• Anonym (Pysoriasis)

Utomlands resor och bonusbarn

Sitter i en knivig sits. 
    Jag och sambon har levt tillsammans i 8 år och under våra första år innan vi skaffade gemensamma barn för 4 år sedan åkte vi utomlands två gånger om året och då utan hans två äldre barn.  
    Barnens mamma misstyckte och påverkade barnen till att vi var dumma som aldrig tog med oss dom. 

Nu är det så att vi har två gemensamma barn och jag vill få gärna åka på en resa då jag har problem med psoriasis och det blir bättre i sommarväre och bad i salt vatten. 
    Kommer inte ha råd att åka hela familjen så jag vill gärna åka med sambon och våra två barn. Dom äldre barnen kommer tycka det är orättvist men jag tycker inte det för det handlar ju om min hälsa. Eller vad tycker ni? Kan vi åka bara delar av familjen? 
    Vi har åkt en gång med barnen då jag var gravid med första gemensamma barnet..

• Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn
  • Ess
    Anonym (W) skrev 2015-05-10 10:42:06 följande:
    Ja, pappan verkar ju inte direkt vara en superpappa. Så barnen får nog sitta hemma och ts kan åka iväg på sin "hälsoresa".
    Jag tror barnen går i skolan och är hos sin mamma. Pappan kommer att jobba som vanligt, så någon extra tid att göra något med pappan kommer ändå inte att finnas.
    Det är dessutom rätt svårt numera att få barnen lediga från skolan, så det kan man räkna bort.
  • Brumma
    Anonym (W) skrev 2015-05-10 10:30:17 följande:

I

Ja, allt handlar om ts och vad hon vill. Ingen annan är viktig det står ju helt klart.

Vad gäller ditt andra stycke så fattar jag inte vad du menar? När skrev jag detta?

Sorry - den som skrev det jag svarade på (att de var för små för att lämnas hemma) undrade varför just de små skulle med.

Blandade ihop med dig :)
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2015-05-10 07:40:18 följande:

Nej det här är inte ok alls. Ni tyckte om att resa och det var bra för dig, redan innan ni fick era gemensamma barn. Då vänder man på kronorna och funderar kring hur resandet påverkas med ytterligare ett barn, dessutom två! Du säger att ni inte har råd att åka alla, men det är viktigt för din hälsa att åka, men du klarar absolut inte av att vara utan dina två barn. Du du du. Tyvärr blir detta bara fel hur du än vrider det. Ni valde denna familjekonstellation. Du visste om ditt tillstånd. Nu är det som det är, åk med alla barnen eller inga. Ta en kompis och åk iväg och lid för att du är utan dina barn en vecka men få bättre hälsa. Bättre det än att två oskyldiga barn ska lida en vecka (och troligtvis mycket mycket längre) för att de inte fick följa med.

Klart det handlar om TS. Det är resor för henne för att lindra hennes psoriasis. Det är inte familjesemestrar i den meningen. Andra får följa med i mån av möjlighet och ekonomi. Stora barn klarar sig alldeles utmärkt utan sin styvmamma i en vecka och mycket bättre än vad små barn gör utan sin mamma. Om de åker de när de stora barnen ändå skulle vara hos sin mamma så ser de inte mindre av sin pappa heller.

Någon gång inemellan kan alla åka, men det blir ju mycket dyrare både för att det är fler personer och för att man kan hitta riktigt billiga resor när man inte måste ta hänsyn till barn i skolåldern utan kan åka utanför skolloven.
  • Anonym (Små)
    Ess skrev 2015-05-10 10:57:30 följande:

Jag tror barnen går i skolan och är hos sin mamma. Pappan kommer att jobba som vanligt, så någon extra tid att göra något med pappan kommer ändå inte att finnas.

Det är dessutom rätt svårt numera att få barnen lediga från skolan, så det kan man räkna bort.

De små barnen har inte samma utbyte av en utlandsresa så ts och pappan borde lämna dom hos mor/farföräldrar och ta med de stora barnen.

Självklart kan dom få ledigt från skolan EN vecka. Gäller det 2 v måste rektor godkänna men 1 v går alltid bra.

