• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2016-01-06 00:07:56 följande:

Det här med namn... Har ni bestämt namn redan eller har några olika alternativ? Har ni delat med er till familj/vänner vad ni har tänkt för något?

Jag blir såå irriterad.... En vän till oss frågade om vi hade några namn till lillebror. Sa då att vi har varsen favorit, men inget är bestämt än. Fick frågan om vilka namn, och när jag sa de två alternativen utbrister hen "men Nää, det kan ni ju inte döpa barnet till!". VAD ger någon rätten att klanka ner på ett namn som vi gillar?! Till saken hör att hen har ett barn med ett väääldigt annorlunda namn, aldrig hört det förr och är kanske inte så förtjust i det, men skulle aldrig få för mig att kommentera det så. Är det ett namn dom gillar så vill ju inte jag "förstöra" med att tala om att jag inte gillar det utan respektera att de tycker det är fint.

Gud så oförskämt! Man behöver inte gilla alla namn men man säger i varje fall inget negativt! Skit i dem och ta det namn som ni gillar bäst och som verkar passa bebisen.

Vi har både tilltalsnamn, andranamn och smeknamn klart . Fast vi har bara berättat det för familjen och min bästa kompis. Har kallat bebisen smeknamnet ända sedan RUL så jag hoppas verkligen att han passar i det.
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-05 23:30:10 följande:

Så skönt att allt verkar gå åt rätt håll för er. Hade hon svårt med andningen eller sådär när hon föddes? Vilket fint namn oj, ja hon hade det gott i magen då gick hon ner mkt i vikt i början?

Vi har också fått komma hem med hemsjukvård, känns såå skönt att få vara hemma med resten av familjen, vi blev aldrig erbjudna det med sönerna så det känns lyx som du säger. Vår lilla tjej blev precis en vecka idag. Vi är sondar fortfarande, imorgon ska vi testa att minska mängden för första ggn och se hur hon klarar det. Min amning har kommit igång bra. Tråkigt med din amning, hoppas den kommer igång snart om du vill helamma.

De hade henne uppkopplad på en sån där som mäter andning, syresättning och puls men det såg bra ut hela tiden utan det som blev så akut var att hennes socker föll och blev jättelågt när navelsträngen klipptes- som tur var iom att hon föddes i vecka 36+6 så kollade de lite extra tester och såg detta direkt så vi kom till Neo samma natt så hon fick sockerdropp och sond. Hon gick ner lite men iom att de sondade helt de första dagarna så var det först när jag började försöka amma en del av gångerna som hon gick ner i vikt.

Blev konstigt då jag inte kunde amma de första dygnen men efter vi kommit hem så har det ökat så hon klarar sig en del av gångerna på mig och resten tar vi med flaskan. Struntar i att pumpa nu men första 2 1/2 vecka pumpade jag efter varje amning och iom att hon skulle ha mat minst var tredje timme för att hålla sockernivåerna så blev det inte så mycket sömn då hela proceduren tog minst en timme trots att min man tog sondningen. Så jag känner mig lite dimmig i hjärnan :)

Hoppas det går bra med minskningen imorgon- hur ofta kommer de hem och har kontroller?
  • himw
    amalie79 skrev 2016-01-05 23:33:34 följande:

Clara är ett av mina favoritnamn också! :) står definitivt högt upp på listan!

Det är så himla fint- vi var helt inne på Wera men när hon kom ut så kändes det lite för hårt så när vi kom på Clara så kändes det perfekt :)

Spännande och se vad ni får för någon liten!
  • himw
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 00:48:58 följande:

Oh ja då kan jag förstå att det är stor skillnad, svårt att föreställa sig att ens barn ska ligga med massa slangar. Lät så fint som du beskrev att man faktiskt får ta upp och gosa hur mycket man vill <3.

