• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-12-29 06:46:28 följande:

Va skönt att hon vaknade till sen! Håller helt med dej, vill få ut ungen nu så man kan se den!

Eller huuuuur!!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-29 07:37:05 följande:

Är det någon som har koll på själva tappens förlopp? Först mjukas den upp och de kan ske långt innan? Förkortas (utplånas?) den innan värkarna eller i och med värkarna och sen börjar man öppna sig? Eller är de ngt som kan ske långt innan?

Ser olika ut för olika personer som jag förstått, om det är på g eller inte när de där sakerna händer. Det kan ske långt innan att man är öppen iaf, men jag vet inte om den är utplånad eller ej då, haha. Men vet att det är vanligt att omförderskor är öppna lite långt innan utan att det betyder nåt.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-29 08:59:41 följande:

Ja antagligen sov hon - och det bådar ju gott inför framtiden faktiskt, att hon sover mitt i natten, haha! Men fy tusan vilken panik! Eftersom hon är så aktiv annars och alltid svarar när jag puttat. Jädra unge. Hehe. Vad skönt att du börjat känna mer nu när du känner efter! Ja det är så bra att kunna ringa in, haha, första gången jag pratade med bm (hon ville att jag skulle ringa upp oavsett jag bestämde mig för att komma in eller ej) så var hon hur lugn och cool som helst, andra gången var hon i farten, så de hade nog lite att göra inatt... Så skönt att jagvinte behövde åka in!

Fy så läskigt när de gör något man inte är van vid!!

Ja de är så snälla och trevliga när man ringer in och även på plats, tror det var nyttigt för mig när jag åkte upp häromveckan även om man såklart var orolig med!

Min bebis är ju ganska stillsam och har varit hela tiden. Får egentligen svar på puttar först nu sista veckorna. Och inte alltid då heller. Så för mig är det helt normalt att inte känna om jag vaknar på natten verkar mest vara morgon, kväll i soffan och lite ibland under dagen när man är uppmärksam som Seven säger. Tänk så olika alla bebisar är!

Tar gärna en stillsam nattsnäll bebis sen med :D
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-29 09:09:49 följande:

Fy så läskigt när de gör något man inte är van vid!!

Ja de är så snälla och trevliga när man ringer in och även på plats, tror det var nyttigt för mig när jag åkte upp häromveckan även om man såklart var orolig med!

Min bebis är ju ganska stillsam och har varit hela tiden. Får egentligen svar på puttar först nu sista veckorna. Och inte alltid då heller. Så för mig är det helt normalt att inte känna om jag vaknar på natten verkar mest vara morgon, kväll i soffan och lite ibland under dagen när man är uppmärksam som Seven säger. Tänk så olika alla bebisar är!

Tar gärna en stillsam nattsnäll bebis sen med :D

Ja så vansinnigt olika det kan vara! Och då tycker jag att jag har en lugn unge nu jämfört med sonen! Ja det är skönt att ha sett stället tycker jag, vet att vi var inne på Mölndal en gång några veckor innan Axel kom pga rörelserna och det var så bra att veta hur folk var (även om personalen ändras såklart), hur det såg ut och hur det gick till. Den här gången har jag bara varit inne på spec-mvc och det är inte riktigt på samma ställe, men jag är generellt mer avslappnad nu så det känns ok ändå.

Förutom inatt, då var jag inte lugn, usch. Men när hon kom igång så höll hon igång rejält och länge, haha!
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-29 09:24:16 följande:

Ja så vansinnigt olika det kan vara! Och då tycker jag att jag har en lugn unge nu jämfört med sonen! Ja det är skönt att ha sett stället tycker jag, vet att vi var inne på Mölndal en gång några veckor innan Axel kom pga rörelserna och det var så bra att veta hur folk var (även om personalen ändras såklart), hur det såg ut och hur det gick till. Den här gången har jag bara varit inne på spec-mvc och det är inte riktigt på samma ställe, men jag är generellt mer avslappnad nu så det känns ok ändå.

Förutom inatt, då var jag inte lugn, usch. Men när hon kom igång så höll hon igång rejält och länge, haha!

Ja nu var ju detta iof kväll men jag blev förvånad över hur lugnt det var. Jag hade ju liksom föreställt mig att det skulle springa folk i korridorerna och att man skulle höra kvinnor som skrek inne på avdelningen osv. Men det var så tyst så och alla gick. Nu var vi iof på specialförlossningen eftersom de hade minst att göra o sambon som fått barn där sa att de inte är riktigt lika lugna på vanliga förlossningen. Det mest dramatiska vi såg var en kvinna som nyss genomgått kejsarsnitt men även där så körde de henne helt lugnt till bårhissen och pappan gick efter med bebisen i famnen.

