Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-12-01 21:27:27 följande:
    Du är väl väldigt nära den tiden dina andra barn föddes?
    Julstress gillar inte jag, är så nöjd över att jag är färdig med barnens julklappar och slipper alla människor som trängs på stan :) har aldrig varit så förberedd! vi ska fira jul hemma i år också, har sagt att alla som vill får komma hit för att jag har ingen lust att åka runt och lasta grejer fram och tillbaka i år. Tror att barnen får det mysigast här hemma utan en massa hysteriska människor (råkade ut för det förra året).
    Dessutom bestämde jag mig för att inte vara lika duktig och fixa med allt själv som jag brukar när det är något, utan jag ber om hjälp och tar emot hjälp (ovan sits för mig).
    Två veckor ifrån tiden när andra sonen föddes är jag så jättenära är det ju inte men 2 veckor är ju iofs inte så lång tid ändå.

Nej, gillar inte heller julstress, hua, skulle inte orka springa i nån julrusch nu, tacka vet jag nätshopping, haha. Men vi är klara med barnens klappar också, inväntar den sista som jag verkligen hoppas ska dyka upp innan jul. Det var rätt lång leveranstid men håller dem den ska den dyka upp innan jul. Det värsta är att nu när man är klar börjar barnen helt plötsligt komma med tiden andra önskningar istället. Yngsta sonen har snöat in på att han önskar sig en elgitarr sen typ 3 dagar tillbaka. Men det är ju ingen liten önskan när man redan är klar med klapparna.

Vi kommer att vara hos mina svärföräldrar. Men vi kommer nog inte åka dit så tidigt utan försöka ha en lugn och mysig julaftons dag hemma först. Jag kommer inte hålla på att stöka med en massa mat och grejer, kommer väl bidra med ngt till julbordet men inte mkt mer än så du gör helt rätt tycker jag som inte tar på dig att göra en massa saker själv.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 21:44:19 följande:
    Min mamma är den bästa, även fast hon är en väldigt upptagen sådan med väldigt många järn i elden så finns hon alltid där för mig när jag behöver henne. Skulle kanske säga att hon ställer mer upp för mig än att hon är super engagerad i bonusarna även fast hon gärna ta med dem på teater och dylikt istället för att ge dem saker i julklapp och födelsedagspresenter.
    Vad skönt och härligt att ha en sådan mamma.
    Jag har ingen kontakt med mina föräldrar så vi har bara mannens föräldrar. Men jag hade aldrig kunnat få bättre svärföräldrar, dem är alltid enormt engagerade och måna om hela familjen. Dem gör verkligen allt för sina barn och barnbarn.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 21:57:27 följande:
    Hur känner du då som förstföderska?
    När det gäller dina bonusar tycker jag du har rätt att säga att du helst inte vill ha dem hemma om det är så du känner, samt kanske att det kan vara det bästa för din partner också som kan lägga allt fokus på att finnas där för dig i den stunden. Har barnen ngn nära barnvakt som dem känner sig trygga med?De känner sig som sagt trygga med min mamma, hon har vart barnvakt åt dem flera gånger tidigare, men aldrig så här länge. Vi tänker att bonusarna ska få komma och hälsa på BB, men inte att de ska stanna någon längre stund. Jag vill bara att det ska bli så bra för oss alla som det bara kan bli. Tänker att de kommer känna sig bortvalda hur vi än gör ändå, men 4 dygn känns som en väldigt lång tid att låta dem vara borta, men å andra sidan kanske de inte mår bra att se mig i latentfasen heller. Så svårt att föreställa sig hur jag kommer att reagera.

När det kommer till bedövning så vill jag i första hand testa lustgas och Teens, sen akupunktur (jag svarar grymt på det vanligtvis) och även sterila kvadlar låter som ett bra alternativ, vill helst skippa allt som är värkförsvagande. Men jag misstänker att när det gäller så kommer jag bara skrika efter EDA, hahah. vi får se helt enkelt. 
    Skönt att dem känner sig trygga med din mamma. Det kanske kan vara en bra lösning då som du skrev innan att din mamma kan komma till er om du känner i den situationen att det fungerar att dem är där. Men jag tror en viktig del ni kan göra är att förklara för barnen innan förlossningen startar hur ni tänker, och att ni inte väljer bort dem utan att det är viktigt att deras pappa finns där för dig när det är dags. Och berätta för dem att ni inte kan säga hur många nätter dem kommer behöva sova borta, barn brukar ju ha förmåga att ta in information väldigt bra när det är större saker. Ser dem fram emot att få ett syskon annars?

