• Anonym (Respekt)

Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?

Jag har länge funderat på varför folk har så svårt för att respektera det. Eller åtminstone acceptera det. Själv är jag en tjej på 24 år, som söker mig till män i 40-50-årsåldern. Jag förlorade oskulden med en 10 år äldre man, och har sedan dess gått vidare uppåt till 20-30 år äldre män. Har attraherats av äldre sedan jag var 14. På den tiden en 42 år gammal granne. Där kan jag idag medge att det var fel av honom att ens prata med mig om de saker vi pratade om. Men idag, när jag är en vuxen kvinna. Varför?

Om jag hade en dålig relation till min pappa? Ja, det hade jag. Men vad spelar det för roll då? Om jag söker närhet och trygghet (som jag inte fick som barn) i en sexuell eller mer varaktig relation, varför skulle åldersskillnaden vara ett problem? Varför stör man sig på det?

Jag är ute efter en vettig diskussion, inga påhopp eller onda ord. Jag är nyfiken på vad ni tycker, helt enkelt!

• Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-25 01:54:48 följande:
    Eh, jo, detta är ju precis vad det har. Och ju äldre livspartner man väljer desto tidigare blir utgångsdatumet. 
    Fel..Fel..Fel

Det genomsnittliga tiden för relationer hos personer 18-23 år är 3 år

23-25 5 år

40-45 15 år

Det i genomsnitt håller relationer i sverige i 7 år

Detta innebär att ett par där hon är 25 och han 45  i genomsnitt håller 7 år. Då är hon 32 och han 52 år.  Håller de ihop längre så så håller kärleken längre än hos genomsnitts paren i Sverige.
  • Anonym (Kry)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 02:10:31 följande:
    Fel..Fel..Fel

Det genomsnittliga tiden för relationer hos personer 18-23 år är 3 år

23-25 5 år

40-45 15 år

Det i genomsnitt håller relationer i sverige i 7 år

Detta innebär att ett par där hon är 25 och han 45  i genomsnitt håller 7 år. Då är hon 32 och han 52 år.  Håller de ihop längre så så håller kärleken längre än hos genomsnitts paren i Sverige.
    Fast det är ju inte statistik som avgör sånt utan personliga val och förutsättningar. Ett par har alla chanser att leva ett långt liv ihop om de båda är nära varandra i ålder. Så nej, jag har inte fel.

Att folk väljer skilsmässa efter ett antal år beror på annat än ålder det. De flesta vill nog ha en livslång lycklig relation till sina partners och detta kommer man garanterat inte att få om man väljer någon som är mycket äldre än en själv. Av rent biologiska skäl. 

Sluta hitta på lama ursäkter för din egen gubbsjuka.
  • Anonym (Kry)

Och era slöa gubbspermier står knappast högt i kurs hos barnsugna unga kvinnor heller så. Ge er. 

• Anonym (motvals)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-25 02:16:58 följande:
    Fast det är ju inte statistik som avgör sånt utan personliga val och förutsättningar. Ett par har alla chanser att leva ett långt liv ihop om de båda är nära varandra i ålder. Så nej, jag har inte fel.

Att folk väljer skilsmässa efter ett antal år beror på annat än ålder det. De flesta vill nog ha en livslång lycklig relation till sina partners och detta kommer man garanterat inte att få om man väljer någon som är mycket äldre än en själv. Av rent biologiska skäl. 

Sluta hitta på lama ursäkter för din egen gubbsjuka.
    Är knappast gubbsjuk eftersom jag är en kvinna i mina bästa år. 

Romantiserande om ett långt liv tillsammans är inte realistiskt i vårt samhälle. 

Det är inte ens realistiskt att tro att de flesta av oss önskar en livslång relation. De flesta av oss vill ha kärleksfulla relationer med passionerat samliv, hellre än vänskapsrelationer. Därför kommer vi att skilja oss åtminstone 1 gång, kanske flera.  Därför kommer åldern inte att ha så stor betydelse. 

Dessutom är det inte säkert att livet blir så långt. Min första man dog av cancer när han var 36 år, jag var då 32.  Träffade därefter min man som är 15 år äldre än mig. Vi har haft många fina kärleksfulla år tillsammans.

Min syster som är 5 år yngre har varit gift och skild 2 gånger, båda gångerna med rätt jämnåriga män. Nu har hon bestämt sig för att eventuellt leva som särbo med den man hon nu träffar, men helst vill hon leva som singel nu när barnen är stora.

Så du ser drömmen om evig kärlek är bara en dröm. Vi andra vi gör det bästa av våra liv och har vi tur hittar vi kärleken oavsett ålder.  
  • Anonym (Kry)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 04:14:21 följande:

Romantiserande om ett långt liv tillsammans är inte realistiskt i vårt samhälle. 

Det är inte ens realistiskt att tro att de flesta av oss önskar en livslång relation. De flesta av oss vill ha kärleksfulla relationer med passionerat samliv, hellre än vänskapsrelationer. Därför kommer vi att skilja oss åtminstone 1 gång, kanske flera.  Därför kommer åldern inte att ha så stor betydelse. 

