Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-26 04:24:17 följande:

Shit vilken ångest jag plötsligt fick. Ligger vaken efter att jag fick sånt sjukt jävla hugg i sidan nertill och det släppte inte riktigt. Sen började jag fundera och titta på appen hur långt vi kommit. Känns sjukt jäkla overkligt att vi går in i v 38 på måndag. Och när jag ligger här och funderar så sköljer allting liksom bara över mig att jag snart kommer föda barn och jäklar så in i Norden vad nervös och rädd jag blev för att förlossningen kan starta vilken dag som helst. Hur kommer jag veta, hur kommer det starta, hur snabbt kommer det gå. Hur jävla ont det kommer göra. Allting blev liksom ett enda virrvarr i huvudet och nu har jag svårt att somna om.

Jag veeet... Jag gick in i v 39 idag fredag, så två veckor till BF idag! Känner fortfarande inte att jag helt har koll på detta och vi har fortfarande inte ens packat väskan, men tänkte göra det imorgon.

Jag ville förresten köpa bindor idag att ha efter förlossningen, men jag hittade bara sådana som hette typ Maxi Night heavy flow, de var längre än vanliga bindor men inte direkt bredare såvitt jag kunde se, men kanske tjockare eftersom de ju hette "heavy flow"... Har ni andra tänkt ha vanliga nattbindor, sådana som är som blöjor eller vad ska man ha egentligen? Jag använder aldrig bindor annars och har svårt att uppskatta hur mycket det kommer blöda. Hur ofta kommer man behöva byta per dag tror ni? Jag köpte bara ett paket med 20 bindor för jag visste inte om jag skulle försöka leta efter större.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-26 07:16:33 följande:

Åh vad bra att du fick så bra svar! När jag läser det du skrivit inser jag att jag antagligen känner så mycket som jag gör eftersom jag i princip alltid ligger och vilar, pga fogarna. På julafton kände jag mycket mindre för då var jag ju igång hela tiden. Så det är klart att jag känner massor eftersom jag alltid är i stillhet, bebis står för aktiviteten, hehe.

Apropå bindor köper jag mina vanliga Always ultra night eller vad de heter. Vanliga nattbindor iaf. Jag använder iofs alltid såna första dygnen av mensen för jag brukar blöda så mycket, för mig var inte avslaget så mycket mer än så efter att vi kom hem, förutom att det höll i sig längre (och luktade förjävligt...). Jag tror jag har två paket hemma men det lär bli att köpa mer. Efter sonen blödde jag nog som mens i två veckor och sen småblödde jag i en månad till men det där är så individuellt så det är svårt att säga. Men för mig är det ju inga problem att ha ett lager eftersom jag ändå kommer använda upp dem så småningom.

Jaha, nej jag däremot vilar ju vanligen ingenting alls - har ingen som helst foglossning och är inte trött heller. Har kanske vilat en gång i veckan i en halvtimme eller så. Jag pluggar, är på stan eller umgås med folk så det kan gå många timmar mellan att jag tänker på bebisens rörelser, så det ska liksom vara stora rörelser för att jag ska märka av det om jag inte aktivt bestämmer mig för att lägga mig och räkna.

Okej ja då får jag hoppas att jag inte heller behöver kraftigare än det jag köpt, men man får väl se. Jag ska fråga ifall jag kommer få på förlossningen eller om jag behöver ta med mig egna dit.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-26 07:47:59 följande:

Ja här får vi iaf på förlossningen - då finns det riktigt blöjstora kan jag säga. Det var märkligt men rätt skönt att ha de där gigantiska precis i början. Jag har förstått att det finns rejälare än "vanligt" på apoteken här men det är inget som jag behövt ellet mina kompisar heller.

Okej ja jag ska fråga om man får eller inte. Jag var på ett apotek men de som såg ut som blöjor var för äldre inkontinenta så jag förstod inte om de kunde användas efter förlossning också, så jag tog dem som såg rejälast ut bland de vanliga bindorna.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-26 08:37:47 följande:

Samma här. Tycker nästan den lugnare nu när jag inte jobbar- men å andra sidan så stressar jag ju inte nu. Mindre sammandragningar också till kanske så många på en dag som jag hade på en förmiddag innan kanske ( de gjorde aldrig ont)

Min har aldrig varit crazy direkt utan ganska snäll och stillsam. Nu under julen har jag knuffat igång den ett par gånger tom men alltid blivit lugn igen för på kvällen och morgonen bökar den runt.

