Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2016-01-17 18:32:51 följande:

Hej på er!

Har tagit en paus härifrån och fokuserat på det nya livet med bebis. Har läst lite då och då men har missat massor av det ni skrivit så jag är ledsen on jag missar att säga grattis om någon mer fått bebis.

Seven- vilken fruktansvärd upplevelse du fått genomgå. Du är stark son kämpar på i ett främmande land utan nära och kära hos dig.

Amalie- samma till dig. Du verkar fixa det bra trots en tuff start. Det är omvälvande att få bebis även om allt gått bra så ge det tid.

Wime06- skönt att ni är utskrivna och att w växer fint.

Här är det bebisbubbla på alla sätt och vis. Känns nästan provocerande att skriva när jag vet hur flera av er har det men det är bara så underbart! Ja jag är trött, men samtidigt så lycklig över detta underbara lilla mirakel.

Dock är det en sak som får mig att stressa ihjäl mig inombords och jag hoppas att någon av er kan komma med råd/erfarenheter. Just nu samsover jag med dottern. Jag ammar liggande och både hon och jag somnar ifrån det hela. Det leder till att hon ligger i princip hela natten vid mina bröst. Är så rädd för psd då jag fått höra att man ska undvika samsovning. Jag försökte med babynestet i natt men det är helt omöjligt att få henne att ligga där. Hon vill ligga på mig helst. Är det någon annan av er som sover nära som kan lugna mig att det inte är farligt? Eller borde jag jobba på att få henne att ligga själv?

Tack. Jo nu är han ju ute, och min upplevelse är inte i närheten av Sevens ju- ska skriva ett eget inlägg till dig senare ang detta.

Min lille kan iof sova själv, han ligger i nästet mitt i sängen. Oroar mig också för att något ska hända för på natten så tar jag ju upp honom och ammar honom liggande eller lutad mot gaveln- vår säng är helt enkelt för mjuk för att jag ska kunna sitta på baken i den just nu. Och då händer det att jag somnar.

Är rädd kväva honom då han gärna borrar in hela ansiktet i tutten på mig :)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-17 16:08:02 följande:

Nu har jag kommit upp liiite över vattenytan och orkat gå in här igen och läsa och blev så glad att du ändå verkar tycka att det mesta gått bra efter omständigheterna! Det var en stor pojke så kanske inte så konstigt egentligen att det blev en sådan påfrestning, men det är ju inte alltid lättare att hantera något som händer bara för att det är logiskt att det blev så. Du är så stark som tog dig igenom allt trots att du var så rädd!

Just detta med att efter en helt komplikationsfri graviditet få en svår förlossning och känna sig svag och orörlig, "hospitaliserad", tyckte/tycker jag är fruktansvärt för jag var när det kom till kritan helt oförberedd på det även om jag rent intellektuellt hade sagt till mig själv flera gånger under graviditetens slutskede att alla graviditeter är olika och att man inte kan veta hur ens egen förlossning kommer gå.

Jag har hjälpt till att plocka lite här hemma efter att vi kommit hem men kom på mig själv med att böja mig (som jag inte får efter snittet) bara för att jag vill försöka komma tillbaka till det normala. Bara en sådan sak som att jag alltid brukar gå jättesnabbt jämfört med andra och nu kan vi bara gå 5-15 minuter en gång per dag, dels för att han vill amma hela tiden (mellan 11-15.30 igår ammade han en gång i timmen) och dels för att jag har så ont i magen att jag måste gå superlångsamt och pausa efter en stund. Det känns så jobbigt för jag hade ändå förväntat mig en relativt smidig förlossning och återhämtning eftersom jag hade en så lätt graviditet. Skriver mer i ett eget inlägg men ville skriva till dig först för vi verkar ju haft det så lika innan vi fick barn. Hoppas du känner dig starkare snart!

Har läste bägge dina inlägg, din upplevelse är ju helt vansinnig. Du är så jäkla stark som klarat av detta i ett främmande land, hittar inte ens ord för allt du varit med om. Min upplevelse var tuff på sitt sätt men inte ens i närheten.

Det stämmer det du säger, om oss, har tänkt samma sak. Jag har ju sagt innan, det gick för lätt, der måste bli svårt nånstans. Tyvärr fick jag väl rätt men man får försöka bearbeta det och gå vidare. Framförallt du som önskar fler barn- jag står fast vid att detta gör jag aldrig om:)

Ta det lugnt och låt det ta tid att bli frisk. Har ju inte alls dina skador men klarar just nu max en promenad runt området när jag ska dra vagnen också. Det får vara så helt enkelt.

Fördelen för oss, som min läkare sa när vi pratade förlossningsrädsla, är att vi som haft en lätt graviditet har grundstyrkan i behåll. Inga förtvinade muskler osv. Vill gärna tro vi har nytta av det nu också.

Bra att du verkat klara att ta till dig din bebis trots allt hemskt som hänt. Och du, din man och du kommer bara komma närmare varann, han har sett allt redan. För mig känns det bara skönt att inte ha något att dölja längre. Nu har han sett mig skrika av smärta , bajsa på mig, blöda litervis med blod, han matade mig när jag inte kunde äta själv, han får kolla så såren i rumpen ser okej ut.

