• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 20:18:42 följande:

Hos oss kontrollera de vilken sorts plats msn har. Om man har gratis 15h eller betalar gör sin plats. Om man betalar för sin plats å barnet är på förskolan eller ledig när man e fl så går inte matematiken ihop.

Eleonor01 skrev 2016-01-02 20:39:02 följande:

Mitt samvete hade inte klarat det hellre! Jag kan inte ljuga eller undvara något från någon :)) sen arbetar jag iofs m lagar å författningar så det är väl så Jah är konstruerad ;)

Men jag kommer ju vara fl för nya bebisen och har då rätt att ha stora syskonet på dagis 15 h/veckan. Han kommer inte vara där mer än 15 h, så vilken matematik är det som inte går ihop? Om man ska vara fyrkantig kan jag lämna in ett schema för nästa vecka att han går ons-fredag, och veckan därpå går han mån-ons. Då är det inte förrens nästa torsdag han borde vara hemma och då är jag bf+15 och bebis borde ha kommit.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-02 17:50:10 följande:

Idag var vi tillbaka på neo och vägde och lite. Tösen har gått ner 5 gr sedan vi kom hem men dem var jättenöjda med vikten ändå. Hon ligger över födelsevikten och det målet ville dem helst nå efter 10 dagar så dem var jätte nöjda med det. Så vi fortsätter sondmata, pumpa och amma som innan. Hembesök på måndag.

Vilket fantastiskt resultat! Bra gjort! Skönt att det funkar hemma, för hela familjen. 
  • Eleonor01
    Hame skrev 2016-01-02 21:40:39 följande:

Mitt samvete hade inte klarat det hellre! Jag kan inte ljuga eller undvara något från någon :)) sen arbetar jag iofs m lagar å författningar så det är väl så Jah är konstruerad ;)

Men jag kommer ju vara fl för nya bebisen och har då rätt att ha stora syskonet på dagis 15 h/veckan. Han kommer inte vara där mer än 15 h, så vilken matematik är det som inte går ihop? Om man ska vara fyrkantig kan jag lämna in ett schema för nästa vecka att han går ons-fredag, och veckan därpå går han mån-ons. Då är det inte förrens nästa torsdag han borde vara hemma och då är jag bf+15 och bebis borde ha kommit.
    Det är inte vad du har för schema utan vad för sorts plats du har. Du gör givetvis som du vill men ville bara berätta för dig så du slipper obehag. Om man inte är arbetande sjukskriven eller studerande så har man en sorts plats. Om man är fl eller arbetslös har man en annan. Spelar liksom ingen roll hur schemat ser ut
  • MeEmmA
    Hame skrev 2016-01-02 21:40:39 följande:

Oki, men om du är fl för bebisen så har ju inte försäkringskassan något med förskolan att göra. Din bebis har ju ingen förskoleplats, vart ditt andra barn befinner sig har inte dom med att göra. Däremot får du nog prata med förskolepersonalen om vad som är ok för dom om ditt barn har 15h för att du är föräldraledig. Här var de väldigt hårda med vilka tider som gällde när min dotter gick på förskolan förra året, dessutom eftersom att hon var över tre och hade avgiftsfri plats så fick hon absolut inte vara där på "lovdagar". Men det beror som sagt på vad du har för plats.
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 22:41:52 följande:

[/quote]

Du verkar inte förstå, så vi får nog släppa det :)

[quote=76182527][quote-nick]MeEmmA skrev 2016-01-02 23:36:24 följande:[/quote-nick]Oki, men om du är fl för bebisen så har ju inte försäkringskassan något med förskolan att göra. Din bebis har ju ingen förskoleplats, vart ditt andra barn befinner sig har inte dom med att göra. Däremot får du nog prata med förskolepersonalen om vad som är ok för dom om ditt barn har 15h för att du är föräldraledig. Här var de väldigt hårda med vilka tider som gällde när min dotter gick på förskolan förra året, dessutom eftersom att hon var över tre och hade avgiftsfri plats så fick hon absolut inte vara där på "lovdagar". Men det beror som sagt på vad du har för plats.

