• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-03 12:31:54 följande:

fy! det låter som du och jag mår rätt lika. Jag spydde också igår, även fast jag spytt hela min graviditet så har det lugnat sig de senaste veckorna.

Måste bara tipsa om en bok som heter: En mamma blir till. Den är i stundtals hysteisk rolig och igenkänningsfaktorn är hög. Med att förstöra just detta avsnitt (lyssnar på ljudbok så jag kan inte direkt citera) så beskriver författaren hur hon tvingade sin sambo att hjälpa henne att vända sig på natten, då hon hade för ont att göra det själv, vilket han motvilligt gjorde, när hon väl låg på andra sidan så insåg hon att det gjorde lika ont att ligga på den och sa det till sambon, vars svar blev: men nu har du inga fler sidor att ligga på älskling och sen somnade han om....

Haha, min mans svar när jag läste upp detta: - Men vad skulle han ha gjort då, uppfunnit en ny sida?

- Nä, kanske gett lite sympati!

- Jahaaa...
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 15:19:24 följande:
    Oj vilken tur du verkar ha haft! Vi har haft föräldrar som inte ens på syskonförtur fått plats åt sina barn förrns i sista sekund och vet många som har syskon på olika ställen pga av plats brist! Får man frågans vilken enhet dina barn tillhör? :) vi bor borta i Romme så när dottern ska in i augusti blir det tunet och här verkar de vara mkt lättare att få plats än i stan tack och lov!
    Haft barn först i Forssa (Svartnäsg.), sedan på Hagalund och nu på Mats Knuts och Tångringsgården, då vi valt att låta äldsta gå kvar med kompisarna. Jag är en sån person som ogillar papper och blanketter, och drar på det in i det längsta...så jag måste haft tur varje gång. Så ska absolut inte klaga. Hade kunnat ha barnen på samma förskola om jag hade velat, men vet inte om det är riktigt snällt mot syskonen heller...då misstänker jag att de kommer att påverka varandra på gott och ont, nu får de vara "individer"...
  • mitthemligajag
    Blgebo skrev 2016-01-03 18:42:39 följande:
    Haft barn först i Forssa (Svartnäsg.), sedan på Hagalund och nu på Mats Knuts och Tångringsgården, då vi valt att låta äldsta gå kvar med kompisarna. Jag är en sån person som ogillar papper och blanketter, och drar på det in i det längsta...så jag måste haft tur varje gång. Så ska absolut inte klaga. Hade kunnat ha barnen på samma förskola om jag hade velat, men vet inte om det är riktigt snällt mot syskonen heller...då misstänker jag att de kommer att påverka varandra på gott och ont, nu får de vara "individer"...
    Jag med, har precis skickat in moderskapsintyget haha!!! Hm ja sen beror de väl kanske lite på som sagt vart man står i kö. Har tex nära bekanta i ornäs som köat två år i domnarvet som äntligen fått överflytt till Ornäs! TVÅ ÅR liksom, insane! Dom bor mitt över vägen men har får skjutsat henne till Ornäs varje morgon fastän mamman är mammaledig med syskon... Men nu får dom båda skolas in där! Intressant att du tänker så om syskonen och olika förskolor, har inte tänkt ngt på det riktigt förutom bara att de är mest praktiskt med samma. Har jobbat på syskon avd och har dock aldrig märkt av något negativt med det :p men går dina barn kvar i fsk eller är dom äldre? :)
  • amalie79
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-03 18:06:59 följande:

Jag tänkte höra lite med er om hur länge ni har tänkt ha den andra föräldern hemma? Min tanke var först å ha de 10dgr plus en vecka sem men funderar nu på om han ska vara hemma heltid en vecka sen två veckor jobba halvdag å så en vecka semester. Är så kluven! Med dottern så började han med halvdagar när hon var 4dgr å då var jag snittad å hon bodde i princip på mig. Denna gång så har jag ju två hemma. Hur tänker ni?!

Vi tänker att han är hemma de tio dagarna o sen ev en vecka semester beroende på hur jag klarar mig ensam med bebisen. Ser inte att jag skulle vara redo att bli lämnad ensam med bebisen alls första veckorna jag känner mig väldigt osäker på hur man läser av en sådan liten och det är ju sambon som har erfarenheten. Beror lite på hur hans barn är här med, är första veckan efter de tio dagarna en barnvecka så får han nog bli hemma då med.