Nej, men det är ju så, man kan ju ha mkt önskemål och tankar kring förlossning och smärtlindring men sen vet man ju aldrig hur man reagerar på smärtan när man väl är där.
    Men du verkar ändå väldigt öppen för olika förslag och det är säkert bra. Värre för mig som vill vägra allt typ, haha, kan ju bli rätt jobbigt det också om det skulle bli långdraget eller så. Vill helst undvika sånt med som påverkar värkarbetet.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 22:06:53 följande:
    Det stämmer jag är ju v 32  (31+4) nu och har BF 29 jan så jag borde vara en av de som har längst kvar. Vad magiskt det skulle vara om alla klarar att knipa igen till efter nyår :)
    Seven costanza och hame är nog bland dem
    första med bf som är bland dem som är aktiva i tråden.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 22:16:40 följande:
    men alla de alternativ som jag haft som förslag, påverkar inte värkarbetet vad jag förstått det som. Jag är själv inne på samma linje som du. Har börjat läsa om något som kallas för Danderyds modellen, där man även kan få värkstimulerande. Men var det du eller qatteriin  som verkligen var emot värkstimullernade? Varför då?
    Det beror nog lite på hur det värkstimulerande fungerar annars är det väl bra att kunna få hjälp att sätta lite fart på arbetet om det skulle ta lång tid.

Mkt utav min rädsla för smärtlindring hör nog till allt som har med nålar och sprutor och sådär att göra. Är så sjukt rädd för sånt så vill verkligen inte. Det blev inte bättre efter första förlossningen heller när en sköterska skulle sätta såndär venkateter på ovansidan av handen. Hon grävde som en galning och drog den ut och in och höll på och sen bytte hon hand och gjorde likadant på andra, hon hittade liksom inte vart hon skulle sätta den, fy farao säger jag bara, hade världens smärta av hf:en och hon gjorde den inte mildare kan jag säga. Men du verkar ha bra förslag till dina där, utom akupunkturen då, haha, lite för många nålar för min del sterila kvaddlar har jag aldrig ens hört talas om inte Danderyds modellen heller.
  • WiMe06
    himw skrev 2015-12-01 23:29:22 följande:

Jag har BF 3 januari och det stämmer nästan med min ÄL men jag är helt övertygad om att bebis kommer vid jul- har bara en känsla av det :)

Hoppas dock att det går över till januari så den får en ordentlig födelsedag istället för någon mellandag i jul. Har 33 dagar kvar idag- det är ju en månad, herregud vad tiden gått snabbt nu på slutet!

Jag hoppade in rätt sent i tråden men tycker det har varit jätteskönt att höra hur ni andra tänker och känner.

Åh, då har du bf först mitt bf ligger 17 januari så jag har sagt till bebis att 2 veckor innan är ok för då har vi åtminstone passerat och kommit in i januari, så vi får väl se om jag får gå längre än jag gjort tidigare min bm skojar ju och säger att jag är överburen vid v 38, haha.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-01 23:11:08 följande:
    Tror det med, själv har jag 15 januari, men tar det där lite för vad det är för det stämmer inte alls med varken mens eller vad de sa på kub... Så vi får väl se!
    Ja, jag är blev först daterad till 18, och sista ggn till 17 men enligt min räkning efter när jag tror jag hade ägglossning så tror fick jag den 13, men det är ju inte många dagar som skiljer. Men det är ju sällan man hör ngn som födde på bf.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-02 06:16:32 följande:
    Mm, fast mig flyttade de från nästan 18 v till 16+4, tror det var 11 dagar.
    Oj, ja då diffar ju ditt på en del. Spännande att se då när bebis kommer
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-02 06:55:03 följande:
    Jag födde sonen på bf! Men du har rätt, ovanligt är det, 3-5 procent ungefär föder på bf.

Jag hade bf 14:e enligt sista mens men fick 17:e på KUB. Tror jag skulle blivit flyttad lite till om vi bara gjort RUL för hon sa typ "men vi behåller det datumet då", här flyttar de tydligen inte på RUL om de gjort KUB.
    Aha, jag själv är faktiskt också född på bf men känner ingen annan som har fött på bf.

Det är likadant här faktiskt, dem flyttar inte datum på rul om man gjort kub. Fick den 18 på ett vul rätt tidigt, så på kub blev jag bara flyttad en dag.
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2015-12-02 08:11:53 följande:

Jag har 31 dagar kvar ???? och har hört "då får du kniipa" allt för många gånger redan! Vill bara slå till nästa som säger det! BF 2a Januari och som läget är nu känns det som om det kan komma när som hellst. Men jag tror antingen 15 dec eller 15 jan. De två andra är 7 resp 13 dagar övergångna.

Herregud 31 dagar är ju verkligen ingenting. Haha, förstår det, det är ju inte så roligt att höra den hela tiden. Inte så lätt att kniiipa när bebis väl bestämt sig
Svar på tråden BF Januari 2016 :)