Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Alltså nu är det mindre än två veckor tills jag kan tänka mig att få ut bebisen! Jag vill ju helst inte att han föds nu under 2015 och heller inte på nyårsdagen, men 2/1 och framåt går ju finfint och det är alltså inte ens två veckor dit nu hörni . Känns helt knäppt!

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 09:36:11 följande:

Jag känner detsamma, både att bebis gärna får hålla sig inne till nytt år och att det är vansinnigt kort tid kvar tills dess! Med bf 17/1 har jag ju ganska god marginal men med alla förvärkar jag har så blir jag lite sådär nojig över att hon ska komma tidigt. Och jag hinner inte med alltså, jag fattar inte att det är så kort tid kvar! Jag hoppas jag har en månad på mig att förbereda mig!!

Ja det är helt galet. Mm du har ju en vecka mer marginal så det klarar sig kanske ändå fast du har förvärkar. Är det någon regelbundenhet i dem? Jag har inga direkt, får ont ibland men bara kanske 1-2 gånger om dagen och bara när jag gått för mycket/för snabbt så det räknas väl inte.

Vad har du kvar att förbereda då? Vi är lite stressade för att vi skulle behöva köpa en bil, annars får vi hyra en bil i typ en månad för ca 750 dollar och det är ju rätt obödiga pengar eftersom vi ska köpa en bil någon gång ändå, det har bara inte blivit av.

Men nu måste vi, för vi har nämligen blivit informerade av min mans kollega som bor fem minuters gångavstånd från förlossningen att nej man blir inte utskriven från förlossningen utan att visa upp en bil med bilbarnstol. Man FÅR alltså inte gå eller ta taxi som de ville. De fick ringa en kompis som kom och hämtade dem. Det är det knäppaste jag hört i det här landet hittills.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-20 08:40:33 följande:

Jag vet, tänker likadant... Helt knäppt. Vill ju gärna den håller sig inne några veckor till så länge jag mår så pass här bra.

Nu bor ju just ni i USA så er situation är ju speciell, men hur gör ni andra med att meddela folk om bebisen? Kommer ni meddela någon annan än den som ska passa ev befintliga barn när ni åker in?

Jag vill helst av allt inte meddela någon innan bebis ligger i famnen på oss men hsr vi killarna här måste ju hans föräldrar meddelas iaf. Om vi inte gör som de förslog och låter dem ta dem hela tiden en period. Men jag tar hellre den hjälpen efter bebis kommit än före som sagt

Vi hade nog inte meddelat någon om vi varit i Sverige heller faktiskt, så jag tycker inte det är något konstigt att vänta till efteråt.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-12-20 11:46:42 följande:

så roligt att du tyckte om det och fick mer smak!

Ja jag kan rekommendera det!
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-12-20 15:20:46 följande:

Wiiii ska bli så underbart när de bara känns fritt fram hihi!!! Fyfasen aldrig längtat så mkt efter ett nytt år haha! Shiiit pomfritt vad trött jag är på det här nu

Ja precis! Jag mår ändå bra men börjar känna att det är sluttampen nu. Vi var inne i stan igår och 1,5 timme var max för mig att orka gå innan jag var tvungen att sätta mig och vila, trots bra skor. Jag brukar kunna gå runt hela dagarna annars. Känner av det i ryggslutet och i ischiasnerven i höger skinka, väldigt störigt men jag har det bra jämfört med många andra.

Nu har jag bara en inlämning kvar, sedan ska jag äntligen ta jullov och på onsdag kommer min bästis hit och stannar i åtta dagar <3
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 17:10:31 följande:

Haha WHAT?! Ok, DET bekräftade mina fördomar om USA litegrann kan jag säga! Snacka om bilcentrerat! Då förstår jag att det är lite stressigt, en bil är ju inget man går till ica och fixar på en kvart liksom...

