• Anonym (Pysoriasis)

Utomlands resor och bonusbarn

Sitter i en knivig sits. 
    Jag och sambon har levt tillsammans i 8 år och under våra första år innan vi skaffade gemensamma barn för 4 år sedan åkte vi utomlands två gånger om året och då utan hans två äldre barn.  
    Barnens mamma misstyckte och påverkade barnen till att vi var dumma som aldrig tog med oss dom. 

Nu är det så att vi har två gemensamma barn och jag vill få gärna åka på en resa då jag har problem med psoriasis och det blir bättre i sommarväre och bad i salt vatten. 
    Kommer inte ha råd att åka hela familjen så jag vill gärna åka med sambon och våra två barn. Dom äldre barnen kommer tycka det är orättvist men jag tycker inte det för det handlar ju om min hälsa. Eller vad tycker ni? Kan vi åka bara delar av familjen? 
    Vi har åkt en gång med barnen då jag var gravid med första gemensamma barnet..

• Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn
  • Brumma
    Anonym (Små) skrev 2015-05-11 08:58:13 följande:

Jag har rest med min bonustjej i år så du har fel!

4 åringen kostar troligen lika mkt som de äldre barnen. Så det blir ingen skillnad om den yngre är över 2 år.

Gällande ledigheten så skall varje fall kollas för sig. Man tittar bland annat på elevens frånvaro, hur stor chans eleven har att ta igen missade studier osv.

Jag vet att en del skolor blivit väldigt hårda på att stoppa ledighet mitt i terminen just för att många familjer åker på semester då istället för ett av loven. Det går ut över skolan.
  • Anonym (:))
    Brumma skrev 2015-05-11 09:57:32 följande:
    Gällande ledigheten så skall varje fall kollas för sig. Man tittar bland annat på elevens frånvaro, hur stor chans eleven har att ta igen missade studier osv.

Jag vet att en del skolor blivit väldigt hårda på att stoppa ledighet mitt i terminen just för att många familjer åker på semester då istället för ett av loven. Det går ut över skolan.
    Har alltid åkt med barn när det varit skola, inga problem. Dom får ta med sig läxor så de inte kommer efter... Så åker man tex i maj kan man hitta resor för 2000kr st... :)
  • Brumma
    Anonym (Små) skrev 2015-05-11 09:56:00 följande:

Jag har jobbat i resebranchen hela mitt vuxna liv så jag vet allt det där.

Men då får ju ts leta en resa där åldersgränsen för barn är 18. Dom behöver ju inte välja en dyr resa.

Ess skrev att reglerna för ledighet har skärpts och därav skrev jag att min bonus fick ledigt i år.

Och just att din bonus fivk ledigt innebär att alla fivk det?

Även om gränsen är vid 18 så har ju inte pappan råd? Det ändras ju inte....

Vi har inte heller råd att åka om bonus följer med. Det gör MYCKET. Även om själva resan kanske bara blir 4000:- dyrare så skall vi äta och ha fickpengar med. Så för ETT barn extra (tonåring) ökar vår resekostnad med ca 6000:- minst.

Våra små barn äter inte lika mycket och det går inte lika mycket fickpengar.

I TS fall ät det två äldre barn. Förmodligen i yngre eller äldre tonåren.
  • Brumma
    Anonym (:)) skrev 2015-05-11 10:04:34 följande:

Har alltid åkt med barn när det varit skola, inga problem. Dom får ta med sig läxor så de inte kommer efter... Så åker man tex i maj kan man hitta resor för 2000kr st... :)

Jo. Fast som sagt har de dragit åt reglerna...

Varför är det så svårt att få in att det inte alltid är som du upplevt det?
  • Anonym (kåäståt)
    Brumma skrev 2015-05-11 10:16:38 följande:
    Jo. Fast som sagt har de dragit åt reglerna...

Varför är det så svårt att få in att det inte alltid är som du upplevt det?
    Men då får man väl sjukanmäla ungarna istället. Jag förstår att ts vill åka med endast sina barn, men jag förstår att de äldre barnen blir ledsna då dom alltid får stanna hemma. (utom en gång för 4 år sen när ts var gravid)
    De små barnen kommer inte fatta något om de är hos mor/farföräldrar, men de äldre förstår att orättvisan.
  • Anonym (kåäståt)
    Anonym (:)) skrev 2015-05-11 10:04:34 följande:
    Jag brukar åka varje år precis innan skolan slutar, barnen förlorar inget skolarbete och det är sååååå mkt billigare.
  • Anonym (kåäståt)
    Brumma skrev 2015-05-11 10:14:34 följande:

Vi har inte heller råd att åka om bonus följer med. Det gör MYCKET. Även om själva resan kanske bara blir 4000:- dyrare så skall vi äta och ha fickpengar med. Så för ETT barn extra (tonåring) ökar vår resekostnad med ca 6000:- minst.

Har inte pappan råd att ta med de äldre barnen så borde alla stanna hemma utom ts som behöver resan för sitt välmående. Det är en halv resa max till som ska betalas och mat betalar man ju hemma också så det är fjantigt att ens nämna. 

Det går att ordna detta om man VILL!
  • Anonym (Små)
    Anonym (:)) skrev 2015-05-11 09:03:25 följande:

Om ni åkte två gånger om året själva, lär ni ha råd att åka allihop en gång om året...

Exakt!
  • Anonym (:))
    Anonym (kåäståt) skrev 2015-05-11 10:52:11 följande:

Jag brukar åka varje år precis innan skolan slutar, barnen förlorar inget skolarbete och det är sååååå mkt billigare.

Precis, man anpassar ju :) Även vi med inte lika mycket pengar måste få åka till playan med våra barn :) Vissa gånger har jag till och med tagit mat med (spagetti, gröt osv).., Då har det blivit enu billigare ;) Så allt går om man vill :)))
  • Anonym (Små)
    Brumma skrev 2015-05-11 10:14:34 följande:

Då får man ju hoppas att din bonus har en vettig mamma som räknar in bonus i familjen!
Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn