• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    FrökenBlå skrev 2015-12-27 23:24:46 följande:
    Det slog mig för några dagar sen att man kanske skulle det..men jag vet inte! ;) Vi har köpt några "underhållningsleksaker" som jag tänkte ta fram om jag är själv hemma med bebis och dottern (snart 2 år) tycker det är trist att va inne en hel dag om vi nu måste det osv. Men inget märkvärdigt som minne eller så..
    Ja, okej, klart du har lite mindre barn också, våra är ju ändå 6 och 8 liksom. Lite klurigare att hitta på ngt att ge till dem då. Ska fundera på det så får vi se hur vi gör. Blir kanske ngt billigt spel till deras Nintendo ds eller något pyssel isåfall. Det blir inga dyra saker isåfall.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-12-28 00:00:16 följande:

Det har jag gjort förr och gör nog det nu också, blir paket som lillebror ger till dom när vi kommer hem från BB. Sen är jag noga med att alla som ska ge bebisen något även har med sig något litet till syskonen. Tycker att det är väldigt viktigt att dom inte blir bortglömda när det kommer en ny liten människa till familjen, läggs alltid så mycket fokus på den lilla av de flesta.

Lustigt jag tänker precis tvärtom precis som många av mina vänner. Min systers mans familj är sådär att fyller ena barnet år så får det andra också en present. Medan jag är mer sådär att " idag är det x dag och därför får hen present, när du fyller är det din tur"= Man lär dem att inte alltid stå i centrum.

I min sambos familj har tex barnen alltid fått ta mat först på kalas, i min går gästen alltid först oavsett ålder.

Hellre då som min väninna sa, att gästerna tar sig lite tid med det äldre barnet. Min kompis har tex erbjudit sig att ta killarna på bio en helg när bebis kommit.

Present tycker jag alls inte är nödvändigt, även om jag förstår hur du tänker.

Eller så kan man säga som min frivilligt barnlösa väninna, varför ska man ge nyfödda barnet presenter, det har ju inte presterat något än, ge mamman istället efter det hon stått ut med! :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-28 00:13:22 följande:

Ja, det är väl så. Nu är ju våra så stora så att ge docka å sådär är ju helt uteslutet, men jag förstår dem med mindre barn som gör det och jag kan tänka mig att det är en väldigt bra present att ge för då kan det lilla syskonet bli delaktig på ett annat sätt.

Ja såklart :) till så stora hade jag gett något som sysselsätter dem så mycket som möjligt, ett nytt tv spel får det nog bli här
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2015-12-28 00:09:37 följande:
    Ja jag kan tänka mig att det lätt blir så! Vill ju gärna undvika så långt det går att hon ska känna sig bortprioriterad. Vad har du köpt till dina tidigare barn? Tycker att det är svårt att komma på nått bra..
    Denna gången har jag inte riktigt hunnit fundera så mycket på vad dom ska få, men förra gången fick min flicka en pyssellåda och pojken ett tv-spel han hade önskat sig länge. Nu har dom precis fått en massa saker i julklapp så det blir lite svårare att komma på nått. Funderar på om de ska få biobiljetter så att de får göra nått skoj istället. Min minsta behöver inget, känns inte riktigt som att han förstår sånt än, blir nog tillräckligt med en bebis som kommer hem för honom :)
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-12-28 00:17:23 följande:
    Lustigt jag tänker precis tvärtom precis som många av mina vänner. Min systers mans familj är sådär att fyller ena barnet år så får det andra också en present. Medan jag är mer sådär att " idag är det x dag och därför får hen present, när du fyller är det din tur"= Man lär dem att inte alltid stå i centrum.

I min sambos familj har tex barnen alltid fått ta mat först på kalas, i min går gästen alltid först oavsett ålder.

Hellre då som min väninna sa, att gästerna tar sig lite tid med det äldre barnet. Min kompis har tex erbjudit sig att ta killarna på bio en helg när bebis kommit.

Eller så kan man säga som min frivilligt barnlösa väninna, varför ska man ge nyfödda barnet presenter, det har ju inte presterat något än, ge mamman istället efter det hon stått ut med! :)
    Just med födelsedagar så håller jag helt å hållet med dig och det är jag väldigt noga med att barnen ska få ha sin egna dag och respektera andras dagar. Likaså med servering av mat tycker jag också att man ska lära barnen att ge gästerna först, men ibland underlättar det att ge barnen först så att alla vuxna kan sitta i lugn o ro sen. Men det beror helt på vad det är för kalas/fest.
    Men just när det kommer ett nytt syskon som får väldigt mycket uppmärksamhet från mamman och alla runtomkring, så kör jag med presenter som en liten uppskattning till storasyskonen. Sen finns det självklart andra saker jag försöker göra också.
    Men det gör man som man vill :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-28 00:17:23 följande:

jag håller helt med dig, men jag tänker att det beror nog lite på hur små barn man har, det är svårt som det är att kommunicera med ett barn som är 2 år att bebisen inte betyder att hen är mindre älskat.

Men hos oss kommer det inte bli några grattis du har blivit storebror presenter, utan snarare att de få köpa presenter till bebis. 
  • amalie79

Alltså, jag älskar min sambo, verkligen, men för andra natten i rad så envisas han med att ligga på mina 80 cm säng och hålla mig i famnen. Killar mig på magen i sömnen, så gulligt att man dör typ, jättemysigt, men karln är 187 cm lång och väger lite över 100 kilo. Hsn fryser och jag är en levande kamin. Har inte hjärta att knuffa iväg honom, särskilt inte när han haft problem med att sova sista tiden. Men nu sitter min rygg och bak fast på hans mage.

• amalie79

Och jag som vaknade 9, sov middag och varit ledig i fem dagar är såklart pigg som en mört nu. Vilket är trist eftersom vi ska iväg åtta imorgon. Har inte svårt att sova, sov så gott i natt och i eftermiddags att nu är jag pigg

• WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-28 00:51:30 följande:

Alltså, jag älskar min sambo, verkligen, men för andra natten i rad så envisas han med att ligga på mina 80 cm säng och hålla mig i famnen. Killar mig på magen i sömnen, så gulligt att man dör typ, jättemysigt, men karln är 187 cm lång och väger lite över 100 kilo. Hsn fryser och jag är en levande kamin. Har inte hjärta att knuffa iväg honom, särskilt inte när han haft problem med att sova sista tiden. Men nu sitter min rygg och bak fast på hans mage.

Förstår din känsla, lite panikartad sådär kanske. Men samtidigt så härligt att din sambo vill ligga och hålla om dig och magen. Passa på att njut

Här är det pensionärssova typ, vi ligger på vår varsin sida typ och så sover vi så. Haha. Faan vad tragiskt det låter. Det är inte jätteofta vi ligger och håller om varandra.
  • WiMe06

Damn vad trött jag blir på dessa barn, varför kan dem inte bara lära sig att gå tillbaka till sina egna sängar när dem är uppe och vandrar!! Nej, då ska dem envisas med att krypa upp på min kudde och flåsa mig i ansiktet. Igår natt var jag inne med äldsta sonen 3 ggr.

Nu la jag mig nästan precis efter att ha fått äldsta sonen att sova, upptäckte vid ett utav
    mina toabesök att han låg vaken i sin säng, så det var bara att haffa boken "Kaninen som
    så gärna ville sova" och läsa den. Ngn som läst den för sina barn?
    Och nu när jag just kom in och la mig kommer yngsta sonen och knölar sig upp på min kudde, trycker upp hela huvudet i ansiktet och flåsar sin äckliga nattandedräkt i ansiktet på mig. Jag älskar mina barn men låt mig för sjutton få ha min säng, min kudde och mitt täcke för mig själv !!!!

För övrigt, barnen fick boken i julklapp och vi läste den första ggn igår, funkade på äldsta sonen efter 4 sidor, yngsta lyssnade på hela men somnande typ direkt efter sista sidan. Idag somnande yngsta efter 5 sidor och äldsta sonen nånstans där med. Ska bli intressant att se om det bara var en engångsgrej eller om det är boken som funkar.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)