• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin

I vår kommun får vi lägga 15-timmarsbarns schema själva (bara 15 som gäller för arbetslösa/föräldralediga förutom i en stadsdel där barnen får mer tid pga språklig utveckling, ett område som är väldigt segregerat), men jag vet inte vad som gäller på loven när det handlar om allmän förskola, det måste jag kolla upp. Återigen såna här frustrerande saker med att vissa saker styrs kommunalt/regionalt, att det är så olika på olika ställen... :-P

• Lisasmor

Det känns orättvist att det finns olika regler i olika kommuner. Bor i sthlms innerstad och det är väldigt högt tryck på förskolorna här. Trots det känns reglerna generösa när man väl har fått en plats. 30 h/ veckan vid föräldraledighet är ganska mycket kan jag tycka, på dotterns avdelning har nästan alla småsyskon, och ALLA barn går minst 30 tim/ vecka. Inte en chans att nån av mammorna skulle vilja ha sin 2 1/2-åring hemma verkar det som! Vår dotter går deltid, men personalen har varit väldigt tillmötesgående nu inför förlossningen (BF+2 för mig nu!) om vi skulle behöva längre dagar. Bara att säga till i så fall. Men vi kommer fortsätta på deltid en bit in på våren.

• Förstaförsökaren26

Här i örebro är det 15h/veckan som gäller när föräldrar är hemma. Dock så finns det 25h i en del av kommunen men det är för språkligt/sociala anledningar! Vet att man kan ansöka om utökad tid men då ska det verkligen finnas anledningar till det! Våran tjej fick gå ner till 15h när jag gick på gravpenningen. Kunde ha henne som tidigare men ville inte det! Är dock lite orolig över hur jag ska göra nu 11/1 när förskolan börjar igen. Är tufft å gå dit för lämning/hämtning så vi får se hur jag gör. Sen blir hon hemma 1 månad när bebisen är född för att minska risker för diverse sjukdomar. Tänker att det blir bäst så med tanke på att mitt BF är nära vabruari!

• Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-03 09:29:54 följande:

I vår kommun får vi lägga 15-timmarsbarns schema själva (bara 15 som gäller för arbetslösa/föräldralediga förutom i en stadsdel där barnen får mer tid pga språklig utveckling, ett område som är väldigt segregerat), men jag vet inte vad som gäller på loven när det handlar om allmän förskola, det måste jag kolla upp. Återigen såna här frustrerande saker med att vissa saker styrs kommunalt/regionalt, att det är så olika på olika ställen... :-P

När det gäller lov så får barn som inte har allmän plats komma medan de som går allmän följer skolans lov.
  • mitthemligajag

Ja de är verkligen konstigt att de kan vara så himla olika. Borde ju vara samma för alla eftersom att alla förskolor borde få lika mycket betalt för varje barn. Våra som bara får gå 20 h får ju tex bara äta en gång därav får dom inte komma innan 9 och de är för mkt barn på frukost för att de barn som har möjlighet att vara hemma ska kunna komma dit och äta frukost. Men de är ju egentligen lite konstigt att vissa har mer tid då de kostar mer pengar från (staten?) per barn om de går längre dagar både i personal och matväg :p de som är så strikt jämt!

• minahjärtan0609

Det enda jag kan tillägga i diskussionen förskola, som jag gav upp efter många år i yrket och blev lärare istället, är: det finns såååå många bittra pedagoger i förskolan och det beror mycket på att man lägger fokus på fel saker. De gånger jag älskat att jobba på förskola är när hela personalgruppen lägger all fokus på barnen och skiter i vad föräldrarna gör när barnen är på förskola. Så länge alla håller sina satta scheman och inga barn far illa så är det ju bra. Sedan att man själv väljer att göra annorlunda än många föräldrar ju en annan sak.
    Sedan kan man tycka att det är olyckligt att reglerna skiljer sig åt så mycket runt om i landet. Här har vi 15 timmar även i förskoleklass så efter jullovet blir det till att hämta kl 11 varje dag. Helt ok för mig dock.

• mitthemligajag

Föresten, alltså svärmor... Going crazy snart känner jag. I en veckas tid har hon nu frågat mig OCH sambon på sms varje kväll om de de är lugnt och som igår, " är de okej om man tar ett glas vin ikväll om de känns lugnt?" Blir så irriterad, likaså när vi vaknar så har jag fått sms och svarar jag inte så har hon skrivit till Emil... Hon höll inte alls på så här sist och jag blir så irriterad samtidigt vill jag inte vara otrevlig men snart kommer jag säga till, men vad säger man? Vill helst skrika. "Låt mig va!!!! Jag säger till när de är dags" ska hon hålla på så här i 4 veckor till i värsta fall?!! Morrrrrrr

• qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-03 10:17:45 följande:

När det gäller lov så får barn som inte har allmän plats komma medan de som går allmän följer skolans lov.

Äschdå! Märkligt att de inte informerar om det när ungen når allmän förskola, vi har inte fått nån info alls. Nu har han iofs betalplats just nu men hade bara allmän förskola hela hösten...
  • Monsan

Hej hej!

Vi ett tag sen man var inne och läste och shit vad man missat saker.. redan två bebisar som kommit till världen.. tänkte höra om det finns något intresse att lägga upp en förlossnings lista så man kan se vilka som fått.. tex datum för bf och datum för f, kön, vikt och längd... hade varit att kul att följa då det kommer att komma ett par bebisar framöver... ????..

• qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 10:23:29 följande:

Föresten, alltså svärmor... Going crazy snart känner jag. I en veckas tid har hon nu frågat mig OCH sambon på sms varje kväll om de de är lugnt och som igår, " är de okej om man tar ett glas vin ikväll om de känns lugnt?" Blir så irriterad, likaså när vi vaknar så har jag fått sms och svarar jag inte så har hon skrivit till Emil... Hon höll inte alls på så här sist och jag blir så irriterad samtidigt vill jag inte vara otrevlig men snart kommer jag säga till, men vad säger man? Vill helst skrika. "Låt mig va!!!! Jag säger till när de är dags" ska hon hålla på så här i 4 veckor till i värsta fall?!! Morrrrrrr

Omg, jag hade blivit galen!! Visst att man vill vara förberedd om man är barnvakt typ men nån måtta får det ju vara!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)