Nej, det är ju det jag menar. Det finns ingen anledning för dem att göra stickprov, och om de nu skulle göra det bryter jag ingen regel. Det är klart att jag har pratat med förskolan :) Jag får ha honom där 15 h/v och själv sätta schemat. I direkt anslutning till förlossningen får han dessutom gå samma schema som tidigare i två veckor, i vårt fall heltid. Eftersom vi inte vetat när bebisen kommer har jag inte lämnat något schema för de första veckorna. Han är under tre och har inte avgiftsfri plats så att det är jullov har ingen betydelse.
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2016-01-03 02:11:32 följande:
    Du verkar inte förstå, så vi får nog släppa det :)
    MeEmmA skrev 2016-01-02 23:36:24 följande:

Oki, men om du är fl för bebisen så har ju inte försäkringskassan något med förskolan att göra. Din bebis har ju ingen förskoleplats, vart ditt andra barn befinner sig har inte dom med att göra. Däremot får du nog prata med förskolepersonalen om vad som är ok för dom om ditt barn har 15h för att du är föräldraledig. Här var de väldigt hårda med vilka tider som gällde när min dotter gick på förskolan förra året, dessutom eftersom att hon var över tre och hade avgiftsfri plats så fick hon absolut inte vara där på "lovdagar". Men det beror som sagt på vad du har för plats.

Nej, det är ju det jag menar. Det finns ingen anledning för dem att göra stickprov, och om de nu skulle göra det bryter jag ingen regel. Det är klart att jag har pratat med förskolan :) Jag får ha honom där 15 h/v och själv sätta schemat. I direkt anslutning till förlossningen får han dessutom gå samma schema som tidigare i två veckor, i vårt fall heltid. Eftersom vi inte vetat när bebisen kommer har jag inte lämnat något schema för de första veckorna. Han är under tre och har inte avgiftsfri plats så att det är jullov har ingen betydelse.
    Vilken schysst kommun/ fsk ni verkar ha! Hos oss är de stenhårt. Vi har dock 20 h/ v för dom föräldrar som är arbetslösa eller fl. men där gäller strikt 9-14 och endast lunch! När båda föräldrarna är lediga efter förlossningen (om dom är de) så måste barnet vara hemma. Alla lov och andra speciella dagar/ veckor rekommenderas dessa barn starkt att vara hemma. Eller ja, dom erbjuds inte att vara hos oss då utan man talar om att det är lov bara. Sen finns de ju såklart undantag, typ som under själva förlossningen! Men oftast så är de stenhårt, mycket på grund av att direkt vi börjat släppa på något så utnyttjas de till Max av föräldrarna. Kommer ihåg att vi hade en pojk för ngt år sedan som fick en lillebror. Föräldrarna kom från en annan stad så de hade mormor och morfar på besök från förlossningen och två veckor framåt och varje dag lämnades pojken hos oss och han var så knäckt stackarn, hela dagarna var kaos. Ville ju vara hemma med mormor och morfar och nya lille bebisen:( folk tänker verkligen inte.... Hela familjen var hemma och myste och han fick inte vara med... På tal om ngt annat haha men kom bara att tänka på de
  • Lisasmor
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 07:35:51 följande:
    Vilken schysst kommun/ fsk ni verkar ha! Hos oss är de stenhårt. Vi har dock 20 h/ v för dom föräldrar som är arbetslösa eller fl. men där gäller strikt 9-14 och endast lunch! När båda föräldrarna är lediga efter förlossningen (om dom är de) så måste barnet vara hemma. Alla lov och andra speciella dagar/ veckor rekommenderas dessa barn starkt att vara hemma. Eller ja, dom erbjuds inte att vara hos oss då utan man talar om att det är lov bara. Sen finns de ju såklart undantag, typ som under själva förlossningen! Men oftast så är de stenhårt, mycket på grund av att direkt vi börjat släppa på något så utnyttjas de till Max av föräldrarna. Kommer ihåg att vi hade en pojk för ngt år sedan som fick en lillebror. Föräldrarna kom från en annan stad så de hade mormor och morfar på besök från förlossningen och två veckor framåt och varje dag lämnades pojken hos oss och han var så knäckt stackarn, hela dagarna var kaos. Ville ju vara hemma med mormor och morfar och nya lille bebisen:( folk tänker verkligen inte.... Hela familjen var hemma och myste och han fick inte vara med... På tal om ngt annat haha men kom bara att tänka på de
    I vår kommun (Sthlm) är det 30 timmar/ veckan som gäller för det äldre syskonet om man är föräldraledig med bebisen. Man får lägga sitt schema hur man vill, i alla fall på vår förskola. Jag får intrycket att det är mycket strängare med förskoletider i mindre orter, men det kanske inte stämmer? Vi har aldrig behövt redovisa hur vi jobbar/ är lediga, känner faktiskt ingen som har behövt göra det.
  • Hame