Jo, en sak fick han aldrig reda på- min vikt :) den vet han än idag inte ;)
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-17 20:54:55 följande:

Skönt att höra att fler gör som jag även om jag ändå är kluven till om det är rätt eller ej. Med första barnet var jag jätteduktig på att sitta upp och amma och få henne att sova i egen säng. Med nr 2 samsov jag mest för att ens orka tillvaron med två små. Men jag tycker även att samsovning är supermysigt även om oron finns där. Samtidigt är man kanske orolig oavsett när de är såhär små. Jo nykter och rökfri är jag. Täcke har vi på oss för det är ju så kallt...

Apropå napp. Har ni börjat med det ännu? Jag provade i natt när hon snuttat i timmar och jag började bli öm. Hon tog den direkt och somnade nöjd. Tänker bara att den inte ska konkurrera ut amningen. I morgon ska vi dock få hembesök av BVC sköterskan så då hoppas vikten är bra så man få kvitto på att amningen funkar.

Vi har börjat lite. Vår sköterska sa att det var inga som helst problem att börja med det nu, förr rekommenderade de att man väntar tills amningen funkade men så gör man inte längre.

Han tycker den är okej då och då
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 18:05:57 följande:

Redo för att gå ut i 20 minus!? Alltså jag fattar inte magen faktiskt kan bli större än så här... 12 dagar kvar till bf!

Underbar bild, din mage är jättefin
  • amalie79

Så har Arvid gjort sin första tur till barnakuten. Temperaturen var 38,2 ikväll o vi åkte upp. Väntar på ett sista provsvar men det tar 1 1/2 timme så de ringer. Säkert ingen fara för allt annat var bra och de sa vi kunde åka. Men så orolig man blir

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 23:59:55 följande:

Förstår att du blir fruktansvärt orolig! Hoppas på att de ringer och säger att allt är som det ska nu. Och att ni alla får sova och känner er pigga och krya imorgon.

Tack kära du de ringde till sambon precis nu och proverna visar inga infektioner ingenting så nu äter jag en kvällsmacka innan natten ( sambon ställer fram mat och säger ät för han blev rädd Arvid ska käka upp mig när han fick höra att jag tappat 13 kilo sen förlossningen. Försöker förklara att det är bebis, vatten, svullnad mm och att jag inte går under för det för jag är inte pinnsmal innan)

Sen ska jag krypa ner under täcket. Det var -16 ute och har inte fått upp värmen än. Och bebis vill nog äta snart, om han inte är totalt traumatiserad av klämmande och blodprov då :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-18 00:05:33 följande:

Stackars liten, hoppas inte febern stiger utan att det blir bättre och att det inte är ngt.

Det är klart man blir orolig för sina små när dem blir sjuka.

På sjukhuset visade den bara 37,7. Vi har tid på BVC imorgon förmiddag också så då pratar vi med henne med.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-18 00:16:37 följande:

Min lilla snutta ligger just nu och bråkar vid bröstet, nu har hon tagit båda och är tillbaka på första bröstet igen. Vet inte om det är amningsnappen som stör henne eller vad hon håller på med egentligen.

Denna amningsnappen gör mig högst tveksam till denna amning just nu, jag hatar den, den fäster skitdåligt och hon bara sliter bort den när hon är ivrig och man måste liksom hela tiden hålla den på plats innan hon sugit en stund. Det känns som att den just nu bara förstör hela amningen. Jag vill kunna känna att amningen flyter men den där förbaskade nappen gör att det absolut inte flyter på. Bara krångligt.

Som igår när vi var hos svärisarna och hon skulle amma, då ska man hålla på och krångla med en jävla napp och få den på plats, och så trillar den av och det känns så jäkla utblottande att sitta och försöka få dit den med båda händerna innan man kan lägga till ungen liksom. Har försökt utan men det funkar inte, hon får inget tag, jag är alldeles för platt, har även testat att ta bort den när hon sugit en stund så vårtan liksom åkt ut lite men det funkar inte iallafall.

Förlåt för gnälligt inlägg.

Nej det är väl inte gnälligt. Alla har väl någonting med amning någon gång. För mig är det att jag ibland mår illa när han suger tag. Hoppas det lägger sig om ett tag, att det är hormonerna:) köpte hem amningsnapp når det gjorde som mest ont men har inte testat. Han suger så fint och oftast gör det inte ont nu och någon gång då det blivit jobbigt har sambon gett honom en flaska, han tar det med
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-18 01:33:30 följande:

Vi håller på än, nu är vi tillbaka på bröst nr 2 efter en flaska ersättning och lite rumpbuffande, så mätt borde hon vara iallafall, nu är det nog bara tröst och någonstans att somna hon är ute efter.

Så kunde jag också känna i början när hon sög att jag nästan blev illamående. Det har säkert lite och göra med att kroppen är ovan vid att ngn suger på brösten. Hoppas det blir bättre för dig.

Vi håller också på. Han släppte två gånger och jag försökte lägga honom i nestet men det gick han inte med pp minsann.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)