• Anonym (Respekt)

Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?

Jag har länge funderat på varför folk har så svårt för att respektera det. Eller åtminstone acceptera det. Själv är jag en tjej på 24 år, som söker mig till män i 40-50-årsåldern. Jag förlorade oskulden med en 10 år äldre man, och har sedan dess gått vidare uppåt till 20-30 år äldre män. Har attraherats av äldre sedan jag var 14. På den tiden en 42 år gammal granne. Där kan jag idag medge att det var fel av honom att ens prata med mig om de saker vi pratade om. Men idag, när jag är en vuxen kvinna. Varför?

Om jag hade en dålig relation till min pappa? Ja, det hade jag. Men vad spelar det för roll då? Om jag söker närhet och trygghet (som jag inte fick som barn) i en sexuell eller mer varaktig relation, varför skulle åldersskillnaden vara ett problem? Varför stör man sig på det?

Jag är ute efter en vettig diskussion, inga påhopp eller onda ord. Jag är nyfiken på vad ni tycker, helt enkelt!

• Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-25 16:43:59 följande:
    Hur gammal är man när man är i sina bästa år, måste först veta det innan jag kan bemöta detta.
    Jag är 45år och min man fyller 60år i sommar och vi är fortfarande kära, Kan inte tänka mig att jag skulle ha avstått från 10+ år av hans kärlek bara för att det skiljer 15 år mellan oss.  Nej åldern har aldrig varit något problem för oss. 

Tvärtom har jag haft stor glädje av att hans barn i första äktenskapet varit relativt nära mig i ålder. Vi bestämde oss tidigt för att inte skaffa några gemensamma barn eftersom vi ville ge de barn vi redan hade allt. Speciellt viktigt var det för mina barn som mist sin far så tidigt.  Hans äldre barn blev nästan som extraföräldrar eller åtminstone fantastiska barnvakter. 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 17:24:08 följande:
    Jag är 45år och min man fyller 60år i sommar och vi är fortfarande kära, Kan inte tänka mig att jag skulle ha avstått från 10+ år av hans kärlek bara för att det skiljer 15 år mellan oss.  Nej åldern har aldrig varit något problem för oss. 

Tvärtom har jag haft stor glädje av att hans barn i första äktenskapet varit relativt nära mig i ålder. Vi bestämde oss tidigt för att inte skaffa några gemensamma barn eftersom vi ville ge de barn vi redan hade allt. Speciellt viktigt var det för mina barn som mist sin far så tidigt.  Hans äldre barn blev nästan som extraföräldrar eller åtminstone fantastiska barnvakter. 
    Ok, tack för svaret!

När jag var 45 hade jag nog inte heller brytt mig om mannen var 15 år äldre, eller jo kanske... men inte när jag var 35. Själv gifte jag mig med en tio år äldre man i den åldern.
    Äktenskapet höll inte och efter ca tio år skildes vi. Fick ett gemensamt barn, båda hade äldre barn innan.
    Det tråkiga är att hans tidigare ungar aldrig brytt sig om sitt halvsyskon, halvsyskonet räknar dem inte ens som sin släkt.

Ojsan, nu brer jag visst ut det jag skulle skriva!

Idag lever jag istället med en 12 år yngre man, så gissar att jag nog ändå håller med... bara det att jag som nyss fyllda 60 inte vill ha en gubbe på 70+. Vilken dubbelmoral va?!
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-25 17:34:02 följande:
    Ok, tack för svaret!

När jag var 45 hade jag nog inte heller brytt mig om mannen var 15 år äldre, eller jo kanske... men inte när jag var 35. Själv gifte jag mig med en tio år äldre man i den åldern.
    Äktenskapet höll inte och efter ca tio år skildes vi. Fick ett gemensamt barn, båda hade äldre barn innan.
    Det tråkiga är att hans tidigare ungar aldrig brytt sig om sitt halvsyskon, halvsyskonet räknar dem inte ens som sin släkt.

Ojsan, nu brer jag visst ut det jag skulle skriva!

Idag lever jag istället med en 12 år yngre man, så gissar att jag nog ändå håller med... bara det att jag som nyss fyllda 60 inte vill ha en gubbe på 70+. Vilken dubbelmoral va?!
    Ja, detta visar väl att det är mera personen i fråga man blir och förhoppningsvis förblir kär i, och inte åldern.  

När det gäller barnen så var det min man som stod på sig om att vi inte skulle ha barn tillsammans. Han är en mycket klok man som insåg att vi borde koncentrera oss på de barn vi redan hade.  Än fast våra respektive barn inte är släkt med varandra har de ett väldigt gott förhållande till varandra och säger att de är syskon.  

Min mans dotter har två barn och för dem är jag mormor nr2

Om min man någonsin blir gubbe har jag svårt att tro men oavsett vet vi inte vad framtiden har i sitt sköte. Det kanske blir jag som kommer att hamna i demensens dimma före honom. Jag har det arvet med mig, det har inte han
  • Anonym (Kry)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 07:16:06 följande:
    Varför inte säga att det är upp till var och en att söka efter en partner som passar just dem?  

Tycker nog inte att man är känslomässigt avtrubbad om man lever efter devisen att hellre leva en tid i kärlek än att leva resten av livet med någon i rätt ålder.

Det måste vara känslan som avgör vem man väljer att leva med, inte åldern, 
    Därför att det är ett faktum att man försämrar sina chanser till ett långt liv ihop om man väljer en betydligt äldre partner. Det går inte att komma ifrån att den äldre parten nästan alltid kommer att dö tidigare och göra sin fru eller make till änka/änkeman i förtid. Förutsatt att de stannar ihop då.

Man kan leva i kärlek med någon i samma ålder också. Plus att man får en mycket längre lycklig tid ihop om man är något jämngamla. Det säger sig självt.

Håller inte med dig om det sista heller. Inte om man ser till allmänna sanningar. Majoriteten av oss väljer inte en partner som är gammal nog att vara ens förälder. Av både praktiska och känslomässiga skäl så är det mer optimalt (för de allra flesta) att välja en partner i samma ålder som en själv eller därikring. 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 18:45:12 följande:
    Ja, detta visar väl att det är mera personen i fråga man blir och förhoppningsvis förblir kär i, och inte åldern.  

När det gäller barnen så var det min man som stod på sig om att vi inte skulle ha barn tillsammans. Han är en mycket klok man som insåg att vi borde koncentrera oss på de barn vi redan hade.  Än fast våra respektive barn inte är släkt med varandra har de ett väldigt gott förhållande till varandra och säger att de är syskon.  

Min mans dotter har två barn och för dem är jag mormor nr2

Om min man någonsin blir gubbe har jag svårt att tro men oavsett vet vi inte vad framtiden har i sitt sköte. Det kanske blir jag som kommer att hamna i demensens dimma före honom. Jag har det arvet med mig, det har inte han
    Förstår inte hur detta kan få en nedåttumme!

Saknade du inte att få ett gemensamt barn, då du ännu var så ung?
    Vi hade inte betsämt någonting, det var absolut inget jag önskade i början. Men så hände någonting och längtan föddes. Han var först tveksam man efter att ha tänkt över saken så var vi på samma spår.
    Vår son är 26 idag!

Jag och exet är iaf fortfarande vänner, och det känns superbra. Det tycker sonen också.

Hans äldre barn har vår gemensamma absolut noll kontakt med.

Jag hoppas det blir som du önskar och att ni får ett fortsatt bra liv tillsammans!
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-26 02:45:33 följande:
    Därför att det är ett faktum att man försämrar sina chanser till ett långt liv ihop om man väljer en betydligt äldre partner. Det går inte att komma ifrån att den äldre parten nästan alltid kommer att dö tidigare och göra sin fru eller make till änka/änkeman i förtid. Förutsatt att de stannar ihop då.

Man kan leva i kärlek med någon i samma ålder också. Plus att man får en mycket längre lycklig tid ihop om man är något jämngamla. Det säger sig självt.

Håller inte med dig om det sista heller. Inte om man ser till allmänna sanningar. Majoriteten av oss väljer inte en partner som är gammal nog att vara ens förälder. Av både praktiska och känslomässiga skäl så är det mer optimalt (för de allra flesta) att välja en partner i samma ålder som en själv eller därikring. 
    Jag och min man lever i nuet och njuter av varje dag vi är tillsammans.
    Jag är 12 år äldre än honom, ingen av oss kunde bry sig mindre.

Vi är liksom vuxna "på riktigt" har inga ungar som ska roddas med och kommer heller inte skaffa några. Vi är för gamla båda två för sånt.
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-26 05:37:12 följande:
    Jag och min man lever i nuet och njuter av varje dag vi är tillsammans.
    Jag är 12 år äldre än honom, ingen av oss kunde bry sig mindre.

Vi är liksom vuxna "på riktigt" har inga ungar som ska roddas med och kommer heller inte skaffa några. Vi är för gamla båda två för sånt.
    Ok. Då tillhör ni en minoritet. De flesta tänker längre än att leva för dagen, särskilt i en relation.

Sen så vill de flesta ha barn också. Då blir det naturligt att vara mer planerande inför framtiden. Både med ålder, partnerval och allt annat som kan komma att påverka ens egna avkommor.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-25 17:23:01 följande:
    Nåja, mitt ex (58 år) fick nyligen en unge med en 23 år yngre tjej på 35. 
    Han är inte speciell på något vis, lite lönnfet och allmänt grå. Fast å andra sidan är hon ingen skönhet heller. 
    Båda jobbar i livsmedelsbutik, träffades på jobbet.

Vad hon ser hos honom kommer jag aldrig att förstå.
    Var det bara hans utseende DU föll för en gång? Ngt måste han ju ha?
  • Anonym (LP)

Jag tycker det är läge att gå och prata med någon för en dålig anknytning under uppväxten till sin pappa leder till jakt på gamla gubbar! Svårt att över tid ha en relation med någon som är så mycket äldre!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (LP) skrev 2025-02-26 09:57:51 följande:

Jag tycker det är läge att gå och prata med någon för en dålig anknytning under uppväxten till sin pappa leder till jakt på gamla gubbar! Svårt att över tid ha en relation med någon som är så mycket äldre!

Ursäkta att jag lägger mig i men för TS är en äldre man en som är runt 40 och det är ju inga gamla gubbar!! DET vore riktigt äckligt😳
Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?