Vi har privat förskola och inte kommunal, vet inte om de är strängare. Vår kille är väldigt aktiv och skulle gå upp i atomer av att vara inne en hel dag så för vår del är det tur att han iaf får gå 15 h. Om denna bebisen blir lik honom kommer det inte vara så lätt att vara ute några längre stunder så länge han är nyföding.

• mitthemligajag
    Lisasmor skrev 2016-01-03 08:29:11 följande:
    I vår kommun (Sthlm) är det 30 timmar/ veckan som gäller för det äldre syskonet om man är föräldraledig med bebisen. Man får lägga sitt schema hur man vill, i alla fall på vår förskola. Jag får intrycket att det är mycket strängare med förskoletider i mindre orter, men det kanske inte stämmer? Vi har aldrig behövt redovisa hur vi jobbar/ är lediga, känner faktiskt ingen som har behövt göra det.
    Jag bor i Borlänge så de är ju en mindre ort och de kanske stämmer. De krävs dock då vi har extremt hög beläggning över hela dagarna. Vi har väldigt många studerande föräldrar på sfi samt hög arbetslöshhet i mitt område vilket gjort att de barn som tillhör min enhet har fått spridits ut över alla enheter i kommunen... (Drar absolut inte alla över en kant!!!!) men många föräldrar fikar hellre efter skolan än hämtar sina barn trotts att vi sagt strängt nej till detta då de ska hämtas direkt efter lektionerna är slut för dagen :) så de krävs tyvärr för oss att vara så hårda, vilket är hemskt. Vet flera gånger jag tänkt för mig själv, "varför skaffade du ens barn" när dom krigar för jämnan om att ha "egentid", egentid från sina barn? De finns inte... Man ska vara glad att vi ens har förskolor och det stödet, alla har inte det
  • Mallis87

Jag bor på mindre ort i skåne och här är det olika från förskola till förskola. 15 Tim för barn till föräldralediga är det på alla, men på förskolan jag jobbar (privat) är det antingen 8.30-11.30 varje dag, eller 9-14 tis-tors.

På förskolan jag har min dotter får jag lägga schemat på dessa 15 Tim själv (kommunal). Med regeln att hon får tidigast komma kl 8, till frukost, och senast gå hem innan mellis kl 14. Vet några föräldrar som satt 8-11.45 fyra dagar i veckan, så får barnet frukost & lunch på fsk, blir hämtade och sover sen hemma så de inte behöver "sova bort" tiden på fsk. Har barnet en betalplats, dvs är under tre år får de lov att vara på fsk under loven, men inte när de är över tre år och det är avgiftsfri plats.

Jag kommer ha dottern 9-14 tis-tors. Hon är en sjusovare och sover gärna till 8, så blir lagom med frukost hemma och sedan få åka dit. Kommer inte lämna henne maniskt heller, vill gärna ha henne hemma med mig och lilleb

Svar på tråden BF Januari 2016 :)