BF Januari 2016 :)
Men du, jag tycker faktiskt att din sambo tänker fel här, för just nu är det BARA du som har fått anpassa dig såvitt jag kunnat utläsa. Han hade barn sedan innan, du är ingen barnmänniska men anpassade dig så att ni kunde vara tillsammans. Han ville ha barn mest, du var tveksam men anpassade dig och kompromissade om ETT barn. Du fick komplikationer under förlossningen ich fick anpassa dig till att komma tillbaka och göra ditt bästa med blodförlust och allt. Han vill fortsätta vara borta fler kvällar i veckan än vad han är hemma, du måste anpassa dig och vara ensam med sonen mer än du vill. Det är skillnad att vara hemma på kvällarna nu när NI har ett barn mot när det bara var du själv som var hemma.
Vad är hans argument mot att inte dela på veckorna tidigare, varför måste detta "sätta sig" om du inte trivs med att vara heltidsledig? Det finns inget självändamål i det om mamman inte mår bra av det. Jag tycker att han får ha konkreta skäl för varför ni inte ska prova.
Med mitt andra barn bor vi förhoppningsvis i Sverige och då ska jag INTE vara hemma på heltid länge, jag lär tröttna på det efter ett tag här. Jag har redan lanserat för min man att om vi får ett barb till kommer jag troligen vilja vara hemma 2-3 dagar, han 1-2 dagar och eventuellt farmor och farfar en dag per vecka. Han köpte det utan att blinka för jag kommer ju dra det tunga lasset nu och anser lite att jag redan gjort världens insats i och med den skitförlossning och första vecka som vi fick med infektion och allt.
Jag har offrat mig som fan för att vi ska bli en familj så jag anser att jag har rätt att få mina önskemål hörda och få första tjing ett tag nu. Och samma bör gälla för dig. Du är ingen dålig mamma, det är bara mycket nu i början och din sambo borde fatta att han också måste anpassa sig.
Han säger inte så som jag skrev men han tycker vi ska hålla oss till det som bestämts. Jag tror han har svårt att förstå varför inte Arvid räcker för mig- han ska ju också lämna sen och vara hemma säger han så då borde jag Kunna.
JAG VILL kunna ge föräldraledighet en ärlig chans. Vill inte börja jobba nu alltså. Men kanske typ 1/4 på deltid hade varit en dröm typ.
Skulle vilja prata om andra lösningar även för att det skulle kunna innebära kortare dagar för Arvid på förskola på sikt om vi ändrade lite på hur vi tänkte. För mig låter det bättre att skola in lite tidigare med kortare dagar än att gå längre men lite senare.