• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • fruthomas
    mitthemligajag skrev 2016-01-02 13:03:14 följande:

Men vilka jädra människor alltså

Helt underbara så man vill kräkas. Tror de pratade om sig själva, sina barn, sina jobb och sina mobiltelefoner nästan hela tiden på nyår.

Tex så har Min man stukat foten och går lite dåligt. Hans bror frågade om han gjort sig illa men brydde sig inte om svaret utan babblade på om sina jobbarkompisar istället. De frågar aldrig om något eller är normalt artiga. Bara mej, min, mitt och mina..

Man blir både förvånad varje gång och samtidigt inte..
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-02 13:43:52 följande:

När jag jobbade på förskola lämnade i princip alla höggravida mödrar sina barn hela dagarna på förskolan. Jag skulle inte ens tänka tanken att ifrågasätta vilken ersättning mamman är hemma med utan skulle tänka att det är det bästa för barnet. Sedan när barnet väl är fött så blir reglerna mer självklara och då är det ju givet att man är hemma med fp. Sedan har jag jobbar på fantastiska förskolor där man ser till barnens bästa och inte ifrågasätter föräldrars omdöme. Jag tror inte heller att det är omöjligt att få lov att lämna hela dagar även om man är fl. Det finns många kryphål i lagen, ex barnets bästa först.

Tyvärr så är det ju inte så överallt. vet när jag bodde i ett mindre samhälle, inga egna barn men många vänner med barn. Min väninna är förskollärare där, och oj vad mycket skitsnack kring föräldrar som valde att ha storasyskon på förskola!

En mamma fick massa skit och problem kring sina tider, hon var nämligen inte föräldraledig helt utan jobbade deltid i familjeföretaget med fakturering och bokföring, antingen hemifrån eller så följde bebis med på kontoret. En sån lösning hade man såklart inte hört talas om och det blev många turer kring syskonets förskoletider
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2016-01-02 11:04:40 följande:
    Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
    Jag jobbar på förskola och kan säga att stickprov görs rätt ofta :)
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 09:14:36 följande:

Då va julen utkastad å uppäten för denna gången! Det doftar sååååå mycket vår m nytvättade å strukna gardiner ;) tänker ICKE komma hem m lillan å ha kvar julen :)

Åh. Hade också mer än gärna slängt ut julen NU men tyvärr finns inte riktigt tid för det nu, haha. Får ta det som det blir i år. Haha
  • WiMe06
    Bubblor skrev 2016-01-02 15:40:11 följande:
    Det låter helt fruktansvärt. Jag hoppas verkligen du inte behöver gå igenom det den här graviditeten också och att de håller bra koll på dig. Det känns väldigt skönt att få höra vad som kanske väntar även om det inte är så roligt. Jag har ändå haft äggvita i 3 veckor och högt blodtryck i 1 vecka. Jag hoppas att det går smidigt för mig, men att jag blir igångsatt vore nog bäst känner jag nu eftersom min bebis är tillräckligt stor och jag mår tillräckligt bra, så då är det väl bäst att förlösa innan det blir värre. Det är väl inte säkert att det blir värre visserligen, men jag kan tänka mig att personalen hellre tar det säkra före det osäkra. Tack så mycket att du delade med dig.
    Ja, det var ingen höjdare. Hf:en gjorde att navelsträngen blev dålig så bebis slutade växa då med. Har ätit trombyl som profylax denna ggn och kanske har dem hjälpt, slapp det iallafall men bebis slutade växa ändå så dem satte ju igång förlossningen denna ggn med, men dem har ju haft jättekoll på mig denna ggn.