Dessutom är det inte säkert att livet blir så långt. Min första man dog av cancer när han var 36 år, jag var då 32.  Träffade därefter min man som är 15 år äldre än mig. Vi har haft många fina kärleksfulla år tillsammans.

Min syster som är 5 år yngre har varit gift och skild 2 gånger, båda gångerna med rätt jämnåriga män. Nu har hon bestämt sig för att eventuellt leva som särbo med den man hon nu träffar, men helst vill hon leva som singel nu när barnen är stora.

Så du ser drömmen om evig kärlek är bara en dröm. Vi andra vi gör det bästa av våra liv och har vi tur hittar vi kärleken oavsett ålder.  
    Jag ser inga drömmar, jag ser verkligheten och lever efter denna. Man kan inte gärna jämföra majoriteten av människor (som lever ett långt liv, åtminstone här i västvärlden) med den minoritet som blir sjuka och dör tidigt.

De flesta lever till 85 och då är det bara dumt att skaffa barn med någon som är 20 år äldre. Det garanterar ett för tidigt avsked. Dessutom taskigt mot barnen, särskilt om man är en gubbstrutt som Tareq och får barn när man är 55. 

Jo, det är ganska vanligt att hoppas på en stark relation som håller, även om det inte alltid blir så i slutändan. Det är liksom detta som motiverar människor till att ens söka en seriös relation. Folk är i regel inte avtrubbade på det sättet du verkar tro. Inte heller ser vi partners som slit och slängvaror. Inte från början iallafall.

Nej, jag håller inte med dig. Livslång kärlek mellan jämngamla par går att uppnå, förutsatt att båda parter får behålla sin hälsa. Dock så får man allt ta och anstränga sig lite och inte tro att allt sker per automatik. 
  • Anonym (Mamma)

Det ändrar sig väl när du blir äldre? När den äldre mannen är 40 så är han ju fortfarande i sina bästa år!! 

• Anonym (motvals)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-25 04:48:42 följande:
    Jag ser inga drömmar, jag ser verkligheten och lever efter denna. Man kan inte gärna jämföra majoriteten av människor (som lever ett långt liv, åtminstone här i västvärlden) med den minoritet som blir sjuka och dör tidigt.

De flesta lever till 85 och då är det bara dumt att skaffa barn med någon som är 20 år äldre. Det garanterar ett för tidigt avsked. Dessutom taskigt mot barnen, särskilt om man är en gubbstrutt som Tareq och får barn när man är 55. 

Jo, det är ganska vanligt att hoppas på en stark relation som håller, även om det inte alltid blir så i slutändan. Det är liksom detta som motiverar människor till att ens söka en seriös relation. Folk är i regel inte avtrubbade på det sättet du verkar tro. Inte heller ser vi partners som slit och slängvaror. Inte från början iallafall.

Nej, jag håller inte med dig. Livslång kärlek mellan jämngamla par går att uppnå, förutsatt att båda parter får behålla sin hälsa. Dock så får man allt ta och anstränga sig lite och inte tro att allt sker per automatik. 
    Varför inte säga att det är upp till var och en att söka efter en partner som passar just dem?  

Tycker nog inte att man är känslomässigt avtrubbad om man lever efter devisen att hellre leva en tid i kärlek än att leva resten av livet med någon i rätt ålder.

Det måste vara känslan som avgör vem man väljer att leva med, inte åldern, 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 04:14:21 följande:

Hur gammal är man när man är i sina bästa år, måste först veta det innan jag kan bemöta detta.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oraklet) skrev 2025-02-25 17:03:34 följande:

Denna typ av trådar startas i 10 fall av 10 av gubbsjuka män. Finns ingen 24 -årig som konsekvent dras till äldre män per se och som skulle ha så stort behov av att dryfta sin dragning här på familjeliv. Männen däremot som inte haft en kvinna öht, som blivit ratad av den jämnåriga kvinnan i hela sitt liv och nu sitter där och tittar på söta flickor på tv.n. Ja han lär nog kunna starta en tråd där det ska vädras kvinnohat.  Fenomenet kan i undantagsfall inträffa såsom i exemplet med Tareq Taylor och Sofia. Men annars nej.Och hade naturen menat att så skulle vara hade vi sett många fler sådana par i vardagen men de finns inte. Hade Tareq Taylor inte varit tvkock utan pizzabagare i Tensta hade Han givetvis inte varit tsm med Sofia idag. Så det är status, pengar och den arena mannen ger som lockar kvinnan. Inte 50+ gubben i sig. 

Nåja, mitt ex (58 år) fick nyligen en unge med en 23 år yngre tjej på 35. 
    Han är inte speciell på något vis, lite lönnfet och allmänt grå. Fast å andra sidan är hon ingen skönhet heller. 
    Båda jobbar i livsmedelsbutik, träffades på jobbet.

Vad hon ser hos honom kommer jag aldrig att förstå.
Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?