Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-12-30 05:41:22 följande:

Jag hörde detta med skjorta men det är verkligen ett plagg jag inte känner mig bekväm i och tänker inte packa med mig någon, eller, vi äger inte ens någon som skulle funka. Äger inga mysbyxor heller direkt så väl bli linne och haremsbyxor typ. Och sockor och en kofta.

Detta med hud mot hud verkar ju vara grejen nu men lägger de den där med en gång, på en? Jag kanske är fånig men jag har svårt för det där blodiga och kletiga. Sambon tycker jag är urfånig men jag har hört att en del skriver i förlossningsbrevet att de vill stt de torkar av bebisen lite innan man får den om man fortfarande tycker det är lite äckligt när man väl ligger där.

Men när torkar de av den egentligen?

Jag har valt ut en av makens skjortor som jag använder ibland, så den är lite oversized och bekväm till mig och jag känner mig fin i den. Jag äger två par mjukare byxor men kan inte tänka mig att de kommer passa mig direkt efter förlossningen så jag tar kanske med mig mina gravidleggings också förutom ett par gravidjeans.

Ja de brukar vilja lägga bebisen där direkt som jag förstått det men om man inte vill det kan man absolut skriva i sitt förlossningsbrev att man önskar få bebisen avtorkad först. När de torkar av den vet jag inte men det är väl direkt den kommer ut då antar jag.
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-12-30 05:20:05 följande:

Jag har packat två pyjamasar & två ombyte kläder till bebisen och en tunn mössa. Sen en jacka, tjockare mössa & filt till hemfärden. Sist hade dottern inte kläder på sig förrän vi skulle åka hem. De bajsar ju konstant i början, och som du säger är det mycket hud mot hud, så filten från bb fick räcka + mössa, så man slapp greja med av-o-på hela tiden.

Jag duschade första gången direkt efter hon var ute, men kan säga att jag svettades som en gris de första dagarna, så att ta på sig egna kläder kändes inte lönt. Körde sjukhusskjortorna, bara att ta en ny o slänga gamla i tvätten när man kände sig ofräsch. Och en amningsbh under det, samt ett par tunna mjukisbyxor. Körde även på engångs-nättrosorna man kan ta på bb, man blöder ju rejält efteråt så de var bara att ta nya o slänga efterhand. så jag har packat tunna mjukisbyxor att ha på bb, ett par vanliga byxor samt ett par vanliga mjukis. Två Amningsbhar, två vanliga linnen, ett amningslinne och en tröja att åka hem i. Några par strumpor & trosor, samt ett par raggsockor att ha på bb om det är kalla golv.

Har alltid varit lite motståndare till att behöva ha sjukhuskläderna, varför vet jag inte, men det var faktiskt väldigt skönt att ha en luftig sjukhusskjorta på sig efteråt, som man kunde svettas i och som inte satt åt någonstans.

Jaha så man brukar svettas mycket efteråt? Jag brukar nästan aldrig svettas men det kan ju vara bra att veta. Jag får nog ringa förlossningen och fråga exakt vad man ska ha med sig för jag ska ju inte föda i Sverige så det kan ju vara helt annat.

Vi fick en packlista och där står att man ska ha med sig nattlinne, morgonrock och flera trosor som man ska vara beredd att slänga, men det står inget om motsvarande gynrock så det utgår jag ifrån att man får låna, men vet inte om man får flera uppsättningar alltså även efteråt eller om man bara får ha deras grejer på förlossningen. Men det verkar alltså inte som att man får några nättrosor eller liknande. Har köpt sex jättestora trosor men hittade inga billiga så jag hoppas att jag inte blöder ner dem så att jag slipper slänga dem.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-30 16:55:58 följande:

Nu har jag legat på soffan sedan julafton. Sover på soffan, äter på soffan...försöker sova bort tiden fram till tolvslaget. Fått ångest för att föda före nyår, bröt ihop inför maken och tyckte att jag var en dålig mamma och kvinna om jag inte fixar att hålla igen till januari. Min man tycker att jag är knäpp...med all rätt. Efter nyår får det bara slut med det här tjafset tycker han...jupp. Absolut. Jag ligger inte för att det är roligt utan för att jag är sjukt stressad. Hög puls och minsta lilla tecken på sammandragning ger nästan panik helt sjukt. Jag har ju aldrig fött såhär tidigt förut, så logiskt sett borde jag inte göra det nu heller. Mycket är för alla kommentarer från omgivningen, ffa kollegor... Mina gravida kollegor födde prematurt kring Lucia.

Hm, jag känner likadant men är ganska aktiv fortfarande eftersom jag har min kompis här från 23/12-1/1, men det är lite jobbigt nu för jag blev förkyld i söndags. Drömde inatt att jag födde barn och frågade vilket datum det blev och jag blev så förvirrad och sur när de sa 29/12.

Nu är det ju bara två dagar kvar och för mig känns det inte som att något är på gång, men jag är ju nio timmar efter er så den 30/12 har nyss börjat här. Har du några tecken på att förlossningen närmar sig? Får du mindre hög puls och mindre stress av att bara ligga stilla då? Det kan ju bli att du tänker på det för mycket när du inte gör något annat och så blir du mer stressad istället för mindre. Jag tyckte någon skrev att man inte kan förhindra att förlossningen startar genom vila - klart att man inte behöver ta ut sig fullständigt men ändå.
  • Seven Costanza

qatteriin: åh va fina bilder! Jag ser fram emot den stunden när allt är klart och man förhoppningsvis har en lugn bebis på bröstet.