Hoppas du slipper få det värre. Och det är bättre bebis får komma ut med så du inte riskerar att bli sämre. <3
  • WiMe06

Idag var vi tillbaka på neo och vägde och lite. Tösen har gått ner 5 gr sedan vi kom hem men dem var jättenöjda med vikten ändå. Hon ligger över födelsevikten och det målet ville dem helst nå efter 10 dagar så dem var jätte nöjda med det. Så vi fortsätter sondmata, pumpa och amma som innan. Hembesök på måndag.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-02 17:50:10 följande:

Idag var vi tillbaka på neo och vägde och lite. Tösen har gått ner 5 gr sedan vi kom hem men dem var jättenöjda med vikten ändå. Hon ligger över födelsevikten och det målet ville dem helst nå efter 10 dagar så dem var jätte nöjda med det. Så vi fortsätter sondmata, pumpa och amma som innan. Hembesök på måndag.

Heja heja! Fem gram är ju knappt en liten kiss! Grymt jobbat att komma över födelsevikten på så kort tid!
  • Nettiis

Ikväll är sambons sista "grabbkväll".
    Han och tre nära vänner är ute och äter middag, dricker alkohol och spelar bowling..
    Tycker det är rätt skönt att få vara ensam hemma ikväll.. Också skönt att jag inte har några känningar och ett tag kvar till bf.

Nu ska jag njuta av lugnet, se på vad jag vill och äta min favorit mat! Ha en trevlig kväll alla..

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-02 11:49:09 följande:

Näe, känns mer som förkylningen tagit ett omtag... och nu har maken blivit smittad också. Typiskt! Men värst är nog den enorma tröttheten jag känner och den behöver väl iofs inte vara relaterad till förkylningen utan kan vara graviditeten bara. Skulle kunna sova hela dagarna tror jag.

Va typiskt... Är han relativt ok eller är det som i klassiska reklamen "ni kvinnor snackar om att föda barn, men det är inget mot när en kille är riktigt förkyld"? Om man hade fått höra den kommentaren på förlossningen hade jag iaf INTE skrattat...

Jag hoppas att min man inte blir smittad för jag behöver honom så normal som möjligt för han brukar kunna bli lite äcklad av kroppsvätskor och sådant och det lär ju inte bli bättre om han inte är frisk. När vi pratade om att klippa navelsträngen ville han först inte göra det för det lät äckligt, men när jag sa att han kanske skulle ångra sig för att de flesta pappor gör det och det är sådant man som pappa kan få frågor om av släkt och vänner efteråt så ville han försöka. Ibland är det bra med en icke normkritisk man - han gör nästan vad som helst om jag säger att "jo men det är vedertaget"
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-02 18:41:57 följande:

Va typiskt... Är han relativt ok eller är det som i klassiska reklamen "ni kvinnor snackar om att föda barn, men det är inget mot när en kille är riktigt förkyld"? Om man hade fått höra den kommentaren på förlossningen hade jag iaf INTE skrattat...

Jag hoppas att min man inte blir smittad för jag behöver honom så normal som möjligt för han brukar kunna bli lite äcklad av kroppsvätskor och sådant och det lär ju inte bli bättre om han inte är frisk. När vi pratade om att klippa navelsträngen ville han först inte göra det för det lät äckligt, men när jag sa att han kanske skulle ångra sig för att de flesta pappor gör det och det är sådant man som pappa kan få frågor om av släkt och vänner efteråt så ville han försöka. Ibland är det bra med en icke normkritisk man - han gör nästan vad som helst om jag säger att "jo men det är vedertaget"

Haha han är rätt hanterlig min man, tack och lov! I vanliga fall kan han bli riktigt ynklig men jag tror han behärskar sig nu när han vet att jag gått krasslig så länge och har alla mina smärtor dessutom. Låter bra med en sån man som din som går med på det du säger, hehe, maken var rätt nervös för det där klippandet vet jag men jag tror han hade ångrat sig om han inte gjort det. Som tur är så är han inte äckelkänslig - det är han som bytt nästan alla bajsblöjor på sonen, det är han som torkar spyor från både barn och djur, själv är jag bara normalkänslig förutom nu under graviditeten när jag får kräkkänslor av vad som helst... Tur att han inte är så känslig för när sonen passerade spinaeknölarna under krystandet så kräktes jag i varje värk, och maken hämtade kräkpåse efter kräkpåse. Det är kärlek det!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)