• Anonym (Respekt)

Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?

Jag har länge funderat på varför folk har så svårt för att respektera det. Eller åtminstone acceptera det. Själv är jag en tjej på 24 år, som söker mig till män i 40-50-årsåldern. Jag förlorade oskulden med en 10 år äldre man, och har sedan dess gått vidare uppåt till 20-30 år äldre män. Har attraherats av äldre sedan jag var 14. På den tiden en 42 år gammal granne. Där kan jag idag medge att det var fel av honom att ens prata med mig om de saker vi pratade om. Men idag, när jag är en vuxen kvinna. Varför?

Om jag hade en dålig relation till min pappa? Ja, det hade jag. Men vad spelar det för roll då? Om jag söker närhet och trygghet (som jag inte fick som barn) i en sexuell eller mer varaktig relation, varför skulle åldersskillnaden vara ett problem? Varför stör man sig på det?

Jag är ute efter en vettig diskussion, inga påhopp eller onda ord. Jag är nyfiken på vad ni tycker, helt enkelt!

• Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?
  • Anonym (Inte svårt att förstå)

Man ser hur impopulärt det är med unga kvinnor och äldre män om man ser alla tummar ner

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Inte svårt att förstå) skrev 2025-02-13 18:53:23 följande:

Man ser hur impopulärt det är med unga kvinnor och äldre män om man ser alla tummar ner

Men vilka tror du det är? Om 5-10 personer här inne ger tummen ner är inte många med tanke på hur många vi är i Sverige.
    Tror bara dom har ett förbaskat tråkigt liv där sex inte ens existerar överhuvudtaget.
    Dom äärförmodligen bistra över sitt eget liv.
    Frågan är vart dom drar gränsen på ålders skillnaden? Ska man vara jämn gammal eller är 5, 10 eller 15 år impopulärt? 
  • Anonym (Ticha)

Har en fråga till ts.

Jag är man 38 år och nybliven singel.

Den kvinnan jag haft var 4 år äldre.

Jag har väl dragits till yngre kvinnor men alltid råkat hamna med äldre.

Låt oss säga att jag av intresserad av kvinnor 24-25 och uppåt.

Hur hittar du äldre män? (irl, inte på dejtingsajter) är det 40-50 åringar som raggar på dig eller tvärt om?

Kan ju också kännas skamfyllt för mannen att han är rädd att ses som gubbsjuk osv.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Inte svårt att förstå) skrev 2025-02-13 04:20:36 följande:

Anledningen till att det blir irriterat hos många kvinnor är för att dom inte vill att äldre män ska få yngre kvinnor. Man har massa fördelat som kvinna pga sitt utseende som yngre, men när man blir äldre så avtar detta.

Alla vet att utseendet är viktigt hos kvinnor och att män går igång på detta. Om man är yngre så är man oftast snyggare. Det gäller inte alla, men generellt.

Precis så...
    Kvinnor går även upp i vikt med åldern vilket påskyndar förfallet...
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-14 14:27:55 följande:
    Men vilka tror du det är? Om 5-10 personer här inne ger tummen ner är inte många med tanke på hur många vi är i Sverige.
    Tror bara dom har ett förbaskat tråkigt liv där sex inte ens existerar överhuvudtaget.
    Frågan är vart dom drar gränsen på ålders skillnaden? Ska man vara jämn gammal eller är 5, 10 eller 15 år impopulärt? 
    Jag, kvinnan, är 12 år äldre än min man.
    Det har aldrig varit något problem.

Varför skulle det?
  • Anonym (Kry)

För att män med en specifik preferens för ungdom knappast blir några bra partners i längden. Alla åldras liksom, så även dessa unga tjejer som hamnar i klorna på ungdomsfixerade män. Tycker det låter väldigt ytligt och ohållbart dessutom. 

Sen finns det en del äldre incelmän med sociala handikapp som aldrig fick nån partner som unga och därför stannat av i sin egen mentala utveckling, något som gör att de fortfarande dras till väldigt unga tjejer och såna män är inte heller nåt att hänga i granen. 

För en del män handlar det också om en dålig kvinnosyn med ett ohälsosamt kontrollbehov de bär på som oftast är lättare att utöva på unga tjejer som saknar erfarenhet och då lättare faller för dessa mäns illvilliga manipulationstaktiker.

Sedan så låter det inte nåt vidare sunt för kvinnor med pappakomplex att söka efter en fadersfigur i manliga partners. Detta resulterar oftast bara i besvikelser då äldre män som grupp knappast vill vara en pappa åt sina flickvänner.

Snarare tvärtom så skulle jag säga att äldre män som dras till mycket yngre kvinnor själva är ganska omogna och knappast förmögna att ta på sig en såpass vuxen roll.

En mogen man dras till mogna kvinnor med ett moget sätt och en mogen hjärna. Det säger sig självt. 

• Anonym (Kry)
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-14 14:50:50 följande:
    Precis så...
    Kvinnor går även upp i vikt med åldern vilket påskyndar förfallet...
    Kasta inte sten i glashus. Det finns fler svenska män än kvinnor med övervikt.

Dessa är inte heller särskilt granna att se på direkt. 
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-14 14:27:55 följande:
    Tycker det låter mer som att du gärna projicerar ditt eget tråkiga liv på kvinnor.

Jag har uppgett flera fullgoda orsaker till varför jag inte är särskilt förtjust i ungdomsfixerade män eller kvinnor med pappakomplex, som de inte tar itu med på ett sunt sätt. 
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-13 05:26:12 följande:

Du som ger tummen ner för att man påpekar att det inte är ngt fel med åldersskillnad måste ha ett förbaskat tråkigt liv. Varför ens bry sig vad folk gör med sina liv? Lider du av att se ett sådant förhållande där det är åldersskillnad? 

Eller så tummar de ner för att de helt enkelt inte håller med dig i dina ytfixerade åsikter? Sluta projicera ditt eget händelsefattiga liv på andra.
  • Anonym (Anonym)

Tror inte det är många som har någon åsikt om att Tareq Taylor (55) är tillsammans med Sofia Ståhl (36).

Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?