Jag har inga direkta krämpor så jag skulle kunna vara gravid ett tag till men hoppas i alla fall klara mig över nyår. Hur lång tid tog det innan han tittade upp på dig sådär? Jag har hört att det tar ett tag för bebisar att vänja sig vid ljuset.

• Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-30 18:34:49 följande:

Jag hade två små sammandragningar i morse. Det är allt. Och det blev helt lugnt efter att jag gjort nr 2, så det var nog det som retade... Stress kan påverka åt båda hållen.... Vila kan ev. påverka liiiiiiiite, vi säger ju åt de som har hotande förtidsbörd att vila mkt, och de får ofta order om att halvligga istället för att sitta upp tom för att minska trycket neråt.

Har inga slemmiga flytningar, inga smärtsamma sammandragningar (nästan inga sammandragningar alls faktiskt), inga andra tecken heller. Börjar få ont i ryggen, men det är för att jag ligger för mycket...

Tja...lyckas sova rätt mkt...fördriver en del tid med nya datorn...går ju att spela på den. Kollat en massa avsnitt på alla play-kanaler.... då glömmer jag stressen lite. Men i morgon kväll...då jäklar....då ska jag upp och hoppa!! Hälften av barnen är på annat håll, så jag och maken tänkte fira nyår i horisontellt läge

Samma här - när jag haft ont har det blivit bättre efter att ha gjort nr 1 eller nr 2. Inga sammandragningar på flera dagar nu förutom när jag hade bråttom till tåget men det försvann sedan. Inga slemmiga flytningar, ingen värk i ryggen mer än på övre halvan men den smärtan tror jag beror på min förkylning.

Så jag tror inte att det är på gång här heller. Vi firar nyår två hus bort så det ska nog gå bra. Man vågar kanske inte riktigt ropa hej förrän efter tolvslaget, men har inget hänt vid 19-tiden borde det väl vara låg sannolikhet att hinna bli bebis före midnatt för mig som förstföderska?
  • Seven Costanza
    FrökenBlå skrev 2015-12-30 20:07:49 följande:

Värsta minnet efter min förra förlossning var när jag skulle duscha efter. Man fick inte låsa dörren och sambon kunde ju inte stå utanför med bebisen hela tiden, trots att upptagetskylten satt på dörren öppnade en annan pappa dörren två (!!!) ggr för att se om det va ledigt! Där stod man skakig, kladdig, äcklig och helt naken inför en främmande människa, gud va arg jag va!! Denna gången duschar jag hellre på bb om det är samma rutin på förlossningen den här gången med!!! ;(

Varför fick man inte låsa? Låter ju helt knäppt! Fan va arg jag hade blivit, usch. Jag hoppas att vi får ett eget rum men de har inte enkelrum här till alla efter förlossningen tyvärr.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-30 19:34:21 följande:

Låg sannolikhet, ja... Jag vågar nog inte ropa hej förrän efter 22....

Oftast tar det några timmar iaf så du borde kunna känna dig lugn om du inte känt ngt vid 19.

Okej ja man får ju se. Middagen börjar 19 så det var mest hur man ska tänka kring det, men väskan är packad och bilbarnstolen är monterad så allt är färdigt om det skulle bli något, och det är ju bara två hus bort som sagt .

Hur vanligt är det att man går från noll känningar ena dagen till förlossning dagen efter? För jag känner inga tecken alls idag i alla fall.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-30 18:58:21 följande:

Ja det är helt obeskrivligt, verkligen! Han tittade från början med stora blå ögon, men på bilden kisar han ju så jag kan tänka mig att det blev lite väl ljust för honom. Men kontakten blev omedelbar minns jag. Det är ju långtfrån självklart att man ska känna "ögonblicklig kärlek" till den där lilla varelsen, men en kontakt kände jag direkt när vi såg på varandra, det var så sjukt häftigt.

Så fint det låter! Jag längtar dit, så fort vi kommit andra sidan nyår .
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-30 20:32:34 följande:

Vet inte hur vanligt det är, men för mig var det så. Kände inget konstigt på kvällen, gick och la mig vid 22, vaknade vid 01:30 och då gick vattnet... Sen dröjde det ju över ett dygn tills han var ute iofs men igång var det ju direkt även om det inte blev bebis direkt.

Oj så det kan gå såpass fort från noll till förlossning, lite häftigt men skönt ändå att det brukar ta några timmar tills bebisen kommer ut.

En dum fråga kanske, men påverkar det fostret på något sätt nu när jag är förkyld? Ont i kroppen, halsen, snorig, susar i öronen. Vill inte ta några mediciner för det är inte SÅ farligt med mig, men jag hoppas att förlossningen väntar tills jag är frisk för jag är så himla trött nu. Enda slemproppen som är på väg ut för tillfället är allt jäkla snor genom näsan
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-30 20:37:35 följande:

Ja som sagt, det hände min syster iaf, första gången. Vaknade med etablerade värkar 23:30, ringde förlossningen, nää du är förstföderska, stanna hemma...ringde igen och meddelade att nu kommer jag in helt enkelt, trots att de försökte övertala henne att bli kvar hemma... Öppen 7 cm vid ankomst och sen kom bebis 4:30 typ.

Och hon hade inte haft några sammandragningar alls dagen före? Ingen slempropp som gått eller så heller? Bra att hon litade på sitt eget omdöme istället då! Lät ju dock bra att det ändå tog fem timmar från första känning tills att bebisen kom ut.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)