• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-13 02:43:36 följande:

En fråga, ikväll så har det känns lite konstigt kring naveln, huden känns väldigt tunn och utspänd. Smörjde magen med olja men det hjälpte inte alls. Sen när jag gick och la mig så gjorde det riktigt ont när jag la mig på sidan och det känns typ som magmusklerna verkligen delat på sig. Det spänner och drar och är så pass obehagligt att jag helst inte vill röra mig alls. Jag försökte palla upp magen med kuddar och lyckades somna, men vaknade av att jag behövde byta sida, men det värker så konstigt runt naveln nu att jag helst skulle vilja hålla ihop huden där på något sätt... Någon annan som känner igen detta?

Känner inte igen det men det låter inget skönt alls. <3
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-12 22:36:34 följande:

Ah, jag har inte fb så tyvärr kan jag inte kika där

Kan det va så illa att man får vad man förtjänar, haha, då måste jag gjort ngn väldigt illa med tanke på den äldstas humör ibland, hahaha!!

Oj oj haha, han vet redan vad han vill ha :-P

Äsch då vad synd, där finns massor!! Åhléns har jag hört ska ha en del smått också, vet inte om de har webshop dock.

Haha ja eller så får man inte mer än man klarar av som vissa säger, men ibland undrar jag... Hoppas lillan sov lite efter amningsracet!! Så som bebis bökat om kvällarna senaste tiden så inser jag allt mer att det kommer bli sena kvällar här hemma när hon är ute, men det var det med sonen med.
  • qatteriin

En fråga, ikväll så har det känns lite konstigt kring naveln, huden känns väldigt tunn och utspänd. Smörjde magen med olja men det hjälpte inte alls. Sen när jag gick och la mig så gjorde det riktigt ont när jag la mig på sidan och det känns typ som magmusklerna verkligen delat på sig. Det spänner och drar och är så pass obehagligt att jag helst inte vill röra mig alls. Jag försökte palla upp magen med kuddar och lyckades somna, men vaknade av att jag behövde byta sida, men det värker så konstigt runt naveln nu att jag helst skulle vilja hålla ihop huden där på något sätt... Någon annan som känner igen detta?

Det kan säkert vara magmusklerna. När mina delades när jag väntade sonen så small det riktigt till - inte med ljud men det kändes så. Den första tiden efteråt fick jag liksom hålla emot när jag rörde mig för att det som du säger kändes så tunt. Det blev bättre med tiden och den här gången har det inte känts alls lika illa som tur är. Magmusklerna gick ändå ihop bra, fick jag bekräftat när jag var tillbaka till sjukgymnasten efter ett par månader, så det verkar inte ha betydelse för den biten iaf. Men tusan så obehagligt det är!
  • qatteriin

Alltså jag blir lika besviken varje natt när jag går upp på toa och vattnet inte går. Haha! Men det är ju några dagar kvar till bf...

• Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-13 06:41:43 följande:

Alltså jag blir lika besviken varje natt när jag går upp på toa och vattnet inte går. Haha! Men det är ju några dagar kvar till bf...

Känner samma här hehe! Var så besviken( vet att jag tar ut nåt i förskott) att jag gick till sambons jobb å bara den promenaden tog ca 40min med dotter i vagnen å sedan jäkla massa snö som vagnen skulle dras igenom! Hade rejält med sammandragningar när jag väl kom fram å tänkte att inatt då kanske det startar men iiiicke!!

Sen tänkte jag på det här med slemproppen, jag fick ju nåt aom var rejält slemmigt å som snor för 1vecka sen. Men kan det ha varit slemproppen ens om bebisen inte ens trängt ner?! Vet ju att slemproppen kan återbildas.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-13 06:36:54 följande:
    Äsch då vad synd, där finns massor!! Åhléns har jag hört ska ha en del smått också, vet inte om de har webshop dock.

