qatteriin skrev 2015-12-20 21:14:21 följande:
Häftigt med tre språk, och franska som är så ljuvligt! Jag vet att flerspråkiga barn ofta är senare i starten men jag tror gener spelar in lite också. En av mina "marsmammakompisar" som alltså har ett jämnårigt barn med mig bor i Italien, hon är svenska och maken italienare - deras snart-fyraåring var supertidig med talet (som sin mor) och pratade bättre på sitt förstaspråk än Axel när vi träffades irl första gången när ungarna var 1,5. Och förstod svenska precis lika bra som hon förstod italienska, valde bara att inte prata det. Så det behöver inte betyda nåt med flerspråkigheten, vi hade några tyska vänner när vi bodde i Gbg som hade sin son på en engelskspråkig förskola, han var väl inte supertidig men helt normal i språkutvecklingen och inte alls sen, trots att han balanserade tyska, svenska och engelska. Jag önskar vi hade flerspråkighet som möjlighet här för det är en sån tillgång, men Axel snappar iaf upp det han kan på förskolan där det finns så många nationaliteter så det nästan inte går att räkna. Numera är det mycket finska som gäller men det kan ju tyvärr inte vi föräldrar, haha, inte arabiska eller persiska heller. Men vi kan iaf följa upp när han kommer med nåt på engelska. Jag har satt honom på kö till engelska skolan men vi får se vad han säger om det när han ska börja fyran, haha!
Med bebis har jag funderat på att börja med babytecken tidigt för att underlätta kommunikationen. Vansinnigt coolt när en unge innan året kan meddela sig om när hen är hungrig eller behöver bajsa och kissa, hehe. Ok jag har många föreställningar om vad jag ska hinna med sen när bebis är ute inser jag... Men jag tror de använder stödtecken en del på sonens förskola så jag tror han också skulle gilla att teckna.
Ja man får väl se hur det går. Tecken kan jag ingenting om så jag vet inte om jag kommer sätta mig in i det men det verkar intressant! Vi tänkte iaf ställa vår son i kö så fort han fötts och hoppas att han får plats tills vi kommer hem. Det är en fristående förskola så jag tror att kötiden räknas direkt man ställer barnet i kö. Han kommer vara ca 1,5 när vi kommer hem så förhoppningsvis har han ju hunnit snappa upp en hel del engelska här. Vi själva har förstås tänkt prata svenska med honom men vi har ju vänner här som vi bara pratar engelska med och då kommer ju sonen också vara med och lyssna. Franskan får vänta till förskolan men sedan har jag tänkt läsa saga för honom på franska ibland för att öka inputen (sagor från fransktalande länder då alltså) men när jag pratar med honom i vanligt tal blir det ju svenska förstås för det rekommenderas alltid att man talar sitt modersmål med barnet.
Efter förskoletiden går barnen direkt över till skolan som har samma upplägg så barnen kan gå där från ett års ålder t.o.m. åk 9

. Min man har utländska kollegor vars barn går där och de föräldrarna är väldigt imponerade och nöjda, så vi hoppas att det blir bra.