Min kollega berättade att när hon fick barn hade de fortfarande visningar på förlossningen ( hennes dotter är vuxen, kanske 25, så detta är ganska längesen) och när alla mammorna stod där i korridoren så kom ambulansen in med en kvinna som satt rätt upp på båren och bara skrek rätt ut i luften. Alla blev ju jättechockade såklart men sen kom en personal och fick sätta sig med dem och förklara att kvinnan väntade tvillingar och hade just fått reda på att det ena barnet hade dött i magen och att vanligtvis så kommer inte folk in skrikande av ångest sådär.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-29 09:35:44 följande:

Ja nu var ju detta iof kväll men jag blev förvånad över hur lugnt det var. Jag hade ju liksom föreställt mig att det skulle springa folk i korridorerna och att man skulle höra kvinnor som skrek inne på avdelningen osv. Men det var så tyst så och alla gick. Nu var vi iof på specialförlossningen eftersom de hade minst att göra o sambon som fått barn där sa att de inte är riktigt lika lugna på vanliga förlossningen. Det mest dramatiska vi såg var en kvinna som nyss genomgått kejsarsnitt men även där så körde de henne helt lugnt till bårhissen och pappan gick efter med bebisen i famnen.

Min kollega berättade att när hon fick barn hade de fortfarande visningar på förlossningen ( hennes dotter är vuxen, kanske 25, så detta är ganska längesen) och när alla mammorna stod där i korridoren så kom ambulansen in med en kvinna som satt rätt upp på båren och bara skrek rätt ut i luften. Alla blev ju jättechockade såklart men sen kom en personal och fick sätta sig med dem och förklara att kvinnan väntade tvillingar och hade just fått reda på att det ena barnet hade dött i magen och att vanligtvis så kommer inte folk in skrikande av ångest sådär.

Åh fy vilken skräckupplevelse, man kanske inte ska vara besviken på att de slutat med visningar på de flesta ställen!!

Min upplevelse av Mölndal var att det var väldigt lugnt där med faktiskt, hörde ingenting av de födande (var också där på kvällen), men korridoren är som ett H där och undersökningsrummen är i första benet man kommer in i medans förlossningsrummen är i andra benet, om jag minns rätt, så det var lite avstånd emellan. Men ändå lugnt och behärskat och det var så jag upplevde det sen när jag födde också. Hade ingen toa på rummet så fick gå ut i korridoren för att gå på toa, alla var lugna och emellanåt kom det nåt par spatserande med ett gåbord, antagligen för att få fart på saker och ting. Det är säkert olika hur lugna de är beroende på hur stressigt det är just då, jag tror vi föder på en bra tid på året ur den synpunkten. Min kompis födde på specen på östra i juni 2010 (var fullt på de andra avdelningarna så hon behövde egentligen inte specen) och hon upplevde dem som väldigt stressade och att de pumpade i henne en massa värkstimulerande för att de hade bråttom, men det är ju hennes tolkning av det hela.
  • CarolinaH

Har varit helt slut efter några dagars intensivt julfirande. Fick så sjuka svettattacker under julen med. Inget jag haft tidigare. Men det fullkomligt rann på kroppen. Fick panik och springa ut flera gånger. Dessutom haft fruktansvärda sammandragningar på kvällarna när vi kom hem. Så har i stort sett varit sängliggandes i två dygn nu. Maken och döttrarna har fått sköta allt. Men så i går kväll fick jag något sjukt sug efter smågodis. Barnen erbjöd sig att gå och köpa. Men gräsen som jag är ville jag själv välja. Så maken och jag tog bilen till hemmakväll som har det bästa godiset som finns.
    Försökte ladda batteriet till stora bilen oxå för att få iväg den till verkstan. känner det nu efter julen då vi åkt en massa att en Saab 9-5 kombi är lite liten med tre tonåringar (nästan så) , en liten hund och en bebis. Nu vill den äldsta nästan aldrig följa med oss. Men att möjligheten finns är ju bra. Men att vi alltid ska vara ute i sista stund. Har ju letat efter en ny. Men inte hittat någon som vi fastnat för.

Var till BM nu på morgonen. Och maken följde frivilligt med!!
    Bebisen är så fixerad den kan bli tydligen. Vart svårt att mäta SF-mått för att den låg så långt ner. Har legat på övre kurvan tidigare men låg nu på mitten istället. BM vart tydligen lite förvånad över att den var så fixerad redan med tanke på att det var nr4.
    Hoppas på att det ska underlätta lite vid förlossningen. Men vill absolut inte att det ska gå så fort som sist.
    Maken och jag ska passa på att ta en lång lyxlunch på stan efter en kort vända på rean.
    Ska se om vi kan hitta någon liten present till yngsta dottern som tack för att hon är en fantastisk klippa som hjälper till med både hunden, disken, maten och går och slänger sopor utan att klaga. Men hon längtar som tusan efter att få bli storasyster.
    38+2 idag.

• amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-29 09:47:23 följande:

Åh fy vilken skräckupplevelse, man kanske inte ska vara besviken på att de slutat med visningar på de flesta ställen!!

Min upplevelse av Mölndal var att det var väldigt lugnt där med faktiskt, hörde ingenting av de födande (var också där på kvällen), men korridoren är som ett H där och undersökningsrummen är i första benet man kommer in i medans förlossningsrummen är i andra benet, om jag minns rätt, så det var lite avstånd emellan. Men ändå lugnt och behärskat och det var så jag upplevde det sen när jag födde också. Hade ingen toa på rummet så fick gå ut i korridoren för att gå på toa, alla var lugna och emellanåt kom det nåt par spatserande med ett gåbord, antagligen för att få fart på saker och ting. Det är säkert olika hur lugna de är beroende på hur stressigt det är just då, jag tror vi föder på en bra tid på året ur den synpunkten. Min kompis födde på specen på östra i juni 2010 (var fullt på de andra avdelningarna så hon behövde egentligen inte specen) och hon upplevde dem som väldigt stressade och att de pumpade i henne en massa värkstimulerande för att de hade bråttom, men det är ju hennes tolkning av det hela.

Mm nu är det ju elva år sedan sambon fick sin son där, veckan före jul, pga att hans numera exfru var inlagd pga ganska svår havandeskapsförgiftning så för dem var ju läget ett annat o årstiden lugnare. Nu ska ju vara lågsäsong för bebisfödande som vår bm på utbildningen sa!
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-29 08:59:41 följande:
    Ja antagligen sov hon - och det bådar ju gott inför framtiden faktiskt, att hon sover mitt i natten, haha! Men fy tusan vilken panik! Eftersom hon är så aktiv annars och alltid svarar när jag puttat. Jädra unge. Hehe. Vad skönt att du börjat känna mer nu när du känner efter! Ja det är så bra att kunna ringa in, haha, första gången jag pratade med bm (hon ville att jag skulle ringa upp oavsett jag bestämde mig för att komma in eller ej) så var hon hur lugn och cool som helst, andra gången var hon i farten, så de hade nog lite att göra inatt... Så skönt att jagvinte behövde åka in!
    Vilken liten busa till att skrämmas!! Vilken hemsk natt ni måste haft. Skönt att hon kom igång sen. <3
  • mirakelspektakel
    Nettiis skrev 2015-12-28 23:08:02 följande:

Idag när sambon skulle Ut och skotta fram bilen så vi kunde åka till Mvc och Bm så smet hunden ut, med världens fart springer han iväg.. Sambon iväg efter och jag tar på mig alla mina kläder och går ut efter. Jag hinner leta ca 20 min innan jag måste åka för att inte komma för sent. Sambon får leta vidare själv. Mitt hjärta slår i hundranittio av oro och mår så dåligt. Kommer till Mvc två minuter innan min utsatta tid, visar sig då att det har bokats in en polsk tolk till mig, haha jag kan inte ett ord polska och när tolken pratar med mig på polska bryter jag ihop i väntrummet och tusen känslor sveper över mig.
    Var inte min ordinarie Bm jag fick träffa idag men hon var väldigt bra och kunde lugna mig fort, hon sa även åt tolken på skarpen för tolken trodde verkligen jag behövde henne.
    Efter att jag lugnat ner mig mätte vi SF måttet, lyssna på fina hjärtat och kände på ett ruckbart huvud. Tycker de är kul hur olika barnmorskorna gör sina kontroller, vissa super hårdhänta och andra mer försiktiga, vissa berättar ALLT och andra får man fråga sig fram.. Men tur är väl att vi alla är olika annars hade de nog blivit tråkigt!
    Mitt järnvärde var äntligen på rätt väg och säg helt okej ut! Tack och lov för blodpudding!

Efter Mvc ringer jag sambon som är andfådd men har fått fatt på hunden, efter ca en timme på flykt! Fy vad jag är trött nu!
    Godnatt!!

Haha, undra om er vovve tyckte att han fått för lite äventyr på senaste :) Hemskt när djur försvinner så där. Skönt att ni hittade honom (det kanske är en tik, men det känns som en hanne :)) 

Det måste ha känt som att vara med i dolda kameran att få en tolk med sig till bm som man varken förstår eller behöver. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)