Tycker också att jag blivit mer ödmjuk, har ju bara erfarenhet av graviditet än så länge men har flera gånger sagt till min man att vi ska vara tacksamma att vi inte behövt kämpa för att jag skulle bli gravid, vi har inte haft några missfall, jag har mått bra hela tiden och bebisen verkar frisk så peppar peppar är vi så tacksamma för allting och hoppas verkligen att förlossningen också ska gå bra. Jag har ju amerikaner runt mig hela tiden och här är ju folk generellt mer religiösa. Har fått höra en leenden och folk som sagt hur "blessed" jag är - och så känns det faktiskt även om jag själv inte är så religiös.

Ja det känns spännande med bebisen nu, men har fyra inlämningar kvar så får se vad jag hinner med (håller bara på med första...) och vad jag får göra vid omtentaperioden i februari-mars. Känns så svårt att koncentrera sig på skrivandet när jag samtidigt undrar hela tiden och tänker på att bebisen kan komma när som helst.

Men jag känner att jag nästan blir lite religös när jag tittar på henne- eller kanske mest fascinerad över vad våra kroppar kan göra- det är ju heeeeeelt galet egentligen! Vi skapar små människor inuti oss och när de kommer är det en ny person. Har så svårt att greppa det :)

4 inlämningar kvar? Usch! Glöm inte bort att hinna njuta av den sista tiden som gravid- jag saknar magen jättemycket trots att det var tungt och otympligt sista veckorna men du fixar inlämningarna och annars finns de ju kvar till mars ;)
  • WiMe06
    himw skrev 2016-01-06 01:00:43 följande:
    De hade henne uppkopplad på en sån där som mäter andning, syresättning och puls men det såg bra ut hela tiden utan det som blev så akut var att hennes socker föll och blev jättelågt när navelsträngen klipptes- som tur var iom att hon föddes i vecka 36+6 så kollade de lite extra tester och såg detta direkt så vi kom till Neo samma natt så hon fick sockerdropp och sond. Hon gick ner lite men iom att de sondade helt de första dagarna så var det först när jag började försöka amma en del av gångerna som hon gick ner i vikt.

Blev konstigt då jag inte kunde amma de första dygnen men efter vi kommit hem så har det ökat så hon klarar sig en del av gångerna på mig och resten tar vi med flaskan. Struntar i att pumpa nu men första 2 1/2 vecka pumpade jag efter varje amning och iom att hon skulle ha mat minst var tredje timme för att hålla sockernivåerna så blev det inte så mycket sömn då hela proceduren tog minst en timme trots att min man tog sondningen. Så jag känner mig lite dimmig i hjärnan :)

Hoppas det går bra med minskningen imorgon- hur ofta kommer de hem och har kontroller?
    Okej, men skönt att andning och sådant var bra iallafall och vilken tur dem upptäckte det där med sockernivåerna. Jag fick ha tösen hos mig rätt länge innan läkaren på neo ville ha henne för kontroll. Så första natten låg hon också på en såndär sal med värmelampa och mätning, jag låg på bb. Sen fick vi ett rum. Tyvärr fick inte sambon plats då det inte var familjerum vi fick, men han var ju ändå tvungen att sova hemma med grabbarna.

Ja, sömnen blir ju lite si sådär med hela proceduren var tredje timme. Tyvärr sover tjejen lite taskigt på det om nätterna med så man kan ju räkna timmarna på en hand som man får sova så förstår precis vad du menar med lite dimmig. Skönt att det funkar med flaskan trots att hon ammar, annars blir det ju lätt att dem vänjer sig vid flaska.

Dem kommer hem 3 ggr i veckan, men iom att det är helgdag imorgon kommer dem torsdag istället så det blir bara 2 ggr denna veckan.
  • Seven Costanza
    himw skrev 2016-01-06 01:08:28 följande:

Men jag känner att jag nästan blir lite religös när jag tittar på henne- eller kanske mest fascinerad över vad våra kroppar kan göra- det är ju heeeeeelt galet egentligen! Vi skapar små människor inuti oss och när de kommer är det en ny person. Har så svårt att greppa det :)

4 inlämningar kvar? Usch! Glöm inte bort att hinna njuta av den sista tiden som gravid- jag saknar magen jättemycket trots att det var tungt och otympligt sista veckorna men du fixar inlämningarna och annars finns de ju kvar till mars ;)

Ja jag har tänkt på det flera gånger hur märkligt det är att det faktiskt blir en ny person från den här magen, som ska växa upp och ha åsikter och leka, plugga och sedan städa, jobba och betala skatt .