Jag räknar liksom med att de dagarna är vi hemma gemensamt hela tiden. Tar någon promenad, bondar tillsammans, Kanske att någon åker ifrån och handlar typ. Så har de flesta gjort som vi känner iaf.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2016-01-03 18:10:57 följande:

Sprider ut de tio dagarna tror jag. Typ jobbar två dagar å e ledig tre i veckan de tre första. Sen ska min msn antagligen vara pappa ledig när tösen e tre månader å jag jobbs heltid igen

Åh, en som tänker börja jobba innan mig , det är nog den första jag hört! Hur har ni kommit fram till detta och vad har reaktionerna varit på det? Vi har blivit allt från idiotförklarade till " åh, så intressant, men amningen då?" När jsg sagt att jag börjar jobba när bebis är sju månader.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-03 19:42:24 följande:

Åh, en som tänker börja jobba innan mig , det är nog den första jag hört! Hur har ni kommit fram till detta och vad har reaktionerna varit på det? Vi har blivit allt från idiotförklarade till " åh, så intressant, men amningen då?" När jsg sagt att jag börjar jobba när bebis är sju månader.

Det är så synd att omgivningen ska tycka så jäkla mycket! Vet att min syster fick kämpa som bara den mot fördomarna när hon fått nr två och började jobba när han var fyra månader... Det var det bästa för deras familj och det borde ju vara det enda som räknas, men folk verkar inte fatta det!!
  • qatteriin

Vi har inte diskuterar de tio dagarna, det kanske vi borde, haha! Men maken är anställd via bemanningsföretag och när hans kontaktperson på bemanningsföretaget var ute på arbetsplatsen i december så informerade hon arbetsgivaren om att maken skulle "ta ut sina tio pappadagar fram i januari bara så ni vet", hehe, så jag antar att vi tar dem på en gång. Vi hade nog tänkt det ändå. Så vi kan vara hemma allihop tillsammans och lära känna bebis, så får vi se om sonen vill vara hemma hela de veckorna eller om han vill till förskolan nån sväng.

• Eleonor01
    amalie79 skrev 2016-01-03 19:42:24 följande:
    Jag lyssnar inte på vad andra säger. Detta är andra barnet så vi struntar rätt mycket i det. Vet faktiskt inte vad folk säger om jag ska vara ärlig. Vi gör det som är bäst för oss som familj.

Anledningen? Jag mår inte bra av att gå hemma. Blir magiskt rastlös å blir således en dålig mamma.

Amma hör jag i två månader. Det räcker alldeles utmärkt.
  • mitthemligajag

En kompis till mig började jobba när hennes son var två månader, pappan tjatade efter tredje försöket till en flicka och mamman sa "visst, så länge de är du som är hemma" och så blev de! Har fungerat alldeles utmärkt :)

• Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 19:05:00 följande:
    Jag med, har precis skickat in moderskapsintyget haha!!! Hm ja sen beror de väl kanske lite på som sagt vart man står i kö. Har tex nära bekanta i ornäs som köat två år i domnarvet som äntligen fått överflytt till Ornäs! TVÅ ÅR liksom, insane! Dom bor mitt över vägen men har får skjutsat henne till Ornäs varje morgon fastän mamman är mammaledig med syskon... Men nu får dom båda skolas in där! Intressant att du tänker så om syskonen och olika förskolor, har inte tänkt ngt på det riktigt förutom bara att de är mest praktiskt med samma. Har jobbat på syskon avd och har dock aldrig märkt av något negativt med det :p men går dina barn kvar i fsk eller är dom äldre? :)
    Två går på förskolan, hon som blir tre snart och hon som snart blir sex. Hon som blir tre började i mitten av september, har varit ledig nu en månad, så hon har inte gått så länge...nätt och jämnt inskolad. Får väl börja om nu, haha.
    Ja, det är galet hur en del får stå i kö länge. Hade det drabbat mig så hade jag nog haft en arg chef...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)