Jag har egentligen inget jag måste förbereda, mer än mig själv. Så det är där det ligger känner jag. Att fatta så gott det nu går att vi ska få en unge till, ställa in mig på livet som tvåbarnsmorsa - hur gick det till?! Med sonen hade vi kämpat i 2,5 år och med de tre graviditeterna innan hans hann jag fundera mycket på föräldraskapet, om det verkligen var värt kampen och hur våra liv skulle förändras. Nu blev det bara 1,5 år och ett missfall och under all den tiden har jag ju haft sonen att fokusera på så jag har liksom inte kunnat fundera nåt på "livet efter" känner jag. Inte tillräckligt i alla fall. Jag var oerhört mycket mer förberedd på att få barn förra gången. Och då hade jag för all del mycket mer tid för mig själv under andra halvan av graviditeten också, att förbereda mig. Ok jag har ju lite pyssel jag gärna vill hinna med också, men framförallt är jag rädd för den berömda "tvåbarnschocken" och att bebis ska komma innan jag ens hunnit fatta att jag är gravid, typ. Haha!

Ja det känns väldigt märkligt men vi ska titta på en bil idag som vi hoppas verkar bra för då köper vi nog den. Vi vill ju ha en billig begagnad bil men andrahandsvärdet är generellt mycket högre här i USA så även tio år gamla bilar kostar typ 50000 kr. Vi hade liksom velat lägga max 30000 för vi ska ju bara ha bilen i 1,5 år. Vi hoppas ju dock att inget händer med bilen utan att vi kan sälja den vidare och få tillbaka lite pengar.

Åh ja just det, ni har ju fått kämpa mycket. Kan inte ens föreställa mig det men förstår att det känns som en stor omställning nu då. Men vissa tycker ju tvärtom att tvåbarnschocken är överdriven och att största omställningen var att gå från noll barn och kunna göra som man ville hur som helst, arbeta sent, vara uppe sent, sova länge etc till att behöva planera allting. Ni har ju redan en barnanpassad tillvaro så det är ju alltid något
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-20 17:45:32 följande:

Min mamma lät lite besviken över att vi nog inte kommer sms a eller ringa när vi åker in. Men det är också för jag inte vill hon ska oroa ihjäl sig.

Mm precis. Så tänker vi också, och särskilt här eftersom de ändå inte kan göra någonting och det kanske är mitt i natten i Sverige när vi åker in, eller så blir det långdraget och så kan mamma inte somna för att hon funderar på om bebisen har kommit ut. Ingen har frågat faktiskt om vi kommer berätta när vi åker in så vi låtsas nog som det regnar.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 17:58:06 följande:

Oj, ja det var dyrt!! Men förhoppningsvis får ni igen det sen då. Håller tummarna för att den verkar bra så ni kan checka av det!

Ja det har blivit en rejäl kamp, fördelen är att jag verkligen är säker på att jag vill ha barn, och fler än ett, det var jag inte innan vi började försöka. Ja vi har en barnanpassad tillvaro det har du rätt i, men bebisanpassad vete tusan... Det slog mig härom veckan att vi måste barnsäkra den här lägenheten om några månader, sonen var såpass stor när vi flyttade hit så vi behövde inte göra mer än vända på handtaget till toadörren så han inte gick in där och slängde saker i toan... och det kan vi ju inte göra nu eftersom han måste kunna gå in där när han behöver, haha! Alla prylar som ungen kommer dra i så fort hon börjar ta sig fram för egen maskin... omg...

Ja vi blev chockade över hur dyrt det är med begagnade bilar här. Vi har en tio år gammal bil i Sverige som gått ca 17000 mil och den skulle bara kunna säljas för runt 15000 kr så vi valde att ställa av den istället och så kan vi förhoppningsvis använda den när vi kommer tillbaka. Döm om vår förvåning när motsvarande bil kostar 3500-5000 dollar här?! Lite beroende på milantal men de som kostade 3500 hade ju gått mer än vår bil och var generellt sämre.

Bebisanpassa lägenheten vet jag inte ens hur man gör, så där är ni ju ändå steget före! Ta det nu lugnt över jul och nyår så blir det säkert alldeles utmärkt.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 19:47:51 följande:

Tänk att jag hade förväntat mig att bilarna skulle vara billigare i USA än här, när alla måste ha bil! Märkligt!

