• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Skrattar för får en massa sms från min syster som ägnat julledigheten åt att potträna sin minsta tjej. Hon är 2 1/2 och samtidigt så har talet precis lossnat på riktigt så hon babblar och babblar. Helt plötsligt är hon ingen bebis längre liksom. Trosor på den lilla baken och så får man ordentliga svar när man pratar med henne.

Igår hade hon väckt sin mamma 06:00 på väg till toan " kissa pottan!" Som syrran sa,då kan man inte gärna säga att hon får kissa i nattblöjan liksom :D

Jag frågade henne om moster M också får ett toaklistermärke om jag går och kissar, trodde hon skulle säga nej, men jo då, jag skulle absolut få ett med Olof och Anna :D

( vad är det med alla ungar och Frost??)

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-06 01:13:19 följande:

Nu är den äntligen färdig, efter ex antal svordomar och uppdragningar...

Ååååååh vad fin den blev, gud vilket jobb!! Helt underbar!!!
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 01:57:09 följande:

Här ser man en fjärdedel av lillens filt:

Den var ju också helt ljuvlig, jag önskar min svärmor hade gjort riktiga mormorsrutor när hon virkat till sonen istället för att göra dem 30 cm stora "för de såg så små ut", jag älskar mormorsrutor!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-06 07:02:36 följande:

Skrattar för får en massa sms från min syster som ägnat julledigheten åt att potträna sin minsta tjej. Hon är 2 1/2 och samtidigt så har talet precis lossnat på riktigt så hon babblar och babblar. Helt plötsligt är hon ingen bebis längre liksom. Trosor på den lilla baken och så får man ordentliga svar när man pratar med henne.

Igår hade hon väckt sin mamma 06:00 på väg till toan " kissa pottan!" Som syrran sa,då kan man inte gärna säga att hon får kissa i nattblöjan liksom :D

Jag frågade henne om moster M också får ett toaklistermärke om jag går och kissar, trodde hon skulle säga nej, men jo då, jag skulle absolut få ett med Olof och Anna :D

( vad är det med alla ungar och Frost??)

Awwww gullet!! De är ju helt jäkla fantastiska när de börjar prata mer, som du säger, inga bebisar längre! Herregud igår hade jag och sonen värsta diskussionen om ägg och spermier och olika sätt att förlösa bebisar på, det hade jag aldrig trott jag skulle ha med en unge på knappt fyra år men han har verkligen stenkoll! Ja vad är det med Frost?! Nog för att det är en bra film och Olof är rolig men herregud. Det är Frost för hela slanten här hemma när det inte är Bilar som gäller.
  • qatteriin

Elma: Man kan ta Noskapin som gravid enligt janusinfo.se. Klass 2 iofs vilket innebär att det inte finns så många studier men man kan inte se några skadliga effekter för foster.

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-06 07:07:54 följande:

Den var ju också helt ljuvlig, jag önskar min svärmor hade gjort riktiga mormorsrutor när hon virkat till sonen istället för att göra dem 30 cm stora "för de såg så små ut", jag älskar mormorsrutor!

Ja just det era blev ju för stora, synd. Kanske kan ni säga att ni vill ha den i er säng och fråga snällt om hon kan tänka sig att göra en ny med pyttesmå rutor så det blir en till de vuxna och en till den lilla? Man får kanske försöka vara lite slug Jag har alltid tänkt att jag velat ha en mormorsfilt - min älskade mormor hade flera egengjorda men jag tänkte inte på att be att få ärva dem tyvärr, så det var jättemysigt att svärmor kunde tänka sig att göra en till bebisen.
  • Hame
    Mallis87 skrev 2016-01-06 00:07:56 följande:

Det här med namn... Har ni bestämt namn redan eller har några olika alternativ? Har ni delat med er till familj/vänner vad ni har tänkt för något?

Jag blir såå irriterad.... En vän till oss frågade om vi hade några namn till lillebror. Sa då att vi har varsen favorit, men inget är bestämt än. Fick frågan om vilka namn, och när jag sa de två alternativen utbrister hen "men Nää, det kan ni ju inte döpa barnet till!". VAD ger någon rätten att klanka ner på ett namn som vi gillar?! Till saken hör att hen har ett barn med ett väääldigt annorlunda namn, aldrig hört det förr och är kanske inte så förtjust i det, men skulle aldrig få för mig att kommentera det så. Är det ett namn dom gillar så vill ju inte jag "förstöra" med att tala om att jag inte gillar det utan respektera att de tycker det är fint.

