• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-02 10:42:17 följande:

Det låter ju bra, då hoppas jag på det. Men mest hoppas jag att han väntar tills jag är frisk för just nu känner jag mig inte alls pigg på någon förlossning. Börjar du känna dig frisk?

Näe, känns mer som förkylningen tagit ett omtag... och nu har maken blivit smittad också. Typiskt! Men värst är nog den enorma tröttheten jag känner och den behöver väl iofs inte vara relaterad till förkylningen utan kan vara graviditeten bara. Skulle kunna sova hela dagarna tror jag.
  • Eleonor01
    Hame skrev 2016-01-02 11:04:40 följande:
    Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
    Försäkringskassan gör stickprov hela tiden. De ringer till förskolor för att kontrollera så rätt ersättning betalas ut. De har nämligen gjort stick prov på oss så jag vet att de gör det
  • qatteriin

Hame: Vår förskola vet när jag är beräknad så de kan nog räkna ut att jag inte är sjukskriven längre än så, men vi får se hur det utvecklar sig, jag hoppas jag slipper fundera på det, hehe.

Meeeen vilka kommentarer från svärisarna! Så jädra knepigt, fattar inte att man kan tycka att man har rätt att säga vad som helst bara för att man är gravid!

• fruthomas
    Hame skrev 2016-01-02 11:14:49 följande:

Måste bara göra ett tillägg angående folks kommentarer om gravida och deras kroppar mm! Mina svärisar var här igår och slänger sig med expertutlåtanden :)

Svärmor: Oj vad mycket du gått upp de sista två veckorna!

Jag: Nej jag har gått ner två kilo.

Svärmor: Men magen har växt jättemycket!

Jag: Nej det är exakt samma mått.

Svärfar: Det lär dröja iaf några dagar till eftersom bebisen inte sjunkit ner ännu, det syns tydligt.

Jag: Bebisen ligger så långt ner den bara kan komma, det har barnmorskan tyckt nu i tre veckor.

Varför tycker alla att de är experter på graviditeten och att de har rätt att spekulera och kommentera så mycket kring det? Aldrig annars får man kommenterar om kropp och utseende..

Visst är det så. Runt V 16 fick jag ofta kommentaren.

Är du säker på att det inte är tvillingar.

Jättekul!

Nu är det istället, vad liten mage du har.

Fast jag har gått upp 14-15 kg.
  • mitthemligajag
    fruthomas skrev 2016-01-02 10:05:57 följande:
    Jag får väl försöka med allt ikväll. Lilltåmassage och färdknäpp.. Men först lekland.

Ja varken min mans bror eller sambo är särskilt klipska så det var säkert 3e eller 4e gången de sa det.. Vi väljer oftast att inte ens försöka umgås med dem.

När vi berättade att vi skulle ha barn var det ungefär så här, min man (Adam) pratade med sina syskon när vi var ute och badade i somras. De andra två syskonen och deras familjer var underrättade.

Adam - Henrick, ni ligger lite efter informationsmässigt.

Henrick - Jaha, ska ni ha barn, eller? (Helt ointresserad av svaret)

Adam - Ja det ska vi

Henrick - Okej, när då?

Adam - I januari.

Henrick - Blir många barn i januari då.. (Fortfarande ointresserad men nu också lite irriterad)

Så var det slut på den konversationen. Inget "grattis" eller "vad kul".

Sen sa han det till sin sambo som inte sa något heller.

De är helt otroliga!

Sedan har de nämnt detta om att inte få föda den 17e ett par gånger.

Nu senast sa jag att det inte är ett alternativ, då började hon tjata om att det går visst eftersom de inte sätter igång för ens efter 14 dagar. Är så less!
    Men vilka jädra människor alltså
  • mitthemligajag
    fruthomas skrev 2016-01-02 10:05:57 följande:
    Jag får väl försöka med allt ikväll. Lilltåmassage och färdknäpp.. Men först lekland.

Ja varken min mans bror eller sambo är särskilt klipska så det var säkert 3e eller 4e gången de sa det.. Vi väljer oftast att inte ens försöka umgås med dem.

