2015-12-25 22:14:53 följande:[/quote-nick]Ååååh vad fint, jag blir alldeles rörd!! Så himla fint!

Ja det blev jag med :) jag drömde ju om henne häromnatten. Jag tänker ju mig ett ev liv efter döden som att hon väntar dit jag kommer, och så tar hon mig i handen, precis som när jag var barn:) om jag får välja.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-25 23:06:31 följande:
    Huu, våra var också jobbiga igår men lugnade ner sig. På kvällen åkte de med farmor och farfar hem så blev lugnt för oss, var rätt skönt efter dagen!

Det där med att punktmarkera dem känns igen....
    mirakelspektakel skrev 2015-12-25 22:17:57 följande:

så fint att farmor får vara med på ett litet hörn! <3[/

Ja det känns bra <3

[quote=76154650][quote-nick]qatteriin skrev 2015-12-25 22:14:53 följande:[/quote-nick]Ååååh vad fint, jag blir alldeles rörd!! Så himla fint!

Ja det blev jag med :) jag drömde ju om henne häromnatten. Jag tänker ju mig ett ev liv efter döden som att hon väntar dit jag kommer, och så tar hon mig i handen, precis som när jag var barn:) om jag får välja.
    Det låter så fint, dina tankar om din farmor. Tror absolut hon kommer vaka över dig under förlossningen och få se sin största dröm besannas.

Vad tror du? Gör alla föräldrar det egentligen, och det blir extremt tydligt för någon som inte är deras mamma eller pappa, eller är det en fenomen som skapas av dåligt samvete för att familjen inte är "hel" längre?
  • Seven Costanza

Hur vet man vad som är hicka och vad som är fosterrörelser? Och när det känns som att magen blir hård och trycks ut, hur vet jag om det är att bebisen trycker på med t ex hela rumpan eller en fot, eller om det är en sammandragning? Jag undrar därför att jag tycker det är svårare att känna bebisens rörelser nu på slutet och jag ser att ni har diskuterat det.

Jag vet att det är en myt att bebisen rör sig mindre på slutet men jag tycker ändå det känns jobbigt att det som händer i magen känns annorlunda för jag har svårt att avgöra vad som är rörelser och inte. I den information jag fått från sjukhuset står att man ska känna fem rörelser på en halvtimme och gör man inte det ska man ligga kvar en halvtimme till och se om det totalt blir minst tio rörelser på en timme. På vissa andra amerikanska hemsidor står det tio rörelser på två timmar, det är ju bara hälften så många? Vad har ni fått för info?

Det står också i min sjukhusinfo att man ska välja den tid på dagen då bebisen är mest aktiv - menar de då att man bara ska förvänta sig att känna bebisen 10 ggr/timme vid ett eller kanske två tillfällen per dag? För jag brukar känna direkt efter måltid nu men inte så mycket annars längre. Hur mycket sover bebisen? Sover den mer nu på slutet så det beror på det att jag inte känner så mycket? Jag går in i v 39 idag och fick ju göra ett sådant där Non-stresstest för en vecka sedan men då var allt bra med bebisen och monitorn registrerade massor med rörelser som jag inte hade känt.

• mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-12-26 01:20:01 följande:

Hur vet man vad som är hicka och vad som är fosterrörelser? Och när det känns som att magen blir hård och trycks ut, hur vet jag om det är att bebisen trycker på med t ex hela rumpan eller en fot, eller om det är en sammandragning? Jag undrar därför att jag tycker det är svårare att känna bebisens rörelser nu på slutet och jag ser att ni har diskuterat det.

Jag vet att det är en myt att bebisen rör sig mindre på slutet men jag tycker ändå det känns jobbigt att det som händer i magen känns annorlunda för jag har svårt att avgöra vad som är rörelser och inte. I den information jag fått från sjukhuset står att man ska känna fem rörelser på en halvtimme och gör man inte det ska man ligga kvar en halvtimme till och se om det totalt blir minst tio rörelser på en timme. På vissa andra amerikanska hemsidor står det tio rörelser på två timmar, det är ju bara hälften så många? Vad har ni fått för info?

Det står också i min sjukhusinfo att man ska välja den tid på dagen då bebisen är mest aktiv - menar de då att man bara ska förvänta sig att känna bebisen 10 ggr/timme vid ett eller kanske två tillfällen per dag? För jag brukar känna direkt efter måltid nu men inte så mycket annars längre. Hur mycket sover bebisen? Sover den mer nu på slutet så det beror på det att jag inte känner så mycket? Jag går in i v 39 idag och fick ju göra ett sådant där Non-stresstest för en vecka sedan men då var allt bra med bebisen och monitorn registrerade massor med rörelser som jag inte hade känt.

Infon jag fått är att lära känna bebisens rörelser, så om han alltid rör sig efter måltid och helt plötsligt inte gör det då ska man bli lite orolig och dricka kallt och äta sött och kolla om bebis sätter igång då.

Jag håller med om att det i bland är svårt att avgöra vad som är vad, jag har ibland rörelser som lika gärna kan vara bebis som sammandragningar, speciellt i över delen av magen...

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-26 01:20:01 följande:

Jag har en sån där unge som ofta putat ut hela kroppen så att det blir stenhårt, och gör det svårt att känna skillnad på om det är tryck eller sammandragningar, men då brukar jag klämma runt och känna hur det känns runt magen - ofta är det mjukt längst nere och på ena sidan så då tänker jag mig att det är bebis som trycker. Jag får också en sorts "hisnande" känsla när jag får sd, som vid negativa g när man åker berg-och-dalbana, men den känslan kan ju vara helt individuell. Det är tusan inte lätt alltså! Skillnaden på hicka och fosterrörelser är väl att hickan känns rytmisk som hicka för en annan, och håller sig jämnt så en stund.

Vi har fått samma info som mirakelspektakel, en sån där tumregel jag ofta hör här är 10 rörelser på en timme under en aktiv period men för mig hade det varit väldigt lite jämfört med normalt så det hade varit ett observandum för mig.
  • Seven Costanza

Tack för svar! Jag ringde förlossningen för rådgivning för jag ville inte gå och fundera själv mer. Hon sa att vissa känner bebisen nästan hela tiden, men det är även normalt att mest känna vid vissa tidpunkter på dygnet och att bebisen sover däremellan.

Hon tyckte att jag skulle bli noggrannare på att verkligen kolla rörelserna dvs lägga mig i tystnad och räkna efter varje måltid och försöka känna efter mer noggrant mellan måltiderna för då känner jag troligen honom några gånger mellan målen också. Hon menade att det är lätt att missa mindre rörelser när man håller på med massa annat, men att om jag är det minsta orolig ska jag ringa förlossningen igen. Jag har nästa besök på måndag. Det känns bra nu, jag tyckte hon tog mig på allvar.

• WiMe06

Shit vilken ångest jag plötsligt fick. Ligger vaken efter att jag fick sånt sjukt jävla hugg i sidan nertill och det släppte inte riktigt. Sen började jag fundera och titta på appen hur långt vi kommit. Känns sjukt jäkla overkligt att vi går in i v 38 på måndag. Och när jag ligger här och funderar så sköljer allting liksom bara över mig att jag snart kommer föda barn och jäklar så in i Norden vad nervös och rädd jag blev för att förlossningen kan starta vilken dag som helst. Hur kommer jag veta, hur kommer det starta, hur snabbt kommer det gå. Hur jävla ont det kommer göra. Allting blev liksom ett enda virrvarr i huvudet och nu har jag svårt att somna om.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)