Eleonor01 skrev 2016-01-01 20:08:58 följande:
Fast sjukvården är ju mycket bättre i Sverige än USA. Vi slipper ju försäkringar etc å alla har rätt till lila vård oavsett inkomst. Sen att det är landstingsfinansierat känns som ett litet problem jämfört m privatiseringen som sker successivt :(
Jag menade inte att den svenska sjukvården inte skulle vara offentligt finansierad - jag menade att det vore bättre om den var statlig så att samma regler gäller överallt. Jag vill inte egentligen debattera sjukvården i Sverige mot USA för visst är det bra att alla har tillgång till vård i Sverige (även om allt inte är guld och gröna skogar - de med lägst inkomster verkar t ex ha svårt att betala egenkostnaderna för medicin) men det beror ju på vad man menar med "bättre". Kvalitén och tillgängligheten på vården upplever jag som hästlängder bättre här i USA, för dem som har försäkring. Ingen personalbrist eller platsbrist som gör att jag känner risk att bli nekad att komma in och ingen risk att få ligga i korridoren eller bli skickad till ett annat sjukhus.
Tycker det står hela tiden om kritik mot bland andra Region Skånes förlossningsvård pga underfinansiering och personalbrist, att barnmorskorna går på knäna och att andelen svenska kvinnor med förlossningsskador är högre än i andra i-länder rapporterades för ca två år sedan i svenska morgonnyheterna på svt. Om jag ska föda barn i Sverige i framtiden ska jag försöka att inte ha BF på sommaren i alla fall för det verkar vara kaos överallt i Malmö och Lund. Helsingborg kanske inte drabbas lika mycket men enligt mina vänner i Malmö pch Lund är det iaf kaos i många delar av vårdkedjan på sommaren, inte bara i förlossningsvården.