• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 09:14:36 följande:

Då va julen utkastad å uppäten för denna gången! Det doftar sååååå mycket vår m nytvättade å strukna gardiner ;) tänker ICKE komma hem m lillan å ha kvar julen :)

Känner samma! Idag åker resterande av julen ut! Längtar alltid efter första advent och är nästan lite hysteri galen efter att få sätta upp allt den där söndagen haha, men jag är också lika hysteriskt trött på skiten när julen är över hehe
  • fruthomas
    qatteriin skrev 2016-01-02 08:52:44 följande:

Jag har inga tips för sömnen tyvärr, förstår att det är frustrerande!! Sonen här hemma somnar också bara om nån är med och det är ok men han somnar för det mesta innan 20 (även om maken alltid somnar med honom... suck). Han är inte övertrött? Skulle det funka att dricka varm mjölk innan sovdags? Det är ju nåt ämne i mjölkprodukter som i kombination med lite socker påverkar melatoninet så att det kan bli lättare att somna.

Men vad är det för jäkla svägerska?! Åh vilken dum kommentar, jag hade blivit vansinnig!! Ja alltså det finns väl inget som är vetenskapligt bevisat kan sätta igång det, hehe, men jag förespråkar alltid akupunktur. Fick en "igångsättningsnål" vid mitt sista akupunkturbesök innan sonen kom (hos en seriös sjukgymnast!) och på natten gick vattnet. Har man inte tillgång till akupunktur så kan man tydligen stimulera samma punkt med akupressur. Finns filmer på Youtube, jag har hittat när jag sökt på typ "induce labor akupreassure" eller hur det nu stavas. Det var en punkt precis vid lilltånageln där hon satte nålen som jag fick.

Jag får väl försöka med allt ikväll. Lilltåmassage och färdknäpp.. Men först lekland.

Ja varken min mans bror eller sambo är särskilt klipska så det var säkert 3e eller 4e gången de sa det.. Vi väljer oftast att inte ens försöka umgås med dem.

När vi berättade att vi skulle ha barn var det ungefär så här, min man (Adam) pratade med sina syskon när vi var ute och badade i somras. De andra två syskonen och deras familjer var underrättade.

Adam - Henrick, ni ligger lite efter informationsmässigt.

Henrick - Jaha, ska ni ha barn, eller? (Helt ointresserad av svaret)

Adam - Ja det ska vi

Henrick - Okej, när då?

Adam - I januari.

Henrick - Blir många barn i januari då.. (Fortfarande ointresserad men nu också lite irriterad)

Så var det slut på den konversationen. Inget "grattis" eller "vad kul".

Sen sa han det till sin sambo som inte sa något heller.

De är helt otroliga!

Sedan har de nämnt detta om att inte få föda den 17e ett par gånger.

Nu senast sa jag att det inte är ett alternativ, då började hon tjata om att det går visst eftersom de inte sätter igång för ens efter 14 dagar. Är så less!
  • fruthomas
    qatteriin skrev 2016-01-02 08:52:44 följande:

Jag har inga tips för sömnen tyvärr, förstår att det är frustrerande!! Sonen här hemma somnar också bara om nån är med och det är ok men han somnar för det mesta innan 20 (även om maken alltid somnar med honom... suck). Han är inte övertrött? Skulle det funka att dricka varm mjölk innan sovdags? Det är ju nåt ämne i mjölkprodukter som i kombination med lite socker påverkar melatoninet så att det kan bli lättare att somna.

Men vad är det för jäkla svägerska?! Åh vilken dum kommentar, jag hade blivit vansinnig!! Ja alltså det finns väl inget som är vetenskapligt bevisat kan sätta igång det, hehe, men jag förespråkar alltid akupunktur. Fick en "igångsättningsnål" vid mitt sista akupunkturbesök innan sonen kom (hos en seriös sjukgymnast!) och på natten gick vattnet. Har man inte tillgång till akupunktur så kan man tydligen stimulera samma punkt med akupressur. Finns filmer på Youtube, jag har hittat när jag sökt på typ "induce labor akupreassure" eller hur det nu stavas. Det var en punkt precis vid lilltånageln där hon satte nålen som jag fick.

Jag får väl försöka med allt ikväll. Lilltåmassage och färdknäpp.. Men först lekland.

