Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-12-30 20:49:19 följande:

Min första kom ca 3,5h från första värk, 2:an ca 3h och 3:an 2,5h. Man får lyssna på sina instinkter och ta det beslutet själv! Nr 3 ville de att jag skulle åka till ett annat sjukhus för att det var fullt här, men min sambo vägrade och de gick med på att vi kom in för en undersökning innan vi åkte vidare. Var helt öppen när de tittade och fick gå raka vägen till förlossningen, hann inget mer än att byta om. Så stå på er allihopa!

Oj Gud så snabba förlossningar! Får jag fråga hur du upplevde det, kände du att du hann hänga med mentalt på vad som hände eller kändes det för snabbt? Jag hoppas på en lagom långsam process nu första gången så att jag hinner ställa in mig på det så att säga.
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-12-30 21:11:37 följande:

För man kan svimma å må dåligt efter en förlossning å då behöver personalen kunna komma in

FrökenBlå skrev 2015-12-30 21:11:43 följande:

Gissar att de inte ville att man ska stå där och tuppa av eller nått och att de då inte kan komma in snabbt och hjälpa..

Okej jag förstår. Men då känns det ju extra viktigt att folk faktiskt respekterar upptagetskylten och knackar för att se om det är någon därinne. Helt galet med den pappan som bara klampade in två gånger.
  • Seven Costanza
    CarolinaH skrev 2015-12-30 22:35:41 följande:

Har legat i sängen i nästan 3h med kraftiga sammandragningar och rejält illamående. Dock hanterbart än så länge. Vill ju verkligen inte att bebis ska komma innan 2/1.

Roar mig med spel på mobilen för att tänka på annat. Och har såklart bästa sällskapet av en skotträdd liten vovve.

Förstår inte varför de inte kan hålla sig till 12-slaget i alla fall. Då bäddar han och jag ner oss på filtar i duschen där det är varmt och gosigt med golvvärme. Och så på med torktumlaren.

Nej jag har också ställt in mig på 2/1 som tidigaste datum (jag har BF 8/1) så hoppas verkligen på det, men enligt vad andra berättat nu så kan man ju inte vara säker bara för att det är lugnt för mig just nu.

Är det vanligt att bli illamående nära förlossningen? Hoppas du mår bättre imorgon och att det inte blir för jobbigt för hunden!
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-31 10:26:12 följande:

Hoppas alla blivande härliga mammor här inne får en fantastisk nyår och hoppas att ni alla klarar tolvslaget

Men måste erkänna att det är sååå spännande att flera av er har små känningar. Spännande att se om det blir ngt.

Vi fick en jättefin nyårspresent såhär på fm. Vi får ta med oss vår lilla guldklimp hem idag med hemsjukvård. Dem anser att hon är så pass pigg och alert att hon klarar det och eftersom vi har erfarenhet av två små sedan innan med sondning så anser dem att vi är den perfekta kandidaten till detta.

Hemsjukvården innebär att vi istället får neo-tiden hemma, vi sköter allt själva med sondning och så får vi hemsök av personal varannan dag. På lördag ska vi tillbaka hit dock för första kontrollen. Känns jättenervöst att ta med henne hem, men det är ju såklart frivilligt.

Nu blickar vi mot ett nytt spännande år. Gott nytt år alla härliga gravida och mammor <3

Åh va underbart, håller tummarna att allt ska gå toppenbra och att hon ökar fint i vikt!
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-12-31 20:06:35 följande:

Det oglammigaste nyåret någonsin! Sitter här i soffan i trosor och huvtröja med en skål glass och mannen kollar på hockey på tvn, nästan så man skäms haha.

Haha, va kul! Vi är på utflykt (här är klockan 11.15) men ikväll ska vi bara gå två hus bort. Ska äta hemma och sedan vara där kl 21 så har inget hänt tills dess borde det ju vara lugnt. Vill gärna vara med vid tolvslaget men orkar nog inte umgås mer än tre timmar så direkt efter det går vi nog hem . Njut av lugnet i soffan och avsaknad av värkarbete!
  • Seven Costanza

Wohoo, äntligen 2016 här också och ingen bebis i sikte! Hoppas klara nyårsdagen också sedan får han komma när han vill. Men får jag önska vill jag gärna vänta några dagar så jag slipper vara så jäkla förkyld. Vore ju trevligt att vara frisk på förlossningen

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-01 09:33:31 följande:

Gott nytt år och grattis till att ha kommit in i 2016 även där borta!

Gott nytt år till dig och alla er andra i Sverige också! Det känns jättebra, nu ska jag bara följa min kompis till flyget också, sedan ska jag vila och hoppas bli frisk från förkylningen
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-01 18:44:42 följande:

Gör man inte här i Örebro tyvärr men det hade ju varit klokt. De två senaste gångerna har jag lämnat urinprov men innan dess bara vid inskrivningen tror jag.

Va konstigt. När jag var kvar i Sverige testade jag själv med sticka på de två-tre besök jag hann göra. På min klinik här i USA lämnar man urin i en burk varje gång precis när man kommer dit och så kollar de ens urin och ger besked under tiden man är där. Jag tycker det är dåligt att den svenska vården är landstingsfinansierad när det blir så många skillnader i rutiner och vilka behandlingar som ingår.
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 20:08:58 följande:

Fast sjukvården är ju mycket bättre i Sverige än USA. Vi slipper ju försäkringar etc å alla har rätt till lila vård oavsett inkomst. Sen att det är landstingsfinansierat känns som ett litet problem jämfört m privatiseringen som sker successivt :(

Jag menade inte att den svenska sjukvården inte skulle vara offentligt finansierad - jag menade att det vore bättre om den var statlig så att samma regler gäller överallt. Jag vill inte egentligen debattera sjukvården i Sverige mot USA för visst är det bra att alla har tillgång till vård i Sverige (även om allt inte är guld och gröna skogar - de med lägst inkomster verkar t ex ha svårt att betala egenkostnaderna för medicin) men det beror ju på vad man menar med "bättre". Kvalitén och tillgängligheten på vården upplever jag som hästlängder bättre här i USA, för dem som har försäkring. Ingen personalbrist eller platsbrist som gör att jag känner risk att bli nekad att komma in och ingen risk att få ligga i korridoren eller bli skickad till ett annat sjukhus.

Tycker det står hela tiden om kritik mot bland andra Region Skånes förlossningsvård pga underfinansiering och personalbrist, att barnmorskorna går på knäna och att andelen svenska kvinnor med förlossningsskador är högre än i andra i-länder rapporterades för ca två år sedan i svenska morgonnyheterna på svt. Om jag ska föda barn i Sverige i framtiden ska jag försöka att inte ha BF på sommaren i alla fall för det verkar vara kaos överallt i Malmö och Lund. Helsingborg kanske inte drabbas lika mycket men enligt mina vänner i Malmö pch Lund är det iaf kaos i många delar av vårdkedjan på sommaren, inte bara i förlossningsvården.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)