Haha ja eller så får man inte mer än man klarar av som vissa säger, men ibland undrar jag... Hoppas lillan sov lite efter amningsracet!! Så som bebis bökat om kvällarna senaste tiden så inser jag allt mer att det kommer bli sena kvällar här hemma när hon är ute, men det var det med sonen med.
    Vet också att Åhléns har små kläder,
    Men tyvärr verkar dem inte ha ngn webshop. Jaja, det löser sig nog, haha, innan jag hittat kläder så har hon vuxit ut dem

Tösen här hemma har verkligen följt samma mönster hon hade i magen. Spännande ändå att se om er lille också kommer följa samma rytm som i magen en del gör det ju inte alls. Följde sonen sin rytm han hade i magen?
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2016-01-13 07:15:25 följande:
    Men tyvärr verkar dem inte ha ngn webshop. Jaja, det löser sig nog, haha, innan jag hittat kläder så har hon vuxit ut dem

Tösen här hemma har verkligen följt samma mönster hon hade i magen. Spännande ändå att se om er lille också kommer följa samma rytm som i magen en del gör det ju inte alls. Följde sonen sin rytm han hade i magen?
    m.zalando.se/barn-klader/__storlek-44/

Här finns också en den strl 44. Har för mig att lekmer å jollyroom också har :)
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-13 06:49:13 följande:

Känner samma här hehe! Var så besviken( vet att jag tar ut nåt i förskott) att jag gick till sambons jobb å bara den promenaden tog ca 40min med dotter i vagnen å sedan jäkla massa snö som vagnen skulle dras igenom! Hade rejält med sammandragningar när jag väl kom fram å tänkte att inatt då kanske det startar men iiiicke!!

Sen tänkte jag på det här med slemproppen, jag fick ju nåt aom var rejält slemmigt å som snor för 1vecka sen. Men kan det ha varit slemproppen ens om bebisen inte ens trängt ner?! Vet ju att slemproppen kan återbildas.

Haha ja vad gör man inte!! Jag har bm idag så jag måste ut på promenad, men några längre sträckor blir det inte för mig. Räcker att gå till förskolan faktiskt för att få en massa sammandragningar... Men inte hjälper det! :-P

Ja det kan säkert ha varit slemproppen ändå men som sagt, den kan ju återbildas... Så dåligt uttänkt att man inte kan få ett slutdatum från naturen!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-13 07:15:25 följande:

Ajdå, dumma Åhléns. :-P Men ja hehe de växer ju så snabbt ur de där minsta kläderna så snart har hon nog brallor som funkar! Säg till om jag ska kolla irl och skicka per post annars.

Jag tror sonen följde sin rytm, han var också kvällspigg i magen och även utanför... men det kke de flesta bebisar är? Den här är rätt lugn på fm iaf så då kke man kan få lite vila när sonen är på förskolan isf, det vore ju skönt.
  • Ninin

Precis så har jag också! Det började för typ två veckor sedan, var riktigt obehagligt till en början, kändes som huden skulle spricka upp. Gick och försökte hålla in magen, dels med händerna och dels med djupa magmusklerna. Nu har det lugnat sig och jag tänker inte på det så mycket.

Det måste ju vara nåt med magmusklerna/linea alba som håller ihop dem eller själva huden kring naveln. Har bestämt mig för att det värsta som händer är att det blir fult och skrynkligt när barnet är ute om det är huden. Är det musklerna/linea alba borde det kunna läka ihop sedan. Och det går inte att göra nåt för att förhindra det..

Kan förresten passa på att tipsa om appen MammaMage som utgår från den senaste kunskapen om hur man ska träna efter graviditeten för att få tillbaka så stark (och därmed snygg) bålmuskulatur som möjligt. En sjukgymnastkompis som är väl insatt tycker den är toppen och jag håller med om teorierna bakom, återstår bara att testa ordentligt själv när bebis är ute.

Man har ändrat rekommendationerna rätt radikalt på sistone, tex är det inte alls plankan och sneda situps som gäller längre för att få ihop musklerna på framsidan.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)