Varken ts eller småbarnen kommer ta skada av 1 v ifrån varandra, bara trams!
  • Ess
    Anonym (Små) skrev 2015-05-11 07:56:39 följande:
    De små barnen har inte samma utbyte av en utlandsresa så ts och pappan borde lämna dom hos mor/farföräldrar och ta med de stora barnen.

Självklart kan dom få ledigt från skolan EN vecka. Gäller det 2 v måste rektor godkänna men 1 v går alltid bra.

Varken ts eller småbarnen kommer ta skada av 1 v ifrån varandra, bara trams!
    Ser ingen anledning till att göra så.
    Problemet att pappan inte har råd att betala för två extra biljetter kommer ju att kvarstå. Det lilla han "tjänar" på att låta två små barn stanna hemma (halva deras kostnad) väger inte på långt håll upp vad det kostar att ta med två stora barn.

Det är inte alls självklart att dom får en veckas ledighet. De skärpte till reglerna detta läsåret eftersom det utnyttjades av föräldrarna. 
  • Anonym (Små)
    Ess skrev 2015-05-11 08:46:56 följande:

Ser ingen anledning till att göra så.

Problemet att pappan inte har råd att betala för två extra biljetter kommer ju att kvarstå. Det lilla han "tjänar" på att låta två små barn stanna hemma (halva deras kostnad) väger inte på långt håll upp vad det kostar att ta med två stora barn.

Det är inte alls självklart att dom får en veckas ledighet. De skärpte till reglerna detta läsåret eftersom det utnyttjades av föräldrarna. 

Jag har rest med min bonustjej i år så du har fel!

4 åringen kostar troligen lika mkt som de äldre barnen. Så det blir ingen skillnad om den yngre är över 2 år.
  • Anonym (:))

Tycker väl att man tar med sig alla banen en gång iallafall... Man får ju planera lite mer... Kanske åka när det är skola och billigare eller hyra ett hus. Alla barnen måste få lika... Det är ju hans barn då får ju han stå för kostnaden... Kanske höra med mamman om hon har råd att släng in en slant, om han verkligen inte har råd?!

• Anonym (:))

Om ni åkte två gånger om året själva, lär ni ha råd att åka allihop en gång om året...

• Brumma
    Anonym (Små) skrev 2015-05-11 08:58:13 följande:

Jag har rest med min bonustjej i år så du har fel!

4 åringen kostar troligen lika mkt som de äldre barnen. Så det blir ingen skillnad om den yngre är över 2 år.

Sp för att ni gjort en sak är det samma för alla och de som har andra erfarenheter har "fel"..

Jodå...

Olika flygbolag har olika regler. Både gällande flygresan men även gällande extra säng i hotellrummet tex. En barn säng - eller ett barn som delar säng med föräldrarna - kostar ofta betydligt mindre än för en tonåring. Likaså med maten om man kör halvpendion, all inclusive osv.

Min bonus är tonåring och på vissa flygbolag räknas Jon som vuxen o vissa som tonåring. Det finns tom vissa som har tonåren uppdelad i två olika delar. .

Du vet - det FINNS andra som antagligen har andra erfarenheter än du men har precis lika "rätt"...
  • Anonym (Små)
    Brumma skrev 2015-05-11 09:47:15 följande:

Sp för att ni gjort en sak är det samma för alla och de som har andra erfarenheter har "fel"..

Jodå...

Olika flygbolag har olika regler. Både gällande flygresan men även gällande extra säng i hotellrummet tex. En barn säng - eller ett barn som delar säng med föräldrarna - kostar ofta betydligt mindre än för en tonåring. Likaså med maten om man kör halvpendion, all inclusive osv.

Min bonus är tonåring och på vissa flygbolag räknas Jon som vuxen o vissa som tonåring. Det finns tom vissa som har tonåren uppdelad i två olika delar. .

Du vet - det FINNS andra som antagligen har andra erfarenheter än du men har precis lika "rätt"...

Jag har jobbat i resebranchen hela mitt vuxna liv så jag vet allt det där.

Men då får ju ts leta en resa där åldersgränsen för barn är 18. Dom behöver ju inte välja en dyr resa.

Ess skrev att reglerna för ledighet har skärpts och därav skrev jag att min bonus fick ledigt i år.
Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn