• Anonym (Respekt)

Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?

Jag har länge funderat på varför folk har så svårt för att respektera det. Eller åtminstone acceptera det. Själv är jag en tjej på 24 år, som söker mig till män i 40-50-årsåldern. Jag förlorade oskulden med en 10 år äldre man, och har sedan dess gått vidare uppåt till 20-30 år äldre män. Har attraherats av äldre sedan jag var 14. På den tiden en 42 år gammal granne. Där kan jag idag medge att det var fel av honom att ens prata med mig om de saker vi pratade om. Men idag, när jag är en vuxen kvinna. Varför?

Om jag hade en dålig relation till min pappa? Ja, det hade jag. Men vad spelar det för roll då? Om jag söker närhet och trygghet (som jag inte fick som barn) i en sexuell eller mer varaktig relation, varför skulle åldersskillnaden vara ett problem? Varför stör man sig på det?

Jag är ute efter en vettig diskussion, inga påhopp eller onda ord. Jag är nyfiken på vad ni tycker, helt enkelt!

• Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?
  • Tyra myra

Intressanta tankar i den här tråden. 

Å ena sidan dömer man yngre kvinnor för att de attraheras av äldre män.
    Å den andra dömer man äldre män för att de attraheras av yngre kvinnor.

Man vill ha jämnvikt när det gäller ålder i parförhållanden. Får lite vibbar av social ingenjörskonst här. Tänk om vi kunde hitta det perfekta receptet för lyckad parbildning ?

I verkligheten är det nog mera komplicerat än så.  Vi människor har känslor som vägleder oss till vad som förhoppningsvis blir en lyckad relation. Om de inte finns där oaktat åldersskillnader, faller vi i fällan av relationer som inte utvecklas utan faller sönder.

• Anonym (Kry)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-26 16:34:07 följande:
    Så att du menar att man ska vänta tills man hittar en man i rätt ålder. Oavsett om man får känslor för en äldre man ?

Vad händer då om man inte hittar någon i rätt ålder som man får känslor för?

Ska man förbli ungmö ?
    Folk gör som de vill. Men eftersom åsikter efterfrågades i trådstarten kring ämnet så kommer åsikter också att yttras.

Det är min egen starka åsikt att det är dumt att agera på såna känslor när man vet att det är en mycket äldre person som man inte kommer att kunna ha ett livslångt förhållande till.

Men vissa kanske inte vill ha en så lång relation. En del nöjer sig kanske med att se nåt tillfälligt och mindre djupt i relationen sin partner. Jag är inte en av dem.
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-26 16:09:23 följande:
    Vi lever inte för dagen, vi lever i nuet och njuter av varje dag tillsammans. Som sagt.

Vi är för gamla för att skaffa gemensamma barn, mina barn är vuxna. Han har inga och det är jag glad för.
    Det är ju samma sak, iallafall såsom jag tolkar det. Att leva för dagen/stunden/i nuet handlar ju om att inte se eller planera inför en långskriden framtid utan bara ta dag för dag, i detta fall då med en relation. 

Men som sagt, vissa kanske inte ser nån högre mening med ett livslångt förhållande. Men det blir så ytligt i mina ögon med såna relationer. Och det låter inte genomtänkt eller särskilt engagerande om man verkligen älskar en person på djupet. Eftersom det sannolikt kommer att bli så att man förlorar sin partner mycket tidigt, åtminstone när det handlar om åldersskillnader på 15 plus år.

Betänk också att män ofta dör ett par år tidigare än kvinnor i vilket fall så det blir extra många år om man dessutom väljer en partner som kunde vara ens pappa.

Förstår inte hur man bara kan blunda för denna sanning om det nu verkligen rör sig om äkta kärlek. 

Jag blir ledsen bara av tanken på att förlora någon så tidigt. Leva i decennier som änka, nej tack. Och nej tack till att träffa någon ny när man är relativt gammal och precis förlorat nån. Låter bara okänsligt och återigen - skvallrar om att det aldrig handlade om nån djupare kärlek ändå.

Sen är fula gubbar med fetma och erektil dysfunktion ingenting för mig heller. Män på 55+ lär väl knappt få upp den utan hjälp av små piller. Om de ens har någon sexualdrift kvar då.
  • Anonym (Inte svårt att förstå)
    Anonym (Kry) skrev 2025-03-01 03:48:58 följande:
    Det är ju samma sak, iallafall såsom jag tolkar det. Att leva för dagen/stunden/i nuet handlar ju om att inte se eller planera inför en långskriden framtid utan bara ta dag för dag, i detta fall då med en relation. 

Men som sagt, vissa kanske inte ser nån högre mening med ett livslångt förhållande. Men det blir så ytligt i mina ögon med såna relationer. Och det låter inte genomtänkt eller särskilt engagerande om man verkligen älskar en person på djupet. Eftersom det sannolikt kommer att bli så att man förlorar sin partner mycket tidigt, åtminstone när det handlar om åldersskillnader på 15 plus år.

Betänk också att män ofta dör ett par år tidigare än kvinnor i vilket fall så det blir extra många år om man dessutom väljer en partner som kunde vara ens pappa.

Förstår inte hur man bara kan blunda för denna sanning om det nu verkligen rör sig om äkta kärlek. 

Jag blir ledsen bara av tanken på att förlora någon så tidigt. Leva i decennier som änka, nej tack. Och nej tack till att träffa någon ny när man är relativt gammal och precis förlorat nån. Låter bara okänsligt och återigen - skvallrar om att det aldrig handlade om nån djupare kärlek ändå.

Sen är fula gubbar med fetma och erektil dysfunktion ingenting för mig heller. Män på 55+ lär väl knappt få upp den utan hjälp av små piller. Om de ens har någon sexualdrift kvar då.
    Du försöker och gör det så bra när du förklarar på djupet varför unga kvinnor inte ska ha ihop det med äldre män i det fall dom ändå känner för varandra.

Men sen i sista stycket lyser ändå ditt hat igenom och du klarar inte riktigt av att tygla det på slutet.
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Inte svårt att förstå) skrev 2025-03-01 04:19:35 följande:
    Du försöker och gör det så bra när du förklarar på djupet varför unga kvinnor inte ska ha ihop det med äldre män i det fall dom ändå känner för varandra.

Men sen i sista stycket lyser ändå ditt hat igenom och du klarar inte riktigt av att tygla det på slutet.
    Än sen då? Vad finns det att uppskatta hos feta gubbar som struntar i sin hälsa och får problem, bl.a. med pillen, till följd? Sån lättja och förakt för livet förtjänar inget annat än hat tillbaka.

Är inte själv nån ungdom precis men gör ändå vad jag kan för att hålla mig så fräsch som det går. Inte fan gör jag detta för nån tjockis med alkoholproblem och gubbsjuka. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Oraklet) skrev 2025-02-27 17:04:56 följande:

Skojar du ? Du uttrycker dig som att det först efter 55 skulle bli äckligt för en 24-åring. Så upp till den åldern är det rimligt då eller ? Kräks 

De kändisgubbar med en ung tjej på armen har fått hjälp av sin agent och / eller betalar dyra pengar via eskortfirma eller annan förmedling. Det är rena affärstransaktioner som ingen av de ingående parterna hade befunnit sig i om det inte finns funnits pengar med i bilden. Ex Bill Belichick. Rena rama skämtet att se detta ?par?. Stolt visar de upp sig, man får ont i ögonen av att se det. Pinsamt och genant. Hon får betalt för att dra på smilbanden. Och mannen är en fårskalle som står jämte och ler belåtet och pöser stolt över den unga mänskan med det betalda leendet jämte sig. de skämmer ut sig båda två men han som äldre borde veta bättre.  

Vanliga Svenssons är till 99 % ihop med nån i sin egen  ålderskategori +~ några år. Det är bara att se sig omkring. Sen att det finns några få undantag här ja ja, ni är i minoritet. Ni tar upp er själva som nåt slags normalitetsexempel och därmed ihärdigt uppmuntras ju snuskhumrar på denna sida och hoppet väcks om att söta Emilia 18 i kassan på Ica skulle lägga märke till incel - Christer när han handlar.

Att tycke kan uppstå finns i undantagsfall såklart. Men det hör inte till vanligheterna. Så sluta att få det att låta som det. 

Den typen av framstötar från äldre män som denna typ av trådar syftar till att uppmuntra undanber sig nog de flesta unga kvinnor vänligen men bestämt. Och idag efter metoo har de flesta kvinnor dessutom mål i munnen och kommer outa snuskhumrar som inte vet hur man beter sig. 

Jag tänker att det finns män som åldras med stil och sköter om sig och behåller ungdomlig fräschör länge MEN vid 55 tänker jag att huden börjar bli så gammal så den blir äcklig mot en ung kvinnas?! Jag reagerade på uttrycket gamla gubbar och inget annat! 
  • Anonym (Inte svårt att förstå)
    Anonym (Kry) skrev 2025-03-01 04:32:20 följande:
    Än sen då? Vad finns det att uppskatta hos feta gubbar som struntar i sin hälsa och får problem, bl.a. med pillen, till följd? Sån lättja och förakt för livet förtjänar inget annat än hat tillbaka.

Är inte själv nån ungdom precis men gör ändå vad jag kan för att hålla mig så fräsch som det går. Inte fan gör jag detta för nån tjockis med alkoholproblem och gubbsjuka. 
    Du gör vad du kan för ditt eget utseende och vädrar ditt förakt mot män som träffar yngre. Jag tror dessvärre inte att du är ensam om detta beteende.

Mig stör det inte om yngre och äldre män/kvinnor har en kortare/längre relation. Om det finns kärlek så finns det och man kan sällan garantera en relation in i döden oavsett ålder.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Kry) skrev 2025-03-01 03:48:58 följande:

Då tolkar du det inte som jag kan jag börja med att konstatera.
    Vi har för avsikt att hålla ihop också för övrigt.

Dock inte att planera en massa, för oss räcker det med kärleken vi delar.
    Vi har inga planer på att flytta ihop, vi bor så nära varandra att det inte finns någon egentlig mening med en ihopflytt. Har varsitt perfekt boende, på två olika vis så vi har det bästa av två världar.

Det är jag, kvinnan, som är den äldre. Tolv år närmare bestämt. Inget som helst problem. Varför skulle det vara det?
    Vi är båda för gamla för familjebildning, visst skulle han kunna men vid -+50 så känner han sig oavsett för gammal. Och min fertilitet är över sedan länge, vilket bara är skönt då man aldrig behöver oroa sig över en oönskad graviditet.

Det finns inga garantier för något. Min första make avled vid 40 års ålder, jag var 33.
    Min far avled vid 57, min mamma var 44.
    Medellivslängden är mycket högre än så, och det kunde lika gärna varit det omvända. Men som tur är, för mig, så var det inte det.

Du känns väldigt ung med dina barnsliga kommentarer om män 55+, så egentligen kanske vi skulle diskutera Lego istället? Eller annan lämplig leksak.

Min man är visserligen inte 55 men har inte så långt kvar dit, han är varken fet, har potensproblem (snarare tvärtom) eller alkoholproblem, som du nämner i ett senare inlägg.

Varför besvarar jag egentligen dina barnsligheter?
  • Anonym (Rak-svararen)

Det är verkligen otroligt att se hur långt äldre kvinnor går för att intala sig själva och alla andra att äldre män och yngre kvinnor inte passar ihop.
    Fina kärleksrelationer skall dömas ut oavsett, om man bara frågar tanterna. 
    Avundsjukan hos dessa tanter mot de unga kvinnorna vet inga gränser. 
    Pinsamt är bara förnamnet.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-03-02 14:55:04 följande:

Det är verkligen otroligt att se hur långt äldre kvinnor går för att intala sig själva och alla andra att äldre män och yngre kvinnor inte passar ihop.
    Fina kärleksrelationer skall dömas ut oavsett, om man bara frågar tanterna. 
    Avundsjukan hos dessa tanter mot de unga kvinnorna vet inga gränser. 
    Pinsamt är bara förnamnet.

Märklig tolkning! Det finns tillräckligt många män så de räcker till för äldre kvinnor också!! Den vanligaste relationen är ju ändå mellan människor i samma åldersgrupp!! 
Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?