Ja varken min mans bror eller sambo är särskilt klipska så det var säkert 3e eller 4e gången de sa det.. Vi väljer oftast att inte ens försöka umgås med dem.

När vi berättade att vi skulle ha barn var det ungefär så här, min man (Adam) pratade med sina syskon när vi var ute och badade i somras. De andra två syskonen och deras familjer var underrättade.

Adam - Ja det ska vi

Henrick - Okej, när då?

Adam - I januari.

Henrick - Blir många barn i januari då.. (Fortfarande ointresserad men nu också lite irriterad)

De är helt otroliga!

Nu senast sa jag att det inte är ett alternativ, då började hon tjata om att det går visst eftersom de inte sätter igång för ens efter 14 dagar. Är så less!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-02 09:52:58 följande:

Jobbigt att vara så orolig men samtidigt, det är ett sundhetstecken att vara orolig för sitt barn ;) bättre de än att inte bry sig

Hehe ja fast det finns grader i helvetet.
  • qatteriin
    fruthomas skrev 2016-01-02 10:05:57 följande:

Adam - Ja det ska vi

Henrick - Okej, när då?

Adam - I januari.

De är helt otroliga!

Märkliga människor! :-P Min man berättade för sina föräldrar och sin bror när vi var och hälsade på i somras, jag var och vilade just då. När jag träffade dem sen så nämnde de inte med ett ord att de fått nyheten! Jag kände mest, ska jag låtsas som ingenting nu eller?! Hehe. Knäppt.
  • Förstaförsökaren26

Folk borde lära sig vad man kan å INTE kan säga till några som ska få barn. Spec den som bär på barnet kan jag tycka! Jag fick kommentaren på nyårsafton " är du säker på att det inte är trillingar denna gång?" Kokade inombords kan jag ju säga! Borde vara enkelt å säga till par som ska ha barn "grattis" å hålla tyst om onödiga saker!!

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-02 09:06:17 följande:

Inte nödvändigtvis! Bebis kommer att ha kvar antikroppar från dig under några månader så om du är förkyld har du förhoppningsvis antikroppar mot det virus du har i kroppen, som bebis fått i sig via navelsträngen! Naturens lilla försäkring skulle jag tro.

Det låter ju bra, då hoppas jag på det. Men mest hoppas jag att han väntar tills jag är frisk för just nu känner jag mig inte alls pigg på någon förlossning. Börjar du känna dig frisk?
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-02 08:03:24 följande:

Precis så känner jag med! Vi kommer också ha tis-tors 9-14, fast vi får lägga upp våra 15 h hur vi vill i den här kommunen egentligen. Men att bara ha tre timmar fem dagar i veckan känns inte tillräckligt för det är så påfrestande att gå till förskolan... Som du säger, det är inte säkert det handlar om så många dagar. Jag vet faktiskt inte hur det är med sån egen sjukskrivning i förhållande till föräldraledighet, borde ju vara samma regler kan man tycka men frågan är om det funkar så i direkt anslutning till en längre sjukskrivning?

Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
  • Hame

Angående att få igång förlossningen så fick jag en hinnsvepning av min bm när jag gått över 7 dagar sist, och dagen efter kom bebisen. Som jag förstår det går det bara att göra om kroppen redan är väldigt redo och kanske hade han kommit ändå, men det skadar ju inte. Om jag fortfarande inte fött 5/1 när jag har mitt sista mvc-besök (bf+8) ska jag be om det igen.

• Hame

Måste bara göra ett tillägg angående folks kommentarer om gravida och deras kroppar mm! Mina svärisar var här igår och slänger sig med expertutlåtanden :)

Svärmor: Oj vad mycket du gått upp de sista två veckorna!

Jag: Nej jag har gått ner två kilo.

Svärmor: Men magen har växt jättemycket!

Jag: Nej det är exakt samma mått.

Svärfar: Det lär dröja iaf några dagar till eftersom bebisen inte sjunkit ner ännu, det syns tydligt.

Jag: Bebisen ligger så långt ner den bara kan komma, det har barnmorskan tyckt nu i tre veckor.

Varför tycker alla att de är experter på graviditeten och att de har rätt att spekulera och kommentera så mycket kring det? Aldrig annars får man kommenterar om kropp och utseende..

Svar på tråden BF Januari 2016 :)