Mmm FYRA inlämningar kvar och alla är ordinarie så det är inte jag som rört till det. Höstterminen varar till söndag 24/1 och de kör ända in i kaklet de jäklarna. Hade sista salstentan i delkurs 3 16/12, sedan fick vi ut instruktionerna till en uppgift till delkurs 4 som ska in 13/1 och det är den jag håller på med nu. Har även precis fått instruktioner till den andra grejen i delkurs 4 som ska in 20/1 men den har jag ju inte hunnit börja med ännu. Den 7/1 får vi instruktioner till delkurs 3 som ska in 14/1, och 14/1 får vi instruktioner till den sista grejen i delkurs 3 som ska in 21/1... Usch.

Så ja, det är två delkurser á 7,5 HP med två examinationer kvar i varje. Och då har jag redan gjort två examinationer i vardera delkurs, så det blir fyra examinationer per delkurs totalt och det har ju även varit två andra delkurser á 7,5 HP tidigare på terminen som jag redan är klar med... Aldrig behövt producera så mycket för en A-kurs i hela mitt liv och kommer INTE läsa B-kursen på det universitetet. Halva mig vill bara skita i det och njuta av de sista dagarnas graviditet för jag har svårt att fokusera, men samtidigt så blir det ju så mycket att lämna in i februari-mars när bebisen redan är här om jag inte gör klart något av det nu. Har tänkt börja på en annan högskolas B-kurs på halvfart i augusti/september nämligen om allt känns bra
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-06 01:28:48 följande:

Okej, men skönt att andning och sådant var bra iallafall och vilken tur dem upptäckte det där med sockernivåerna. Jag fick ha tösen hos mig rätt länge innan läkaren på neo ville ha henne för kontroll. Så första natten låg hon också på en såndär sal med värmelampa och mätning, jag låg på bb. Sen fick vi ett rum. Tyvärr fick inte sambon plats då det inte var familjerum vi fick, men han var ju ändå tvungen att sova hemma med grabbarna.

Ja, sömnen blir ju lite si sådär med hela proceduren var tredje timme. Tyvärr sover tjejen lite taskigt på det om nätterna med så man kan ju räkna timmarna på en hand som man får sova så förstår precis vad du menar med lite dimmig. Skönt att det funkar med flaskan trots att hon ammar, annars blir det ju lätt att dem vänjer sig vid flaska.

Dem kommer hem 3 ggr i veckan, men iom att det är helgdag imorgon kommer dem torsdag istället så det blir bara 2 ggr denna veckan.

Åh- har du också fått en nattuggla till dotter? Jag har en bredvid mig som sover hela dagarna och har sin primetime nu mellan 01-06 så nu har vi försökt att dela upp natten i två pass så vi får sova lite var :)
  • mirakelspektakel
    mirakelspektakel skrev 2016-01-06 01:13:19 följande:

Nu är den äntligen färdig, efter ex antal svordomar och uppdragningar...

Kanske borde skrivit att jag postade en bild på babyfilten, så ni som inte ser den i appen vet vad inlägget var om...
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-06 01:13:19 följande:

Nu är den äntligen färdig, efter ex antal svordomar och uppdragningar...

Men guuud så underbart fin! Har du gjort den helt själv? Så imponerad jag blir!

Själva har vi fått en filt med mormorsrutor som blivande farmor har virkat. Jag kan ingenting alls om handarbete utan jag bara önskar mig saker och om hon tycker det verkar roligt så gör hon dem (hon är pensionär). Så det är superbra .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)