Rörelserna är "mindre" till arten, mer knuff, buff, mindre spark, klart det är inte mycket plats där nu(v38 börjar idag)

Under dagtid inte mycket rörelse alls, inte som jag känner iaf.

Nej nu när jag har varit helt ledig i tre dagar har jag bara haft två sammandragningar och jag ska som sagt försöka vara mer uppmärksam på rörelser. Det verkar som att bebisen är vaken en del när jag annars sover för inatt när jag lade mig efter att ha varit uppe på toa så kände jag en hel del rörelser.

Precis, det är annorlunda rörelser nu och nog därför de är svårare att märka för det är inte sådana sparkar som man fick ibland tidigare. Men även om rörelserna är subtilare ska de ju vara lika frekventa även nu på slutet. Det är bara en myt tydligen att det blir lugnare på slutet och jag tycker det är dåligt att vissa BM och en hel del hemsidor fortfarande har den infon. Läste en artikel i Läkartidningen som var väldigt kritisk till att det inte fanns nationella riktlinjer till barnmorskor om detta. Artikeln var nog något år gammal men vissa i den här tråden har ju fått höra detta med minskade rörelser av sin BM nu också.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-26 21:30:03 följande:

Jag som brukar tänka lite har varit riktigt klantig ang detta med Skötväska. Hade ju tänkt använda en av mina gigantiska handväskor eller en av mina axelväskor från stadium.

Idag påpekar mannen lite fint att ska vi inte ha en skötväska? Jag förklarar hur jag tänkt varpå han svarar att han är ju inte jättesugen på att gå runt med en damväska och särskilt inte vid de tillfällen då jag inte är med...?

Så nu behöver vi en klassisk Skötväska som inte är alltför dyr?

Men hur ser stadiumväskan ut då? Jag trodde de var väldigt sportiga och neutrala? Min man var med när vi tittade på skötväska och då sa han precis som din man att de där enligt mig fina mönstrade väskorna kunde han inte tänka sig när han ska gå med bebisen, så vi tog en omönstrad i champagne och svart.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-27 00:35:20 följande:

Den är svart med rosa prickar... :)

Den andra är svart med rosa mönster också.

De passar ju inte till vagnen eg heller

Nähä nej då hade jag nog köpt en ny faktiskt, men det är ju inget stort inköp och inget superakut. Det hinner ni säkert med nu under mellandagarna .
  • Seven Costanza

Alltså hur känns värkar i början? För nu har jag med en halvtimmes mellanrum haft att det blir en ilande strålande smärta som kommer plötsligt och avtar snabbt. Den sitter bara inne i underlivet och går inte upp i magen. Gör ont så att man får andas ut och ta det lugnt. Inga sammandragningar. Är det värkar eller är det bebisens huvud som trycker på och kommer åt någon nerv?

• Seven Costanza
    Hame skrev 2015-12-27 17:27:17 följande:

Precis så tycker jag att det känns när bebisen "borrar ner sig"  Värkar eller förvärkar tycker jag känns mer som mensvärk eller molvärk i början som sedan tilltar, Säkert jätteolika för alla, spännande att vänta och se vad det blir av det!

Menar du att det är att bebisen håller på att fixera sig? Jag hoppas att det bara är det. Haha, själv tycker jag inte alls att det känns spännande för jag vill absolut inte vara på väg in på förlossningen före nyår.
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-12-27 17:53:21 följande:

Skulle nog säga att de flestas värkar nog känns precis som en extrem mensvärk i rygg och mage. Och de är faktiskt som dom säger, att när man väl har värkar, ja då funderar man inte över om de är värkar ;)

Aha ja men då är det inte värkar jag har. Vi är på väg ut på lite sightseeing idag med min hitresta kompis så jag har inga planer på att föda barn än som sagt .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)