BF Januari 2016 :)
Har nu varit hos bm och allt såg bra ut. Hon bekräftade det jag själv läst mig till att förvärkarna säger inget om att förlossningen är nära utan det kan vara så i ett par veckor. Bara att stå ut helt enkelt.
Har nu varit hos bm och allt såg bra ut. Hon bekräftade det jag själv läst mig till att förvärkarna säger inget om att förlossningen är nära utan det kan vara så i ett par veckor. Bara att stå ut helt enkelt.
Åh hoppas verkligen ni får det lugnt och trevligt när din bästis kommer och att bebis håller sig inne! Gud vad mysigt, jag saknar min bästa vän så vansinnigt mycket och hon bor bara 30 mil bort... Men heltidsjobb och barn och nu foglossning för mig har satt käppar i hjulet för oss hela hösten, suck.
Jag har börjat inse att jag nog får komma ihåg att bebis är färdig v 37+0 och att jag inte ska bli förvånad om hon kommer tidigare än jag "tänkt", men jag vill verkligen inte... :-P Just nu känner jag mest att jag får vara tacksam om hon väntar till efter jul. Vet inte varför, det är ju inte som att jag har en massa onda förvärkar eller att slemproppen gått eller nåt, men det är väl nojan för att få henne som julklapp som talar...
Igår lämnade jag in min sista inlämning före jul, så nu blir det lite välförtjänt ledighet! Vi började dagen med scones, kändes sådär semesterlyxigt och skönt. I eftermiddag hämtar vi min kompis på flygplatsen och det ska bli så härligt!
God jul allihop, hoppas alla bebisar håller sig inne över julen och helst nyår också och att ni får må bra!
Tänkte bara passa på att önska alla en riktigt god jul- har varit helt uppe i bebisen och inte läst något i tråden men är det någon mer som fått?
Ha det så jätteroligt med bästisen nu!
God jul!!
Äckelvarning!!!
Jag är rätt övertygad om att slemproppen lossnade i morse. Det såg ut som värsta snorslemmet, jättetjock, segt och det var större än en 5 krona i storlek, kunde liksom
torka torka torka.
Så nu blir det att försöka ta det så lugnt det bara går för att inte riskera att dra igång ngt i förväg. Åh, vill verkligen klara nyårsstrecket.
Precis, det går bra men vi är fortfarande inskrivna på Neo med hemsjukvård så de har varit hemma hos oss och vägt och gjort undersökning och imorgon ska vi dit på kontroll. Jag kämpar med amningen som går bra men jag har inte tillräckligt med mjölk så vi får sondmata henne var tredje timme.
Så himla skönt att vara hemma men samtidigt rätt nervöst, andra natten rosslade det när hon andades så vi turades om att sitta upp hela natten och kolla så hon verkligen andades men enligt barnmorskan var det ett vanligt ljud hos nyfödda då allt brosk är mjukt.
Mycket ska man lära sig och vara orolig för :)
Hur vet man vad som är hicka och vad som är fosterrörelser? Och när det känns som att magen blir hård och trycks ut, hur vet jag om det är att bebisen trycker på med t ex hela rumpan eller en fot, eller om det är en sammandragning? Jag undrar därför att jag tycker det är svårare att känna bebisens rörelser nu på slutet och jag ser att ni har diskuterat det.
Jag vet att det är en myt att bebisen rör sig mindre på slutet men jag tycker ändå det känns jobbigt att det som händer i magen känns annorlunda för jag har svårt att avgöra vad som är rörelser och inte. I den information jag fått från sjukhuset står att man ska känna fem rörelser på en halvtimme och gör man inte det ska man ligga kvar en halvtimme till och se om det totalt blir minst tio rörelser på en timme. På vissa andra amerikanska hemsidor står det tio rörelser på två timmar, det är ju bara hälften så många? Vad har ni fått för info?
Det står också i min sjukhusinfo att man ska välja den tid på dagen då bebisen är mest aktiv - menar de då att man bara ska förvänta sig att känna bebisen 10 ggr/timme vid ett eller kanske två tillfällen per dag? För jag brukar känna direkt efter måltid nu men inte så mycket annars längre. Hur mycket sover bebisen? Sover den mer nu på slutet så det beror på det att jag inte känner så mycket? Jag går in i v 39 idag och fick ju göra ett sådant där Non-stresstest för en vecka sedan men då var allt bra med bebisen och monitorn registrerade massor med rörelser som jag inte hade känt.
Tack för svar! Jag ringde förlossningen för rådgivning för jag ville inte gå och fundera själv mer. Hon sa att vissa känner bebisen nästan hela tiden, men det är även normalt att mest känna vid vissa tidpunkter på dygnet och att bebisen sover däremellan.
Hon tyckte att jag skulle bli noggrannare på att verkligen kolla rörelserna dvs lägga mig i tystnad och räkna efter varje måltid och försöka känna efter mer noggrant mellan måltiderna för då känner jag troligen honom några gånger mellan målen också. Hon menade att det är lätt att missa mindre rörelser när man håller på med massa annat, men att om jag är det minsta orolig ska jag ringa förlossningen igen. Jag har nästa besök på måndag. Det känns bra nu, jag tyckte hon tog mig på allvar.
Jag räknade igen nu efter middagen och då var det 15 rörelser på en halvtimme så det var ju bra. Kände 4-5 rörelser mellan fikan och middagen också.