Haha ja det ger sig nog. Men jag blev lite svettig när jag kom på hur ansträngande det var att passa ungen hela tiden, minns ju knappt hur det var att inte kunna diskutera med barnet! Sonen är vansinnigt verbal och sen han var två har man kunnat ha långa samtal med honom, hehe, så jag kommer nog tycka det är märkligt att inte kunna fråga bebis vad som är fel.

Jag tror att nypriset på bilar är billigare i USA relativt köpkraft än vad det är i Sverige, men som sagt andrahandsvärdet verkar helt skevt. Vi vill ju ha en så billig skruttis som möjligt för vi vill inte ligga ute med så mycket som ca 50000 kr men vi får se.

Åh jag vill också ha ett verbalt barn. Både maken och jag är väldigt verbala men vi är beredda på att vårt/våra barn snarare kommer vara något senare med talet eftersom vårt mål är att de ska bli trespråkiga. Det är vanligt att två- och trespråkiga börjar tala senare men när de väl gör det blir det bra. Vi ska sätta det här barnet i kö till trespråkig förskola och skola för vi vill gärna att han ska ha engelskan med sig redan från början eftersom han kommer vara amerikansk medborgare. Det tredje språket är franska vilket passar mig eftersom jag är fransklärare.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-20 21:14:21 följande:

Häftigt med tre språk, och franska som är så ljuvligt! Jag vet att flerspråkiga barn ofta är senare i starten men jag tror gener spelar in lite också. En av mina "marsmammakompisar" som alltså har ett jämnårigt barn med mig bor i Italien, hon är svenska och maken italienare - deras snart-fyraåring var supertidig med talet (som sin mor) och pratade bättre på sitt förstaspråk än Axel när vi träffades irl första gången när ungarna var 1,5. Och förstod svenska precis lika bra som hon förstod italienska, valde bara att inte prata det. Så det behöver inte betyda nåt med flerspråkigheten, vi hade några tyska vänner när vi bodde i Gbg som hade sin son på en engelskspråkig förskola, han var väl inte supertidig men helt normal i språkutvecklingen och inte alls sen, trots att han balanserade tyska, svenska och engelska. Jag önskar vi hade flerspråkighet som möjlighet här för det är en sån tillgång, men Axel snappar iaf upp det han kan på förskolan där det finns så många nationaliteter så det nästan inte går att räkna. Numera är det mycket finska som gäller men det kan ju tyvärr inte vi föräldrar, haha, inte arabiska eller persiska heller. Men vi kan iaf följa upp när han kommer med nåt på engelska. Jag har satt honom på kö till engelska skolan men vi får se vad han säger om det när han ska börja fyran, haha!

Med bebis har jag funderat på att börja med babytecken tidigt för att underlätta kommunikationen. Vansinnigt coolt när en unge innan året kan meddela sig om när hen är hungrig eller behöver bajsa och kissa, hehe. Ok jag har många föreställningar om vad jag ska hinna med sen när bebis är ute inser jag... Men jag tror de använder stödtecken en del på sonens förskola så jag tror han också skulle gilla att teckna.

Ja man får väl se hur det går. Tecken kan jag ingenting om så jag vet inte om jag kommer sätta mig in i det men det verkar intressant! Vi tänkte iaf ställa vår son i kö så fort han fötts och hoppas att han får plats tills vi kommer hem. Det är en fristående förskola så jag tror att kötiden räknas direkt man ställer barnet i kö. Han kommer vara ca 1,5 när vi kommer hem så förhoppningsvis har han ju hunnit snappa upp en hel del engelska här. Vi själva har förstås tänkt prata svenska med honom men vi har ju vänner här som vi bara pratar engelska med och då kommer ju sonen också vara med och lyssna. Franskan får vänta till förskolan men sedan har jag tänkt läsa saga för honom på franska ibland för att öka inputen (sagor från fransktalande länder då alltså) men när jag pratar med honom i vanligt tal blir det ju svenska förstås för det rekommenderas alltid att man talar sitt modersmål med barnet.

Efter förskoletiden går barnen direkt över till skolan som har samma upplägg så barnen kan gå där från ett års ålder t.o.m. åk 9 . Min man har utländska kollegor vars barn går där och de föräldrarna är väldigt imponerade och nöjda, så vi hoppas att det blir bra.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)