Vi har två, tre alternativ men har inte berättat för någon. Just för att slippa reaktioner, vi kommer ju att välja det namnet vi vill i vilket fall!
  • elinville
    Elma skrev 2016-01-06 05:06:09 följande:

Ännu en natt då det är svårt att sova, nu när jag ska "passa på att vila innan bebis kommer". Haha, den som kom på det uttrycket har nog aldrig varit gravid. Alla konstigheter som sker i kroppen och många gånger stör sömnen. Fast nu är det visserligen inte graviditeten i sig som stör utan hosta. Innan var det dotterns hosta som väckte mig, nu är det min hosta som håller mig vaken. Tredje natten och håller på att bli tokig, när jag precis tror att nu är det bättre kommer nästa attack. Vågar inte lita på knipet heller så blir fler rundor till toa. Sitter upp i soffan och försöker hitta någon sovställning som är okej både för att slippa hosta och som fungerar med magen. Går sisådär vill jag påstå. Trösten är att jag iaf inte är nyförlöst och sydd nu, hostade massor efter dottern fötts och det var då ingen höjdare det heller! Dessutom tillhör jag den lyckliga skara som i stort sett mått bra under graviditeten så har ärligt talat inte mycket att gnälla för, men det hade ju varit skönt att slippa hostan för det ;)

Någon som har tips på vad som kan hjälpa? Apoteket hade inget som passade gravida dessvärre.

Honung sägs ju vara lika effektivt som receptfri hostmedicin så kör varmt vatten med honung i till natten.

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

m.netdoktor.se/barn/nyheter/honung-hjalper-mot-hosta/
  • Hame
    Elma skrev 2016-01-06 05:06:09 följande:

Någon som har tips på vad som kan hjälpa? Apoteket hade inget som passade gravida dessvärre.

Jag är också förkyld och hostig :( Har varit det sedan november så jag har förlika mig med att det nog tyvärr kommer att vara så fram tills bebisen kommit. Springer också på toa så fort jag vaknar för att hinna innan jag hostar och riskerar att kissa på mig. Så bar man nu kan springa med foglossning ;)

Jag har fått cocillana utskrivet av läkare, det skulle inte påverka fostret.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 07:31:11 följande:

Ja just det era blev ju för stora, synd. Kanske kan ni säga att ni vill ha den i er säng och fråga snällt om hon kan tänka sig att göra en ny med pyttesmå rutor så det blir en till de vuxna och en till den lilla? Man får kanske försöka vara lite slug Jag har alltid tänkt att jag velat ha en mormorsfilt - min älskade mormor hade flera egengjorda men jag tänkte inte på att be att få ärva dem tyvärr, så det var jättemysigt att svärmor kunde tänka sig att göra en till bebisen.

Skulle nog kunna, men märkligt nog trots att de hantverkar både svärmor och svärfar så tar de inte gärna tag i sånt till barnbarnet... Svärmor är mycket för att beklaga sig om hur besvärligt det blir också så det lockar inte. Får se om hon erbjuder sig, för då får hon gärna göra! Som jämförelse, vi ville ha bord och små stolar till sonens rum. Svärfar är snickare med specialkunskap om att bygga stolar, så vi frågade honom om han kunde tänka sig att bygga. Men de tyckte det var så besvärligt så sonen fick möbler från Ikea istället... Fine by me men lite synd när jag vet hur fina möbler han kan bygga och hur värdefullt det hade varit att ha något som han byggt.
  • qatteriin
    Mallis87 skrev 2016-01-06 00:07:56 följande:

Det här med namn... Har ni bestämt namn redan eller har några olika alternativ? Har ni delat med er till familj/vänner vad ni har tänkt för något?

Jag blir såå irriterad.... En vän till oss frågade om vi hade några namn till lillebror. Sa då att vi har varsen favorit, men inget är bestämt än. Fick frågan om vilka namn, och när jag sa de två alternativen utbrister hen "men Nää, det kan ni ju inte döpa barnet till!". VAD ger någon rätten att klanka ner på ett namn som vi gillar?! Till saken hör att hen har ett barn med ett väääldigt annorlunda namn, aldrig hört det förr och är kanske inte så förtjust i det, men skulle aldrig få för mig att kommentera det så. Är det ett namn dom gillar så vill ju inte jag "förstöra" med att tala om att jag inte gillar det utan respektera att de tycker det är fint.

Men vilken jäkla människa, så säger man väl inte?! Vi har namn bestämt, både tilltalsnamn och mellannamn. Gamla släktnamn. Jag är sugen på ett tredje namn men sonen har bara två så det känns så orättvist, men det kanske bara är i mitt huvud... Det är för att jag har ett mellannamn som jag alltid älskat som flera i släkten haft före mig.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)