När vi berättade att vi skulle ha barn var det ungefär så här, min man (Adam) pratade med sina syskon när vi var ute och badade i somras. De andra två syskonen och deras familjer var underrättade.

Adam - Henrick, ni ligger lite efter informationsmässigt.

Henrick - Jaha, ska ni ha barn, eller? (Helt ointresserad av svaret)

Adam - Ja det ska vi

Henrick - Okej, när då?

Adam - I januari.

Henrick - Blir många barn i januari då.. (Fortfarande ointresserad men nu också lite irriterad)

Så var det slut på den konversationen. Inget "grattis" eller "vad kul".

Sen sa han det till sin sambo som inte sa något heller.

De är helt otroliga!

Sedan har de nämnt detta om att inte få föda den 17e ett par gånger.

Nu senast sa jag att det inte är ett alternativ, då började hon tjata om att det går visst eftersom de inte sätter igång för ens efter 14 dagar. Är så less!
    Vad är lilltå massage haha? Lät ju spännande
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-02 13:04:03 följande:

Haha kolla mitt inlägg längre upp om akupressur för igångsättning! Jag fick en akupunkturnål intill lilltånageln när jag frågade min sjukgymnast om hon hade nån igångsättningsnål (när jag väntade sonen och hade två dagar kvar till bf) och sen på natten gick vattnet. Går att hitta instruktioner för akupressur på samma punkt på Youtube.
  • minahjärtan0609
    Hame skrev 2016-01-02 11:04:40 följande:
    Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
    När jag jobbade på förskola lämnade i princip alla höggravida mödrar sina barn hela dagarna på förskolan. Jag skulle inte ens tänka tanken att ifrågasätta vilken ersättning mamman är hemma med utan skulle tänka att det är det bästa för barnet. Sedan när barnet väl är fött så blir reglerna mer självklara och då är det ju givet att man är hemma med fp. Sedan har jag jobbar på fantastiska förskolor där man ser till barnens bästa och inte ifrågasätter föräldrars omdöme. Jag tror inte heller att det är omöjligt att få lov att lämna hela dagar även om man är fl. Det finns många kryphål i lagen, ex barnets bästa först.
  • fruthomas
    mitthemligajag skrev 2016-01-02 13:04:03 följande:

Akupressur på lilltån skulle eventuellt kunna skatta fl, jag vet inte om jag tror på det egentligen men det är ju värt ett försök..
  • Bubblor
    WiMe06 skrev 2016-01-02 08:55:46 följande:
    Jag hade egentligen inte haft några tecken på hf, hade lite lite äggvita i urinen under ett besök hos bm nån vecka innan. Annars vaknade jag en natt av jag hade sjuuukt ont i övre delen av magen, det var som att ngn spände ett skärp och bara drog hårdare och hårdare. Ringde förlossningen och fick komma in. Då hade jag mer äggvita och blodtrycket var högt. Gjorde tul som visade prematurt barn. Blev inlagd och dem tog beslut om att sätta igång förlossningen dagen efter. På natten där sen vaknade jag igen av att jag hade ont i övre delen av magen på samma sätt som natten innan fast ondare. Och jag hade en fruktansvärd huvudvärk, jag kunde inte ens titta. Det blixtrade i hela huvudet och sprängde. När dem rullade mig genom korridoren fick dem lägga flera handdukar över ansiktet för jag klarade inte av ljuset. Så för min del gick det verkligen från 0-100 över ett dygn. Hade inte märkt nånting innan. Var i vecka 37+1 när dem satte igång förlossningen.
    Det låter helt fruktansvärt. Jag hoppas verkligen du inte behöver gå igenom det den här graviditeten också och att de håller bra koll på dig. Det känns väldigt skönt att få höra vad som kanske väntar även om det inte är så roligt. Jag har ändå haft äggvita i 3 veckor och högt blodtryck i 1 vecka. Jag hoppas att det går smidigt för mig, men att jag blir igångsatt vore nog bäst känner jag nu eftersom min bebis är tillräckligt stor och jag mår tillräckligt bra, så då är det väl bäst att förlösa innan det blir värre. Det är väl inte säkert att det blir värre visserligen, men jag kan tänka mig att personalen hellre tar det säkra före det osäkra. Tack så mycket att du delade med dig.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)